Win 10 avinstallerar folks program. Nästa år tvingas Win10 uppgradering för Win7+8

Permalänk
Medlem

CPU–Z - Kvar
Malwarebytes Anti-Malware - Kvar
Notepad++ - Kvar
HWmonitor - Kvar

Kan det vara nåt annat som tar bort programmen i fråga? Känns som om det skulle gälla alla eller ingen. Kombinationer av program?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Microsoft = Umbrella Corporation

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag är en vuxen människa med färdigheter inom programmering och hårdvara, vill jag ta bort ett program som jag medvetet installerat på min dator, då tar jag medvetet bort det på egen hand, det är inte en uppgift som Microsoft skall ta sig rätten att utföra, möjligtvis kan det vara en valfri funktion.

Om ett OS blåskärmar "stup i kvarten" pga inkompatibla program i klass med CPU-Z, då har nog Microsoft större problem som dom bör titta på.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@stgr: Vad vill du diskutera? Forumet är ingen blogg, så presentera vad du vill att vi ska diskutera annars riskerar tråden låsning.

Personligen har jag fattat beslutet att då över till OSX istället pga Microsofts agerande. Startade med W3.11, tog slut med W7. Tyvärr kommer jag tvingas syssla med 8.1 och W10 åt andra, men så länge hemmet är fredat så överlever jag.

Spel är vad som gör att man tvingas till Windows, tyvärr. Men jag funderar faktiskt på att köra något Linux som main-OS längre fram då jag inte spelar lika mycket som tidigare och dom spelen jag kör mest finns till Linux. Eller kanske OS X tar över istället

Permalänk
Medlem

Inga program borttagna på min burk än så länge iaf. Skulle gärna köra Linux nu men upplösningen 4k över HDMI verkar böka i Ubuntu och derivationer.

Samt att SBZ inte har drivrutiner.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

@stgr:

Bara installera igen, troligen för dom hade någon form av felaktiga registernycklar eller är på något sätt "ogiltigt" installerat.
Detta händer alltså bara en enda gång när du går ifrån w7 - w10 (iaf för mig).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

När jag installerade 1511 uppdateringen i November så försvann några program för mig. Det enda av de som jag kommer ihåg försvann var Speccy men Windows 10 varnade både före och efter uppdateringen att detta program skulle försvinna.

Men dessutom så avinstallerade Windows MediaMonkey för mig, och det gjorde det utan att varna vare sig före eller efter uppdateringen. Så nu för tiden så håller jag lite koll på ifall ytterligare något program försvunnit varje gång som jag startar datorn.

Permalänk
Medlem

ja för norton internet security försvann spårlöst, fick dra hem det igen...

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

@stgr:

Bara installera igen, troligen för dom hade någon form av felaktiga registernycklar eller är på något sätt "ogiltigt" installerat.
Detta händer alltså bara en enda gång när du går ifrån w7 - w10 (iaf för mig).

Ja, som jag har förstått, när jag har läst runt.
De flesta som har fått program borttagna.. kan ha installerat tillbaka samma program utan problem.

@AllaAndra:
Jag påstod inte att *ALLA* blev av med samtliga program. Utan vad jag förstått. så verkar det lite slumpmässigt.
Jag hörde inte om detta problem, föräns morsan frågade mig om skiten, när Speccy försvann från hennes dator.
Sedan googlade jag runt.. Och där av denna tråd. Det verkar jävligt slumpmässigt vem som blir av med vilket program..
Oavsett anledning, så är det skit!

Permalänk
Hedersmedlem

Har man åsikter om modereringen så kan man kontakta oss via kontaktformuläret och beskriva vad man är missnöjd med. Det läses av samtliga moderatorer som sedan kommer ta ställning om något fel begåtts.

Att ifrågasätta modereringen direkt i forumet bryter mot §11 i reglerna, en regel som finns för att hålla trådarnas diskussioner till ämnet istället för potentiellt långa diskussioner kring våra regler och dess implementering.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Får rapportera att jag har ett stort antal av dessa program installerat på ett flertal win10 burkar och inget av dom har blivit avinstallerat. Nu ser jag dock till att hålla all mjukvara så uppdaterad jag kan och det kanske spelar större roll än vad folk tror, personligen anser jag nog att det är riktigt bra att folk tvingas till att hålla sin skit uppdaterad, det minimerar säkerhetsrisker och spridning av dynga.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Även om jag tycker en del MS gör och börjar mer eller mindre tvinga program att uppdatera m.m samt försöka få bort 32 bitars.

tekniken är meningen den ska gå fram och inte sitta på program,OS m.m som är närmare 20 år gammalt bara för det är bekvämt med gammla goa win XP

Men att program taits bort utan ens godkännande är verkligen inte okey och programen som är på listan att dessa inte skulle vara kompatibelt med win 10 vet vi nog alla INTE stämmer ( möjligen nått enstaka)

Undra om det är crackade och ärliga versioner av några program.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för detta på min laptop för några månader sedan. Då rök ccleaner och lite annat vid en Windows Update. Igår gjorde jag en Update på stationära då försvann internet Explorer, firefox och samsung smart view. (Säkert något mer som jag inte märkt än). (Använder inte IE eller firefox förresten, bara chrome men har de som backup).

Sjukt irriterande detta. Jag älskar W10. Men detta måste de ju komma med ett uttalande om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Får rapportera att jag har ett stort antal av dessa program installerat på ett flertal win10 burkar och inget av dom har blivit avinstallerat. Nu ser jag dock till att hålla all mjukvara så uppdaterad jag kan och det kanske spelar större roll än vad folk tror, personligen anser jag nog att det är riktigt bra att folk tvingas till att hålla sin skit uppdaterad, det minimerar säkerhetsrisker och spridning av dynga.

Som mitt inlägg ovan drabbades jag av detta och jag kollar efter uppdateringar till nästan allt dagligen. Så det verkar inte vara anledningen till att W10 tar bort skiten. Skulle det vara anledningen hade dom ju kunnat poppa upp en varning att programvara är outdated.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@stgr:

Bara installera igen, troligen för dom hade någon form av felaktiga registernycklar eller är på något sätt "ogiltigt" installerat.
Detta händer alltså bara en enda gång när du går ifrån w7 - w10 (iaf för mig).

Har haft W10 sen starten. Fick problem i november tror jag det var och igår med stationära med en vanlig W update. Så verkar kunna uppstå närsom med vissa uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Själv försöker jag att hålla mig till Linux så mkt det går, om bara utvecklarna kunde börja prioritera det istället för att lägga all krut på Windows hade det ju varit mkt enklare! Wine klarar mycket, men långt ifrån allt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Ju förr man kan gå över och spela på Linux desto bättre! Inte klokt att Microsoft får göra såhär.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@stgr: Vad vill du diskutera? Forumet är ingen blogg, så presentera vad du vill att vi ska diskutera annars riskerar tråden låsning.

Personligen har jag fattat beslutet att då över till OSX istället pga Microsofts agerande. Startade med W3.11, tog slut med W7. Tyvärr kommer jag tvingas syssla med 8.1 och W10 åt andra, men så länge hemmet är fredat så överlever jag.

Jag gjorde precis som du och ångrar mig inte en sekund. Spelar för jag på PS4:an ändå så.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk

Sjuukt !

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om man blir av med några program, Windows har alltid och kommer alltid att behöva ominstalleras efter ett tag ändå ...

Nåväl, jag älskar Linux, men det är inget alternativ att gå över HELT till Linux så länge inte spel rullar som de ska under Linux. Alltså förmodligen aldrig. OSX har ju samma problem som Linux i det avseendet. Så, Windows blir kvar under överskådlig tid vilket MS vet, därför dom kan ta sig friheter.

Annars rent tekniskt kan jag förstå om installationen plockar bort program som inte kan anses spela väl med Windows 10, jag har inga synpunkter på just vilka program som tas bort, men att det kan behövas är inte konstigt.

Det jag saknar med Windows 10 är en helt ren och obloatad version, alltså bara en plattform för att installera vad tusan man känner för, men jag tvivlar på att en sån version är den vinstmässigt mest gynnsamma för Microsoft så den lär knappast komma.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Office vet ja att ja fått installera flera gånger för att "filen kan inte hittas" när ja ska öppna Outlook..
CPUz m.fl är "oönskade", men går att klicka på "visa mer" eller va e står, o starta de ändå.. Men, tycker ändå det är skumt..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av stgr:

Nästa år så kommer de även att TVINGA Windows 7 & 8-användare att uppgradera till Windows 10

Bara de som sitter med Skylake. En av anledningarna att man är kvar på en tidigare generation.

Hade för mig att man i mars sköt fram datumet till 2018.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Spelar ingen roll om man blir av med några program, Windows har alltid och kommer alltid att behöva ominstalleras efter ett tag ändå ...

Nåväl, jag älskar Linux, men det är inget alternativ att gå över HELT till Linux så länge inte spel rullar som de ska under Linux. Alltså förmodligen aldrig. OSX har ju samma problem som Linux i det avseendet. Så, Windows blir kvar under överskådlig tid vilket MS vet, därför dom kan ta sig friheter.

Annars rent tekniskt kan jag förstå om installationen plockar bort program som inte kan anses spela väl med Windows 10, jag har inga synpunkter på just vilka program som tas bort, men att det kan behövas är inte konstigt.

Det jag saknar med Windows 10 är en helt ren och obloatad version, alltså bara en plattform för att installera vad tusan man känner för, men jag tvivlar på att en sån version är den vinstmässigt mest gynnsamma för Microsoft så den lär knappast komma.

Det finns redan och heter Enterprise N LTSB. Går bara att få tag i för företag tyvärr. Får bara systemuppdateringar och säkerhetspatchar, inget ändrat UI, eller borttagande av program/funktioner. Går dessutom att stänga av telemetri helt. Microsoft särbehandlar företagskunder helt uppenbart, medans privatpersoner får agera beta testare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Det finns redan och heter Enterprise N LTSB. Går bara att få tag i för företag tyvärr. Får bara systemuppdateringar och säkerhetspatchar, inget ändrat UI, eller borttagande av program/funktioner. Går dessutom att stänga av telemetri helt. Microsoft särbehandlar företagskunder helt uppenbart, medans privatpersoner får agera beta testare.

Skulle älska om den fanns att köpa, och säkert fler än mig, MS skulle kunna sälja den som en OEM-version för systembyggare dvs de som bygger dator själv och låta ovetande konsumenter få fortsätta köra den konsumtions-anpassade versionen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

W10 känner inte igen Ati RadeonX 1250 längre...?

Hej

Jag har frågor ute om W10 och Ati RadeonX 1250 i en annan tråd också,
men här skulle jag fråga en lite annan sak.
Jo, när jag först installerade V!0 Home, så såg jag i Enhetshanteraren
att grafikkortet var ett "Ati", men jag uppdaterade och nu är det inte det utan
något annat : "Microsoft Basic Display adapter", med "bästa" drivrutiner
och naturligtvis ett "utdraget" Skrivbord, helt fel och inte kan det visas på
annan skärm eller projektor.
Hur jag än försöker att få datorn(Compaq 6715s) att förstå att kortet är
Ati RadeonX så vill den inte:
Kan det vara så att det inte finns någon hjälp för felet och jag får gå tillbaks
till W7 Home Premium?
Kanske överlever datorn mej ändå med W7?

Frågar
Staffan äldre senior.

Permalänk
Medlem

Haft Win 10 länge nu, inget program har blivit borttaget som jag själv inte valde att ta bort.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att inkompatibla program tas bort tycker jag är bra. Det är det enda sättet för Microsoft att tvinga programtillverkare att fixa sina felskrivna program.

Hellre att något utdaterat program försvinner som man kan installera en nyare kompatibel version av senare än att datorn blåskärmar stup i kvarten.

Det borde isåfall skapas en textfil på skrivbordet eller något om vilka program som tagits bort.
Att bara göra det utan att informera användaren känns dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av staffankvist:

Hej

Jag har frågor ute om W10 och Ati RadeonX 1250 i en annan tråd också,
men här skulle jag fråga en lite annan sak.
Jo, när jag först installerade V!0 Home, så såg jag i Enhetshanteraren
att grafikkortet var ett "Ati", men jag uppdaterade och nu är det inte det utan
något annat : "Microsoft Basic Display adapter", med "bästa" drivrutiner
och naturligtvis ett "utdraget" Skrivbord, helt fel och inte kan det visas på
annan skärm eller projektor.
Hur jag än försöker att få datorn(Compaq 6715s) att förstå att kortet är
Ati RadeonX så vill den inte:
Kan det vara så att det inte finns någon hjälp för felet och jag får gå tillbaks
till W7 Home Premium?
Kanske överlever datorn mej ändå med W7?

Frågar
Staffan äldre senior.

För gammalt grafikkort. Enormt gammalt tom, vad 10år nästan?

Kan tänka mig att det fungerar sådär med Win7, pga drivaren gjordes för Win 7. Men Win 8 eller senare lär aldrig gå bra med det kortet, utan den slår då tillbaka till basic drivare, dvs universal, utan acceleration.

I teorin kan man tvinga in den gamla drivaren "manuellt", men jag hade inte rekommenderat det. Det kan leda till alla möjliga konstiga fel grafiken.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder fortfarande en 6715 pga 16:10-skärmen (1680x1050) och den fungerar ua med W7 (kom med Vista). Köpte den ny för snart 10 år sedan och det enda jag gjort är att byta till en 180GB Intel 520. Utmärkt maskin som klarar allt vanligt arbete/surf osv. W10 har jag inte ens försökt men kan tänka mig att så gamla AMD-saker kan vara problematiska.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Datornördar som gråter för att gamla verisoner av CCleaner tas bort.

Att ni ens kör skiten installerat och inte portabelt är skrattretande.

Men vill ni ha bloat till höger och vänster kan ni väl sitta kvar med era Windows 7 burkar och spela datorspel från innan sekelskiftet. Det är ju farligt att använda sig av ny programvara!!!!

Sen att klaga på att "företag kanske inte vill uppdatera och så försvinner ett kritiskt program". Arbetar du med IT på ett företag och är så duktig på att påpeka fel kanske det vore på sin plats att köra en miljö inte menad för privatpersoner.

Visa signatur

lolclockers