Permalänk

Windows 10 Fryser

Hej, förlåt om jag startar en ny tråd om den redan finns men hittade den inte.

Jo det är så att jag har byggt en ny dator som funkar prima men, den fryser sig, skärmen stannar upp och caps lock lampan funkar inte samt att ctrl+alt+del inte funkar, när man då stänger av datorn får tangentbordet fortfarande ström vilket det inte ska få. Detta händer allt från nån min efter att man startat datorn och loggat in tills flera timmar efter. Har installerat Windows genom en ISO fil som laddas ner på USB.

Vad jag testat att göra:
Jag har testat att ominstallera Windows 10 och det hjälpte inte.
Bytt plats på ramminnena och då startade inte datorn alls.
Kört sfc /scannow i Kommando prompten för att se vad som är fel med Windows, och då kan man läsa i en CBS/logs vad som är fel och då saknas en fil till Windows, kommer inte ihåg vad den felkoden heter just nu men, kan uppdatera senare med den felkoden.

Så det jag undrar är om man kan ladda ner Windows men en tidigare stabil uppdatering, eller om man kan kopiera från en annan dator som funkar prima. Eller om ni som läser har något tips på vad man ska göra för att få fram mer information för att lösa problemet eller göra nåt med hårdvaran i burken.

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av KLOUDBURN:

Hej, förlåt om jag startar en ny tråd om den redan finns men hittade den inte.

Jo det är så att jag har byggt en ny dator som funkar prima men, den fryser sig, skärmen stannar upp och caps lock lampan funkar inte samt att ctrl+alt+del inte funkar, när man då stänger av datorn får tangentbordet fortfarande ström vilket det inte ska få. Detta händer allt från nån min efter att man startat datorn och loggat in tills flera timmar efter. Har installerat Windows genom en ISO fil som laddas ner på USB.

Vad jag testat att göra:
Jag har testat att ominstallera Windows 10 och det hjälpte inte.
Bytt plats på ramminnena och då startade inte datorn alls.
Kört sfc /scannow i Kommando prompten för att se vad som är fel med Windows, och då kan man läsa i en CBS/logs vad som är fel och då saknas en fil till Windows, kommer inte ihåg vad den felkoden heter just nu men, kan uppdatera senare med den felkoden.

Så det jag undrar är om man kan ladda ner Windows men en tidigare stabil uppdatering, eller om man kan kopiera från en annan dator som funkar prima. Eller om ni som läser har något tips på vad man ska göra för att få fram mer information för att lösa problemet eller göra nåt med hårdvaran i burken.

Tack på förhand

  • skriv ner alla delar som finns i datorn..

  • har du någon extra hårddisk som du skulle kunna testa installera ett äldre OS på som Win7 ?

  • din dator fungerar inte prima om du får fryslagg.

  • det finns 4platser för ramminnena vilka har du använt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Gör det som @Grönahunden: föreslog. Och ladda ner ISO filen igen för det kan tänkas att det blev något fel och att någon fil blev korrupt.
Börja med det...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

@Grönahunden

Delar: intel core i5 6600K
pny geforce gtx 980
intel 535 ssd 240GB
Gigabyte Z170M-D3H
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13
Corsair Hydro H55

Har en extra HDD att testa på för att kolla att allting funkar som det ska

Har använt 1/2 på ramminnes platserna, kan testa 3/4

Ska ladda ner ISO filen igen imorgon för att testa om det funkar, kommer produktnyckeln till Win 10 att funka att använda igen???

Permalänk
Skrivet av KLOUDBURN:

@Grönahunden

Delar: intel core i5 6600K
pny geforce gtx 980
intel 535 ssd 240GB
Gigabyte Z170M-D3H
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13
Corsair Hydro H55

Har en extra HDD att testa på för att kolla att allting funkar som det ska

Har använt 1/2 på ramminnes platserna, kan testa 3/4

Ska ladda ner ISO filen igen imorgon för att testa om det funkar, kommer produktnyckeln till Win 10 att funka att använda igen???

Har du AHCI mode på ssdn?

Permalänk
Skrivet av KLOUDBURN:

@Grönahunden

Delar: intel core i5 6600K
pny geforce gtx 980
intel 535 ssd 240GB
Gigabyte Z170M-D3H
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13
Corsair Hydro H55

Har en extra HDD att testa på för att kolla att allting funkar som det ska

Har använt 1/2 på ramminnes platserna, kan testa 3/4

Ska ladda ner ISO filen igen imorgon för att testa om det funkar, kommer produktnyckeln till Win 10 att funka att använda igen???

allt funkar väl inte som det ska om du får fryslagg ?
ja installerar du 10:an igen så ska nyckeln funka.
nätagg ?
tanken är väl att man använder minnesplatserna 1-3 eller 2-4 så antingen båda grå eller båda svarta.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

allt funkar väl inte som det ska om du får fryslagg ?
ja installerar du 10:an igen så ska nyckeln funka.
nätagg ?
tanken är väl att man använder minnesplatserna 1-3 eller 2-4 så antingen båda grå eller båda svarta.

nätagg är Fractal Design Integra M 750W

ja asså det är plats 1-3 men dom heter på moderkortet och i instruktionsboken ddr4_1 och ddr4_2 med andra ord sitter dom i båda gråa

4 3 2 1
[] [x] [] [x]
Heter: ddr4_4 ddr4_2 ddr4_3 ddr4_1
^så här sitter ramminnena i datorn

Permalänk
Skrivet av FatSpacePanda:

Har du AHCI mode på ssdn?

Hur kollar jag det?
Vet ärligt talat inte vad det är för något

Permalänk
Skrivet av KLOUDBURN:

Hur kollar jag det?
Vet ärligt talat inte vad det är för något

En inställning i bios borde finnas under SATA devices eller liknande

Permalänk
Medlem

Varifrån kommer de installerade drivrutinerna?

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Varifrån kommer de installerade drivrutinerna?

nvidias egna hemsida
Gigabytes hemsida
uppdaterat windows genom windows update, så allt kommer från "säkra källor", vet att det kanske inte är helt hundra ändå

Har nu haft datorn igång i säkertläge i 20H och den har inte fått fryslagg än, så den verkar funka då, så då är det väl fel på någon drivrutin eller??

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLOUDBURN:

nvidias egna hemsida
Gigabytes hemsida
uppdaterat windows genom windows update, så allt kommer från "säkra källor", vet att det kanske inte är helt hundra ändå

Har nu haft datorn igång i säkertläge i 20H och den har inte fått fryslagg än, så den verkar funka då, så då är det väl fel på någon drivrutin eller??

Kör memtest86 för att utesluta ram / cpu

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

har AHCI mode på ssdn, det var det AHCI mode eller RAID mode

Permalänk
Skrivet av Commander:

Kör memtest86 för att utesluta ram / cpu

Körde memtest86 och det var inga fel på varken cpu eller ram

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att jag haft en massa oförklarliga frysningar sedan jag uppgraderade till i7-6700K/Asus Z170 Pro Gaming, men att dessa tunnat ut successivt i takt med uppdateringar av BIOS och drivrutiner. Innan dess bytte jag typ halva datorn (moderkort, minnen, grafikkort) utan någon märkbar skillnad på hur ofta den hängde sig. Sedan någon dryg vecka har jag inte haft en enda, och senaste frekvensen på frysning är minst en per två dygn (kör datorn 24/7/365).

Tyvärr har jag fortfarande ingen aning om vad som löste problemet för mig.

Permalänk

@KLOUDBURN

Jag hade att Windows 10 frös och slutade att svara. Slutade med att jag bytte ut min PSU som var fem år gammal (Corsair AX 1200) och problemet med frysningar försvann.
Har du möjlighet att testa med en annan PSU?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

Jag har nu pratat med windows support om problemet, då fick jag en ny iso fil länk av mannen på supportavdelningen.
och den här isofilen låg på 16gb och den verkar än så länge ha löst alla problem, eftersom det inte var något fel på hårdvaran (kan inte testa en annan psu tyvärr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLOUDBURN:

Jag har nu pratat med windows support om problemet, då fick jag en ny iso fil länk av mannen på supportavdelningen.
och den här isofilen låg på 16gb och den verkar än så länge ha löst alla problem, eftersom det inte var något fel på hårdvaran (kan inte testa en annan psu tyvärr)

Hade mannen på supportavdelningen indisk brytning?

Permalänk
Medlem

Det finns uppdateringar för bios om du fortfarande har problem.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5489#b...

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hade mannen på supportavdelningen indisk brytning?

haha nej hoppas inte det skrev bara med honom

Permalänk
Skrivet av Azpire:

Det finns uppdateringar för bios om du fortfarande har problem.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5489#b...

Tack jag fixar det om problemet fortfarande kvarstår

Permalänk

Om det fortfarande är nån här inne som undrar hur det gick?
Så var felet Ram minnena(DDR4), när dom köptes var dom stock klockade till 1033mHz men jag hade dragit upp dom till 2100mHz som dom ska klara av. Men tydligen blev det då något fel med hur mycket ström dom fick så dom fick för lite.
Minnena tog inte skada av det vilket var tur men dom vill inte bli "överklockade" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLOUDBURN:

Om det fortfarande är nån här inne som undrar hur det gick?
Så var felet Ram minnena(DDR4), när dom köptes var dom stock klockade till 1033mHz men jag hade dragit upp dom till 2100mHz som dom ska klara av. Men tydligen blev det då något fel med hur mycket ström dom fick så dom fick för lite.
Minnena tog inte skada av det vilket var tur men dom vill inte bli "överklockade" igen.

1066 MHz är standard för DDR4 och DDR arbetar två gånger varje klockcykel, vilket ger en effektiv frekvens på 2133 MHz. Detta är av historiska och marknadsföringsskäl frekvensen som specificeras. Jag gissar att du försökte ställa upp (den effektiva) frekvensen till 4200 MHz, vilket minnena inte var gjorda för.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

1066 MHz är standard för DDR4 och DDR arbetar två gånger varje klockcykel, vilket ger en effektiv frekvens på 2133 MHz. Detta är av historiska och marknadsföringsskäl frekvensen som specificeras. Jag gissar att du försökte ställa upp (den effektiva) frekvensen till 4200 MHz, vilket minnena inte var gjorda för.

Nej verkligen inte 4200MHz, försökte ställa den effektiva frekvensen (har lärt mig nåt nytt) till 2133MHz, eller vad den ligger på, 2100nånting

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLOUDBURN:

Nej verkligen inte 4200MHz, försökte ställa den effektiva frekvensen (har lärt mig nåt nytt) till 2133MHz, eller vad den ligger på, 2100nånting

Är du säker på det? Det brukar inte gå att ställa minnesfrekvensen så lågt som den var innan du ändrade för DDR4.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.