Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med internet (uppkoppling)

Hej jag är ny på SweClockers. Det här är en chansning, jag skulle behöva få hjälp med hur man kan få bättre internet uppkoppling. Nu har vi telia adsl 6-8 Mbit/s. Vilket är max vi kan få där jag bor? När jag kör bredbandskollen ligger jag oftast på 6-7 Mbit/s ner och 0,8 Mbit/s upp Svarstid: 21 ms. Problemet är att det laggar hela tiden och jag kastas ut när jag spelar CS:GO och blir alltid kickad för jag laggar för mycket. Vi har även köpt ett trådlöst bredband 4G från telia som tyvärr inte är bättre. Inte aktuellt med fiber i vårat område. Vad finns det för alternativ att göra? Tips tas tacksamt emot

Permalänk
Medlem

Hej!

Se till att ditt modem sitter kopplat i första telejacket i huset. Det är också viktigt att det sitter innerst i jacket. Allra helst helt ensamt. Se vidare till så du har en bra och inte allt för lång telekabel mellan ADSL-splittern och modemet (max en meter). Prova eventuellt byta ut ADSL-splittern om du upplever problem med avbrott. Koppla dig sedan med kabel till routern, så du inte förlitar dig på trådlöst.

Vad har du för modem och router?

Permalänk
Medlem

@Zakire: Stort tack för dina tips. Jag ska försöka kolla detta. Jag har Modem och router Technicolor TG799TSvn v2 från Telia. Jag tror att det är rätt installerat, vi hade en servicetekniker här som gick igenom uppkoppling och mätte upp men tyvärr inte hittade några fel. Just då kanske det var stabilt. Jag kör inte trådlöst. Jag funderar på om det finns något annat sätt att koppla upp sig typ en trådlöst bredband med någon slags förstärkare eller något likt. Helst skulle man vilja ha något abonnemang med obegränsat surfmängd. Jag har hört att det fanns på 3G men nu verkar det inte finnas från någon operatör. Hur som helst tack som hemskt mycket för tipsen. Mvh Leo

Permalänk
Medlem

Problem med internet (uppkoppling)

Hej jag är ny på SweClockers. Det här är en chansning, jag skulle behöva få hjälp med hur man kan få bättre internet uppkoppling. Nu har vi telia adsl 6-8 Mbit/s. Vilket är max vi kan få där jag bor? När jag kör bredbandskollen ligger jag oftast på 6-7 Mbit/s ner och 0,8 Mbit/s upp Svarstid: 21 ms. Problemet är att det laggar hela tiden och jag kastas ut när jag spelar CS:GO och blir alltid kickad för jag laggar för mycket. Vi har även köpt ett trådlöst bredband 4G från telia som tyvärr inte är bättre. Inte aktuellt med fiber i vårat område. Vad finns det för alternativ att göra? Tips tas tacksamt emot

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeoZylith:

Hej jag är ny på SweClockers. Det här är en chansning, jag skulle behöva få hjälp med hur man kan få bättre internet uppkoppling. Nu har vi telia adsl 6-8 Mbit/s. Vilket är max vi kan få där jag bor? När jag kör bredbandskollen ligger jag oftast på 6-7 Mbit/s ner och 0,8 Mbit/s upp Svarstid: 21 ms. Problemet är att det laggar hela tiden och jag kastas ut när jag spelar CS:GO och blir alltid kickad för jag laggar för mycket. Vi har även köpt ett trådlöst bredband 4G från telia som tyvärr inte är bättre. Inte aktuellt med fiber i vårat område. Vad finns det för alternativ att göra? Tips tas tacksamt emot

Ring telias kundtjänst och fråga kanske?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Kontrollera din upload, att peaka den kommer medföra stora problem.

Permalänk
Medlem

@jonas1972: Vi har haft kontakt med telia flera gånger och det hävdar att allt är ok. Adsl 6-8 är den bästa uppkopplingen man kan få där vi bor en bit utanför samhället.

Permalänk
Medlem

@dabman: Tack för in kommentar men tyvärr så förstår jag inte riktigt vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoZylith:

@dabman: Tack för in kommentar men tyvärr så förstår jag inte riktigt vad du menar.

Vad jag menar är att din 0.8mbit som du har upp är kanske problemet. Om du har något som laddar upp och fyller den upplänken till max så kommer din svarstid (ping) att flukturera och bli instabil med packetloss och nedkopplingar.

Permalänk
Medlem

@dabman: Tack för svar. Jag förstår, övriga familjen kör trådlöst bredband via ett annat abonnemang när jag spelar.

Permalänk
Hedersmedlem

@LeoZylith *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne, se §3.3:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Oj förlåt visste inte det ska tänka på det till nästa gång.

Permalänk
Medlem

Nätverks problem

Hej

Jag heter Leo och jag älskar att spela online spel som CS:GO league of legends m.m, men det är ett problem.

Jag bor så långt ute där det bara finns sommarstugor och så bor det äldre personer här. Jag skulle vilja förbättra mitt nätverk på något sätt det är kris. Har inte kunnat spela med mina kompisar på ett väldigt långt tag. Kan nästan bara spela offline spel.

Det funkar inte med en nätverksantenn för det är inte fri sikt. Läger vilken summa som helst om man skulle kunna fixa nätverket så man även kan streama och börja spela igen.

Behöver få all info man kan få är väldigt tacksam för alla svar.

Mvh Leo

Permalänk
Medlem

Inte så mycket att säga. Fiber är nog din enda chans om 4G-mottagningen suger.

Permalänk
Medlem

Vad du sitter på nu och hur det är uppbyggt skulle också vara till hjälp
Med uppbyggt menar jag tex modem->router->dator

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

@tudz: Okej det är kanske som du säger men fiber är inte aktuellt i det område där vi bor.

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

@pumba-kung: Vi har Telias senaste, bästa technicolor router, modem (TG799vac), är inkopplat direkt med nätverkskabeln i routern.

Vi har Bredband 10/10 kan inte ha bättre.

Men vi lägger vilken summa som helst för att få detta bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoZylith:

@pumba-kung: Vi har Telias senaste, bästa technicolor router, modem (TG799vac), är inkopplat direkt med nätverkskabeln i routern.

TG799vac är väl en adsl/fiber enhet, om du kör trådat med kabel så ligger väl problemet i stabiliteten i adsl synken, du får då ta det med din internet leverantör.

Om ni har relativt bra 3G/4G täckning så skulle ni väl kunna prova mobilt bredband. Annars är det fiber som gäller om det inte finns någon typ av leverantör som erbjuder radio länk tjänster i området.

Permalänk
Medlem

@VexedRelic: Tack så hemskt mycket för svaret ska kolla vidare på det

Mvh Leo

Permalänk
Medlem

Vad får du ut på bredbandskollen?
Gör tester på olika tider på dygnet och dagar i veckan.

Koppla ner det trådlösa på routern, det borde man kunna göra från dess webbsida. Sedan var bara själv med kabel. Provkör.

Permalänk

10 / 10 har jag för mig är en fiber hastighet. Inte adsl hastighet men jag kan ha fel.

Bäst är att kontrollera först vad det är du betalar för, normalt sett vad jag vet så har telia inom adsl:
Download / upload
2 / 1
8 / 1
12 / 1
30 / 10
60 / 10

Har för mig att 12 numera är nerlagt men jag kan ha fel.

Oftast ute på landsbyggden brukar det vara begränsat till 2 till 8:a mbit/s.

Efter att du har kontrollerat exakt vad det är som ni betalar för så är det bra att försöka felsöka lite själv:

Ha bara en dator inkopplad till routern via kabel, vad får ni för hastighet?
Kan ni prova en annan dator direkt in i routern, är hastigheten annorlunda?
Har ni kanske en granne med samma router och kan testa med den?

Ju mer ni provar själva desto snabbare kan telia supporten hjälpa er att åtgärda problemet. Det finns ofta väldigt gammla kablar ute i skogarna om det är adsl. Dessa behöver ofta få sig en reparation då å då.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@jocke92: Bredbandskollen så här ser det ut just nu,

Nedladdning: 8,01 Mbit/s

Upplandning: 0,48 Mbit/s

det brukar vara över 10 sedan vi fick vår nya abonnemang för 3 veckor sen. Vi har precis byt abonnemang till de som vi kan maximalt kan ha här jag tror att det heter Bredband 10/10. Förut hade vi adsl 6-8 och fick ca 7 Mbit/s.

Förstår inte det sista du skrev.

Tack så hemskt mycket för svaret

Mvh Leo

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoZylith:

@jocke92: Bredbandskollen så här ser det ut just nu,

Nedladdning: 8,01 Mbit/s

Upplandning: 0,48 Mbit/s

det brukar vara över 10 sedan vi fick vår nya abonnemang för 3 veckor sen. Vi har precis byt abonnemang till de som vi kan maximalt kan ha här jag tror att det heter Bredband 10/10. Förut hade vi adsl 6-8 och fick ca 7 Mbit/s.

Förstår inte det sista du skrev.

Tack så hemskt mycket för svaret

Mvh Leo

Prova surfa till http://192.168.1.1 http://192.168.1.254 http://192.168.0.1 http://192.168.0.254
Det är olika varianter som brukar vara standard. Där kan du koppla ner wifit i routern, så att tex. inte någon smartphone snor bandbredd. Sedan ha bara din kabel ansluten. Provspela och se om det går bättre.

Att streama det du spelar kan du glömma med 0,5mbit uppladdning och ADSL.

Permalänk
Medlem

@Aldhissla: Vi hittar inte vilket abonnemang vi har men tror att vi har bredband 10/10 men ska leta.

Hastigheten: Nedladdning: 8,01 Mbit/s

Upplandning: 0,48 Mbit/s

Tack för alla tips och det du föreslår. Ska kolla in på det här.

Mvh Leo

Permalänk
Skrivet av LeoZylith:

@Aldhissla: Vi hittar inte vilket abonnemang vi har men tror att vi har bredband 10/10 men ska leta.

Hastigheten: Nedladdning: 8,01 Mbit/s

Upplandning: 0,48 Mbit/s

Tack för alla tips och det du föreslår. Ska kolla in på det här.

Mvh Leo

om du har nerladning 8:a och upplading .4 så äger du 8mb abonemanget. Om du kollar på bredbandskollen så har du något som heter "svarstid" om du får exempelvis svarstid 500 ms, då har du 0.5 sekunders fördröjning innan ditt kommando från datorn når x-server.

Har du en svarstid på ex 70ms så är det "godkänt" inom telias riktlinjer när det gäller adsl.

Din hastighet verkar helt klart vara okej, men mitt tips är att du hastighetstestar på bredbandskollen.se vid olika tidpunkter. Har du en trasig ledning är det väldigt vanligt att du tappar prestanda på morgon och kvällar eftersom det bildas fukt och tar sig in i ledningen. (detta är mer vanligt än vad folk tror.)

Om du gör ett hastighetstest kl 7 - 8 på morgonen, ett runt lunch och ett på kvällen (se till att ingen annan använder internet) får du samma hastighet som idag? har du en bra svarstid (säg 70 ms då eftersom telia anser att detta är okej för adsl).

Om du får bra värden oavsett tidpunkt så ligger problemet mer troligt inne i huset, mer specifikt din dator.

Om huset använder telias tv via bredbandet så kan detta också påverka hastigheten då tv'n tar åt sig av den digitala signalen.

PS: vad ni har för abonnemang står på er faktura.

Permalänk
Medlem

10/10 kanske är nya 8/1 med tanke på vdsl-tekniken?

Enligt denna sidan finns dock bara 60 och 30 via telejacket

Permalänk
Skrivet av jocke92:

10/10 kanske är nya 8/1 med tanke på vdsl-tekniken?

Enligt denna sidan finns dock bara 60 och 30 via telejacket

enligt telia finns det ingen 10 / 10.

10/10 är enbart fiber.

Iaf så vitt jag vet. Om du har 10 / 10 adsl så är troligen dock hastigheten fortfarande godkänd då vdsl oftast jobbar med "upp till" metoder. Och uppladning på internet är väldigt begränsat.

Jag har dock riktigt svårt å tro att telia ger ut 10 / 10 vdsl. Din mätning säger också att du har 8 adsl anslutning.

Permalänk
Medlem

@Aldhissla: Stort tack för ditt utförliga svar. det ska vara ett nytt abonnemang som hette Telia 10 som ersatte vårt adsl 6-8. Jag har legat på strax över 10 mbit/sek när vi fick detta mot 5-7 Mbit/sek innan. svarstider ca 20 msek men i bland droppar det och blir längre.
Ska köra bredbandskollen olika tider när ingen annan är uppkopplad och se vad det ger.

Tack ännu en gång.

Permalänk
Medlem

@Aldhissla: jag har sett på Telias hemsida att Telia 10 endast ska gälla fiber. men det var det de sa att det var.
ska kolla igen med Telia så att vi vet säkert.

Tack!
Mvh

Leo

Permalänk
Medlem

@jocke92: kollar igen med Telia men tror att det är nya vdsl.
Tack!

Leo