Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimdring:

Var på husvagnssemester i Tyskland under sommaren mellan 8:an och 9:an (1983) när jag lyckades övertala mina föräldrar att köpa en VC-20 (Fau Zee Zwanzig) för ungefär 2500kr. Den saknade alltså bokstaven Å, men hade istället Ü och andra konstiga tyska tecken. Jag hade börjat lära mig hantera den enda datorn på skolan under våren, en ABC-80, men en sådan var alldeles för dyr (runt 32000kr i inköpspris ryktades det). Basic var det första programspråket, sedan följde assembler.
Efter ett år blev det VIC 64 och några år senare Amiga 500 (med en HD på 33 MB för 2000 kr) och därefter Amiga 2000 (med en fullhöjds 5 1/4" SCSI-HD på 170 MB).
När sedan Commodore gått i konkurs var det istället PC-världen som lockade.

Jäklar vilka givmilda/rika föräldrar! Undrar om dagens unga känner vad vi gjorde då, när det var nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

C-64, bästa julafton någonsin! Som man hade längtat..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Min första dator var en dator som jag ärvde av min bror. En Packard Bell med Pentium 3 och 128mb ram.
Haha var ingen höjdare men det var fränt att ha en egen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Commodore VIC 20 med band station var min första egna dator denna var importerad innan den började säljas i Sverige 1981 så runt 1980/81

Spännande! Prototypen till VIC demonstrerades på Winter CES i Las Vegas 5 januari 1980. Den japanska VIC-1001 introducerades 10 oktober 1980, där den såldes i 24000 exemplar på en natt. Den amerikanska VIC-20 introducerades i mars 1981, men först i juni samma år blev PAL-varianten (6561) av grafikkretsen VIC-I fälttestad och klar för tillverkning. Fler än 125000 st VIC-20 hade förbeställts i hela Europa, där merparten gick till England och Tyskland i oktober 1981, och en månad senare lanserades den i små kvantiteter i Sverige, Nederländerna, Italien, Spanien osv. Bara runt 1000 st VIC-20 såldes i Sverige före årsskiftet 1981/82, och den blev allmänt tillgänglig först vårvintern 1982. (Detta saxat ur en svensk VIC-tidning utgiven i början av 1982, därav är datumen så specifika)

Förutsatt att du importerade från USA snarare än Japan, bör du haft datorn tidigast någon gång april-maj 1981, men det är förstås möjligt att du plockade hem en VIC-1001 i slutet av 1980 eller precis i början av 1981. De är idag väldigt eftertraktade bland samlare, så hoppas i så fall att du har den kvar.

Skrivet av Gimdring:

VC-20 (Fau Zee Zwanzig) [..] saknade bokstaven Å, men hade istället Ü

Du har möjligen ingen bild på datorn? Vad jag känner till sedan tidigare var det i princip bara i Sverige och möjligen våra nordiska länder där Commodores datorer såldes med lokala tangentbordsvariationer. Någon bild på en VC-20 med tyskt tangentbord kan jag inte minnas mig ha sett, i bästa fall inofficiella tyska moddningar av C64.

Permalänk
Skrivet av zapac:

Spännande! Prototypen till VIC demonstrerades på Winter CES i Las Vegas 5 januari 1980. Den japanska VIC-1001 introducerades 10 oktober 1980, där den såldes i 24000 exemplar på en natt. Den amerikanska VIC-20 introducerades i mars 1981, men först i juni samma år blev PAL-varianten (6561) av grafikkretsen VIC-I fälttestad och klar för tillverkning. Fler än 125000 st VIC-20 hade förbeställts i hela Europa, där merparten gick till England och Tyskland i oktober 1981, och en månad senare lanserades den i små kvantiteter i Sverige, Nederländerna, Italien, Spanien osv. Bara runt 1000 st VIC-20 såldes i Sverige före årsskiftet 1981/82, och den blev allmänt tillgänglig först vårvintern 1982. (Detta saxat ur en svensk VIC-tidning utgiven i början av 1982, därav är datumen så specifika)

Förutsatt att du importerade från USA snarare än Japan, bör du haft datorn tidigast någon gång april-maj 1981, men det är förstås möjligt att du plockade hem en VIC-1001 i slutet av 1980 eller precis i början av 1981. De är idag väldigt eftertraktade bland samlare, så hoppas i så fall att du har den kvar.

Du har möjligen ingen bild på datorn? Vad jag känner till sedan tidigare var det i princip bara i Sverige och möjligen våra nordiska länder där Commodores datorer såldes med lokala tangentbordsvariationer. Någon bild på en VC-20 med tyskt tangentbord kan jag inte minnas mig ha sett, i bästa fall inofficiella tyska moddningar av C64.

Jag uppskattade när jag fick maskinen kollade inte slaviskt på nätet. Sen va jag 7-8 år gammal när jag fick den. Men den va från Tyskland och det var precis innan den släpptes här hemma. Inga bilder finns vad jag vet på den. Jag har dock inte letat kanske finns någon gammal bild hos morsan B-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Ingen fara. Jag förmodar att det fanns några som importerade i alla fall från USA, och det hade ju varit kul om ni var en av de allra första som gjorde så. Dessutom är jag lite av en besserwisser när det gäller ämnen som ligger mig nära om hjärtat, och har en svaghet för när folk svävar på årtal, priser och liknande, information som skulle kunna skriva om historien om de går att styrka.

Permalänk
Medlem

Egna fösta datorn var en DELL Dimension XPS 333 med 17" trinitron skärm & året var 1997 tror jag det var, men första gången jag satt vid en dator var i gymnasiet det var en ABC-80 & året var runt 1980-81..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

En Compaq Presario p2:a 266mhz, så kallad ABB dator, morsan fick erbjudande genom jobbet.

Helt sunk att spela nåt alls på. Polarna lirade diablo 2 utan problem medans jag inte kunde lirade med dom för att hela datorn frös i 2-3 min när Sorcen drog blizzard skillen.
Fallout 2 tog minst 10 minuter på sig att ladda en save, bara ångest när jag tänker tillbaka på det.

Permalänk
Avstängd

En IBM 8088 komplett med mekaniskt tgb, monokrom skärm samt tillhörande icke-ergonomisk mus. Fick den av en granne som jobbade på IBM. Detta var kanske 91 så den var föråldrad redan då. Var då datorintresset började byggas upp och man lärde sig av misstagen. Undersökte alla applikationer som följde med DOS. Format C: blev inte så lyckat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var ganska länge sedan...

Men jag vill desperat ha en egen C64, två polare hade men mina päron vägrade. Det slutade med att jag som tolvåring delade ut tidningar på kvällarna för att spara ihop till en själv. Därefter blev det en Atari 520 STE, Amigan var för dyr. Men jag var sjukt avis på de som hade en Amiga minns jag. Vissa spel fanns för båda, men bara grejen att Amigan hade stereoljud och mer färger......Till slut fick jag ihop pengar till en egen och det sweet.

Första PC:n blev en 286:a, grymt ful och med 5.25 diskar. Sen en 386:a 25SX tror jag det var, därefter en 486 Dx2, då var man king of the hill ett bra tag. Innan Pentium kom, blev en 133 och sen tror jag det var en AMD Athlon. Sen kommer jag inte ihåg vad nästa Intel blev fram till idag....

Mina ungar har det mycket bättre, vilket min signatur vittnar om

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk

Commodore 64 såklart! Därefter Amiga 500, 600, 1200 samt CD32. Första PC:n var en Pentium 100 men minns inte så mycket mer än så. Har nästan förträngt alla minnen av autoexec.bat och config.sys och fipplandet med att få ljudkort mm att funka...det var inte bättre förr.

Permalänk
Medlem

Tysk VC-20

@zapac: Du har nog rätt.
Jag har ingen bild på min gamla VC-20, men har googlat lite och det enda jag hittar är denna:
Bild på datorn
Verkar inte finnas några extratangenter på den iallafall.

Permalänk
Medlem

Atari 800-C64-Amiga 500-pentium II 400Mhz-Athlon någonting-FX8350-6700K.

Permalänk
Medlem

C64 har kvar 2 st än idag, sen blev det Amiga 500, Amiga 1200 har kvar 1200:an men inte 500:an
C64 klart bäst minnen av den

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

C64 har kvar 2 st än idag, sen blev det Amiga 500, Amiga 1200 har kvar 1200:an men inte 500:an
C64 klart bäst minnen av den

Började med C64 och har den också kvar inkl kassettbandspelare, spel och ett par joysticks...
Efter det blev det en 386:a under kort period där jag råkade ta bort delar av Windows mappen...tror det var Win3.1 på den hehe...
Första datorn jag köpte för egna pengar var en begagnad 486:a som man sedan uppgraderade med mer minne samt ny grafikkort.
Det gick spela Doom på den :).

Permalänk
Medlem

Många vänner körde med c64 skiftet 80/90 själv blev första datorn en Amiga A500.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bemushroomed:

C-64, bästa julafton någonsin! Som man hade längtat..

Samma här, sedan skaffade man även en dubbeldeckare kassetbandspelare för att kopiera polarnas band.

Permalänk
Medlem

Commodore-64 med kassettbandspelare. Otroligt tacksam för att mina föräldrar köpte denna. Hade inte varit där jag är idag utan denna första dator.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Fösta datorn var en 286:a byggd av "Tranfor".
512Kb minne (vilket var extremt mycket då) och färggrafik.
Såklart byttes den pronto mot en amiga när dom dök upp.

Första datorn jag köpte och konfigurerade själv var en P120 (klockad till 133 !).
Vill minnas att moderkortet var ett ASUS (hittar inte modellen -.-) , och hade den nya "Pipelined burst" cachen.
Vilket ökade på prestandan rejält.
2Mb minne, vilket rätt snart uppgraderades till 16Mb.
Ett S3 grafikkort från Diamond. kan ha varit ett "Vision868"
En 1.2Gb HDD, troligen en Seagate ST51270A.
Och en Samsung 15" skärm, fixade 800x600@75Hz och 1024*768@60Hz.
Kalaset kostade 27000:- (!), men klarade ju av Orginal "Need for Speed" i max upplösning vilket ju var det viktigaste !

Permalänk
Medlem

Första hemdatorn var en Commodore 64 med bandspelare. Min pappa köpte den 1988 när jag var fyra år gammal . Kommer fortfarande ihåg att min pappa fick hjälpa mig att få igång spelen. Tyckte att Donkey Kong var fruktansvärt svårt:) Första x86-dator blev inköpt långt senare i form av en 486dx2 66 mhz.

Visa signatur

ASUS Z170-A l Core i5 6600K@4,6Ghz l Sapphire Nitro Radeon R9 Fury 4 GB l 16 GB Corsair Vengeance LP 2666 Mhz l 2X Corsair BX100 250 GB l LEPA G1000 1000W l Cooler Master Hyper 212 EVO l NZXT S340 l AOC C3583FQ 35' 21:9@160hz

Permalänk

Familjens första dator var en IBM av någon sort med en 133mhz pentium processor. Min första egnar var en IBM med 450mhz Intel processor och 10gb hdd.

Permalänk
Medlem

Första var något hemmabygge i slutet av 70-talet, programmerades med switchar i binär maskinkod, räknas väl inte som dator riktigt i dag kanske fast den hade en microprocessor. Hade också diverse programmerbara miniräknare från texas instruments, bla ti-59 med magnetkortsläsare.

Fanns något specialprogram tilll ti-59 (från tidningen Radio & Television om jag inte minns fel)för att få tidvisande räkneverk på kasettdäcket som efter knölig kalibrering via det vanliga remdrivna 3 siffriga räkneverket kunde räknas om till tidvisning via ti-59 räknaren som då kunde visa tiden i displayen. Minns att det impade på kompisarna då.

Hade även räknare från Casio som körde och programmerades i Basic FX-702P. Ligger någon sådan Casio i en låda någonstans fortfarande fast det är den lite senare PB-100F med OR-1E 1kb ramexpansion och kassettinterface FA-5. Möjligen finns det en FX-702P också. Senaste räknaren jag har är en ti-89 Titanium.

Första datorn i vanlig mening var nog annars Sinclair ZX-80 också i byggsats och med hela 1kb minne, efterträddes av en ZX-81 med 16Kb ramexpansionsmodul och lite senare av Spectrum 48K med suddgummitangenter. På den kördes mitt första flygsimulator spel.

Blev sedan en bärbar Commodore SX-64 dvs släpbar C-64 med inbyggd 5" färgmonitor och 1541 diskettstation + matrisskrivare och ett modem som användes till Teletex och BBS:er. Spelades massor med spel på den också naturligtvis.

Har till och med kört internet från den via fjärrstyrning av högskolans dator som var uppkopplad på internet långt innan www.(world wide webb) fanns. Körde föregångaren Gopher och fick sedan åka till skolan och hämta filer som tankats ned från andra sidan jordklotet.

Första PC blev en bärbar Ibm PS/2 N33 SX med 386-SX och hela 40Mb hårddisk(mycket då i början av 90-talet) samt Vga gråskaleskärm(kunde visa färg på extern skärm). Den hade en extern 1.44Mb Diskettstation och jag hade också det tillhörande extra lösa numeriska tangentbordet.

Vidare över någon Ast eller om det var Olivetti bärbar 486 som stals på tunnelbanan och blev ersatt med en 486-DX4 stationär.

Sedan har det blivit Pentium vanliga och Pro med MMX, PII/PIII,P4 vi fick någon DGC med Zip-Drive i min frus hem-pc paket. Hade även någon AMD Athlon burk.

Så till datorn med fyrkärniga Q6600 som fortfarande rullar med gamla spel som kräver Xp och nuvarande huvuddatorn i7-4790k med 24Gb ram som snart ska få sitt Gtx960 utbytt mot något kraftigare kort(blir troligen ett Gtx1070) då Gtx960 egentligen hör till Q6600 som istället fått låna ett R9-270X tills vidare då det Gts 8800 som satt i Q6600 datorn från början förde för mycket oljud och blev utbytt.

Sedan har jag haft en del udda saker som Commodore PET och Siemens Nixdorf minidator där bara nätaggregatet var som en hurts i storlek, + en gammal Mac SE30 som är den enda som finns kvar i förrådet, de andra större udda grejerna har jag inte längre kvar. Ångrar mest att inte SX-64 är kvar.

Permalänk
Avstängd

Min första egenköpta dator var en ATARI 1040STFM fast min äldsta dator är en APPLE IIC som ska vara från mitten av 80-talet. Den senare fick jag av en kompis i mitten av 90-talet. Båda är fullt fungerande och befinner sig fortfarande i min ägo.

Så här ser APPLE-datorn ut. Bilden är från Wikipedia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bemushroomed:

C-64, bästa julafton någonsin! Som man hade längtat..

En gång för länge länge sen så upplevde jag samma underbara julafton som du

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

C64 med en sån där fräsig bandspelare som ofta krånglade, följt några år senare av en Atari 1040STFM. Wow-faktorn med nya prylar var definitivt högre på den tiden.

Permalänk

C-128 var den första, givetvis med bandspelare. Amiga 500 efter det

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att man kunde köpa dator katalog 1988 med priser på årets datorer och delar den sista data katalog 1990 ska ligga i min källare .
Kom ihåg att billigaste dator kosta runt 14000 kr +moms med de minsta man behövde för att den skulle starta sen fick man köpa till T-bord mus skärm
billigaste cd spelare 2800 kr +moms en ruggig 2 gångers med fjäder i släden ...
Måste ner och leta upp katalogen gamla tider

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Någon Compaq burk med 2gb hårddisk. Det var tider det.

Permalänk
Medlem

Min egna första dator var något bygge från en hemsida som hette Dataprince.
Det enda jag kommer ihåg var att den hade 256MB RAM och att jag ungefär ett år senare på eget bevåg köpte ett adm(ati på den tiden, tidigt 2000-tal?) grafikkort för 300kr från microstore för att kunna spela 1.6 i 32-bit. Satte också in balla fläktar som lös rött i den.

Den där datorn hade jag tjatat hål i huvet på föräldrarna i nått år och klipp säkert hela Sveriges samlade yta i gräsmattor för att få.

Innan dess fick jag och min syster slåss om att spela spel på farsans gamla mac.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk

ZX81

10 print "Hej"
20 goto 10

Pappa tyckte jag skulle lära mig forttran istället men jag var bara nio och fattade inte så mycket.