Nvidia Geforce GTX 980 och GTX 980 Ti får ersättare i maj – GTX 970 avlöses i juni

Permalänk
Avstängd

@dahippo: Ja så är det.

Kanske blir det GDDR5 "från Samsung" som kan klara 8 Gbps...

Vem vet... vi får se om de hinner vid lanseringen nu i sommar.. annars lutar det åt det sämsta alternativet tyvärr...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@dahippo: Ja så är det.

Kanske blir det GDDR5 "från Samsung" som kan klara 8 Gbps...

Vem vet... vi får se om de hinner vid lanseringen nu i sommar.. annars lutar det åt det sämsta alternativet tyvärr...

MVH

Det blir nog bara GDDR5 och HBM det närmaste halvåret

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha ett typ igår, men trevligt att det kommer så tidigt, fanns ju risk att det inte skulle dyka upp fören i höst.
Nu är det bara att hoppas på att de nya kommande nvidia och amd korten kommer som planerat men också att olika tillverkare gör sina lite förfinade överklockade modeller med bättre kylning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ju mer jag surfar runt och läser läckor och kommentarer så känner iaf jag att det mest lutar åt i princip strömsnålare versioner av befintliga kort klockade lite högre? T.o.m. namngivningen indikerar ju på att det inte är ngt revolutionerande på gång. Jag blir YTTERST förvånad om det blir något som skriker "kööööööp" om det inte är bra priser på dom.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RaBlack:

Kan någon "expert" tolka detta? Vad handlar det om? Är det Async snack eller bara BS?

http://i.imgur.com/E0goZfA.png

Tack på förhand med svar snarast.

Edit
DX 12 - Async Compute...

Every bit of independent research on this topic has confirmed that AMD and Nvidia have profoundly different asynchronous compute capabilities. Nvidia’s own slides illustrate this as well. Nvidia cards cannot handle asynchronous workloads the way that AMD’s can, and the differences between how the two cards function when presented with these tasks can’t be bridged with a few quick driver optimizations or code tweaks. Beyond3D forum member and GPU programmer Ext3h has written a guide to the differences between the two platforms — it’s a work-in-progress, but it contains a significant amount of useful information.
Joel Hruska, Extremetech.com

http://ext3h.makegames.de/DX12_Compute.html

"Best case scenario for AMD is the absolute worst case scenario for Nvidia.
And exactly the same vice versa as well, if you count in the use of CUDA."

MVH

Så här har jag uppfattat det (ta det med en nypa salt), man kan lägga in flera köer med kommandon i grafikkortet, dessa köer sedan köras asynkront och oberoende av varandra, (async compute) detta klarar även Maxwell.
Det AMD kan göra är "Async Compute and Grafic", något de kallar för Async Shaders, vilket alltså inte är detsamma som Async Compute, Det innebär att grafik och beräkningar kan läggas in i flera köer, det är detta som Maxwell inte verkar klara lika bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Det blir nog bara GDDR5 och HBM det närmaste halvåret

Tvivlar starkt på att HBM (v1) kommer användas till någon nyutvecklad GPU. Den som lever får se.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Känns som att mina två 980Ti kommer leva rätt länge om X90Ti bara ska vara en "ersättare". Ska man sälja sina kort för att köpa ett nytt och köra single GPU måste nvidia klämma ut minst 50% bättre prestanda om det ens ska va värt det..

Förresten, många som kastar skit på SLI i 9xx-serien. Har ni ens provat två 980Ti i SLI med dagens spel, eller gissar ni bara? De flesta spel får snabbt riktigt bra sli profiler efter release, och dessa använder typ 90-99% av båda korten. Funkar hur bra som helst, speciellt om man som jag lirar i 4k.
Kolla på Rise Of The Tomb Raider, Fallout 4, Dying Light Enchanced mm mm. Får oftast 99/98% användning av båda korten och i många fall dubblar det nästan frameraten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Känns som att mina två 980Ti kommer leva rätt länge om X90Ti bara ska vara en "ersättare". Ska man sälja sina kort för att köpa ett nytt och köra single GPU måste nvidia klämma ut minst 50% bättre prestanda om det ens ska va värt det..

Förresten, många som kastar skit på SLI i 9xx-serien. Har ni ens provat två 980Ti i SLI med dagens spel, eller gissar ni bara? De flesta spel får snabbt riktigt bra sli profiler efter release, och dessa använder typ 90-99% av båda korten. Funkar hur bra som helst, speciellt om man som jag lirar i 4k.
Kolla på Rise Of The Tomb Raider, Fallout 4, Dying Light Enchanced mm mm. Får oftast 99/98% användning av båda korten och i många fall dubblar det nästan frameraten.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs igen. GP104, 1080/X80 kommer göra 980Ti utdaterat redan i Maj/Juni. GP100, 1080Ti/X80Ti kommer med andra ord fullkomligt krossa 980Ti.
Låt inte Sweclockers vilseleda dig med sitt ordval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läs igen. GP104, 1080/X80 kommer göra 980Ti utdaterat redan i Maj/Juni. GP100, 1080Ti/X80Ti kommer med andra ord fullkomligt krossa 980Ti.
Låt inte Sweclockers vilseleda dig med sitt ordval.

Instämmer, dessutom som jag sa tidigare så är 980Ti inte någon bra väg att gå om Asynch Compute blir något som används frekvent i DX12 spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Så här har jag uppfattat det (ta det med en nypa salt), man kan lägga in flera köer med kommandon i grafikkortet, dessa köer sedan köras asynkront och oberoende av varandra, (async compute) detta klarar även Maxwell.
Det AMD kan göra är "Async Compute and Grafic", något de kallar för Async Shaders, vilket alltså inte är detsamma som Async Compute, Det innebär att grafik och beräkningar kan läggas in i flera köer, det är detta som Maxwell inte verkar klara lika bra.

Tack för hjälpen vännen... då förstod jag texten ungefär på samma sätt.
Men som du påpekar också "man ska ta detta med en nypa salt".

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Läs igen. GP104, 1080/X80 kommer göra 980Ti utdaterat redan i Maj/Juni. GP100, 1080Ti/X80Ti kommer med andra ord fullkomligt krossa 980Ti.
Låt inte Sweclockers vilseleda dig med sitt ordval.

Aleshi... Jag börjar tro på detta mer o mer nu.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läs igen. GP104, 1080/X80 kommer göra 980Ti utdaterat redan i Maj/Juni. GP100, 1080Ti/X80Ti kommer med andra ord fullkomligt krossa 980Ti.
Låt inte Sweclockers vilseleda dig med sitt ordval.

Ah då hänger jag med Ja, kan bli spännande det här. Väntar dock hursomhelst på customversioner från ex. Asus, Gigabyte, Zotac mm. med bättre kylning å klockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Inaktiv

Är jag den enda som är intresserad av 750 Ti's efterföljare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Är jag den enda som är intresserad av 750 Ti's efterföljare?

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen är jag inte så intresserad men det är ett intressant grafikkort. Passar t.ex. bra för de som vill börja spela på sin märkesdator som egentligen bara är en mediedator. Även intressant om det kommer low profile versioner eftersom många mediedatorer just ska ha low profile kort. Även intressant som HTPC grafikkort för dom som vill kunna spela framför tvn i vardagsrummet och inte har så höga krav på prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Är jag den enda som är intresserad av 750 Ti's efterföljare?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns väl ett Asus gtx 950 utan krav på extra strömkablar.

Edit: http://www.anandtech.com/show/10117/asus-unveils-geforce-gtx-...

Permalänk
Medlem
Citat:

En detalj som ännu är höljd i dunkel är valet av grafikkrets. Det är dock sannolikt att det inte handlar om den nyligen tillkännagivna monsterkretsen GP100, utan att det istället handlar om GP104. Den sistnämnda blir en direkt ersättare till GM204, som används av just Geforce GTX 970 och GTX 980.

Jag hoppas att vi inte får vänta alltför länge på GP100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skall bli intressant att se prestandan på dessa kort.
Börjar bli dags att pensionera mitt 680 4GB och införskaffa ett kort som klarar av att hålla 60 fps i 3840x2160.

Jag har ett 680 med 2GB som behöver pensionera när man själv kör med Dell P2715Q med 3840x2160. Egentligen är det dags att pensionera hela datorn som är 4 år till november 2016.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RaBlack:

Kan någon "expert" tolka detta? Vad handlar det om? Är det Async snack eller bara BS?

http://i.imgur.com/E0goZfA.png

Tack på förhand med svar snarast.

Edit
DX 12 - Async Compute...

Every bit of independent research on this topic has confirmed that AMD and Nvidia have profoundly different asynchronous compute capabilities. Nvidia’s own slides illustrate this as well. Nvidia cards cannot handle asynchronous workloads the way that AMD’s can, and the differences between how the two cards function when presented with these tasks can’t be bridged with a few quick driver optimizations or code tweaks. Beyond3D forum member and GPU programmer Ext3h has written a guide to the differences between the two platforms — it’s a work-in-progress, but it contains a significant amount of useful information.
Joel Hruska, Extremetech.com

http://ext3h.makegames.de/DX12_Compute.html

"Best case scenario for AMD is the absolute worst case scenario for Nvidia.
And exactly the same vice versa as well, if you count in the use of CUDA."

MVH

Börjar man med det du har i bilden så hade det inlägget inte många rätt...

Tessellation ökar antal trianglar som ska renderas rätt ordentligt, ska man ge något rätt till vad som skrivs där så kan man säga att kommunikationskostnaden mellan CPU och GPU är extremt låg så tessellation är väldigt lämpligt att använda om möjligt. Ett bra exempel på hur man kan använda denna teknik är Rise of the Tomb Raider som använder tessellation för att rendera effekten som Laura gör i snön när hon pulsar igenom den.

Att tessellation är dyrt på dagens GCN-kretsar har inget med att AMD är lata att göra, i stället handlar det om att dagens GCN-kretsar har rätt mycket lägre geometrikapacitet jämfört med Kepler/Maxwell. En av punkterna som AMD fokuserat på i Polaris är just detta, så kommande GCN-kretsar kommer vara betydligt bättre här.

Tessellation har ingenting att göra med "async compute" och det lindrar inte "popin".

Nästa om DX11 och "async compute". Varken DX11 eller DX12 "har" async compute, däremot möjliggör DX12 användande av async compute på GPU-kretsar som stödjer detta.

Personen är korrekt i det att Nvidia använder flera trådar i sina DX11 drivare och att det är något man tappar i DX12, går att göra samma sak som Nvidia gör i drivers men det måste explicit göras av spelet. Att dagens spel typiskt tappar lite prestanda på Nvidia kort i DX12 beror rimligen på att Nvidias drivrutins-team är så här långt så pass mycket bättre att optimera för Nvidia GPUer att de klara av att kompensera för den högre overhead DX11 har mot DX12. Fast det är kanske inte så svårt... Tittar man på Quantum Break så får man ju en betydligt bättre upplevelse med XboxOne, nära nog noll frame-time variance, är verkligen 33 ms mellan varje fram. PC må ha högre genomsnittlig FPS med 390/970, men frame-time har extrem varians (hoppar mellan 33 ms och 17 ms vilket ger en sämre upplevelse än konstant 33 ms).

Så här långt är tyvärr DX12 en katastrof, en större katastrof på Nvidia än AMD. Men undantaget AotS så fungerar DX11 än DX12 bättre även på AMD-korten (på Nvidia är DX11 att föredra även i AotS). Personligen hade jag förväntat mig en del problem med DX12 då det lägger rätt mycket mer krav i knät på utvecklaren, man hade inte riktigt förväntat mig att det skulle bli så här illa. Hoppas det förbättras snart, för DX12 har långt mer potential än DX11!

Angående om Maxwell har "async compute" eller ej. Finns en anledning varför CUDA nämns i det du länkar, när man kör rena beräkningar (d.v.s. ingen grafik) så har Nvidias kort haft "async compute" sedan Fermi. Specifik i Maxwell finns 31 st köer. Av den anledning förutsatte de flesta, inklusive Nvidia själva av allt att döma, att Maxwell även skulle hantera "async shaders" i DX12.

Nu tyder mycket på att så inte är fallet. Maxwell och Kepler (är inte säker hur det står till med Fermi) har två separata lägen, ett för beräkningar (och där finns definitivt stöd för "async compute") och ett för grafik. Verkar allt mer som Nvidia inte hittar något sätt att kombinera dessa två lägen, baserar detta på den kompakta tystnaden från Nvidia angående stöd för "async compute" i DX12.

Det sagt, avsaknad av "async shaders" är inget som hindrar ett kort från att göra något som DX12 (eller Vulkan) är kapabel till. "async shaders" är rent logiskt väldigt snarlikt SMT (Intels Hyperthreading) för CPUer. En CPU utan SMT kan fortfarande utföra alla uppgifter en CPU med SMT kan utföra, men i lägen där man har väldigt många oberoende uppgifter kommer CPUn med SMT stöd utföra mer arbete per cykel.

Finns två typer av parallellism man måste hålla isär för att förstå värdet av "async compute".

Ena typen är data-parallellism, grafik är extremt dataparallellt vilket är orsaken till varför grafikkort skalar så väldigt bra med CUDA/stream-cores. Så även med DX11 har man en massiv mängd parallellism. "async compute" har ingenting med detta att göra. För CPUer hanterar man lämpligen data-parallella system med SSE/AVX-instruktioner för bästa resultat.

Den andra typen av parallellism är uppgiftsparallellism. Två uppgifter som är helt oberoende av varandra är väldigt lämpade för denna typ, i CPUer kan man dra nytta av fler CPU-kärnor om man har flera uppgifter som är oberoende. För GPUer kan "async compute" användas för att få en boost i lägen där man har flera uppgifter som dels är oberoende och dels stressar olika delar av GPUn. Säg att du gör väldigt avancerad ljusberäkning som stressar shaders men lastar ROPs väldigt lite, finns då möjlighet att göra vissa ROP-intesiva post-processing beräkningar parallellt och är i dessa lägen man kan vinna prestanda med "async shaders".

Om det skulle visa sig att Maxwell inte man använda sig av "async compute" så är det naturligtvis trist för de som sitter på sådana kort (eller så kan man se det som en orsak att skaffa nytt ). Men finns en möjlighet till att åstadkomma samma fördel ändå i de flesta fall: iGPU. Väldigt många spelriggar har en iGPU som idag aldrig används, med DX12/Vulkan är det möjligt för spel att använda flera GPUer då varje GPU är åtkomlig som en eller flera köer. "compute" jobb som på ett GCN-kort skickas till en separat kö på samma kort skulle i de flesta fall lika gärna kunna skickas till iGPUn vilket ger likartad effekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Permalänk
Medlem

970 ägare borde få byta sitt kort mot detta

Permalänk
Avstängd

@Yoshman:
Tack så jätte mycket för ditt utlägg Yoshiman.
Nu fick jag en klarare bild utav det hela... det är tacknämligt att du tog dig tid att skriva detta och dela det med dig.

Minns denna demo du länkade till... jättefint demo.

https://www.youtube.com/watch?v=e1mwhdYZvSE

Tack för länken... och allt annat som står här.

https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2015/04/30/directx-1...

MVH // RaBlack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Jag tolkar nyheten som att 1080/x80 ersätter 980Ti för att prestandan räcker till. Inte att 1080Ti/x80Ti aldrig skulle komma.
Men å andra sidan är det konstigt att 970 ersätts då. 1070/x70 borde ju ersätta 980 om 1080/x80 ersätter 980Ti. Blir ett stort glapp till 960 isåfall.

Mycket tyder på att de skippar Ti helt. För annars skulle ju Ti konkurrera med 1080 och det vore ju verkligen kontraproduktivt.

Skrivet av klotim:

Behöver inte va fel på folket! Nvidia släppte inte för sålänge sen en drivis som fixade bsod för sli användare. Generellt så är de mer ostablit.

Ironiskt nog så började rapporter om att även den nya drivrutinen gav BSOD och inte bara för SLI användare. Oberoende så verkar Nvidia gått ned sig en bra bit med sina drivrutiner det senaste året.

Skrivet av RaBlack:

@dahippo:

Under Nvidia evenemanget den 5 april nämnde Jen-Hsun Huang "Samsung"...

http://www.ustream.tv/recorded/85315086

MVH

Som jag skrev i en tidigare kommentar. Det handlar om HBM2 som Samsung är först ut med att massproducera i nog stor grad och som Nvidia valt att samarbeta med. Micron är något efter och det är Micron som AMD använder. Båda förväntas dock att dyka upp i slutet av året. Om det sedan blir en papperslansering eller inte kan bara framtiden förtälja.

Skrivet av Semjonov:

Ju mer jag surfar runt och läser läckor och kommentarer så känner iaf jag att det mest lutar åt i princip strömsnålare versioner av befintliga kort klockade lite högre? T.o.m. namngivningen indikerar ju på att det inte är ngt revolutionerande på gång. Jag blir YTTERST förvånad om det blir något som skriker "kööööööp" om det inte är bra priser på dom.

Vet inte vad du har varit och surfat men detta handlar om två helt nya arkitekturer. Det sker betydligt mer än bara "Något överklockade befintliga kort". Det är helt nya kort med en sprillans ny krets det handlar om.. även om jag inte utesluter rebrands i lägre segment.

Skrivet av Vingtner:

Jag hoppas att vi inte får vänta alltför länge på GP100.

Slutet av året verkar det som.

Skrivet av Ozeroun:

970 ägare borde få byta sitt kort mot detta

Visst hade det varit härligt om man fick byta upp sig varje gång ett nytt kort lanserades gratis? Önsketänkande är det tyvärr.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det skulle visa sig att Maxwell inte man använda sig av "async compute" så är det naturligtvis trist för de som sitter på sådana kort (eller så kan man se det som en orsak att skaffa nytt ). Men finns en möjlighet till att åstadkomma samma fördel ändå i de flesta fall: iGPU. Väldigt många spelriggar har en iGPU som idag aldrig används, med DX12/Vulkan är det möjligt för spel att använda flera GPUer då varje GPU är åtkomlig som en eller flera köer. "compute" jobb som på ett GCN-kort skickas till en separat kö på samma kort skulle i de flesta fall lika gärna kunna skickas till iGPUn vilket ger likartad effekt.

Mycket pekar ju på att Maxwell inte klarar detta, jag sitter själv med ett GTX 980 och skulle det visa sig att async compute är en deal breaker i DX12 så blir jag helt enkelt tvungen att skaffa nytt kort.

Permalänk
Medlem

Taggad så in i ...... Hoppas bara prislappen inte får en att sätta morgonkaffet i halsen. Någon som är lite mer insatt. När kan vi tänkas se eftermarknads modellerna?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MarkSix:

Mycket pekar ju på att Maxwell inte klarar detta, jag sitter själv med ett GTX 980 och skulle det visa sig att async compute är en deal breaker i DX12 så blir jag helt enkelt tvungen att skaffa nytt kort.

Vet inte hur det skulle kunna vara en deal breaker, är som sagt inte helt olikt Hyperthreading i värdet det ger: d.v.s lite extra boost i vissa lägen men man kan ändå göra allt även utan detta. Sedan finns möjligheten att få samma boost genom att använda iGPU.

Största problemet just nu är att Nvidia verkar ha problem med drivarstabilitet i DX12. Har själv AotS (köpte det mest för att testa DX12, inte min typ av spel...) och där kraschar det ibland med DX12, har aldrig sett en krasch med DX11. Digital Foundary nämnde att Nvidia hade stabilitetsproblem med DX12 i sitt test av Quantum Break (även om det knappast var största problemet med den titeln, skulle spelet verka intressant blir det att köpa det till XBO...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Haft alla serier SLI sedan 8800 Ultra.
Och man får va beredd på sånt.

Men största problemen är spelens optimering, dom släpper dom förtidigt.

@tvelander

Du som har varit med ett tag, kan du minnas att kommande generationer x80 kort inte har varit vassare än tidigare generations "Ti"eller "x90"-kort?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Hellre två st 980 Ti än en 1080 eller vad säger ni?
980 ti kommer ju att dumpas både här och på blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Mycket tyder på att de skippar Ti helt. För annars skulle ju Ti konkurrera med 1080 och det vore ju verkligen kontraproduktivt.

Vad tyder på det?

1080Ti/x80Ti är ju troligen GP100 och är i en helt annan klass än 1080/x80.
Inte konkurrerar 980Ti med 980 heller. Åtminstone i pris, men p.g.a. idiotisk prissättning av 980 så är väl 980Ti bättre prestanda/pris dock.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halloojj:

Taggad så in i ...... Hoppas bara prislappen inte får en att sätta morgonkaffet i halsen. Någon som är lite mer insatt. När kan vi tänkas se eftermarknads modellerna?

Släpper inte dessa eftermarknad direkt, så kommer det troligen någon månad senare.

Räkna minst priser som andra tidigare nya släpp av kort.

490x och 1080/x80 kommer gå på minst 5000kr vid släpp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Ju mer jag surfar runt och läser läckor och kommentarer så känner iaf jag att det mest lutar åt i princip strömsnålare versioner av befintliga kort klockade lite högre? T.o.m. namngivningen indikerar ju på att det inte är ngt revolutionerande på gång. Jag blir YTTERST förvånad om det blir något som skriker "kööööööp" om det inte är bra priser på dom.

Nya generationen blir inge snabbare, bara strömsnålare. Därför de är så lustigt med alla som skriver "ska sälja mitt 980TI", gör de! lol

Får väl vänta på benchmarks och se hur de blir.