USB är skivskyddat?

Permalänk
Medlem

USB är skivskyddat?

Tjena, glömde klicka på mata ut enhet och verkar som om mitt usb minne har blivit skivskyddat.

Testat det mesta, diskapart, formatera och lite i ubuntu.

Vet någon exakt vad man kan göra? Antar att det enda jag kan göra är att kasta den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Tjena, glömde klicka på mata ut enhet och verkar som om mitt usb minne har blivit skivskyddat.

Kolla så det inte finns ett skrivskydd på usb minnet, typ en knapp eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ofta är det ett fel i dens partitionsystem som orsakar detta. Disken har därför gått in i skyddat läge bara för att kunna rädda data.

Har du testat detta: https://www.youtube.com/watch?v=wgpNJX-yEek
Ibland kan man tvinga tillbaka den bit som är satt som read only igen.
Sen formatera om hela stickan (så att kontrollern nollställs) så borde felet vara borta.

Finns lite olika knep och 3:e program som också kan lyckas, men du måste sikta på just skrivskyddet, inte att formatera eller rensa, då dessa inte kan göras när den är skrivskyddad, utan just specifikt skrivskyddet. Får du inte rätta på det så har stickan låst sig helt ock det är kört.

Permalänk

Det hände mig en gång med ett minneskort jag pressade in det i kameran och formaterade det därifrån men vet inte hur man gör när det gäller ett usb minne.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Minitool
har löst alla fel jag har lyckats åstadkomma på usb minnen och minneskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Kolla så det inte finns ett skrivskydd på usb minnet, typ en knapp eller liknande.

Nope

Skrivet av Paddanx:

Ofta är det ett fel i dens partitionsystem som orsakar detta. Disken har därför gått in i skyddat läge bara för att kunna rädda data.

Har du testat detta: https://www.youtube.com/watch?v=wgpNJX-yEek
Ibland kan man tvinga tillbaka den bit som är satt som read only igen.
Sen formatera om hela stickan (så att kontrollern nollställs) så borde felet vara borta.

Finns lite olika knep och 3:e program som också kan lyckas, men du måste sikta på just skrivskyddet, inte att formatera eller rensa, då dessa inte kan göras när den är skrivskyddad, utan just specifikt skrivskyddet. Får du inte rätta på det så har stickan låst sig helt ock det är kört.

Har redan testat det en gång, testade igen men med inget resultat

Skrivet av AstroFinken:

Minitool
har löst alla fel jag har lyckats åstadkomma på usb minnen och minneskort

Ska testa, tack!

Permalänk

brukar räcka med att plocka bort och göra om partitionstabellen en gång på minnet/disken

dvs ta bort alla partitioner på minnet och gör en ny

funkar det inte via windows diskpart kan du prova att göra det under en live-linux dist det har funkat för mig iaf tidigare med samma fel..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Från en Linuxdistribution kör du dd från terminalen eller skapa om partitionen med Linux fdisk eller GParted.

För att skriva över första gigabyten med nollor:

dd if=/dev/null of=/dev/sdb bs=1048576 count=1024

för att installera GParted om det redan inte är installerat:

apt-get install gparted

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Från en Linuxdistribution kör du dd från terminalen eller skapa om partitionen med Linux fdisk eller GParted.

För att skriva över första gigabyten med nollor:

dd if=/dev/null of=/dev/sdb bs=1048576 count=1024

för att installera GParted om det redan inte är installerat:

apt-get install gparted

Lite vågat att anta att sdb är minnet? Han kan ju ha ett gäng diskar i burken.
Jag skulle iaf trippelkolla innan

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Detta fungerade för mig när mitt USB-minne gick från NTFS till RAW men det borde väl fungera för dig också.
(direkt kopierat från den här tråden så credit till sp1k3n om det löser problemet)

Om du inte har lyckats än kan du prova det här:
Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windowsfilerna så har du ett bootbart USB minne.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creedo:

Detta fungerade för mig när mitt USB-minne gick från NTFS till RAW men det borde väl fungera för dig också.
(direkt kopierat från den här tråden så credit till sp1k3n om det löser problemet)

Om du inte har lyckats än kan du prova det här:
Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windowsfilerna så har du ett bootbart USB minne.

http://i.imgur.com/0Kc9Sqx.png

Fungerade inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstroFinken:

Minitool
har löst alla fel jag har lyckats åstadkomma på usb minnen och minneskort

Jag hoppas att det fungerar....
Jag är hopplös med USB minnen.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstroFinken:

Minitool
har löst alla fel jag har lyckats åstadkomma på usb minnen och minneskort

Jag ber om ursäkt för dubbel citat.
Det fungerade... nu har jag säkert kastat bort massor med snabba usb-3 stickor i onödan.
Tack så mkt Finken

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Jag ber om ursäkt för dubbel citat.
Det fungerade... nu har jag säkert kastat bort massor med snabba usb-3 stickor i onödan.
Tack så mkt Finken

Hur gjorde du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Hur gjorde du?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag följde @AstroFinken s råd och installerade pwfree91.exe . Satte in en "död" sticka bak på datorn i usb 3 port och formaterade den med programmet.
*edit*
USB har aldrig varit plug and play sen win98, och kommer aldrig att bli. Ta ur alla kontakter innan nya instruktioner eller drivrutiner installeras.
**END EDIT**

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inaktiv

@Lengab: Har ni knäckt nöten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Lite vågat att anta att sdb är minnet? Han kan ju ha ett gäng diskar i burken.
Jag skulle iaf trippelkolla innan

Klart man ska kontrollera noga, men jag tar för givet att TS tänker själv också...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

Måste man verkligen trycka mata it varenda gång man ska plocka bort minnet? Det skadas inte såvida det inte läser eller skriver när du plockar bort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Måste man verkligen trycka mata it varenda gång man ska plocka bort minnet?

Ja.

Skrivet av anon114264:

Det skadas inte såvida det inte läser eller skriver när du plockar bort det.

Bakgrundsoperationer sker hela tiden, och rycker du den när de sker så kan hela filsystemet skadas, eller värre... meta filerna på stickan skadas och du hamnar i samma sits som TS.

Så bara mata ut stickan som du ska. Finns flera olika sätt att göra det på, och tar inte många sekunder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Ja.

Bakgrundsoperationer sker hela tiden, och rycker du den när de sker så kan hela filsystemet skadas, eller värre... meta filerna på stickan skadas och du hamnar i samma sits som TS.

Så bara mata ut stickan som du ska. Finns flera olika sätt att göra det på, och tar inte många sekunder.

Finns inget belägg att det skulle skadas såvida minnet inte skrivs till eller från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Finns inget belägg att det skulle skadas såvida minnet inte skrivs till eller från.

Det va ju det han skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Finns inget belägg att det skulle skadas såvida minnet inte skrivs till eller från.

Tror du får läsa mitt svar igen.

För jag säger inte att du får problem om du matar ut den när den inte jobbar. Utan att du vet inte när den jobbar utan att mata ut enheten.
Hela poängen med att mata ut, är att säga till OSet, "sluta gör denna enhet tillgänglig". Dvs så ingen bakgrunds OP kan ske och inget fel kan ske.