Permalänk
Medlem

Köp av nätverkskort

Hejsan.
Måste tyvärr köpa ett nätverkskort då kortet i moderkortet håller på att flippa ur hela tiden (En lång historia om hur den stängs av osv, har pratat med asus kundtjänst och de kan inget göra enligt dem).
Så har bestämt mig att köpa ett nätverkskort istället för att hålla på krångla.
Ska dock komma till sak, funderar på att köpa detta kort https://www.netonnet.se/art/komponenter/natverkskort/intel-93...

Och jag har lite frågor jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Som jag förstår så är det bara att koppla in kortet (vilket verkar simpelt, då jag har byggt en dator själv) och sedan fixa drivrutiner?
Men jag undrade om någon som kanske vet om dem ingår eller om man måste ladda ner dem själv? Tycker det är svårt som fan att hitta rätt drivers på intelshemsida.
Sen så undrar jag om jag måste inaktivera det gamla kortet på moderkortet, och om jag måste det? Hur går man tillväga?

Sista saken, man behöver inte göra något mer än det jag nämner ovan?

Väldigt tacksam för svar i förhand, och hoppas ni har hänsyn att man inte är allt för kunnig!

//Jonathan

Permalänk
Medlem

Det funkar troligtvis "out of the box" i Windows. Men jag kan inte svära på det.

I Enhetshanteraren (klicka höger på Startknappen) kan du leta upp ditt gamla nätverkskort och högerklicka och välja "Inaktivera". Men kolla först om du kan inaktivera det i BIOS, det kan du sannolikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det funkar troligtvis "out of the box" i Windows. Men jag kan inte svära på det.

I Enhetshanteraren (klicka höger på Startknappen) kan du leta upp ditt gamla nätverkskort och högerklicka och välja "Inaktivera". Men kolla först om du kan inaktivera det i BIOS, det kan du sannolikt.

Tjenare och tack för snabbt svar
Okej, låter enkelt.
Dock hur inaktivera man det i BIOS?
Har ett asus z170-a, moderkortet ifrån helvetet om du frågar mig!

Permalänk
Medlem

Det står "PCI-anslutning" men bilden visar PCIe, luddigt.
Har du både PCI och PCIe på moderkortet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Det står "PCI-anslutning" men bilden visar PCIe, luddigt.
Har du både PCI och PCIe på moderkortet?

https://www.inet.se/produkt/1902867/asus-z170-a/#specs detta moderkort har jag, och antar att jag enbart har PCIe?

För det finns ett annat nätverkskort på netonnet, detta https://www.netonnet.se/art/komponenter/natverkskort/intel-pr... och detta är väl som bilden visar, vanlig PCI och inte PCIe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harjaaa:

För det finns ett annat nätverkskort på netonnet, detta https://www.netonnet.se/art/komponenter/natverkskort/intel-pr... och detta är väl som bilden visar, vanlig PCI och inte PCIe?

Vad har du för skäl att inte köra PCIe-kort? Köp detta istället, kostar samma:
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/natverkskort/intel-...

Gigabit CT är ett betydligt nyare nätverkskort än PRO/1000 GT:
http://ark.intel.com/compare/50480,50395

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad har du för skäl att inte köra PCIe-kort? Köp detta istället, kostar samma:
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/natverkskort/intel-...

Gigabit CT är ett betydligt nyare nätverkskort än PRO/1000 GT:
http://ark.intel.com/compare/50480,50395

Tack för infon, blir nog det kortet.
Dock lite nervös att det inte ska fungera. Men antar väl att det är bara att koppla in det och sedan inaktivera det gamla via enhetshanteraren. Värsta fall så får jag väl leta efter drivers till kortet, vilket jag finner svårt då jag inte fattar något av intels hemsida. Inte lika lätt som t.ex. Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harjaaa:

Tack för infon, blir nog det kortet.
Dock lite nervös att det inte ska fungera. Men antar väl att det är bara att koppla in det och sedan inaktivera det gamla via enhetshanteraren. Värsta fall så får jag väl leta efter drivers till kortet, vilket jag finner svårt då jag inte fattar något av intels hemsida. Inte lika lätt som t.ex. Asus.

En stor fördel med Intels nätverkskort är att de funkar direkt i Windows.

Du ska alltså använda en PCIe 1x-plats, det är de "korta" kortplatserna på ditt moderkort. PCI finns överhuvudtaget inte på ett Asus Z170-A, så det är nog inget alternativ för dig. Det inbyggda går att deaktivera i BIOS, men det är mest sannolikt något mjukvaruproblem som gör att du har problem.

Vilken Windows-version kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En stor fördel med Intels nätverkskort är att de funkar direkt i Windows.

Du ska alltså använda en PCIe 1x-plats, det är de "korta" kortplatserna på ditt moderkort. PCI finns överhuvudtaget inte på ett Asus Z170-A, så det är nog inget alternativ för dig. Det inbyggda går att deaktivera i BIOS, men det är mest sannolikt något mjukvaruproblem som gör att du har problem.

Vilken Windows-version kör du?

Kör med Windows 10.
Har haft sjuka problem med nätverkskretsen med mitt moderkort och tyvärr hittar inte inet något eller så verkar asus vilja hjälpa. Så får bli denna lösning

Svårt att deaktivera via Bios? Vet ju hur man inaktiverar via enhetshanteraren.
Dock så en fråga upp för mig, ska denna inaktiveringen/deaktiveringen ske innan installationen av det nya eller efter ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harjaaa:

Tack för infon, blir nog det kortet.
Dock lite nervös att det inte ska fungera. Men antar väl att det är bara att koppla in det och sedan inaktivera det gamla via enhetshanteraren. Värsta fall så får jag väl leta efter drivers till kortet, vilket jag finner svårt då jag inte fattar något av intels hemsida. Inte lika lätt som t.ex. Asus.

Troligtvis kan du inaktivera det [på moderkortet] inbyggda i BIOS/UEFI.

Personligen har jag alltid gillat nätverkskort från Intel då de sällan strular. Med största sannolikhet så har Windows redan drivers som funkar.

Du kan deaktivera det gamla när du fått det nya att funka.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harjaaa:

Kör med Windows 10.

Då kommer du garanterat inte behöva några drivrutiner för att det ska funka.

Skrivet av Harjaaa:

Har haft sjuka problem med nätverkskretsen med mitt moderkort och tyvärr hittar inte inet något eller så verkar asus vilja hjälpa. Så får bli denna lösning

Jag har inte byggt något med just detta moderkort, men jag antar att de skickar med någon skiva till moderkortet med alla drivrutiner på och att det är dom du använt?

Antar att du testat att ladda hem de senaste drivrutinerna från Asus?
https://www.asus.com/Motherboards/Z170-A/HelpDesk_Download/

Skrivet av Harjaaa:

Svårt att deaktivera via Bios? Vet ju hur man inaktiverar via enhetshanteraren.
Dock så en fråga upp för mig, ska denna inaktiveringen/deaktiveringen ske innan installationen av det nya eller efter ?

Det står helt säkert i manualen var man deaktiverar det i BIOS, men egentligen ska det inte spela någon roll. Ett nätverksinterface som inte används brukar inte göra mycket väsen av sig, men om det känns bättre så kan du ju stänga av det i BIOS. Du får garanterat gå in i Advanced Mode innan du kan göra det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då kommer du garanterat inte behöva några drivrutiner för att det ska funka.
Jag har inte byggt något med just detta moderkort, men jag antar att de skickar med någon skiva till moderkortet med alla drivrutiner på och att det är dom du använt?

Antar att du testat att ladda hem de senaste drivrutinerna från Asus?
https://www.asus.com/Motherboards/Z170-A/HelpDesk_Download/
Det står helt säkert i manualen var man deaktiverar det i BIOS, men egentligen ska det inte spela någon roll. Ett nätverksinterface som inte används brukar inte göra mycket väsen av sig, men om det känns bättre så kan du ju stänga av det i BIOS. Du får garanterat gå in i Advanced Mode innan du kan göra det dock.

Tacksam för alla svar, det är roligt att man vet att man alltid blir bra bemött här på sweclockers
Får göra detta imorgon, då jag ska förbi Netonnet. Får annars höra av mig om det blir några problem!

Och har testat allt möjligt med olika drivets ifrån intel, asus och skivan och inget hjälper mot problemet. Dock är jag inte ensam med det om man kollar på nätet men enligt asus telefon tjänar är jag det, Hahaha!
Det enda jag har hört som verkar hjälpa är att flasha bios till en nyare version och detta rekommenderade han på asus med. Dock så han även att det inte är något för folk som inte vet vad dem håller på med, så därför så skippar jag det nog helst.
Betalar hellre 340 kr för ett nätverkskort istället för ett nytt moderkort

Dock tänkte jag på en sak, Windows installera drivrutinerna själv? Men då måste Windows ha internet va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harjaaa:

Tacksam för alla svar, det är roligt att man vet att man alltid blir bra bemött här på sweclockers
Får göra detta imorgon, då jag ska förbi Netonnet. Får annars höra av mig om det blir några problem!

Och har testat allt möjligt med olika drivets ifrån intel, asus och skivan och inget hjälper mot problemet. Dock är jag inte ensam med det om man kollar på nätet men enligt asus telefon tjänar är jag det, Hahaha!
Det enda jag har hört som verkar hjälpa är att flasha bios till en nyare version och detta rekommenderade han på asus med. Dock så han även att det inte är något för folk som inte vet vad dem håller på med, så därför så skippar jag det nog helst.
Betalar hellre 340 kr för ett nätverkskort istället för ett nytt moderkort

Dock tänkte jag på en sak, Windows installera drivrutinerna själv? Men då måste Windows ha internet va?

Det brukar vara så att windows har en "allmän" drivrutin för x grej, så kortet kommer nog fungera out of the box till den grad att windows kan ladda ner den nyaste drivrutinen som passar just ditt kort, i värsta fall får du väl plugga in mobilen som en accesspunkt till internet eller använda den gamla ingången (för den fungerar väl ibland, men kan stängas av random?) när du ska fixa drivrutiner.

Men förmodligen behövs inte detta.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harjaaa:

Tacksam för alla svar, det är roligt att man vet att man alltid blir bra bemött här på sweclockers
Får göra detta imorgon, då jag ska förbi Netonnet. Får annars höra av mig om det blir några problem!

Och har testat allt möjligt med olika drivets ifrån intel, asus och skivan och inget hjälper mot problemet. Dock är jag inte ensam med det om man kollar på nätet men enligt asus telefon tjänar är jag det, Hahaha!
Det enda jag har hört som verkar hjälpa är att flasha bios till en nyare version och detta rekommenderade han på asus med. Dock så han även att det inte är något för folk som inte vet vad dem håller på med, så därför så skippar jag det nog helst.
Betalar hellre 340 kr för ett nätverkskort istället för ett nytt moderkort

Dock tänkte jag på en sak, Windows installera drivrutinerna själv? Men då måste Windows ha internet va?

Skickades från m.sweclockers.com

Att flasha bios är inte alls så svårt som han vill få det att låta för dig.
Använder du tex asus Ai suite. så har man till och med ett alternativ i det programmet som hjälper dig att göra det på ett enkelt sätt.
Det man ska vara noga med är att kolla att man tar hem till rätt moderkort bara. sedan ska det inte vara nå problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harjaaa:

Det enda jag har hört som verkar hjälpa är att flasha bios till en nyare version och detta rekommenderade han på asus med. Dock så han även att det inte är något för folk som inte vet vad dem håller på med, så därför så skippar jag det nog helst.

Det är inte särskilt svårt om du klarar att ladda ner rätt BIOS, lägga filen på ett USB-minne och gå till uppdateringsinterfacet inne i BIOS. Det går i princip inte göra fel eftersom det kontrolleras om det är en passande version.

Skrivet av Harjaaa:

Betalar hellre 340 kr för ett nätverkskort istället för ett nytt moderkort

Det är absolut inte sämre med ett separat kort, och Intels är kända för att vara bra. Jag har löst många skumma nätverksproblem genom att bara skifta till ett Intel-nätverkskort.

Skrivet av Harjaaa:

Dock tänkte jag på en sak, Windows installera drivrutinerna själv? Men då måste Windows ha internet va?

Nej, jag menar att Windows har inbyggt stöd för viss hårdvara.

Har du inte internet?

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver inte avaktivera den andra nätverkskretsen i BIOS. Den biten kan du helt strunta i. Du kan markera den som Inaktiv i enhetshanteraren om du tvunget vill ha bort den.

Hur mycket har du felsökt dina nätverksproblem själv? Har du provat annan kabel? Andra datorer mot din router? Fräsch installation osv? Det känns väldigt konstigt att du upplever fel men att Inet inte kan reproducera det. Vad ASUS säger är inte intressant, det är Inet som står för reklamationerna.

Skrivet av Harjaaa:

Det enda jag har hört som verkar hjälpa är att flasha bios till en nyare version och detta rekommenderade han på asus med. Dock så han även att det inte är något för folk som inte vet vad dem håller på med, så därför så skippar jag det nog helst.
Betalar hellre 340 kr för ett nätverkskort istället för ett nytt moderkort

Kan du visa att detta med att flasha BIOS kommer från en någorlunda säker källa så kan du säkert få Inet att hjälpa dig med det utan kostnad. Det innebär ju inte någon kostnad för dem utom arbetet, så det brukar vara lättare att förhandla med. Annars är det inte så svårt som det låter, och det är klart att du ska prova det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att ha flera nätverkskort, så du kanske inte ens behöver inaktivera det gamla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du behöver inte avaktivera den andra nätverkskretsen i BIOS. Den biten kan du helt strunta i. Du kan markera den som Inaktiv i enhetshanteraren om du tvunget vill ha bort den.

Hur mycket har du felsökt dina nätverksproblem själv? Har du provat annan kabel? Andra datorer mot din router? Fräsch installation osv? Det känns väldigt konstigt att du upplever fel men att Inet inte kan reproducera det. Vad ASUS säger är inte intressant, det är Inet som står för reklamationerna.

Kan du visa att detta med att flasha BIOS kommer från en någorlunda säker källa så kan du säkert få Inet att hjälpa dig med det utan kostnad. Det innebär ju inte någon kostnad för dem utom arbetet, så det brukar vara lättare att förhandla med. Annars är det inte så svårt som det låter, och det är klart att du ska prova det.

Har gjort det mesta, såsom formaterat, testa olika drivrutiner, läst på nätet, bytt kabel, testat olika routers och jag har själv kort dagar utan att det händer något. Men nu på den senaste tiden så slutar det hela tiden att fungera. Gjorde även en tråd här och fick inge hjälp. Där förklarade jag allt.

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/3h5csl/troubleshoo...
Var det jag hittade det där med bios, och han länkar till många andra som har haft problemet. Min tråd är också med där.
Har testat man att ändra saker i bios inställning, som vissa rekommenderar och det har inte hjälpt heller. Gjort allt förutom att uppdatera bios. Och det kändes bättre att betala 350 kr för ett nytt kort än att hålla på bokstavligen krångla med inet som tar tid och kostar 500 kr.

Skrivet av saturday_sun:

Det är inga problem att ha flera nätverkskort, så du kanske inte ens behöver inaktivera det gamla.

Okej

Köpte nätverkskortet och allt fungerar fint, skönt att slippa problem.

Permalänk
Medlem

@Harjaaa:

Skönt att höra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.