Intel 8080 – När lödkolven var kung och virpistolen drottning

Permalänk
Medlem

Får tacka för en intressant "historielektion"

Skrivet av Србо:

Inget trollande alls utan fakta. Spelen från 90talet såg ut som skit för att inte tala om c64. Ser ju vidrigt ut på en 4.0 skärm (alla dom spelen går med lätthet att spela på en smartphone), för att inte tala om hur det ser ut på större skärmar.

Fast å andra sidan så görs det ytterst få intressanta spel nu för tiden, eftersom de flesta kör på att grafik, inte gameplay säljer.

Hellre ett bra spel med dålig grafik än tvärtom.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kotan:

Får tacka för en intressant "historielektion"

Fast å andra sidan så görs det ytterst få intressanta spel nu för tiden, eftersom de flesta kör på att grafik, inte gameplay säljer.

Hellre ett bra spel med dålig grafik än tvärtom.

Det stämmer inte. Finns en hel del spel med vacker grafik, intressanta och med bra gameplay. Metro 2033, Metro Last Light, Men Of War serien, Shadow Of Mordor, Dragon's Dogma Dark Arisen, Fallout 4, Dead Space 1 & 2, Mass Effect 1,2,3. Dragon Age Origins, Dragon Age Inquisition, Castlevania Lords Of Shadow, Metal Gear Rising Revengeance, Call Of Juarez Bound In Blood, Enslaved, Dying Light, Bulletstorm, Lara Croft And The Guardian Of Light, Port Royale 3, Dirt 3, L.A Noire, Lords Of The Fallen, Mafia 1 & 2, Deus Ex Human Revolution Directors Cut, Grand Theft Auto Episodes From Liberty City, Grand Theft Auto 5, Grid 1 & 2, Just Cause 3, The Witcher 3 och många fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Processorn Intel 8080 anses av många vara den första verkligen användbara, men det betyder inte att allt var rättfram.
Läs hela artikeln här

Har för mig det fanns en microprocessor som var före Intel, som användes i stridsflygplan.
Men den var hemligstämplad flera årtionden. Det var nog även flera kretsar som var ihopkopplade och inte en krets som Intels CPU så kanske inte riktigt samma sak. Kommer tyvärr inte ihåg vad kretsen heter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

Det stämmer inte. Finns en hel del spel med vacker grafik, intressanta och med bra gameplay. Metro 2033, Metro Last Light, Men Of War serien, Shadow Of Mordor, Dragon's Dogma Dark Arisen, Fallout 4, Dead Space 1 & 2, Mass Effect 1,2,3. Dragon Age Origins, Dragon Age Inquisition, Castlevania Lords Of Shadow, Metal Gear Rising Revengeance, Call Of Juarez Bound In Blood, Enslaved, Dying Light, Bulletstorm, Lara Croft And The Guardian Of Light, Port Royale 3, Dirt 3, L.A Noire, Lords Of The Fallen, Mafia 1 & 2, Deus Ex Human Revolution Directors Cut, Grand Theft Auto Episodes From Liberty City, Grand Theft Auto 5, Grid 1 & 2, Just Cause 3,

Hej lille vän,

Du inser väl att människor har olika smak och tycke va? Vissa gillar spelkänsla mer än grafik och vice versa. När du har insett detta är du vidare i din mognadsfas.

Jag personligen tycker Super Mario Bros 3 och Megaman 2 är bättre än alla dina nämnda spel i din lista.

Ha en god fortsättning!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

"Virat" har man gjort en del men det är en svunnen tid numera.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

Hej lille vän,

Du inser väl att människor har olika smak och tycke va? Vissa gillar spelkänsla mer än grafik och vice versa. När du har insett detta är du vidare i din mognadsfas.

Jag personligen tycker Super Mario Bros 3 och Megaman 2 är bättre än alla dina nämnda spel i din lista.

Ha en god fortsättning!

Du bör först av allt lära dig folkvett och du är allt annat än mogen. Jag är inte liten eller överhuvudtaget din vän. Har inte hävdat att det finns bara en smak. Däremot skrev jag att det var usel grafik på 90talsspelen och för mig är allt viktigt i ett spel, grafik, intressant och gameplay. Spelen jag räknade upp har oftast intressant berättelse, vacker grafik och utmärkt spelkänsla, spel som Metro 2033 och Metro Last Light är ljusår bättre på allt än dom du nämnde.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var inte usel grafik i 90 tals spelen, eller 80 tals spelen för den delen. Om man jämför med idag så visst, men inte DÅ. De nya är "snyggare" men likförbannat är de inte roligare..

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Avstängd

Extremt långsam. 286an lika så.
Men i 386an var det krut.

Permalänk
Medlem

@rektor: Vadå långsam? 8080 gick som ett spjut. Då.

Permalänk
Medlem

Virning

@Bael: Och till min 8086-maskin som jag byggde senare, uppfann jag en egen databuss. Det blev ungefär 2000 virningar bara på bakplanet.

Permalänk
Medlem

Grafik. Äsch.

@The: Hörni boys, kan ni inte bara ta och glömma grafiken? Det fanns ingen riktig grafik när vi byggde den här maskinen. Då var allting ASCII-text. Artikeln handlar inte alls om grafik. Det är missriktat att diskutera grafik i denna tråd.

Allting handlade då om att lära sig bygga elektronik och att assemblerprogrammera. Lite senare, när vi började bygga med DRAM-kapslar i större mängder, fick man lära sig att wire-wrappa ström-plan och sätta in kondensatorer överallt för att förhindra dippar i matningsspänningarna när kretsarna plötsligt skulle ha 23 milliampere på 10 nanosekunder.

Då fick man en duvning i praktisk EMI.

För att inte tala om den gången när jag köpt en urgammal telexmaskin med fembitarskod för att ha och lyssna av nyhetsstationer på kortvågen. Dess motor störde så mycket på kortvågen att man inte hörde radiostationerna (S9+20 dB). Då fick man lära sig the hard way att skärma störande maskiner och föra in matningsspänning genom pi-filter och genomföringskondensatorer. Sen var den tyst som en mus (S2) och jag minns att jag hade väldigt bra mottagning på en egyptisk nyhetsbyrå. Men det är klart, SPR4-mottagaren bräckte allt.

Permalänk
Medlem

Haha Thord Nilsson. Det hette min farfar. Rolig läsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Tack och lov att det eländet är borta och kan samla damm på museum eller skroten. Streckgubbespelen från 90talet och tidigare har allt annat än godkänd grafik. Grafik är definitivt en betydelsefull del av ett spel.

Vafan, ser du inte blondinen, brunetten och den rödhåriga ??
https://www.youtube.com/watch?v=qAYXgbSlSv0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har för mig det fanns en microprocessor som var före Intel, som användes i stridsflygplan.
Men den var hemligstämplad flera årtionden. Det var nog även flera kretsar som var ihopkopplade och inte en krets som Intels CPU så kanske inte riktigt samma sak. Kommer tyvärr inte ihåg vad kretsen heter.

Finns en länk till artikeln om den i Intel 4004-artikeln på Wikipedia – 4004 var ju den första kommersiella mikroprocessorn, på öppna marknaden. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Air_Data_Computer (MP944).

Det är väl för övrigt fortfarande 8051-kloner till PS/2-funktionen och COM-portsfunktionen i datorer (om än inbyggd i andra kretsar idag) än idag. Alltså i Super I/O-kretsen, som sitter på LPC som förr även användes för att programmera/läsa flash/EEPROM innan de gick över till SPI där. Så vi har ändå kvar 80-talsteknik i våra maskiner idag. Har inte funnits anledning att ersätta dessa funktioner med andra mikrokontrollers osv.

Ur ett inbyggnadsperspektiv bör 8080 var intressant än idag, då det och 8086/8088 var kretsen som i mångt och mycket introducerade datorkontrollerade maskiner till världen. Du hittar de än idag på verkstadsgolven i maskiner, lite var som och i massor annat som fortfarande kör äldre/icke ersatta system.

Permalänk
Skrivet av Србо:

Du bör först av allt lära dig folkvett och du är allt annat än mogen. Jag är inte liten eller överhuvudtaget din vän. Har inte hävdat att det finns bara en smak. Däremot skrev jag att det var usel grafik på 90talsspelen och för mig är allt viktigt i ett spel, grafik, intressant och gameplay. Spelen jag räknade upp har oftast intressant berättelse, vacker grafik och utmärkt spelkänsla, spel som Metro 2033 och Metro Last Light är ljusår bättre på allt än dom du nämnde.

Hitta ett AAA spel från de senaste 6 åren som är i samma genre och design som original Deus Ex och System Shock 1&2 fast större, djupare, längre och utan kompromisser.

Vart är AAA spelens moderna motsvarigheter till spelen som Fallout 1&2, Planescape Torment, Baldurs Gate? Vart hittar jag den ordentliga ersättaren till Silent Hill 1-4? Vart är AAA versionerna av strategi spelen som Homeworld och Star Trek fleet commander? Måste jag verkligen enbart spela Arma 3 för att ens komma nära upplevelser som SWAT serien, gamla Ghost Recon och Rainbow Six? När man köpte ett online only spel som Unreal Tournament 2004 så fick man banor, vapen, game modes, och moddningsverktyg så man kunde kvävas.

De flesta nya försöken på de gamla klassikerna blir som Thief (4) som totalt missade poängen med spelserien och kommer inte ens i närheten av Thief 2. Det bästa man kan hoppas på är spel som Deus Ex Human Revolution, det är ett riktigt bra spel men saknar en stor del av djupet från både design och story från originalet. Folk hyllar de senaste två X-COM spelen som om det vore något nytt, stort och djärvt medans original serien är flera dimensioner djupare.

De enda undantagen jag kan ta fram på rak arm är The Witcher serien och då får man även ha i åtanke att CD Projekt RED är ett riktigt underligt bolag med tanke på att de äger GOG. När bolagets försäljnings platform för deras spel heter "Good old games"så vet man vart de har tagit sina designinfluenser ifrån. Resten av undantagen är spel med mycket lägre budget som Pillars of Eternity.

Det går helt enkelt inte längre att göra så djupa spel av ekonomiska anledningar. Om det ska vara superflashigt "Crysis style" och ha ett utvecklings team på 500+ personer och en budget på över 1 miljard så måste det sälja. Det kan inte vara för nischat, de strävar efter att sälja i GTA V nivå och då får du absolut inte avskräcka potentiella köpare och investerare. Lyckas de inte med försäljningen ligger de någon miljard i back och då går de upp i rök. Resultatet blir som Fallout 4, stor värld men saknar allt djup.

"With all the money and work required to make a AAA-game in this day and age there isn't enough hours in the day or money in the bank. You end up with a game vast as an ocean but it has the depth of a pond."

Edit: Det djupet jag letar efter är komplexitet i design, story, spelmekaniken och variabler. Det är just det djupet som saknas i dagens AAA spel.

Permalänk
Medlem

Motorla 6800 var snabbare, bättre och stabilare 8bit's prosessor. Men den hade 16 bits bus (så rent tekniskt inte en helt 8bit processor) Och den kom ut månader före intel's 8080.

Och den var helt klart dyrare.

Som intel's marknadsföringsschef sade i en rätt ny intervju: "We at intel had no real design wins over motorola until the DX chip was introduced"

försvann en bit av svaret
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasted Hobbit:

Hitta ett AAA spel från de senaste 6 åren som är i samma genre och design som original Deus Ex och System Shock 1&2 fast större, djupare, längre och utan kompromisser.

Vart är AAA spelens moderna motsvarigheter till spelen som Fallout 1&2, Planescape Torment, Baldurs Gate? Vart hittar jag den ordentliga ersättaren till Silent Hill 1-4? Vart är AAA versionerna av strategi spelen som Homeworld och Star Trek fleet commander? Måste jag verkligen enbart spela Arma 3 för att ens komma nära upplevelser som SWAT serien, gamla Ghost Recon och Rainbow Six? När man köpte ett online only spel som Unreal Tournament 2004 så fick man banor, vapen, game modes, och moddningsverktyg så man kunde kvävas.

De flesta nya försöken på de gamla klassikerna blir som Thief (4) som totalt missade poängen med spelserien och kommer inte ens i närheten av Thief 2. Det bästa man kan hoppas på är spel som Deus Ex Human Revolution, det är ett riktigt bra spel men saknar en stor del av djupet från både design och story från originalet. Folk hyllar de senaste två X-COM spelen som om det vore något nytt, stort och djärvt medans original serien är flera dimensioner djupare.

De enda undantagen jag kan ta fram på rak arm är The Witcher serien och då får man även ha i åtanke att CD Projekt RED är ett riktigt underligt bolag med tanke på att de äger GOG. När bolagets försäljnings platform för deras spel heter "Good old games"så vet man vart de har tagit sina designinfluenser ifrån. Resten av undantagen är spel med mycket lägre budget som Pillars of Eternity.

Det går helt enkelt inte längre att göra så djupa spel av ekonomiska anledningar. Om det ska vara superflashigt "Crysis style" och ha ett utvecklings team på 500+ personer och en budget på över 1 miljard så måste det sälja. Det kan inte vara för nischat, de strävar efter att sälja i GTA V nivå och då får du absolut inte avskräcka potentiella köpare och investerare. Lyckas de inte med försäljningen ligger de någon miljard i back och då går de upp i rök. Resultatet blir som Fallout 4, stor värld men saknar allt djup.

"With all the money and work required to make a AAA-game in this day and age there isn't enough hours in the day or money in the bank. You end up with a game vast as an ocean but it has the depth of a pond."

Edit: Det djupet jag letar efter är komplexitet i design, story, spelmekaniken och variabler. Det är just det djupet som saknas i dagens AAA spel.

Det skall inte vara för djupt, ett spel skall vara intressant, fin grafik, bra spelkänsla och det uppfyller definitivt alla spel jag räknade upp. Fallout 4 saknar inte djup, det finns tillräckligt av den varan i spelet. Ett spel behöver inte vara så sjukt djupt som dina krav är, det är alldeles tillräckligt djupt på dom flesta spelen jag nämnde med bra grafik. Så ta du och fortsätt spela streckgubbe spelen och tro att det är fantastiskt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JörgenS:

@The: Hörni boys, kan ni inte bara ta och glömma grafiken? Det fanns ingen riktig grafik när vi byggde den här maskinen. Då var allting ASCII-text. Artikeln handlar inte alls om grafik. Det är missriktat att diskutera grafik i denna tråd.

Allting handlade då om att lära sig bygga elektronik och att assemblerprogrammera. Lite senare, när vi började bygga med DRAM-kapslar i större mängder, fick man lära sig att wire-wrappa ström-plan och sätta in kondensatorer överallt för att förhindra dippar i matningsspänningarna när kretsarna plötsligt skulle ha 23 milliampere på 10 nanosekunder.

Då fick man en duvning i praktisk EMI.

För att inte tala om den gången när jag köpt en urgammal telexmaskin med fembitarskod för att ha och lyssna av nyhetsstationer på kortvågen. Dess motor störde så mycket på kortvågen att man inte hörde radiostationerna (S9+20 dB). Då fick man lära sig the hard way att skärma störande maskiner och föra in matningsspänning genom pi-filter och genomföringskondensatorer. Sen var den tyst som en mus (S2) och jag minns att jag hade väldigt bra mottagning på en egyptisk nyhetsbyrå. Men det är klart, SPR4-mottagaren bräckte allt.

Ahhh. Och här satt en annan och var stolt som en tupp när man smällde ihop sin första dator med en AMD K8 -Fx 3000+ tror jag det var- När det i själva verket var som att bygga en Ikea möbel i jämförelse med att snida en helt egen stol från scratch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Lengab: Ja ABC 80 var en höjdarburk! Lärde jag mig Basic på

Kul artikel! Ger lite perspektiv till dem som snackar om "retro-datorer" och "2000" i samma mening

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Underbart. Det är sånt här som borde ingå i standardprogrammet för dagens historiaundervisning!

Permalänk
Medlem

@Србо: Butthurt much?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det skall inte vara för djupt, ett spel skall vara intressant, fin grafik, bra spelkänsla och det uppfyller definitivt alla spel jag räknade upp. Fallout 4 saknar inte djup, det finns tillräckligt av den varan i spelet. Ett spel behöver inte vara så sjukt djupt som dina krav är, det är alldeles tillräckligt djupt på dom flesta spelen jag nämnde med bra grafik. Så ta du och fortsätt spela streckgubbe spelen och tro att det är fantastiskt.

Men se här någon som inte tycker som jag, vad bra då kommer världen fortsätta spinna. Och jag tror inte att Age of Empires 2/lejonkungen på sega mega/Battlefield2/pokemon blue/psychonauts/Baldurs Gate/etc är bättre, jag VET att jag TYCKER de är bättre än mycket av de nya spelen... Vad sen vad du inte tycker är bra för att du inte blir visuellt överstimulerad med perfekt renderar gräs det bryr jag mig inte särskilt mycket om, men du kunde kanske ha en lite trevligare ton mot de som inte tycker precis som du god fortsättning!

OnT: Trevlig läsning, måste tagit så mycket vilja och envishet att få saker att fungera själv satt hade man ju turen och fick leka med en avlagd IBM maskin med Windows 3.11 och tyckte de var dö häftig specielt när man fick skrivaren att fungera... Men tyvärr så fick man ju inte öppna och rota runt i den för det var ju familjens enda dator och man var ju <10 så ingen litade riktigt på en...

Permalänk
Medlem

"Så avancerade komponenter som 1 024-bitarsminnen var inte lätta att få tag på i Sverige, så jag beställde de flesta från Poly-Paks i USA, exempelvis 24 stycken i april 1978 för 33,75 dollar. Elfa lagerförde något år innan 256-bitars bipolärminnen för 256 kronor, en krona per bit."

Heh... och idag gnäller vi på höga minnes/SSD priser

Första gången jag själv fick köpa RAM var 90-taler, 4MB moduler för ca 4000kr st, så hela 1kr per kB, eller 8000 gånger billigare

Härlig artikel, och det är underbart att den faktiskt fortfarande fungerar.

Permalänk
Medlem

Grymt intressant, synd att man är lite för ung för att ha varit med på detta tåget. Min första dator var en C64 och den var ju rätt så enkel jämfört med detta.

@Србо: Och om 20 år kommer det en kille som du och säger "på 10-talet såg alla spel ut som skit och måste därför vara värdelösa.
Hur kan man ens jämföra topp grafik för 20 år sen vs idag? Förövrigt finns det spel som fortfarande ser fantastiska ut, (otroligt nog) Som Zelda - a link to the past för att nämna ett.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

<klipp>
Jag kommer ihåg att jag spelade Colonization i över ett år innan jag upptäckte att det gick att skapa en startdiskett så att jag fick tillräckligt med fritt minne för att kunna ha både mus och ljud samtidigt.

Men min historia låter ju som värsta hipster-nojjan efter att ha läst den här artikeln.

Ja, samma här, visst har jag lödat lite i en Amiga för att få mer chipmem, och lekt med seriella nätverk för att kunna spela Amiga 1200-spel på min Amiga CD32 genom att antingen lägga dem i (minnes)RAD-disk eller spela dem från hårddisken på min Amiga 500. Det var kul, men oj så mycket jobb. Men inget jämfört med att behöva pula ihop själva hårdvaran.

Kul att läsa sådana här artiklar. Överlag känns datorer lite tråkiga idag, de är så lätta att sätta ihop och trimma. Mycket roligare att överklocka datorn när man skulle byta kristaller (som på min Amiga) eller användra olika jumprar på moderkortet. (Det är ingen lek att klocka i BIOS heller, men det går enklare oftast)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Motorla 6800 var snabbare, bättre och stabilare 8bit's prosessor. Men den hade 16 bits bus (så rent tekniskt inte en helt 8bit processor) Och den kom ut månader före intel's 8080.

Och den var helt klart dyrare.

Som intel's marknadsföringsschef sade i en rätt ny intervju: "We at intel had no real design wins over motorola until the DX chip was introduced"

Motorola 6800 hade inte 16bitars databus. Inte heller efterföljaren 6809 hade 16bitars databus. På 6809 så kunde man utföra beräkningar med en 16 bitars ackumulator genom att register A och B kombinerades till ett 16bitars register D. Motorolas första riktiga 16 bitars processor var MC68000.

Permalänk
Medlem

Underbar läsning, detta var något jag gärna ser mer av på swec. Underbart att läsa detta från någon annans erfarenhet och historia. Har själv ägnat mycket tid att förstå allt från grunden i mina yngre dagar så detta var mycket rolig läsning.
Har själv tyvärr inget Intel baserat system äldre än min PC20 med Intel 8088 idag men hade tiden funnits hade man gärna spenderat tid på att sätta ihop något äldre!

Edit:

@Србо
Är ett textbaserat spel ospelbart bara för att det är just text?
Om ditt svar på detta är JA, kan du då endast läsa böcker med bilder i? Eller kanske enbart serietidningar?... Du förstår nog vad som menas med detta och att det går härleda till spel av alla grafiska kalibrar genom tiderna.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Troll till max, körde ju massor av coola spel i början av 90-talet.

Först var det C64 som gällde, sedan blev det Amiga 500. Pc gick jag över till vid -94.

Ungdomarna idag har så jädra höga krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Där är vi t.o.m nere på tidigt 80-tal utan streckgubbar.

Skrivet av Србо:

Det skall inte vara för djupt, ett spel skall vara intressant, fin grafik, bra spelkänsla och det uppfyller definitivt alla spel jag räknade upp. Fallout 4 saknar inte djup, det finns tillräckligt av den varan i spelet. Ett spel behöver inte vara så sjukt djupt som dina krav är, det är alldeles tillräckligt djupt på dom flesta spelen jag nämnde med bra grafik. Så ta du och fortsätt spela streckgubbe spelen och tro att det är fantastiskt.

Måste tyvärr meddela dig att du inte har en aning om vad spelkänsla är eftersom du dissar allt som inte har topp grafik räknat i dagens mått.

Permalänk
Skrivet av Србо:

Tack och lov att det eländet är borta och kan samla damm på museum eller skroten. Streckgubbespelen från 90talet och tidigare har allt annat än godkänd grafik. Grafik är definitivt en betydelsefull del av ett spel.

Ojojoj. Jag säger bara Monkey Island 1-2(+3), Day of the tentacle, Sam n Max mm. Colonization, Civilization, Settlers, Dune 2, Fallout 2, Heroes of might and magic 2-3, Planescape torment, Age of empires 1-2, Warcraft 1-2, Grim fandango, X-com + en jäkla massa fler spel. Nu förtiden kan man försöka släppa dåliga spel som har bra grafik och försöka kompensera på det sättet. Förr i tiden var spelen mer "nakna" man kunde oftast inte gömma sig bakom bra grafik utan det var spelkänslan som räknades.

Sen tycker jag faktiskt att många spel från 90 -talet faktiskt var snygga med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dravond:

Men se här någon som inte tycker som jag, vad bra då kommer världen fortsätta spinna. Och jag tror inte att Age of Empires 2/lejonkungen på sega mega/Battlefield2/pokemon blue/psychonauts/Baldurs Gate/etc är bättre, jag VET att jag TYCKER de är bättre än mycket av de nya spelen... Vad sen vad du inte tycker är bra för att du inte blir visuellt överstimulerad med perfekt renderar gräs det bryr jag mig inte särskilt mycket om, men du kunde kanske ha en lite trevligare ton mot de som inte tycker precis som du god fortsättning!

OnT: Trevlig läsning, måste tagit så mycket vilja och envishet att få saker att fungera själv satt hade man ju turen och fick leka med en avlagd IBM maskin med Windows 3.11 och tyckte de var dö häftig specielt när man fick skrivaren att fungera... Men tyvärr så fick man ju inte öppna och rota runt i den för det var ju familjens enda dator och man var ju <10 så ingen litade riktigt på en...

Obetydligt för mig vad du tycker. Falska vänligheten från dig betackar jag mig. Jag ger som jag får.