Hårdvara till ny server

Permalänk

Hårdvara till ny server

Hej!

Jag behöver hjälp med komponentval till en server. Servern ska användas som VM-maskin (funderar på testa proxmox). Planen är att ha en 5-8 st VMs där det mest krävande kommer vara Plex/media-server och eventuell spelserver. Plex-servern ska kunna transcoda till 3-4 clienter samtidigt. Servern kommer vara igång 24/7.

Processor: Intel Xeon E5-1650 v3 eller motsvarande bättre?
CPU-kylare?
Moderkort? Supermicro?
Minne? 32-64Gb ECC
Chassi? Rack? Miditower? Helst inga stora.
SSD till VMs?
Raidkort?
GPU?
PSU?
Nätverkskort? LACP/teaming, ISCSI?

En NAS kommer stå för lagring av media.

Budgeten ligger på 10-20k.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Vila i frid

Processorn du refererar till är EOL. Kika t.ex. på HP's ML110/ML150. Att bygga själv lönar sig inte speciellt längre - om du nu inte hittar beggade prylar till bra pris.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Processorn du refererar till är EOL. Kika t.ex. på HP's ML110/ML150. Att bygga själv lönar sig inte speciellt längre - om du nu inte hittar beggade prylar till bra pris.

Ok, vad innebär EOL?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

Ok, vad innebär EOL?

end of life dvs att den inte säljs längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

Ok, vad innebär EOL?

End Of Life.

Permalänk

Ok! Dessa förkortningar ..

Om man vill köpa en färdig server istället som inte är begagnad. Vilka modeller ger bra prestanda? Jag har titta lite på Dustin.se (företagssidan) men den gör mig inte smartare. Det finns många dyrare servrar som de verkar ha utförsäljning på. Dvs stor rabatt. Finns det några klipp att göra om man vill ha bra prestanda? Eller är det Ml110/150 som gäller? Är rackservrarna sämre?

Tack för era svar!

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

@Miniklumpen: Det är många faktorer som avgör vilken prestanda som kan levereras. Även användningsområde är avgörande för val av hårdvara.
Baserat på antalet VM:ar och Plex rekommenderar jag Xeon (ta vilken du vill), gärna två med minst 4 kärnor och 64 GB ECC RAM minst.
När det gäller lagring så är det i sig en helt vetenskap det också. Mjukvaru- vs hårdvaru-RAID vs ZFS, RAID 0/1/1+0/5/6 och en hel hop hybrider av nämnda, RW-cache vara eller icke-vara, osv...
Spontat och utan att krångla till det så sikta på RAID 5 med 4 hårddiskar och rw-cahce. det borde fungera i en labmiljö.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Vila i frid

ML-servrarna är tysta (förrutom den korta damm-blåsningen vid power-on). Rack och blade låter jumbojet.

Permalänk
Medlem

CPU klarar mycket, nu vet jag iofs inte vad du ska använda dina VMs till men jag kör en E3 1240l v3 (25w tdp) och på den fysiska kör jag 2012 r2 server med hyper-v samt Plex server, jag har 0 problem att transcoda 2 strömmar samtidigt som det just nu snurrar 10 VMs, 8st 2012 r2, 1st 2016 tp4 samt 1st win8.1.
det som går åt är RAM, när jag byggde min så tänkte jag att 32gb räcker och mitt mobo stöder bara 32gb, det ångrar jag som fan idag. mina maskiner äter minne men CPU arbetar sällan. de stora bovarna är SQL och Exchange.
Du kanske inte behöver köpa 64gb ram direkt, men se till att du har lediga slots så du kan trycka in 2x16gb eller 4x8gb den dag du vill utöka.
jag klarar mig egentligen på 32gb, men jag ville labba med Azure Stack, och då sket det sig ordentligt

den andra flaskhalsen är antalet hdds, VMs trivs bra på SSD, men ska du köra VMs och kanske lagring på en raid5 så behöver du ett gäng diskar. Jag kör storage tiering med 2012r2, 2st 512gb ssd och 3st 3tb hdd, här märker jag att jag kan få ganska höga responstider om jag flyttar/packar upp större mängder filer samtidigt som man kanske ska dra upp en ny VM.

gällande nät så är det alltid kul att labba, men man kommer långt på en gigabit tråd. jag kör 2 kablar teamade för VMs och storage till NAS, sen 1 tråd för den fysiska servern.
jag klarade mig utmärkt innan jag började labba, men som sagt, ju fler kablar desto roligare

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Tack för era bra svar!

Är denna någe bra? https://www.dustin.se/product/5010958835/hpe-proliant-ml150-g...

Hur kommer det sig att denna är så rabatterad? https://www.dustin.se/product/5010913343/poweredge-r330
Är det en dålig produkt?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Vila i frid

R330 är inte ljudlös, 37 dBA. Sen tillkommer rasslet/tjutet från 10k diskarna. R330 är förmodligen hyllvärmare man försöker bli av med. ML150'ians E5'a har dubbelt så snabb cpu som R330.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miniklumpen:

Hej!

Jag behöver hjälp med komponentval till en server. Servern ska användas som VM-maskin (funderar på testa proxmox). Planen är att ha en 5-8 st VMs där det mest krävande kommer vara Plex/media-server och eventuell spelserver. Plex-servern ska kunna transcoda till 3-4 clienter samtidigt. Servern kommer vara igång 24/7.

Processor: Intel Xeon E5-1650 v3 eller motsvarande bättre?
CPU-kylare?
Moderkort? Supermicro?
Minne? 32-64Gb ECC
Chassi? Rack? Miditower? Helst inga stora.
SSD till VMs?
Raidkort?
GPU?
PSU?
Nätverkskort? LACP/teaming, ISCSI?

En NAS kommer stå för lagring av media.

Budgeten ligger på 10-20k.

Tack för hjälpen!

Kolla på HP Microserver eller Dell's motsvarighet.

Skrivet av hasenfrasen:

Processorn du refererar till är EOL. Kika t.ex. på HP's ML110/ML150. Att bygga själv lönar sig inte speciellt längre - om du nu inte hittar beggade prylar till bra pris.

Nej, dennär inte EOL alls.

Skrivet av suhrim:

end of life dvs att den inte säljs längre.

Den säljs visst i butik (nya) och finns på begagnatmarknaden med.

Skrivet av Miniklumpen:

Ok! Dessa förkortningar ..

Om man vill köpa en färdig server istället som inte är begagnad. Vilka modeller ger bra prestanda? Jag har titta lite på Dustin.se (företagssidan) men den gör mig inte smartare. Det finns många dyrare servrar som de verkar ha utförsäljning på. Dvs stor rabatt. Finns det några klipp att göra om man vill ha bra prestanda? Eller är det Ml110/150 som gäller? Är rackservrarna sämre?

Tack för era svar!

HP Microserver/Dell's motsvarighet, byt sedan ut cpu.

Skrivet av hasenfrasen:

ML-servrarna är tysta (förrutom den korta damm-blåsningen vid power-on). Rack och blade låter jumbojet.

Nej. Rack och blade låter inte alls "jumbojet", de gjorde det för närmare 10 år sedan i större grad, men dagens rackservrar är lika tysta som en vanlig desktop.

Skrivet av Miniklumpen:

Tack för era bra svar!

Är denna någe bra? https://www.dustin.se/product/5010958835/hpe-proliant-ml150-g...

Hur kommer det sig att denna är så rabatterad? https://www.dustin.se/product/5010913343/poweredge-r330
Är det en dålig produkt?

Att Dell har kampanj på den? Kan vara utgående modell mm.

Skrivet av hasenfrasen:

R330 är inte ljudlös, 37 dBA. Sen tillkommer rasslet/tjutet från 10k diskarna. R330 är förmodligen hyllvärmare man försöker bli av med. ML150'ians E5'a har dubbelt så snabb cpu som R330.

Det är närmst ljudlöst för en server
Rassel och tjut? Har du det på en disk så är den trasig och ska bytas omgående.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Om man vill ha en riktigt bra CPU, vilken ska man satsa på då? Jag ser ingen större skillnad på dem. Nån core hit och dit eller aningen mer GHz.

ML150 jag länkade hade en E5-2620V4. Går det att få bättre i den prisklassen av server?

Tack för ert tålamod

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Vila i frid

Jag brukar använda PASSMARK som snabb cpu-referens. E5-2620 landar väldigt nära en i7-4790K. Den E5-2620V4 som visas på PASSMARK är ett mobo med dubbla cpuer. Om man t.ex. skall beskriva den för en oinvigd, "den är det snabbaste man kan köpa under 20k pengar".

Permalänk

@hasenfrasen:

Det låter bra

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk

Det står "Max antal processorer: 2" på ML150gen9 servern. Innebär det att moderkortet har två cpu sockets?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk

Vad tror ni om oddsen att proxmox fungerar på en ML150 gen9? Tror ni hårdvaran stöds? Eller är det bara VMware som gäller så som det står i pdf:en som Backspace länkade?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Vila i frid

proxmox bygger på kvm. Hårdvaran lär stödjas, men B140i kontrollern bör ersättas med en "riktig". Windows (hyper-v) är väl det enda som stödjer fakeraid out-the-box.

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.