Overwatch, är det bra?

Permalänk

Overwatch, är det bra?

Hej på er.

Tänkte höra med er som köpt spelet och kört lite, vad tycker ni om det? Speciellt ni som inte kört betan och direkt hoppade in utan att riktigt veta hur spelet är, är det värt 40€?

Är riktigt trött på D3/CS osv, känner att jag hade velat testa ett nytt spel.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är fantastiskt kul. Om du har spelat och gillar TF2 så kommer du att gilla detta.

Värt att säga är dock att det blir exponentiellt roligare att spela om du har några att spela med så att ni kan koordinera.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Ja det är bra. Läs befintlig tråd om OV för mer referenser.

Permalänk
Medlem

Nej, dålig klon av alla andra klassbaserade spel, fast med mer färg. Har över 1500 timmar i team fortress 2 och fick känslan av att Overwatch tagit det mesta därifrån men sen simplifierat det. Föredrar till och med Dirty Bomb över OW och där måste man betala för klasserna.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Toppen när jag spelar OverWatch över 48 timmar nu och sjukt kul!

Permalänk
Medlem

Ja det är skoj, som alla spel är i början En tecknad version av CoD skulle jag påstå.

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem

Om man är mer av en CS och Battlefield nisse. Är Overwatch kanske för långt borta för att man ska bli hookad tro?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Squish:

Jag tycker att det är fantastiskt kul. Om du har spelat och gillar TF2 så kommer du att gilla detta.

Värt att säga är dock att det blir exponentiellt roligare att spela om du har några att spela med så att ni kan koordinera.

Lite det som är problemet, sen Cs 1.6 så har alla jag lirat med lagt ner gaming, så sitter här själv och lirar alla spel.

Skrivet av Behind900:

Nej, dålig klon av alla andra klassbaserade spel, fast med mer färg. Har över 1500 timmar i team fortress 2 och fick känslan av att Overwatch tagit det mesta därifrån men sen simplifierat det. Föredrar till och med Dirty Bomb över OW och där måste man betala för klasserna.

Det jag är rädd för lite, är också rädd att man MÅSTE spela med med 2-3 andra för det ska bara roligt, som alla Blizzard's spel där olika klasser är OP osv.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Jag spelade ca 30 min av betan (hann inte mer). Och köpte Overwatch igår för 39.99euro och har spelat nån timme nu, tycker faktiskt det är roligt att småspela lite då och då.
Dock tar det nog en liten stund innan man lärt sig alla heroes!

Men för mig är spelet hittills värt pengarna!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Precis på samma sätt som HOTS är en förenkling och mindre förarglig Dota-klon så är Overwatch en förenkling av Team Fortress 2, som drar fördel av de nio(?) år som gått sedan TF2 släpptes.

Passar bra som ett slöspel, eller mindre tävlings/prestationsinriktat spel, om man spelar ensam. För att få någon tillfredställelse från själva tävlingsmomentet måste man spela tätt med kamrater.

Jag tror Overwatch kommer tappa många spelare enormt snabbt om man inte skapar spelsätt som uppmärksammar individuella spelares prestanda mer. Det är ju delvis det som får t ex Counter-Strike att fungera och överleva så bra.

Permalänk
Medlem

Det är ett grymt bra spel. Dom har verkligen lyckats med bra balans och skönt "flow" i spelandet. Sen är det perfekt att matcherna är snabba så man kan köra några sen göra nåt annat. lira i 8 timmar i sträck nuförtiden funkar inte för mig.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av drakelito:

alla Blizzard's spel där olika klasser är OP osv.

blizzard spel... klasser op?
Blizzard har dom bästa balancerade klasserna osv

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Spelat rätt många timmar nu (level 20) och är typ beroende av spelet, kan inte stänga av det mer än 20 min så är suget där som fan igen

Riktigt roligt spel! Köp!!!

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Precis på samma sätt som HOTS är en förenkling och mindre förarglig Dota-klon så är Overwatch en förenkling av Team Fortress 2, som drar fördel av de nio(?) år som gått sedan TF2 släpptes.

Passar bra som ett slöspel, eller mindre tävlings/prestationsinriktat spel, om man spelar ensam. För att få någon tillfredställelse från själva tävlingsmomentet måste man spela tätt med kamrater.

Jag tror Overwatch kommer tappa många spelare enormt snabbt om man inte skapar spelsätt som uppmärksammar individuella spelares prestanda mer. Det är ju delvis det som får t ex Counter-Strike att fungera och överleva så bra.

Ja precis, eller SP som t.ex Battlefield har.

Skrivet av Christoffer1989:

blizzard spel... klasser op?
Blizzard har dom bästa balancerade klasserna osv

Hör att du aldrig spelat WoW

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Avstängd

Skitkul om du spelar med kompisar alternativt har en hel klan att spela med. Annars? Nja. Att sitta och lira med en massa randoms är aldrig kul enligt mig själv.

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Hör att du aldrig spelat WoW

Det har jag, lite för mycket. Och vart har WoW obalanserade klasser? Det mmo som har dom mest balanserade
Du kanske inte har spelat andra mmorpgs?^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Jag tycker det är skitkul, spelar ensam så mycket det går som småbarnsförälder (inte mycket) och det passar perfekt. Som redan sagts så skiner det nog mer om man spelar med kompisar (som allt annat), men jag tycker att det är skitkul solo och jag tycker man får mycket för pengarna.

4/5 Toasters! Kanonkul!

Permalänk
Medlem

4.5/10, verkligen inte värt dagens pris. Kan fundera på att införskaffa det om priserna har gått ner rejält, skulle säga att det är värt strax över 100kr. Är på tok för lite variation för min smak och känns grind-igt, blir väldigt snabbt enformigt med hänsyn till förväntad livstid för spelet. Förstår däremot att detta inte är ett problem för många, annars skulle ju aldrig CS vara en grej. Dess starkaste sida är animationerna som är väldigt välgjorda.

(Notera att jag verkligen inte snålar med spel, tycker bara inte detta spelet är värt sitt pris och kommer därmed inte införskaffa det.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.Borka:

Precis på samma sätt som HOTS är en förenkling och mindre förarglig Dota-klon så är Overwatch en förenkling av Team Fortress 2, som drar fördel av de nio(?) år som gått sedan TF2 släpptes.

Passar bra som ett slöspel, eller mindre tävlings/prestationsinriktat spel, om man spelar ensam. För att få någon tillfredställelse från själva tävlingsmomentet måste man spela tätt med kamrater.

Jag tror Overwatch kommer tappa många spelare enormt snabbt om man inte skapar spelsätt som uppmärksammar individuella spelares prestanda mer. Det är ju delvis det som får t ex Counter-Strike att fungera och överleva så bra.

Att kalla Overwatch en "förenkling" av TF2 känns väldigt konstigt, jag skulle säga tvärtom.

TF2 har bara 9 klasser medan Overwatch har 21st, bara där är det ju en otrolig skillnad.
Utöver det så är klasserna mycket mer avancerade i Overwatch med klasser som kan flyga, hålla upp stora sköldar etc.
För att inte tala om alla ultimate-abilities som helt saknas i Team Fortress.

Visst, TF2 kommer alltid vara speciellt och ha sin plats i spelvärlden speciellt när det kommer till allt kosmetiskt men rent spelmässigt så tycker jag Overwatch är mycket mer polerat vilket inte är så konstigt med tanke på hur mycket tid Blizzard har lagt ner på det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vilket nytt spel som än kommer så är det alltid någon som ska skriva att det är för likt något annat spel och därför gör det dåligt?

Jag själv tycker att det är riktigt kul att spela med några kompisar då och då

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Att kalla Overwatch en "förenkling" av TF2 känns väldigt konstigt, jag skulle säga tvärtom.

TF2 har bara 9 klasser medan Overwatch har 21st, bara där är det ju en otrolig skillnad.
Utöver det så är klasserna mycket mer avancerade i Overwatch med klasser som kan flyga, hålla upp stora sköldar etc.
För att inte tala om alla ultimate-abilities som helt saknas i Team Fortress.

Visst, TF2 kommer alltid vara speciellt och ha sin plats i spelvärlden speciellt när det kommer till allt kosmetiskt men rent spelmässigt så tycker jag Overwatch är mycket mer polerat vilket inte är så konstigt med tanke på hur mycket tid Blizzard har lagt ner på det.

Bara för ett spel har fler karaktärer och använder fler abiliter så är inte ett spel svårare. LoL har fler karaktärer än Dota 2 t.ex, men inte är det svårare för det.

TF2 kräver enormt mer skill än vad Overwatch gör, pga att Overwatch använder abilites och inte svårare mechanics som TF2 använder. Jag har spelat båda och tycker att Overwatch är för simpelt och "casual" för min typ av shooter. Jag föredrar vanliga arena shooters som Quake. Overwatch målgrupp är ju casual mainstream gamers så att säga, även om de kanske kommer satsa på att bli en stor e-sport.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon233652:

Bara för ett spel har fler karaktärer och använder fler abiliter så är inte ett spel svårare. LoL har fler karaktärer än Dota 2 t.ex, men inte är det svårare för det.

TF2 kräver enormt mer skill än vad Overwatch gör, pga att Overwatch använder abilites och inte svårare mechanics som TF2 använder. Jag har spelat båda och tycker att Overwatch är för simpelt och "casual" för min typ av shooter. Jag föredrar vanliga arena shooters som Quake. Overwatch målgrupp är ju casual mainstream gamers så att säga, även om de kanske kommer satsa på att bli en stor e-sport.

Jag kan förstå till viss del vad du menar och jag tvivlar också på att Overwatch kommer bli en lyckad E-sport men jag tycker ändå det är lite djupare än vad folk vill få det till att vara.

Ta McRee till exempel eller Mei till exempel.
Är man riktigt jäkla pricksäker så kan man göra under med dem karaktärerna utan några abilities eller liknande, men det är svårt som attan.
Och eftersom det finns 21 heroes kombinerat med att man kan byta hero när som helst i en match så kan matcher blir väldigt dynamiska på en elit-nivå där man konstant försöker skräddarsy sitt lag för att slå det andra.

Om man bara kastar sig in helt ensam i Overwatch och möter vanliga spelare så känns det absolut som ett väldigt casual spel men jag tror att när lite riktiga E-sport lag väl börjar formas så kan det ändå bli något av det.
Jag kan till exempel själv märka väldigt tydligt när man möter premades vilken utmaning det blir jämfört med om man bara kör mot randoms som inte kommunicerar.
Jag har till exempel kört mycket 6-man premade med kompisar och det är väldigt mycket kommunikation hela tiden för att inte tala om väldigt roligt.

Så visst, om man bara spelar ensam så kan jag väl förstå om man tycker att TF2 är mera "skillat" men när man väl kör med etablerade lag så tror jag ändå att det finns mer djup i Overwatch än i TF2.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

4.5/10, verkligen inte värt dagens pris. Kan fundera på att införskaffa det om priserna har gått ner rejält, skulle säga att det är värt strax över 100kr.

Så du tycker det är värt som en biobiljett, okej!

Permalänk

Notera att rankat inte finns ännu.

Hur competitive är deathmatch/public i csgo?

Permalänk
Medlem

Det är kul i några timmar sen tröttnar man på detta simpla spel. Dyrt spel med tanke innehåll, samt dyrt med lootboxes. Köp 24 boxar för 500kr och få kanske ett bra skin. Spelet är som gjort för att mjölka så mkt det går. Ultimates är som killstreak i COD, något värre då man tex har aimbot en stund med Q som ett exempel. Det är inte obalanserad på något sett då alla har Q ultimates men kännslan blir det samma som i COD killstreak, med andra ord IRRITERANDE!

Battleborn var bättre. Dock floppa det då inte många spelar det.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Det är kul i några timmar sen tröttnar man på detta simpla spel. Dyrt spel med tanke innehåll, samt dyrt med lootboxes. Köp 24 boxar för 500kr och få kanske ett bra skin. Spelet är som gjort för att mjölka så mkt det går. Ultimates är som killstreak i COD, något värre då man tex har aimbot en stund med Q som ett exempel. Det är inte obalanserad på något sett då alla har Q ultimates men kännslan blir det samma som i COD killstreak, med andra ord IRRITERANDE!

Battleborn var bättre. Dock floppa det då inte många spelar det.

Märkligt det där, hur ett kasst spel kan bli en succe medan ett, enligt dig, bra spel kan floppa fullständigt.

Permalänk
Medlem

Jag spelade igenom hela beta och tyckte att det var mycket bra. Jag skulle personligen vänta på en försäljning, men om du är verkligen i TF2 eller Blizzard spel du kommer att njuta av Overwatch .

Permalänk

Men som sagt, competitive-läge finns ej ännu.
Hur kul är deathmatch/public i csgo?

Det är förbaskat kul nu, men kommer bli ännu roligare i Juni

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Jag kan förstå till viss del vad du menar och jag tvivlar också på att Overwatch kommer bli en lyckad E-sport men jag tycker ändå det är lite djupare än vad folk vill få det till att vara.

Ta McRee till exempel eller Mei till exempel.
Är man riktigt jäkla pricksäker så kan man göra under med dem karaktärerna utan några abilities eller liknande, men det är svårt som attan.
Och eftersom det finns 21 heroes kombinerat med att man kan byta hero när som helst i en match så kan matcher blir väldigt dynamiska på en elit-nivå där man konstant försöker skräddarsy sitt lag för att slå det andra.

Om man bara kastar sig in helt ensam i Overwatch och möter vanliga spelare så känns det absolut som ett väldigt casual spel men jag tror att när lite riktiga E-sport lag väl börjar formas så kan det ändå bli något av det.
Jag kan till exempel själv märka väldigt tydligt när man möter premades vilken utmaning det blir jämfört med om man bara kör mot randoms som inte kommunicerar.
Jag har till exempel kört mycket 6-man premade med kompisar och det är väldigt mycket kommunikation hela tiden för att inte tala om väldigt roligt.

Så visst, om man bara spelar ensam så kan jag väl förstå om man tycker att TF2 är mera "skillat" men när man väl kör med etablerade lag så tror jag ändå att det finns mer djup i Overwatch än i TF2.

Jag tror inte att Overwatch kräver en större individuell skill jämtemot TF2, men som du säger, om man spelar i lag så kan jag förstå att det kräver mer vetskap om spelet. Med fler karaktärer som man kan byta med när som helst så kommer det bli mycket counter-spel och kräva ett större lagspel. Jag personligen gillar varken TF2 eller Overwatch faktiskt, och skulle säkert föredra Overwatch över TF2. Jag gillar spel där man kan spela själv, så som Quake eller Reflex, och även csgo som jag mest springer runt själv och pangar i MM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundan89:

Ja det är skoj, som alla spel är i början En tecknad version av CoD skulle jag påstå.

Snälla utveckla hur du kan jämföra det med cod.

Imo är de nog den sämsta jämförelsen jag har hört.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5