Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mindstormer:

Tror ni att denna server skulle kunna funka för virtualisering?

Vad skulle en sådan server vara värd med 2x E5620 och 24GB RAM?

Utan fabriksgaranti? Kan vara upp till 10 år gammal? Strömslukare? Jag skulle kunna ge 2000 kronor, men det är ju bara vad jag skulle kunna tänka mig betala. För någon med en legacy setup som gått sönder och inte enkelt kan bytas kan de förmodligen pröjsa vad en ny kostade.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Utan fabriksgaranti? Kan vara upp till 10 år gammal? Strömslukare? Jag skulle kunna ge 2000 kronor, men det är ju bara vad jag skulle kunna tänka mig betala. För någon med en legacy setup som gått sönder och inte enkelt kan bytas kan de förmodligen pröjsa vad en ny kostade.

Av processorn att döma så är servern ca 6 år gammal. Är på jakt efter en server jag kan labba lite med hemma. Valet står mellan något jag nämnde i förra inlägget eller typ en HP microserver, det verkar dock vara ett dyrare alternativ.

Vet inte vad som kommer vara smartast att välja, kom gärna med tips!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mindstormer:

Vet inte vad som kommer vara smartast att välja, kom gärna med tips!

Jag brukar tänka ungefär så här - något som inte har garanti är som att spela på Lotto, man kan ha tur - men oftast är det en nitlott. Diskar i en server brukar oftast vara den svaga punkten. Serverdiskar är dyra att ersätta. Det är därför jag anser att gammal hårdvara som är utanför garantin inte är värd speciellt mycket.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Jag brukar tänka ungefär så här - något som inte har garanti är som att spela på Lotto, man kan ha tur - men oftast är det en nitlott. Diskar i en server brukar oftast vara den svaga punkten. Serverdiskar är dyra att ersätta. Det är därför jag anser att gammal hårdvara som är utanför garantin inte är värd speciellt mycket.

Men om man inte bryr sig om servern kan vara uppe 24/7 eller ej så kan man väl använda vanligare SATA-diskar och komma billigare undan. Eller har jag fel?

Permalänk
Vila i frid

Vad gällande SuperMicro vet jag inte men t.ex. HP servers kan gnälla över icke-supportade diskar dvs diskens FW inte är kompatibel med systemet i övrigt. Någon insatt skrev:

Citat:

the issue as far as hp has responded is that the hp hard drives are preloaded with firmware to interact directly with the hp controllers and servers. this has not been put on the drives to disuade you from using non hp drives. this is a feature that hp offers with there servers. which they believe justifies the cost. the controller and hard drive will interact with ILO (integrated lights out) which has features built in for server management. for example ILO will send you warnings if a drive is going to fail. if the controller looks for that functionality on the drive and does not find it you have a percent chance that the drive will pull through that and work. also if the drive does work there is a chance that the drive will be worn down faster than it should. I have seen several reports of this. I don't work for hp. but i work with them building servers for large solutions. I see people trying to use the non hp drives all day long. find some sleds from old hard drives on ebay and save some money. it's doable. in fact I think you can even find some way to get the firmware on the 3r party hard drives. but any way you look at it the manufacturer won't support these options. hp servers are more expensive than whitebox servers because of the many features they build into there servers/controllers/hard drives to ease your workload on your IT environments. such as ILO remote management. their servers will even send you a text message if your hard drives are going to fail. lol. But all in all when you try to use there hardware outside of hps intended use there will always be problems.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindstormer:

Men om man inte bryr sig om servern kan vara uppe 24/7 eller ej så kan man väl använda vanligare SATA-diskar och komma billigare undan. Eller har jag fel?

Det är bara å köra. Välj vilken server du vill på te.x ebay, de flesta brukar funka bra.

Att de inte har någon garanti ser jag inte som ett problem då de är så billiga.

Har inte haft något problem med diskarnas firmware och iLO. Manageringsprogramet kan läsa av status på dessa utan problem.
Har aldrig heller hört talas om problemet.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var mig du menade.. isf 6.0

Skrivet av tjossanmannen:

Vilken version av ESXi körs?

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Skrivet av Daniel86:

Vet inte om det var mig du menade.. isf 6.0

Ja precis, det va dig ja menade

Konstigt att det inte fungerar att köra passthrough på din pci-slot. Nu var det länge sedan jag körde min HTPC virtuell, men jag fick det att fungera i både 5.0 och 5.5, jag använde dock ett grafikkort som var av typen AMD samt 6450.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Vad gällande SuperMicro vet jag inte men t.ex. HP servers kan gnälla över icke-supportade diskar dvs diskens FW inte är kompatibel med systemet i övrigt. Någon insatt skrev:

Citat:

the issue as far as hp has responded is that the hp hard drives are preloaded with firmware to interact directly with the hp controllers and servers. this has not been put on the drives to disuade you from using non hp drives. this is a feature that hp offers with there servers. which they believe justifies the cost. the controller and hard drive will interact with ILO (integrated lights out) which has features built in for server management. for example ILO will send you warnings if a drive is going to fail. if the controller looks for that functionality on the drive and does not find it you have a percent chance that the drive will pull through that and work. also if the drive does work there is a chance that the drive will be worn down faster than it should. I have seen several reports of this. I don't work for hp. but i work with them building servers for large solutions. I see people trying to use the non hp drives all day long. find some sleds from old hard drives on ebay and save some money. it's doable. in fact I think you can even find some way to get the firmware on the 3r party hard drives. but any way you look at it the manufacturer won't support these options. hp servers are more expensive than whitebox servers because of the many features they build into there servers/controllers/hard drives to ease your workload on your IT environments. such as ILO remote management. their servers will even send you a text message if your hard drives are going to fail. lol. But all in all when you try to use there hardware outside of hps intended use there will always be problems.

Dold text

Kan var i nyare HP servrar kanske, har en G6 som jag kör "vanliga" sata diskar i och de fungerar

Visa signatur

Hobby nörd som pillar mer på datorer än "girls".
Peace Y

Permalänk
Medlem

Någon som kör openstack?

Permalänk
Medlem

Har någon tips på bra "how to" eller liknande som beskriver hur man konfiguerar nätverk om man bara har en NIC i sin esxi men vill köra vm'arna i olika nät? Har en switch med stöd för vlan och vill kunna blanda både fysiska och virtuella klienter på samma nät (labba med olika typer av brandväggar och kunna simulera trafik från insida -> utsida osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2tall4u:

Har någon tips på bra "how to" eller liknande som beskriver hur man konfiguerar nätverk om man bara har en NIC i sin esxi men vill köra vm'arna i olika nät? Har en switch med stöd för vlan och vill kunna blanda både fysiska och virtuella klienter på samma nät (labba med olika typer av brandväggar och kunna simulera trafik från insida -> utsida osv)

https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?langua...

Permalänk
Medlem

Tack så mkt!

Permalänk

Bilder

tack för en bra beskrivning hur man installerar en esxi mjukvara, jag saknar dock bilderna i artikeln, de verkar ha försvunnit ?!
undrar om det går att åtgärda detta på något sätt, bilderna underlättar massor.

tack
Oyvind

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av skogs_huggare:

saknar dock bilderna i artikeln, de verkar ha försvunnit ?

Det är en Youtube-film. Du skapar en virtuell switch utan något fysiskt nätverkskort kopplat till sig, etc etc.

Permalänk
Medlem

Kommer bygga en ny server snart och funderar igen på ESXI
är det lönt ifall man vill ha 2 virtuella maskiner, plus eventuellt en tredje för labb?
1. Plex server (Linux/windows spelar ingen roll bara den är stabil)
2. Torrent(windows lättare att hantera)

Frågan är hur man löser det smidigast ifall man tänker köra raidkort och ifall båda virtuella ska ha tillgång till hårddiskarna?

Eller skita i ESXI totalt och köra allt på en maskin för enkelheten.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och tittar på en server.
Såg denna som jag tycker ser spännande ut
http://ggsp.se/oevriga/1387-ztsystem-1u-2xe5-2650-16gb-4x35-1...

Tror ni den funkar att köra med ESXI?

Min budget är på 4000kr så därför fastnade jag för den.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SWiiT:

Tror? De som skrivit om den servern på nätet verkar haft problem att dra in ESXI. Windows däremot verkar kunna gå att installera t.o.m. på ett vedträ. Observera, servern saknar diskar. ESXI är kitslig på nätverkskortet. Det är möjlig att du kan använda en Dell, HP, Fujitsu OEM-esxi DVD för att få igång den med "udda" nätverkskort monterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tror? De som skrivit om den servern på nätet verkar haft problem att dra in ESXI. Windows däremot verkar kunna gå att installera t.o.m. på ett vedträ. Observera, servern saknar diskar. ESXI är kitslig på nätverkskortet. Det är möjlig att du kan använda en Dell, HP, Fujitsu OEM-esxi DVD för att få igång den med "udda" nätverkskort monterat.

Tack för svaret.
Då får jag titta efter någon annan server.

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats få in ESXi på min whitebox men har fastnat på ett problem. När jag går in på ip-adressen till maskinen får jag upp korrekt sida med inlogg, men jag kan inte logga in med root och lösenord som jag använder på maskinen. Måste man aktivera något eller skapa ett annat typ av konto för att få detta att fungera?

Så här ser det ut:
http://imgur.com/D9Bz7mn

Edit:
Helt från ingenstans började det plötsligt fungera... Eller kan det vara så att det tar en bra stund innan allt startar som de ska?

la till bild
Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ddog:

kan inte logga in med root och lösenord som jag använder på maskinen

Dvs SBS? Betänk dock att åäö och andra krumelurer ställer till det för lösenord på esxi. a..z 0..9 rekommenderas.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: ne det va inga problem men de konstiga va att jag gick in i webbläsaren på ip adressen och försökte säkert 20 gånger, gav upp, efter ca 1 timme så testade ja igen ursinnig som ja va och då ville de sig.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Entusiast

Nu ger jag snart upp. Jag kan skapa en datastore men när jag går in i datastore browser tänker den en stund och sedan står det "An error occurred, please try again". Den gnäller inte när jag laddar upp en fil och tittar man på listan över recent task så står det att en fil är uppladdad men jag kan inte se något.

Enheten är formaterad i Windows. Har även testat att bygga om datastoren flera gånger med samma resultat. Vad gör jag för fel? Är det SSDn som är trasig eller har ESXi något emot mig?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Zotamedu:

Enheten är formaterad i Windows.

Det skall ju inte göra något eftersom ESXI formatterar den till VMFS5 när du lägger till den i ESXI's datastore. Dvs Configuration->Hardware->Storage->Add Storage

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hasenfrasen:

Det skall ju inte göra något eftersom ESXI formatterar den till VMFS5 när du lägger till den i ESXI's datastore. Dvs Configuration->Hardware->Storage->Add Storage

Menade att den från början var formaterad i Windows. Var tvungen att göra det för att ESXi skulle röra den alls. Det låg en gammal installation på den vilket ESXi inte tyckte om alls. Jag har självklart formaterat om den igen när jag skapade datastoren. Testade både VMFS5 och VMFS6 med samma resultat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Blås disken på allt, partitioner osv.
Sedan prova igen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Danne:

Blås disken på allt, partitioner osv.
Sedan prova igen.

Tittade på den igen nu ett par timmar senare och nu fungerar allt. Filerna och mapparna jag skapade förut låg där. Verkar som att ESXi låg och arbetade i bakgrunden utan att säga något.

Fast det verkar nu som att FreeNAS inte riktigt är lämpat att köra virtualiserat så funderar på att blåsa allt igen och bara köra FreeNAS rakt av.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tittade på den igen nu ett par timmar senare och nu fungerar allt. Filerna och mapparna jag skapade förut låg där. Verkar som att ESXi låg och arbetade i bakgrunden utan att säga något.

Fast det verkar nu som att FreeNAS inte riktigt är lämpat att köra virtualiserat så funderar på att blåsa allt igen och bara köra FreeNAS rakt av.

Vad är det du ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Danne:

Vad är det du ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Har köpt en HP Microserver Gen8 som jag tänkte ha som filserver med mera. Tanken är att den ska ersätta min NAS som börjar bli gammal och trött. Såg att många förespråkar virtualisering och eftersom jag inte var helt säker på vilket OS som är smidigast för mina ändamål tänkte jag virtualisera lite olika OS. Men det verkar som att FreeNAS inte gillar att köras i en VM så nu fick det bli en ren installation av FreeNAS istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har köpt en HP Microserver Gen8 som jag tänkte ha som filserver med mera. Tanken är att den ska ersätta min NAS som börjar bli gammal och trött. Såg att många förespråkar virtualisering och eftersom jag inte var helt säker på vilket OS som är smidigast för mina ändamål tänkte jag virtualisera lite olika OS. Men det verkar som att FreeNAS inte gillar att köras i en VM så nu fick det bli en ren installation av FreeNAS istället.

Det tror jag är en bra idé. Sedan så köper du en till Microserver på som du kör själva Hypervision på. Ansluter med ett par 1Gbit kablar mellan och sätter upp ett iSCSI LUN som du kopplar till Hypervision. Då blir det lättare att bygga ut i framtiden.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.