Headset som inte tar upp ljud från omgivningen

Permalänk
Medlem

Headset som inte tar upp ljud från omgivningen

Är på jakt efter nya headsets.

Vi har ett problem här på kontoret med att vi inte kan ha konferens/skype-samtal samtidigt, i samma konversation.

Vi skulle alltså vilja att två personer som är med i samtalet skulle kunna sitta vid sin dator i samma rum medans en tredje person sitter på annan plats.

Problemet vi har nu är att de headset (eller mic inbyggd i skärm/laptop) tar upp för mycket ljud från omgivningen. Det fungerar inte att två personer är med i samma samtal, sitter i samma rum och har igång sina mikrofoner. Det blir eko, rundgång och allmänt problem. Vi har försökt med "push-to-talk" liknande lösningar, men det är inte smidigt och fungerar inte så bra.

Går det att lösa detta med bättre hårdvara på något sätt? Finns det bra headset som kan göra detta enklare?

Edit: Extern mic + hörlurar fungerar också.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder man headset så ska det ju inte bli rundgång. Rundgång blir det när en microfon plockar upp ljudet från en högtalare och det ska inte kunna ske med headset. Ekot är värre. Min bild är att det är svårt att sitta i samma rum med var sitt headset och inte få ekot när person B's mic plockar upp det person A säger.

Varför måste var och en sitta vid sin egen dator? Vi använder sådana här plus en webkamera som vi samlas runt. https://www.dustinhome.se/product/5010586469/speak-410-ms

Man kan även satsa på dyrare lösningar med allt integrerat. Vi har några sådana här också.
https://www.dustinhome.se/product/5010820173/conferencecam-co...
https://www.dustinhome.se/product/5010778352/conferencecam-cc...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Varför måste var och en sitta vid sin egen dator? Vi använder sådana här plus en webkamera som vi samlas runt. https://www.dustinhome.se/product/5010586469/speak-410-ms

Vi är utvecklare och behöver det för att demonstrera saker för varandra och hjälpas åt med projekt. Det är ofta det skärmdelas. Alla hade behövt sitta vid sin egen dator helt enkelt. Man kan se det mer som att vi arbetar tillsammans, över skype, snarare än att vi bara har en konversation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nasso:

Vi är utvecklare och behöver det för att demonstrera saker för varandra och hjälpas åt med projekt. Det är ofta det skärmdelas. Alla hade behövt sitta vid sin egen dator helt enkelt. Man kan se det mer som att vi arbetar tillsammans, över skype, snarare än att vi bara har en konversation.

Alla kan iofs ha loggat in på mötet även om det bara är en som har ljudet inkopplat. Man kan ju fortfarande dela sitt skrivbord. Annars finns nog ingen bra lösning på problemet. Men jag skulle tro att det bästa är headset plus att man försöker skärma av alla så mycket som möjligt.

Det oroar mig lite att ni verkar sitta ganska öppet och att vissa sitter i den här typen av konversationer. Stackars övriga personer som sitter i landskapet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa ett dedikerat rum där ni sitter vid era videomöten, om ni absolut måste sitta i samma rum och prata via varsin mikrofon får ni kanske kolla på strupmikrofoner, de tar inte upp nått omgivningsljud alls utan är tänkta att användas i mycket bullriga miljöer.
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/sport-o-fritid/walkie...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Leta upp någon firma som säljer headsets för call centers bl.a. De borde kunna guida er in på bra lurar med riktade och brusreducerade mikrofoner. Det finns ju ett flertal märken som har lurar på enterprise-nivå ex. Jabra, Plantronics, Sennheiser m.m.

La till fler varumärken.
Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Alla kan iofs ha loggat in på mötet även om det bara är en som har ljudet inkopplat. Man kan ju fortfarande dela sitt skrivbord. Annars finns nog ingen bra lösning på problemet. Men jag skulle tro att det bästa är headset plus att man försöker skärma av alla så mycket som möjligt.

Det oroar mig lite att ni verkar sitta ganska öppet och att vissa sitter i den här typen av konversationer. Stackars övriga personer som sitter i landskapet.

Ja, tror också det. Headsets av hög kvalitet bara, men helslutande kåpor.

Så är det i exakt alla miljöer där flera jobbar på ett och samma ställe i ett och samma rum. Om någon sitter jämte dig i ett klassrum och pratar med någon annan så kommer det störa dig. Om någon sitter precis jämte dig på ett café, eller i ett delat kontor, eller på en parkbänk och pratar så kommer du höra det. Öppna kontorslandskap är inget nytt fenomen, det är vanligt. Många använder hörlurar med musik när det behöver skärma av. Det är inte alla som jobbar på kontor som är helt ensamma på ett eget kontor.

Skrivet av mrqaffe:

Skaffa ett dedikerat rum där ni sitter vid era videomöten, om ni absolut måste sitta i samma rum och prata via varsin mikrofon får ni kanske kolla på strupmikrofoner, de tar inte upp nått omgivningsljud alls utan är tänkta att användas i mycket bullriga miljöer.
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/sport-o-fritid/walkie...

Intressant... Ska titta på det.

Skrivet av LupX:

Leta upp någon firma som säljer headsets för call centers bl.a. De borde kunna guida er in på bra lurar med riktade och brusreducerade mikrofoner. Det finns ju ett flertal märken som har lurar på enterprise-nivå ex. Jabra, Plantronics, Sennheiser m.m.

Tack. Ska kika på det. Callcenters är en ganska lik miljö, förrutom att de inte är deltar i samma samtal flera stycken. Men ändå ett bra uppslag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nasso:

Så är det i exakt alla miljöer där flera jobbar på ett och samma ställe i ett och samma rum. Om någon sitter jämte dig i ett klassrum och pratar med någon annan så kommer det störa dig. Om någon sitter precis jämte dig på ett café, eller i ett delat kontor, eller på en parkbänk och pratar så kommer du höra det. Öppna kontorslandskap är inget nytt fenomen, det är vanligt. Många använder hörlurar med musik när det behöver skärma av. Det är inte alla som jobbar på kontor som är helt ensamma på ett eget kontor.

Jag vet. Jag sitter själv i ett landskap tillsammans med ett team som jag leder. Men om någon skulle sitta och ha videokonferens vid sin plats som ingen annan är intresserad av hade jag bett dem sätta sig i ett rum istället. Landskap kan vara jättebra om saker som diskuteras är av intresse för alla. Om diskussionerna inte är intressanta för alla är de störande och minskar produktiviteten för alla andra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!