Råd inför köp av Playstation 4?

Permalänk
Medlem

Råd inför köp av Playstation 4?

Hej,

Har tidigare kört XBOX och XBOX 360 och varit riktigt nöjd med detta men känner nu att de exklusiva titlarna till playstation 4 tilltalar mer, ex Uncharted och Last of us.

Eftersom playstation 4 funnits ett tag nu så ser jag ingen nytta i att köpa ett helt nytt så en beg version bör väl vara tillräcklig? Vad ska man titta efter? Är det ex viktigt med 1 TB disk? Kan man uppgradera senare annnars?`

Jag spelar väldigt lite online och spelar helst singelplayer spel med bra stories.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

PS 4.5/neo släpps nog i höst så nu är inte köpläge.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Kanske är mer intressant att vänta tills Playstation 4K kommer ut :)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Kanske är mer intressant att vänta tills Playstation 4K kommer ut :)?

Inte precis som det nya Playstation klarar av avancerade 3D spel i 4k..Om konsolen nu inte har en hemlig Ûber maskinvara med super XxX direct 3d drawing Linux based ED..som s0ny har utvecklat och tagit patent på i hemlighet.

Skulle tro mellan Ps4 och Ps4.5 är det 30FPS VS 60FPS i 1080P i bästa fall, och kanske film i 4k 24-60FPS.

Glöm inte att Jaguar CPU'n är trots allt väldigt svag..och istället för ett 7870 based GPU så får de en R9 380 baserad GPU i nya PS..vad det ryktas om..

Eller är det bara massa lögner igen som s0ny spyr ut sig för att hajpa PS..

Så TS, köp ett begagnat PS4 och spela de titlar du vill åt.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Inte hade jag köpt en ps4 om en uppdaterad variant väntar runt hörnet, oavsett hur små förbättringar och skillnader det än är sitter man i alla fall på den senaste versionen, vidare verkar det ju inte finnas några direkta nackdelar med 4k modellen gentemot den gamla.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Du köper mitt xbox one med tillbehör och spel. Gör en bra affär samt fortsätter på ett vinnande koncept

Permalänk
Medlem

Svårt att vara någon form av gamer och inte spela Uncharted 4. Vill verkligen köpa ps4 men känns så omotiverat nu när man vet att det kommer en bättre version i år.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oringen:

Inte precis som det nya Playstation klarar av avancerade 3D spel i 4k..Om konsolen nu inte har en hemlig Ûber maskinvara med super XxX direct 3d drawing Linux based ED..som s0ny har utvecklat och tagit patent på i hemlighet.

Skulle tro mellan Ps4 och Ps4.5 är det 30FPS VS 60FPS i 1080P i bästa fall, och kanske film i 4k 24-60FPS.

Glöm inte att Jaguar CPU'n är trots allt väldigt svag..och istället för ett 7870 based GPU så får de en R9 380 baserad GPU i nya PS..vad det ryktas om..

Eller är det bara massa lögner igen som s0ny spyr ut sig för att hajpa PS..

Så TS, köp ett begagnat PS4 och spela de titlar du vill åt.

Klart hittar han en begagnad för 500 kr så visst om man inte pallar vänta.
Men jag brukar inte vilja investera i en gammal produkt ifall en ny kommer inom ett par månader.

Jag hade inte betalat mer än max 500 kr för en begagnad ps4 idag, och om nu ett Playstation 4K kommer kosta runt 3.000-4.000 kr så är det en bra summa i betalningen på en ny.

Spelar ingen roll om det är 30 FPS vs 60 FPS i 1080P, hade du fått välja mellan de båda hade du ju klart tagit den bättre produkten.

Alternativt är att kanske låna ett PS4 utav någon du känner, vet många som bara har sina PS4 stående då de är klara med spelen på dom för längesen.

Permalänk
Medlem

Andrahandsvärdet på den första modellen lär ju sjunka ganska rejält när 4,5:an (Eller PS4K eller Neo eller vad ni nu vill kalla den) kommer ut då många kommer sälja av sina gamla modeller och byta upp sig till 4,5:or

Permalänk
Medlem

Aha, nya versioner på gång, har aldrig gillat den delen av konsoler egentligen och där har Sony varit mer aktiv än Microsoft. 4K är inget som intresserar mig men kan man få 1080 upplösning med högre och jämnare FPS så är det alltid intressant!

Min tanke är att köpa ett beg PS4 för 2000-2500 och sen lägga till de 3-4 spel som jag tycker verkar bra, troligen beg i de flesta fallen. Slutpriset kanske hamnar på 4000-4500 kr.

Jag kan såklart vänta men tvivlar på att jag köper en ny enhet bara för 4K, däremot kan jag tänka mig att andrahandsvärdet sjunker så du kanske man får en beg PS4 av den äldre men fortfarande dugliga versionen för 1500 kr eller något.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Aha, nya versioner på gång, har aldrig gillat den delen av konsoler egentligen och där har Sony varit mer aktiv än Microsoft. 4K är inget som intresserar mig men kan man få 1080 upplösning med högre och jämnare FPS så är det alltid intressant!

Min tanke är att köpa ett beg PS4 för 2000-2500 och sen lägga till de 3-4 spel som jag tycker verkar bra, troligen beg i de flesta fallen. Slutpriset kanske hamnar på 4000-4500 kr.

Jag kan såklart vänta men tvivlar på att jag köper en ny enhet bara för 4K, däremot kan jag tänka mig att andrahandsvärdet sjunker så du kanske man får en beg PS4 av den äldre men fortfarande dugliga versionen för 1500 kr eller något.

Nya enheten kommer ge bättre grafik, bättre fps samt snabbare upplevelse. Tycker detta är klart värt några tusenlappar extra, då den kommer hålla i flera år. Det gäller att inte vara dumsnål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Nya enheten kommer ge bättre grafik, bättre fps samt snabbare upplevelse. Tycker detta är klart värt några tusenlappar extra, då den kommer hålla i flera år. Det gäller att inte vara dumsnål.

Aha? Bättre grafik? Trodde konsol spel var inställda för en viss hårdvara men de kan alltså ändra detta med antingen updates eller signaler från hårdvaran.

Låter ändå som att man bör vänta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Konsol spel är ibland nerskalade i grafiken ifall de inte klarar av att hålla 30 FPS i 1080p.

Hade du ändå tänkt lägga 4000-4500 kr hade jag lätt sparat det till en helt ny maskin istället för att dra en nitlott på begagnat skit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Konsol spel är ibland nerskalade i grafiken ifall de inte klarar av att hålla 30 FPS i 1080p.

Hade du ändå tänkt lägga 4000-4500 kr hade jag lätt sparat det till en helt ny maskin istället för att dra en nitlott på begagnat skit

sant och dessutom har de flesta barnsjukdomar försvunnit.

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare ett Playstation 4 och ett Xbox One.. Spelade dem exklusiva titlarna på mitt PS4 som tillexempel "The Last Of Us" m.m.

Tidigare har jag haft både PS2, PS3, Xbox & Xbox 360. Men valde att sälja mitt Playstation 4 för att Xbox One passar mig bättre. Jag skulle nog säga att titta efter ett begagnat PS4.. Du kommer säkert att hitta något som är billigt! Jag hade aldrig problem med mitt utrymme, (spelade enbart fyra spel).

Om du inte är nöjd med ditt PS4 efter ett tag så finns det säkert många som är sugna på att byta sitt Xbox One mot en PS4:a.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Aha? Bättre grafik? Trodde konsol spel var inställda för en viss hårdvara men de kan alltså ändra detta med antingen updates eller signaler från hårdvaran.

Låter ändå som att man bör vänta.

Den främsta anledningen till den uppdaterade PS4:an sägs vara att de vill erbjuda en bättre VR-upplevelse när PlayStation VR släpps. Men när dom ändå har gjort en starkare maskin är det väl synd att inte ta till vara på kraften till vanliga spel också.

Permalänk
Medlem

Köper du begagnat så får du ett med 2 hk + några intressanta spel för ca 2500:- (bara konsol med 1-2 hk och typ sportspel ca 2000:-).

Tror inte det kommer tappa mycket mer än max kanske 500:- begagnat när en nyare version släpps, och den kan dröja. Den kommer nog tidigast till julhandeln september, och vem vet hur många exemplar som finns att tillgå då.
Spelen tappar generellt mycket snabbare värde (om det inte råkar vara samlarutgåvor eller svåra att få tag på).

Så köp en begagnad PS4 nu om du vill spela i år. Gillar du den sen mer än du trodde, förlorar du inte alltför mycket när du säljer den och uppgraderar till en PS4.5/PS4K/PS4Neo/NewPS4/PS4VR/CyberSuperMegaPowerPlayStation4TurboVR.

Edit, vissa rykten säger Pseptember, vissa till julhandeln. Oavsett så betyder det många månader kvar.