Permalänk

Vive controller DOA

Fick min Vive igår och den fungerar utmärkt, men bara den ena kontrollern. Så nu är det endera en flera månaderns process att få den utbytt, eller så försöka fixa den själv.

Den är stendöd. Inga dioder lyser. Verkar inte ta någon laddning.

Någon som gett sig på att öppna den? Det skulle kunna vara så enkelt att batteripackets kontakt lossnat.

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk
Medlem

Fast öppnar du den lär med all säkerhet inte garantin gälla längre.

Risken är då att om det visar sig vara något mer komplicerat fel så står du där med en trasig kontroller, och får själv laga den om det går och om det inte går får du köpa en ny kontroller istället vilket nog inte är ett roligt alternativ.

Kan förstå att det är jobbigt att vänta men är det en DOA kanske säljaren kan ordna det fortare.

Flera månader ska man inte behöva stå ut att vänta om man reklamerar den då konsumentverkets praxis för elektronik reparationer är omkring maximalt 3-4veckor, tar det mycket längre tid än så kan man häva köpet och få pengarna tillbaka istället.

Hoppas det löser sig för dig.

Har du provat att låta den ligga på laddning länge som över natten, ibland kan batteriet behöva "väckas till liv" under längre tid. Funkar inte det är väl dessvärre chansen stor att den är felaktig. Råkade ut för det en gång med en ny pryl som verkade död att den kom i gång efter en längre tids laddning.

Permalänk
Medlem

När min Vive kom var det samma sak. Fast det visade sig att jag var tvungen att para ena kontrollen.
Misstänker att du provat det redan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Japp, jag provade att låta den ligga i 24 timmar men den är död. Går inte att få liv i och jag har inte gett mig på att öppna den. Skickat iväg den till Nederländerna efter instruktion från HTC. Får se hur lång tid det tar...

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk
Skrivet av Crown_Sthlm:

Japp, jag provade att låta den ligga i 24 timmar men den är död. Går inte att få liv i och jag har inte gett mig på att öppna den. Skickat iväg den till Nederländerna efter instruktion från HTC. Får se hur lång tid det tar...

Oerhört irriterande förstår jag. Farligt för oss early adopters egentligen! som att köpa "Viven i säcken" så att säga. Får junileverans och vågar knappt tro att allt är helt i lådan. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crown_Sthlm:

Japp, jag provade att låta den ligga i 24 timmar men den är död. Går inte att få liv i och jag har inte gett mig på att öppna den. Skickat iväg den till Nederländerna efter instruktion från HTC. Får se hur lång tid det tar...

När skickade du iväg den, och har du fått en ny ännu? Skickade iväg HMD och linkbox i torsdags (19/5) men enl support-ticketen hos HTC är den inte skickad än. (Än mindre reparerats) dock levererades paketet i nederländerna på måndag morgon enl TNT:s tracking.

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

När skickade du iväg den, och har du fått en ny ännu? Skickade iväg HMD och linkbox i torsdags (19/5) men enl support-ticketen hos HTC är den inte skickad än. (Än mindre reparerats) dock levererades paketet i nederländerna på måndag morgon enl TNT:s tracking.

Samma situation här. Jag skickade i lördags med DHL. Paketet är levererat men HTC sida med supportticket visar inget annat än att den inte är skickad.

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crown_Sthlm:

Samma situation här. Jag skickade i lördags med DHL. Paketet är levererat men HTC sida med supportticket visar inget annat än att den inte är skickad.

Nu fick jag mail från TNT. Paket har skickats med beräknat leveransdatum 31/5 (så ingen expressleverans). Ticketen hos htc är fortfarande inte uppdaterad, och ingen info alls om vad som är gjort. Blir intressant att se på tisdag då..

Permalänk
Medlem

Ingen som har problem med trigger-knapparna? Triggern på ena kontrollern fjädrar inte tillbaka hela vägen tillbaka 0. (Den stannar på c:a 0.02) Detta är knappt inget som märks, förutom om utvecklarna lägger brytpunkten på exakt 0.

Märkte detta när man körde Unreal editorn i VR läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ingen som har problem med trigger-knapparna? Triggern på ena kontrollern fjädrar inte tillbaka hela vägen tillbaka 0. (Den stannar på c:a 0.02) Detta är knappt inget som märks, förutom om utvecklarna lägger brytpunkten på exakt 0.

Märkte detta när man körde Unreal editorn i VR läget.

Inget jag stött på. Vilken applikation/spel använder du dig av för att testa detta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Inget jag stött på. Vilken applikation/spel använder du dig av för att testa detta.

Vet inte om det finns några direkta testprogram?

Man kan kolla värdet på trigger-axeln i Unity men enklast kanske är att blåsa ballonger i vives programvara. Om den fortsätter blåsa upp ballongen trots att man släpper knappen så har man problemet.

Min defekta triggerknapp låter lite knarrigt också..

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4eywj0/trigger_broken_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Vet inte om det finns några direkta testprogram?

Man kan kolla värdet på trigger-axeln i Unity men enklast kanske är att blåsa ballonger i vives programvara. Om den fortsätter blåsa upp ballongen trots att man släpper knappen så har man problemet.

Min defekta triggerknapp låter lite knarrigt också..

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4eywj0/trigger_broken_...

Nix inga problem här. Ska du skicka tillbaka?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nix inga problem här. Ska du skicka tillbaka?

Nej, det det är inte något som stör tillräckligt mycket ännu..