Permalänk

Ang predator xb270hud

Hejsan! Är det någon överdriven skillnad på ips och tn panel? Råkade köpa en xb270hud under rean som var på cdon. Var rea en timme så spontanköpte den för 5k. Såg sedan några timmar senare att den som heter xb270hu är ips. Är det stor skillnad eller tror ni jag bör vara nöjd med tn? Såg någon stanns att just hud ska vara lite snabbare/stabilare än hu. Någon som har erfarenheter om detta? Har nu en Asus pb278q och en asus vg278hr och är ganska nöjd med färgerna i både pls:en och tn panelerna som jag har idag. Förutom att det är en hel del blb på min 144hz i dagsläget.

Borde få hem den ikväll eller imorgon så får bli att testa. Kan nog skicka tbx den om det var ett dumt köp. Mvh

Visa signatur

- MOTHERBOARD: MSI Z690 Edge wifi
- CPU: Intel Core i9-12900KS
- GPU: Asus RTX 2070 Super ROG Strix Advanced
- PSU: CoolerMaster V1000 1000W 80+ Gold
- RAM: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är enorm skillnad på TN-paneler och IPS-varianter. Det finns de som helt enkelt inte kan sitta vid TN-skärmar. Men det finns också de som inte ser skillnaden. Så det handlar om hur lyckligt omedveten du är om problemen med TN-paneler.

Ser du ingen större skillnad på din PB278Q och den VG278HR du har idag så hör du till de lyckligt omedvetna. XB270HUD kommer att se ut som/starkt påminna om VG278HR fast med 2560x1440-upplösning och G-Sync.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är enorm skillnad på TN-paneler och IPS-varianter. Det finns de som helt enkelt inte kan sitta vid TN-skärmar. Men det finns också de som inte ser skillnaden. Så det handlar om hur lyckligt omedveten du är om problemen med TN-paneler.

Sant. Har inget att jämföra med så hoppas att jag blir nöjd hehe. betraktningsvinklarna borde inte spela någon roll då jag alltid spelar framför skärmen etc. Tror ändå inte det är värt att skicka tbx den få tbx 5k och sen köpa en HU för 6,5k. Men det återstår att se! Tack för svar.

Visa signatur

- MOTHERBOARD: MSI Z690 Edge wifi
- CPU: Intel Core i9-12900KS
- GPU: Asus RTX 2070 Super ROG Strix Advanced
- PSU: CoolerMaster V1000 1000W 80+ Gold
- RAM: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB

Permalänk
Medlem

Om du har suttit vid TN tidigare, vilket jag gissar att du har och är nöjd med HUD så finns det väl egentligen ingen anledning att byta skärm.

Fördelen med IPS är färgen och i fallet 270HU/271HU så används en AHVA panel vilket minskar svarstiden vilket i sin tur gör att de inte ligger så långt ifrån TN motsvariheterna som andra "riktiga" IPS paneler gör.

Men pröva skärmen och känner du dig nöjd kan du som sagt behålla skärmen utan att känna dig missnöjd, i annat fall finns distansköpslagen om CDON inte vill byta för dig, vilket de inte måste, såvida du inte åberopar distansköpslagen då

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Hejsan! Har nu kommit hem ifrån stan och hämtat mitt paket! Står IPS på kartongen och det är både hdmi och dp vilket HUD inte skulle ha. Kan jag ha fått en HU iaf???

Visa signatur

- MOTHERBOARD: MSI Z690 Edge wifi
- CPU: Intel Core i9-12900KS
- GPU: Asus RTX 2070 Super ROG Strix Advanced
- PSU: CoolerMaster V1000 1000W 80+ Gold
- RAM: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derradukee:

Hejsan! Har nu kommit hem ifrån stan och hämtat mitt paket! Står IPS på kartongen och det är både hdmi och dp vilket HUD inte skulle ha. Kan jag ha fått en HU iaf???

Kan du möjligtvis ha fått samma som jag har nedan i signatur?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Kan du möjligtvis ha fått samma som jag har nedan i signatur?

Precis! Står dock XB270HU d (g-sync) inne i nvidia control panel.
Men på lådan stod det IPS så är lite förvirrad.

Visa signatur

- MOTHERBOARD: MSI Z690 Edge wifi
- CPU: Intel Core i9-12900KS
- GPU: Asus RTX 2070 Super ROG Strix Advanced
- PSU: CoolerMaster V1000 1000W 80+ Gold
- RAM: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB

Permalänk

Har beställt IPS Acer XB270Hubprz 5495 fyndvara på netonnet och TN Acer XB270HUDbmiprz från cdon för 4990, ska bara behålla ena av dom, i hopp om att IPS skärmen är bra, så blir de självklart den, annars får de bli TN, sitter med PLS panel idag. Hoppas de att TN blir bra i sånt fall... ska bli kul att jämföra alla fall. Mitt krav är G-sync så därför står de mellan dom för mig. Dom nya predator ser bara för löjliga ut så nått av dom blir de inte. Om jag inte hade haft G-sync som krav hade jag köpt Acer XF270HUbmijdprz som har Freesync, utan tvekan

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derradukee:

Precis! Står dock XB270HU d (g-sync) inne i nvidia control panel.
Men på lådan stod det IPS så är lite förvirrad.

Skrivet av tonka/lonka:

Har beställt IPS Acer XB270Hubprz 5495 fyndvara på netonnet och TN Acer XB270HUDbmiprz från cdon för 4990, ska bara behålla ena av dom, i hopp om att IPS skärmen är bra, så blir de självklart den, annars får de bli TN, sitter med PLS panel idag. Hoppas de att TN blir bra i sånt fall... ska bli kul att jämföra alla fall. Mitt krav är G-sync så därför står de mellan dom för mig. Dom nya predator ser bara för löjliga ut så nått av dom blir de inte. Om jag inte hade haft G-sync som krav hade jag köpt Acer XF270HUbmijdprz som har Freesync, utan tvekan

Gammal tråd men blev väldigt nyfiken på den nämnda TN-skärmen (Acer Predator XB270HUDbmiprz) då jag hittade den på rea och skulle vilja veta vad ni tyckte om den. Levererar den? Har ett tag nu letat efter en skärm på under 5 k som lämpar sig för både gaming och semi-proffsig filmredigering och denna ser ut att täcka behoven så gott som det går för en TN-panel.

Permalänk
Skrivet av andreastoro:

Gammal tråd men blev väldigt nyfiken på den nämnda TN-skärmen (Acer Predator XB270HUDbmiprz) då jag hittade den på rea och skulle vilja veta vad ni tyckte om den. Levererar den? Har ett tag nu letat efter en skärm på under 5 k som lämpar sig för både gaming och semi-proffsig filmredigering och denna ser ut att täcka behoven så gott som det går för en TN-panel.

Har haft min ett tag och älskar den. Är väldigt nöjd med den. Ingen BLB eller annat (som jag har märkt). betraktningsvinklarna är inte super. Men färgerna är lika fina som på min kompis ips panel. Så frågan är om det är TN eller IPS? Står IPS på kartongen men TN på internet. Om du inte hittar något annat och vill ha en skärm så skulle jag ha köpt den! GJorde det också under en rea och är väldigt nöjd.

Visa signatur

- MOTHERBOARD: MSI Z690 Edge wifi
- CPU: Intel Core i9-12900KS
- GPU: Asus RTX 2070 Super ROG Strix Advanced
- PSU: CoolerMaster V1000 1000W 80+ Gold
- RAM: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derradukee:

Har haft min ett tag och älskar den. Är väldigt nöjd med den. Ingen BLB eller annat (som jag har märkt). betraktningsvinklarna är inte super. Men färgerna är lika fina som på min kompis ips panel. Så frågan är om det är TN eller IPS? Står IPS på kartongen men TN på internet. Om du inte hittar något annat och vill ha en skärm så skulle jag ha köpt den! GJorde det också under en rea och är väldigt nöjd.

Tack så mycket för ditt snabba svar! Låter bra, med tanke på att betraktningsvinklarna inte är på topp gissar jag att det inte är IPS. Men det stör mig inte då jag främst fokuserar på färgkvalitén. Skulle du kunna försäkra mig om att det är en TN genom att kolla skärminställningar/skärminfo som visar vilken typ av panel du har, alternativt kolla efter ett serienummer som syns nånstans på/runt/bakom skärmen? Om det visar sig vara TN slår jag till direkt. Tack igen.

Permalänk
Skrivet av andreastoro:

Gammal tråd men blev väldigt nyfiken på den nämnda TN-skärmen (Acer Predator XB270HUDbmiprz) då jag hittade den på rea och skulle vilja veta vad ni tyckte om den. Levererar den? Har ett tag nu letat efter en skärm på under 5 k som lämpar sig för både gaming och semi-proffsig filmredigering och denna ser ut att täcka behoven så gott som det går för en TN-panel.

Oavsett om du köper TN eller IPS så kommer du bli nöjd, jag testade båda samtidigt hemma, och IPS alla gånger, pga av färgerna, och betraktningsvinkeln om man tänker köra med två skärmar eller fler. Slutade med att jag returnerade båda eftersom IPS skärmen hade för mycke BLB, och TN ville jag egentligen inte ha.. då jag redan sitter med en PLS skärm med bra färger.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Skrivet av andreastoro:

Tack så mycket för ditt snabba svar! Låter bra, med tanke på att betraktningsvinklarna inte är på topp gissar jag att det inte är IPS. Men det stör mig inte då jag främst fokuserar på färgkvalitén. Skulle du kunna försäkra mig om att det är en TN genom att kolla skärminställningar/skärminfo som visar vilken typ av panel du har, alternativt kolla efter ett serienummer som syns nånstans på/runt/bakom skärmen? Om det visar sig vara TN slår jag till direkt. Tack igen.

Har kollat runt rätt mycket och oavsett hur mycket jag kollar omkring kan jag inte fastställa något... det står på internet att TN versionen bara har en DP men jag har en DP och en HDMI? Står IPS på kartongen jag fick och på "skyddet" som satt på skärmen. Men när jag söker på info och fakta om skärmen så är det TN.... XB270HU står det i kanten. Det ska vara IPS men det står XB270HU - D i någon info sak jag hittade i drivrutinerna. Och då ska det vara TN s: Är helt förvirrad atm. Vet inte om det leder till något. Men ser inga "fel" på den framifrån iaf. Väldigt fina och klara färger!

Visa signatur

- MOTHERBOARD: MSI Z690 Edge wifi
- CPU: Intel Core i9-12900KS
- GPU: Asus RTX 2070 Super ROG Strix Advanced
- PSU: CoolerMaster V1000 1000W 80+ Gold
- RAM: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derradukee:

Har kollat runt rätt mycket och oavsett hur mycket jag kollar omkring kan jag inte fastställa något... det står på internet att TN versionen bara har en DP men jag har en DP och en HDMI? Står IPS på kartongen jag fick och på "skyddet" som satt på skärmen. Men när jag söker på info och fakta om skärmen så är det TN.... XB270HU står det i kanten. Det ska vara IPS men det står XB270HU - D i någon info sak jag hittade i drivrutinerna. Och då ska det vara TN s: Är helt förvirrad atm. Vet inte om det leder till något. Men ser inga "fel" på den framifrån iaf. Väldigt fina och klara färger!

Den jag kollar på har också en DP och en HDMI enligt specifikationerna och är dessutom en TN. Då måste det väl nästan vara denna? http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av andreastoro:

Den jag kollar på har också en DP och en HDMI enligt specifikationerna och är dessutom en TN. Då måste det väl nästan vara denna? http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-...

Skickades från m.sweclockers.com

Borde vara den ja!

Visa signatur

- MOTHERBOARD: MSI Z690 Edge wifi
- CPU: Intel Core i9-12900KS
- GPU: Asus RTX 2070 Super ROG Strix Advanced
- PSU: CoolerMaster V1000 1000W 80+ Gold
- RAM: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Derradukee:

Borde vara den ja!

IPS har enbart DP, TN har både DP och HDMI. Skillnaden ser du dels på betraktningsvinklarna (där HUD är sämre) och på svärtan (där HUD är bättre). TN lider inte av IPS glow.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derradukee:

Borde vara den ja!

Skrivet av Zcenicx:

IPS har enbart DP, TN har både DP och HDMI. Skillnaden ser du dels på betraktningsvinklarna (där HUD är sämre) och på svärtan (där HUD är bättre). TN lider inte av IPS glow.

Tack för samtliga svar, blev ett inköp nu! Ska bli spännande att se hur den presterar. Återkommer med egen recension senare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hejsan alla skärmentusiaster! Såg bara för någon vecka sen Acer Predator XB270HUD på CDON med tn panel nersänkt till 5k. Blev då väldigt frestad då jag själv har en 5-6 år gammal Dell ST2410 same 2 Benq G2222HDL. Dock så pajad mitt GTX 670 för någon månad sen så fick köpa en kompis äldre grafikkort Radeon 6950 HD eller något liknande på 2GB.

Tänkte höra med alla här hur Acer skärmen är och om jag som använt TN skärmar borde gå upp till en IPS dock såg jag att Pred IPS:en kostade cirka 3k mer och då kanske skärmen för 5k är bang for the buck eller vad man säger
http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-... - 5k TN
https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-... 7.5k IPS

Känner nog att IPS:en är lite väl saftigt i pris men om det är värt pengarna för IPS kanske det är en risk värd att ta? Dock sett att acer samt asus har problem med blb, gtg osv men är inte tillräckligt insatt så tar gärna hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde390:

Hejsan alla skärmentusiaster! Såg bara för någon vecka sen Acer Predator XB270HUD på CDON med tn panel nersänkt till 5k. Blev då väldigt frestad då jag själv har en 5-6 år gammal Dell ST2410 same 2 Benq G2222HDL. Dock så pajad mitt GTX 670 för någon månad sen så fick köpa en kompis äldre grafikkort Radeon 6950 HD eller något liknande på 2GB.

Tänkte höra med alla här hur Acer skärmen är och om jag som använt TN skärmar borde gå upp till en IPS dock såg jag att Pred IPS:en kostade cirka 3k mer och då kanske skärmen för 5k är bang for the buck eller vad man säger
http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-... - 5k TN
https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-... 7.5k IPS

Känner nog att IPS:en är lite väl saftigt i pris men om det är värt pengarna för IPS kanske det är en risk värd att ta? Dock sett att acer samt asus har problem med blb, gtg osv men är inte tillräckligt insatt så tar gärna hjälp.

Haft den nämnda TN-skärmen i två dagar så kan inte riktigt ge en komplett bedömning men första intrycket är bra. Jag tänkte lika som dig att det var mest bang for the buck, alla specsen kändes klockrena förutom just bristen på IPS. Ärligt talat tycker jag den här skärmen levererar ändå med hyfsad betraktningsvinkel (det krävs en hel del lutande för att man ska börja känna av försämring) och färg som tillfredsställer både före och efter färgkalibrering. Förmodligen inte i närheten av en IPS, men för den genomsnittliga användaren och gamingentusiasten funkar den mer än väl. Har inte haft några problem med blb, döda pixlar eller dylikt. Du kan egentligen inte gå fel med nåt av valen, föreslår att du lägger de extra 2,5 k om du har gott om pengar att spendera. Det var lite samma med mitt val mellan GTX1070 och 1080 som också gick på 5 k respektive 7,5 k. I slutändan valde jag den förstnämnda, blev ett enormt hopp från det jag hade innan oavsett.

Permalänk

Har läst om att TN panel ska vara stark för att just vara en TN men har själv aldrig testat IPS skärm eller har någon nära som har en IPS. Endast sett på inet i affären men tror inte jag hinner mycket att jämföra på det.
Funderar på att lägga mig på 5k då IPS är en väldigt dyr spec som troligen är värt det men min budget räcker nog inte för den dessvärre.
Eller så lägger jag 2.5k extra på skärmen och downgradar GPU från 1080 -> 1070 köp?
Antar ju att Acers Pred IPS skärm kommer räcka 6år + fram? Så värt att dra stort kanske

Permalänk
Medlem

Hej!
Livar upp tråden lite, sitter också och funderar stort på att införskaffa en sådan med för just Gaming.
Kollar i stort sett aldrig på film annat än Youtube-klipp. Den har alla specs som jag vill ha, utom just (IPS/AH-VA).
Idag sitter jag på en Samsung S27E500C, Curved 60Hz skärm med VA-panel. Bra färger faktiskt men är inte jätteimponerad över betraktningsvinklarna... men det är inte b-vinklarna jag bryr mig om heller för sitter alltid rakt framifrån skärmen.

Blir som många andra här väldigt förvirrad, om den som CDON säljer är en IPS/AHVA eller TN, enligt hemsidan TN, 1ms Respons.
Deras IPS variant har 4ms Respons.
Hittar heller ingen video på Youtube med just de specsen som CDON/Inet/Komplett osv har, med just 1440p, TN, 1ms, 144Hz + G-sync. Utan alla som är i närheten är döpta till just XB270HU, 1440p, IPS, 144Hz + G-sync och inte "HUD"

Förvirrad som sagt... xD framförallt då en skribent ovanför får hem en där det står på kartongen att det är en IPS-skärm xD

Vill ju gärna ha 1ms respons och ingen IPS-glow som det lätt kan bli på IPS-skärmar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@rewoX: SÅhär ligger det till!

Jag köpte min från CDON för ungefär en månad sedan. Jag är hittills väldigt nöjd. Det är väldigt fin bild och riktigt bra flyt, dvs allt jag bryr mig om. Overwatch är så vackert att jag gråter en skvätt ibland. Har aldrig provat en IPS skärm så jag vet inte hur jag skulle uppleva skillnaden men jag är inte så "petig" och vill bara ha maximalt flyt.

Håller med om att det är väldigt dåligt med information om just TN varianten. Det är sjukt svårt att hitta något alls faktiskt och jag har röjt runt i flera timmar här på webben. Skärmen existerar i princip inte ens på Acer's hemsida.

Det är väldigt lätt att skilja på om det är en HU eller en HUd därför att HU (IPS) har bara en DP port medans HU har DP och HDMI.

Jag gjorde valet då jag hade svårt att rättfärdiga en typ 40% (2000kr) ökning i pris för enbart IPS när jag aldrig sett något fel på en vanlig TN/VA innan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@rewoX:

Acer XB270HUDbmiprz
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3379466
TN-panel, 1 ms, förhållandevis lågt pris. En senare modell som "smygdes" ut på marknaden långt efter nedanstående modell:

Acer XB270HUbprz
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3021346
AHVA/IPS, 4 ms, högt pris. Den mest testade och erkända modellen som dyker upp i sökningar och tester.

Permalänk
Medlem

@Gustenrocks & @Laxpudding
Tack för era utförliga svar! Då är det alltså HDMI + DP på den som CDON säljer, så beskrivningen stämmer men bilderna "felar".

Nu kliar det rejält mycket i beställningsfingret

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rewoX:

@Gustenrocks & @Laxpudding
Tack för era utförliga svar! Då är det alltså HDMI + DP på den som CDON säljer, så beskrivningen stämmer men bilderna "felar".

Nu kliar det rejält mycket i beställningsfingret

Jag har en med TN panel och det fungerar riktigt bra. Den har givetvis sämre betraktningsvinklar än IPS varianten men jag tycker absolut inte färgerna är sämre eller så. Mycket prisvärd skulle jag vilja säga.

Permalänk
Medlem

@Gustenrocks
Skulle du bara kunna mäta hur "tjock/bred" bezels/ram är på skärmen? Den undre ser man ju att den är lite bredare men höger/vänster och ovanför då?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rewoX:

@Gustenrocks
Skulle du bara kunna mäta hur "tjock/bred" bezels/ram är på skärmen? Den undre ser man ju att den är lite bredare men höger/vänster och ovanför då?

Vänster / Höger / Toppen 11 mm
Botten 17 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Acer XB270HUDbmiprz
Acer XB270HUbprz

Känns som om dem med flit vill få panelerna att förväxlas... Skärmtillverkare alltså.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vänster / Höger / Toppen 11 mm
Botten 17 mm

Mången tack för det! Tyckte min nuvarande Samsungskärm har små kanter, men den där har ju lika "små" Dom såg lite större ut men nog bara bilderna som lurar en

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

@rewoX mjo, så kan det vara. Märk väl att det kan skilja några millimeter +- då mitt mätverktyg inte var det bästa