MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB laggar på Crysis 3?

Permalänk
Medlem

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB laggar på Crysis 3?

Tjena!
Jag tänkte spela Crysis 3 på min pc. På sidan http://www.systemrequirementslab.com så kollade jag om spelet klarade av optimal grafik, och det stod att den klarade av det! Här får ni min lista på vad jag har för komponenter i min dator: http://www.ladda-upp.se/bilder/steyjpwsvhrhyj/

När jag startar spelet och tar den bästa grafiken och maxar allt, och väljer upplösningen 1920 x 1080 144Hz eftersom min skärm stödjer detta, och sen startar det så ligger FPSen på runt 28-30..(kan gå upp till 40 på vissa platser) se här: http://www.ladda-upp.se/bilder/trbxdaaqkinxcj

En video för att visa tydligare: https://www.youtube.com/watch?v=GS_pwpO8NF8&feature=youtu.be

Jag använder "Gaming Mode" i MSI Gaming APP programmet. Har inte överklockat det, då det står att kortet ska klara av spelet på max.

Frågan är nu: Hur kommer det sig att Crysis 3 laggar på min dator och FPSen är så låg som 28-30.. när det står på http://www.systemrequirementslab.com att min dator klarar av till och med OPTIMAL grafik, UTAN att överklocka några av komponenterna i min dator?

Någon som har samma problem med t.ex MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB?

Kan tillägga att jag kan ha max på allt på Battlefield 4 utan lagg, då funkar det!

Permalänk
Medlem

Lite lågt kanske, men vad kör du för kantutjämning? Vad har du för CPU?

systemrequirementslab.com säger förresten inte mycket. Den kollar bara din specs och ser om de uppfyller rekommenderade/minimum.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

@Luckii: Du svarade på din egen fråga, den klarar av spelet men inte mycket mer. 30 FPS är ju trotts allt vad ps4 och xbox one kör på, så föga förväntadande att de utgår från 30fps när de sätter kraven.

Permalänk
Medlem

@Luckii: Har du provat växla från BLOOM till HDR? AMD har övertaget vid bloom effekter och nVIDIA har övertag vid HDR (eller hade i af sist jag testade). Det har att göra med hur de olika shaderfunktionerna fungerar. Båda ser vackra ut, men de är exklusiva (dvs att man inte kan köra båda samtidigt ändå). Det är då det som tjorvar mest för mig om jag kör nvidiamaskinen (i övrigt samma hårdvara i båda maskinerna förutom amd 7970 vs 970gtx)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av verithros:

@Luckii: Du svarade på din egen fråga, den klarar av spelet men inte mycket mer. 30 FPS är ju trotts allt vad ps4 och xbox one kör på, så föga förväntadande att de utgår från 30fps när de sätter kraven.

Det laggar när den ligger runt 30 fps, och det blir jobbigt och spela, det kan du se på videon. Jag vill att den ska ligga på 60 FPS minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Lite lågt kanske, men vad kör du för kantutjämning? Vad har du för CPU?

systemrequirementslab.com säger förresten inte mycket. Den kollar bara din specs och ser om de uppfyller rekommenderade/minimum.

vad jag har för CPU ser du här på denna bilden: http://www.ladda-upp.se/bilder/steyjpwsvhrhyj

Jag kör på full kantutjämning! det står ju på sidan att jag kan ha optimalt, alltså så kör jag fullt på alla grafik inställingar men då laggar det ju..

Permalänk
Medlem

Kör MSAA 8X? Dra ner det till 2X. Det är nog inte meningen att man ska få bra fps med MSAA 8X även om man klarar Optimal kraven.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Lite lågt kanske, men vad kör du för kantutjämning? Vad har du för CPU?

systemrequirementslab.com säger förresten inte mycket. Den kollar bara din specs och ser om de uppfyller rekommenderade/minimum.

Fast det står ju att den klarar av även OPTIMAL? Optimal betyder väl att den klarar av alla grafik inställningar på max utan lagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckii:

vad jag har för CPU ser du här på denna bilden: http://www.ladda-upp.se/bilder/steyjpwsvhrhyj

Jag kör på full kantutjämning! det står ju på sidan att jag kan ha optimalt, alltså så kör jag fullt på alla grafik inställingar men då laggar det ju..

Skrivet av Luckii:

Fast det står ju att den klarar av även OPTIMAL? Optimal betyder väl att den klarar av alla grafik inställningar på max utan lagg?

Juste, jag missade det! Hur som helst, du får nog ut rimlig prestanda ur ditt GTX 970. Hade kanske fått ut lite till med en nyare Intel-CPU. 8xMSAA är tokhögt, behövs verkligen inte. Testa 2xMSAA i kombination med MFAA i Nvidas kontrollpanel (kantutjämning med prov över flera ramar, Multi-Frame Sampled AA).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckii:

Fast det står ju att den klarar av även OPTIMAL? Optimal betyder väl att den klarar av alla grafik inställningar på max utan lagg?

Nej tydligen inte. Jag testa själv med MSAA 8X nyss och har ett 970 och fick lika låg fps. MSAA 2X funkar mycket bättre.

EDIT: Själv har jag använt SMAA Medium (2TX) och det fungerar ännu bättre än MSAA 2X.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kör MSAA x8? Dra ner det till x2. Det är nog inte meningen att man ska få bra fps med MSAA x8 även om man klarar Optimal kraven.

Blev lite bättre men det ligger runt 27-30 på vissa ställen ändå..

Permalänk
Medlem

Fick reda på svaret nu från ett annat forum!, såhär är det:

"Din processor är flaskhalsen, jag har en likadan och jag ångrar mig bittert att jag köpte AMD, den funkar för Battlefield men som #1 sa att crysis är även krävande på CPUn och med tanke på att AMD har väldigt "sköra single threads" intel slår AMD med hästlängder på singelcore prestandan tyvärr"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckii:

Blev lite bättre men det ligger runt 27-30 på vissa ställen ändå..

Prova med SMAA Medium (2TX). Spelar du single player eller multiplayer? Själv har jag bara spelat multiplayer men testade nu single player och fick rätt låg fps i det ställvis jämfört med multiplayer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Trodde ingen förväntade sig bra fps i Crysis (speciellt med singelkort), vare sig det är första eller sista. Optimal betyder inte heller att allt rullar på felfritt på max, utan snarare att hyfsade inställningar ger en "spelbar" fps, dvs kanske medium eller möjligtvis high i ca 30 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Prova med SMAA Medium (2TX). Spelar du single player eller multiplayer? Själv har jag bara spelat multiplayer men testade nu single player och fick rätt låg fps i det ställvis jämfört med multiplayer.

Det blev bättre med SMAA Medium (2TX), det laggar men det är spelbart! Ja spelar single player

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckii:

Fick reda på svaret nu från ett annat forum!, såhär är det:

"Din processor är flaskhalsen, jag har en likadan och jag ångrar mig bittert att jag köpte AMD, den funkar för Battlefield men som #1 sa att crysis är även krävande på CPUn och med tanke på att AMD har väldigt "sköra single threads" intel slår AMD med hästlängder på singelcore prestandan tyvärr"

Försök ta reda på om det är någon inställning där fps särskilt påverkas av processorkraften.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckii:

Det blev bättre med SMAA Medium (2TX), det laggar men det är spelbart! Ja spelar single player

OK. Crysis 3 är annars ett spel där man egentligen borde ha en i7 processor. Det kan ställvis vara rätt stor skillnad i fps mellan en i5 och en i7 processor har jag läst.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

OK. Crysis 3 är annars ett spel där man egentligen borde ha en i7 processor. Det kan ställvis vara rätt stor skillnad i fps mellan en i5 och en i7 processor har jag läst.

Han har en AMD FX 8350.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

OK. Crysis 3 är annars ett spel där man egentligen borde ha en i7 processor. Det kan ställvis vara rätt stor skillnad i fps mellan en i5 och en i7 processor har jag läst.

Jag har en AMD FX 8350.
http://www.ladda-upp.se/bilder/steyjpwsvhrhyj/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckii:

Av döma av de tre olika siter jag just plöjde igenom så ser det ut som din processor har svårt att hålla stadiga 60 fps (drops ner till 30/40), medans de starkare (och dyrare) intelprollarna lyckades hyfsat. Jag har också för mig, som ovan nämnde, att i7 med HT kunde ge bra mycket mer prestanda än i5, uppemot 30%.

Edit: Drar du ner grafiken till exempelvis medium så ser du på ett ungefär hur mycket processorn klarar. Jag skulle tippa på att det mesta beror på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckii:

Tjena!
Jag tänkte spela Crysis 3 på min pc. På sidan http://www.systemrequirementslab.com så kollade jag om spelet klarade av optimal grafik, och det stod att den klarade av det! Här får ni min lista på vad jag har för komponenter i min dator: http://www.ladda-upp.se/bilder/steyjpwsvhrhyj/

När jag startar spelet och tar den bästa grafiken och maxar allt, och väljer upplösningen 1920 x 1080 144Hz eftersom min skärm stödjer detta, och sen startar det så ligger FPSen på runt 28-30..(kan gå upp till 40 på vissa platser) se här: http://www.ladda-upp.se/bilder/trbxdaaqkinxcj

1. är det reloaded (Crackat) crysis 3 ??
2. jag lirar själv crysis 3 på mitt Strix gtx 970......crysis 3 är EJ 100% superbra optimerat, spelar ingen roll om du spelar på ett gtx 980Ti (FPSen är ändå lite halv "vinglig")

...så ja...ditt gtx 970 klarar crysis 3 utan problem (så länge du inte lirar på en SUPER AMOLED 4K skärm

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

För att köra Crysis 3 på absolut max i 1080p kräver seriös hårvara. Kör själv med en Intel Core i7 5820K@4.6GHz och tre GeForce GTX 980 i 3-Way SLI och givetvis flyter det på bra även i 1440p som jag kör men det är långt, långt ifrån den framerate jag får i ex. Battelfield 4. Din CPU är antagligen en faktor men den strörsta anledningen till att du inte får 60+ är ditt grafikkort.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

ett gaming gtx 970 klarar crysis3 på en 1080p skärm över 60 FPS utan problem (pratar ej Ultra nu, (eller vad det heter i crysis) utan High settings.

crysis 3 är som sagt inte 100% superbra optimerat. (har lirat crysis 3 på en värsting burk (SLI, etc) tyckte det var lite halv vingligt även där.

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

1. är det reloaded (Crackat) crysis 3 ??
2. jag lirar själv crysis 3 på mitt Strix gtx 970......crysis 3 är EJ 100% superbra optimerat, spelar ingen roll om du spelar på ett gtx 980Ti (FPSen är ändå lite halv "vinglig")

...så ja...ditt gtx 970 klarar crysis 3 utan problem (så länge du inte lirar på en SUPER AMOLED 4K skärm

970 räcker inte till om man som TS gjorde kör på MSAA (8X).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

1. är det reloaded (Crackat) crysis 3 ??
2. jag lirar själv crysis 3 på mitt Strix gtx 970......crysis 3 är EJ 100% superbra optimerat, spelar ingen roll om du spelar på ett gtx 980Ti (FPSen är ändå lite halv "vinglig")

...så ja...ditt gtx 970 klarar crysis 3 utan problem (så länge du inte lirar på en SUPER AMOLED 4K skärm

Nej, det är ett köpt Crysis 3!

Permalänk
Medlem

ja kör du på "ultra" 8xMSAA osv.........då klart ett fabriksklockat 970 får kämpa lite (kör på High istället...ser fasiken ingen skillnad ändå). iallafall på min DELL IPS 22" 1080p skärm.

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luckii:

Fick reda på svaret nu från ett annat forum!, såhär är det:

"Din processor är flaskhalsen, jag har en likadan och jag ångrar mig bittert att jag köpte AMD, den funkar för Battlefield men som #1 sa att crysis är även krävande på CPUn och med tanke på att AMD har väldigt "sköra single threads" intel slår AMD med hästlängder på singelcore prestandan tyvärr"

Det låter sannolikt att processorn flaskar. Du kan enkelt ta reda på om så faktiskt är fallet genom att kolla GPU-användning när du spelar. Dippar den under ~98-99 % så flaskar din processor.

Permalänk
Medlem

exakt...hämta hem: GPU-Z
https://www.techpowerup.com/gpuz/

mycket bra program..(kan du se log fil under tiden du spelar med ALL information på GPUn (temp, %, kärna, minne-hastigheter...osv

fast mitt favorit program är openhardware monitor....där ser du ALLT
http://openhardwaremonitor.org/downloads/

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner fungerar annars väldigt bra för att kolla GPU och CPU användningen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

jo funkar. men openhardware monitor är så jäkla smidigt eftersom det visar ALLT på en gång.

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s