Val av ljudkort för spel och inlevelserikt filmtittande samt optimala hörlurar

Permalänk
Medlem

Val av ljudkort för spel och inlevelserikt filmtittande samt optimala hörlurar

Hej igen.

Sitter i uppgraderingstankar om ny dator och efter en ominstallation av Win 10 så kom jag på att jag inte kikat på mina ljudinställningar än. Efter lite fipplande så har jag nu ett "acceptabelt" ljud, men inte på långa vägar så bra som jag önskar eller tror jag kan få ut.

Jag lyssnar mestadels via Sennheiser PC 360 hörlurar, och mitt ljudkort är ett Asus Xonar DX.

Mitt problem är som följande.

EQ eller settings.
Medföljande Xonar DX Center är ju inte världens bästa val att ställa in ljudet på, men det fungerar. Detta speciellt om man inte är någon kunnig audiofil på långa vägar. OBS. Audiofil i min åsikt är en oerhört kunnig person som förstår sig på ljud och inställningar, så inget stötande.

Programmet har en ganska klumpig "equalizer" och tyvärr blir det mer än gissningslek än bra resultat.

Vad detta ställer till med i nuläget är att jag orkar sitta en stund och testa mig fram, men sedan tröttnar jag då jag inte kan vad jag håller på med. Jag är inte insatt i ljud så...det blir att man hittar en bas o en diskant som inte låter skrot och så håller man sig där.

Önskemål / resultat om ljudet.

Vill kunna känna att man är närvarande av detaljer som regn som droppar på tak och visslande kulor i eldstrider i film och spel. Vill "känna" explosionerna mer än jag hör ett jäkla mullrande bara. En hög volym är inte = bra ljud. Jag vill få ut så rent ljud som möjligt och maximera min upplevelserika ljudupplevelse helt enkelt. Om jag ska göra en visuell jämförelse så känns det som jag har en gammal VHS inspelning av Star Wars just nu och vill uppgradera till Blu-ray.

Mina uppgraderingstankar.

Till kommande datorn så skulle jag vilja skilja mig från mitt headset och ta det till min Xbox One ist, och till datorn gå över till hörlurar och separat bords mic. Sennheiser är jag nöjd med, men jag är öppen för förslag. Jag bor i ett hus med mycket äldre, så jag kan inte fokusera på högtalare alls. Bättre att jag tar hörlurar och gör det bästa av det ist.

Asus Xonar DX är ju inget studiokort direkt, men gjorde en rejäl skillnad mot default ljudet från moderkortet iaf.

Så... Vad tror man är ett bra kombo paket för någon som verkligen vill kunna uppleva ljud som det ska upplevas?

Budget?

Vill inte behöva sälja njuren på Ebay eller leva på nudelpåsar till pensionen precis, men ett par tusen är väl iaf en utgångspunkt. Säg 2000 - 4000 att utgå ifrån.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

@Grihm: Angående hörlurar så har jag hört att Sennheiser HD650 fått rätt så bra kritik, och kostar drygt 3000kr. Jag har inte provat hörlurarna själv, men om du är nöjd med dina PC360 så tror jag knappast du kommer bli besviken då den i princip har identisk passform som PC360, men med mer påkostade komponenter.

Gällande ljudet så tror jag fortfarande det är någon typ av equalizering (?) som krävs. Denna artikel kan kanske vara intressant. Den är dock 10 år gammal så vissa av de länkade programmen och filerna kan behöva sökas rätt på på annat håll.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@Grihm: Angående hörlurar så har jag hört att Sennheiser HD650 fått rätt så bra kritik, och kostar drygt 3000kr. Jag har inte provat hörlurarna själv, men om du är nöjd med dina PC360 så tror jag knappast du kommer bli besviken då den i princip har identisk passform som PC360, men med mer påkostade komponenter.

Gällande ljudet så tror jag fortfarande det är någon typ av equalizering (?) som krävs. Denna artikel kan kanske vara intressant. Den är dock 10 år gammal så vissa av de länkade programmen och filerna kan behöva sökas rätt på på annat håll.

Tackar och bockar. Får lura närmare på EQ biten

Lurarna såg intressanta ut, så ska kika närmare på dem och försöka åka och testa i butik med. Sennheiser har i mina öron ett jäkla krispigt ljud och utan nån överdriven dubstep bas, men mera av en mäktigare mer realistisk bas så att säga. Blir lite av konceptet att man känner basen mer än den hörs.

Kommer ligga fokus på hörlurar ganska konstant då jag inte riktigt ser nån funktion i att ha högtalare till datorn. Jag vill ha närmare och mera direkt ljud och jag föredrar lurar ändå. Ska jag skaffa högtalare så får det bli till framtida ljudsystemet till en hemmabio.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit