30plussare vilket är ert bästa spel genom tiderna?

Permalänk
Medlem

Nyligen fyllda 30.

Resident Evil 4 på Gamecube, har än idag inte funnit något spel som slår det.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Är 44 år nu.
Spelat sen Vectrex var en cool konsol i början på 80 talet , började med att hyra dessa för att sedan fortsätta med Commodore 64 , Amiga 500 och sen PC efter det.

Skall man sammanfatta åren och filtrera ner det till ett enda spel har jag jättesvårt att välja.

Men Halflife på PC - det knockade mig då hela tågsekvensen i början startade.
Det är ju ett spel som verkligen pushat gränserna och visat var skåpet skall stå.

På senare tid har Witcher 3 gjort liknande intryck , spel som pushar gränserna på vad som är möjligt.
Kan lätt skriva spaltmeter om favoritspel som gjort stora intryck men begränsar mig till dessa 2 av 3 möjliga enligt trådstartaren.

Kul att läsa i tråden om vilka spel som folk uppskattat . Fick många flashbacks till gamla godingar.

Första gången man spelade Half Life är ju en klassiker. Jädrans vad coolt det var.

Håller med om att Witcher 3 är fantastiskt också. Det är bara en sak som stör mig med det: för mycket loot! Det är ett problem många RPG har, varje liten kista eller tunna har flera grejer där det mesta är junk. Kanske realistiskt men också lite tradigt i längden. Dock ett riktigt bra spel, 9/10 hos mig.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

37 här.

Började som TS med C64(har den kvar ). Sedan blev det PC med en 386:a. Var/är stolt ägare till Voodoo2 kort som förändrade spelupplevelsen totalt.

Dessa spel har jag bästa minnen ifrån eller så har man spelat de väldigt ofta under lång tid.

Unreal - En av bästa spelupplevelser någonsin. Snygg, intensiv, underbar ljud och känsla.
Quake - Riktigt bra spel och snygg med Voodoo kort..då fick man genomskinlig vatten
Half-Life - Riktig nice story och var snygg grafik på den tiden. Kofot!
DeusEx - Inte den bästa shooter direkt men var intressant värld, story och rpg-delen.
HoMM III - Suttit med spelet otaliga timmar. Beroendeframkallande!
Hidden&Dangerous - Härlig WW2 spel med otrolig känsla/musik. Svår ibland. Uppdrag kunde spelas med andra i co-op.
CS - Lagt ner mycket tid på spelet. Började med v0.6 har jag för mig. Då tackade alla varandra när rundan var över...
Battlefield 2 - Var riktigt kul när man spelade med duktigt folk. Var kul att lira med SweC här ett tag
Supreme Commander Forged Alliance - Strategispelet som fortfarande spelas då och då. Riktigt kul med några tusen enheter på slagfältet fast det hackar fortfarande när det "överbelastas".

Finns en del andra spel som man har sköna minnen från. Tex Operation Flashpoint, Battlezone, Skyrim, Stalker, Fallout 3/4, Motorhead, Outcast, Aliens vs Predator, RainbowSix, Tiberian Sun, Red Alert 2 osv...

Permalänk
Medlem

37 år, spelat allehanda spel sen VIC-20 Bästa spel alla kategorier var Alfan av Rust.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

82:a som tror att 90-talister är den sista generationen människor som inte är totalt hjärndöda.

Utan någon som helst ordning av de spel jag kommer på sådär på rak arm.

PC
Final Fantasy-serien
Grim Fandango
Command & Conquer-serien
Half Life
Max Payne 1
Mafia 1
Counter Strike

PS3
God of War-serien
Uncharted-serien
Dead Space-serien
Final Fantasy-serien

NES
Punch Out
Super Mario-seiren
Contra
Bubble Bobble

SNES
Contra/Super Probotector
Super Pang
Super Mario-serien
Rock n Roll Racing
Final Fantasy-serien
UN Squadron
Street Fighter-serien
Wild Guns
Smash T.V
Final Fight-serien
Donkey Kong-serien
Turtles in Time
Super Mario Kart

Permalänk
Medlem

35+ Haft en PC sedan jag var 13, en 486SX 25 Mhz som jag överklockade till 33 MHz genom att ändra en bygel på moderkortet.

Command & Conquer 1
Baldur's Gate 2
Fallout 2
Deus Ex
Thief

Spelar inte något på konsol sedan SEGA tiden och inget jag sett på senare dar kommer få mig att ändra på det, kommer aldrig känna att jag får samma djup på konsol som på PC.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Heroes3
Fallout 2
Thief 2
Doom
Day of the tentacle

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

82:a som tror att 90-talister är den sista generationen människor som inte är totalt hjärndöda.

Utan någon som helst ordning av de spel jag kommer på sådär på rak arm.

PC
Final Fantasy-serien
Grim Fandango
Command & Conquer-serien
Half Life
Max Payne 1
Mafia 1
Counter Strike

PS3
God of War-serien
Uncharted-serien
Dead Space-serien
Final Fantasy-serien

NES
Punch Out
Super Mario-seiren
Contra
Bubble Bobble

SNES
Contra/Super Probotector
Super Pang
Super Mario-serien
Rock n Roll Racing
Final Fantasy-serien
Street Fighter-serien
Wild Guns
Smash T.V
Final Fight-serien
Donkey Kong-serien
Turtles in Time
Super Mario Kart

sen kommer den svåra biten, dvs att plocka ut 1 utav dessa spel och säga att det är det bästa du spelat genom tiderna:P

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

zelda 3

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

sen kommer den svåra biten, dvs att plocka ut 1 utav dessa spel och säga att det är det bästa du spelat genom tiderna:P

Det är helt omöjligt för mig att välja ett

Permalänk
Medlem

The Witcher 2 och 3 , DOOM, Tomb Raider, The Last Of Us , Batman Arkham Asylum,The Wolf Among US, Walking Dead, Dark Souls serien, Dragon Age Origins, Doom 3 ( moddat ) , Crysis serien. Fan de finns mkt bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Född 83. Final Fantasy 7 och CS är mina val. Skulle jag välja ett blir det nog faktiskt CS, obegränsad livslängd!

Visa signatur

Intel Core i5 6600k @ 4,6 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Evo |
Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC17000/2133MHz 2*4 GB | MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X 11 GB | Samsung 840 EVO Series 250 + 120 GB | WD Red 1 TB | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Det finns många spel som har skänkt mycket underhållning, såsom Full Throttle, Super Metroid, Beneath a steel sky (även om det antagligen gav mer frustration än underhållning), Quake 1, Quake 2, Doom 2 (shareware). Det som dock gett mest glädje under längst tid är World of Warcraft - vanilla. Första gången en boss gick ner i Molten Core och nördvrålet i Ventrilo... ni som var med på en hyfsat kompetitiv nivå vet vad jag menar.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorgo_:

Det är helt omöjligt för mig att välja ett

Instämmer, om man verkligen gillar spel och spelat så pass länge som många av oss 30+'are också gjort så är det faktiskt omöjligt (eller ja, väldigt väldigt svårt iallafall) att peka ut ett enda. "Vilket är era bästa spel genom tiderna?" hade varit en betydligt lättare fråga.

Personligen tycker jag det är intressantare att läsa motiveringar till varför man tycker ett visst (eller vissa) spel är så pass bra att man kan välja ut den bland alla spel man spelat under åren. Om det är spelet i sig, någon period i ens liv man trivdes riktigt bra under eller hur man nu fått ett så pass starkt intryck.

Men det är ju vad jag tycker förstås.

Permalänk

Final Fantasy VII utan tvekan

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer, om man verkligen gillar spel och spelat så pass länge som många av oss 30+'are också gjort så är det faktiskt omöjligt att peka ut ett enda. "Vilket är era bästa spel genom tiderna?" hade varit en betydligt lättare fråga.

Alltså, OM jag hade varit tvungen att välja ett enda spel så hade det nog varit Final Fantasy 7.
Minns hur spelet, när det kom till PC vände mina känslor upp och ner helt, något som inget annat spel fått mig att uppleva vare sig tidigare eller efter det.

Har dock spenderat hur mycket tid som helst framför tjock-teven både hemma och hos vänner pga spelen i listan ovan, så det är svårt att välja ett enda spel. Mest pga att man spelar olika typer av spel med polare, ensam etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorgo_:

Alltså, OM jag hade varit tvungen att välja ett enda spel så hade det nog varit Final Fantasy 7.
Minns hur spelet, när det kom till PC vände mina känslor upp och ner komplett, något som inget annat spel fått mig att uppleva tidigare.
Har dock spenderat hur mycket tid som helst framför tjock-teven både hemma och hos vänner pga spelen i listan ovan, så det är svårt att välja ett enda spel. Mest pga att man spelar olika typer av spel med polare, ensam etc.

Precis, lite det jag är inne på med. Är ju så pass många olika upplevelser man haft med så pass många spel att det blir svårt att plocka ut ett enda spel bland dessa. Och upplevelserna när man spelar bygger ju också på hur man upplever spelet.

Sen kan man ju förstås försöka begränsa vad man graderar utifrån vilket kanske gör det lite lättare, antar att en del har gjort så. Exempelvis de som gått på speltid.

Bör väl påpekas att jag personligen inte tycker att de som listar ett enda spel gör fel, eller för den delen de som listar flera. Eller de som antingen motiverar sitt val eller struntar i det. Fortfarande intressant att se vilka spel som gjort så pass stora intryck.

Eller ja, ska väl vara om någon listar Daikatana då.

Permalänk
Medlem

Wow... Det har varit en sådan resa....

Många fina minnen och skolkade dagar.

Men dessa dyker upp i minnet som speciella stunder.
:

På c64:
Last Ninja 2 (så jädrans fett!!!!!)
Magic Dizzy

Pc:
Tidiga Sierra spelen såsom kings, space, heroes - quest
Origins spel såsom Ultima och Wing Commander.
Doom såklart.

Men nr 1 måste nog vara Deus ex.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Häftig tråd. Fyller 34. Första datorn var en 286a där man fick skriva dos-kommandon för att få igång de applikationer som fanns. Hade ett eget Sega också där vi hyrde spel (fyrklöver; 4 spel 4 dagar). Vi hade även en Atari 520 där vi betade av alla Sierra klassiker.

Att nämna bara 3 spel är helt omöjligt då man har spelat så himla himla mycket. Jag inser nu att jag har svårt att ens nämna något spel man minns allra helst. Dock är det 1 spel som står ut, som jag och farsan spelade över 2000 timmar eftersom vi även byggde banor med medföljande editor.

1. Duke Nukem 3D.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Avstängd

Några personliga favoriter:

PC:

Spacecommander (Gör sig bäst på riktigt gamla LCD skärmar med tvåfärg, Tror jag hade svenskt rekord när jag var liten... )

Stunts (bilspel, nött det ohyggligt mycket när jag var liten...)
I och II Ettan håller faktiskt fortfarande tycker jag, riktigt kul spel för att vara så gammalt.

Doom II
Quake II
Unreal (II) Tournament
(klar favorit som jag nötte närapå dagligen under mycket lång tid, händer fortfarande att jag kör det... )

Darkstone (spelat skitmycket samt byggt massor med egna banor trots den milt sagt frustrerande buggiga leveleditorn...)
Morrowind (Typ bott framför...)

Heroes II
Heroes III (troligen tillbringat mer tid med leveleditorn... )

Warcraft III (innan WoW kom...)

Amiga,
Carrier commander tror jag var min personliga favorit.

detta är väl de jag kommer på just nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Colin Mcrae 2.0. År 2000. Om man gillar bilspel. Den körkänslan har jag inte hittat i något spel senare. Första Far Cry får jag säga också.

Permalänk

Nice,

Spel när man nästan närmar sig 40

Tidiga kings quest, Leisure suit Larry (och de andra Sierra on-line spelen)

Wing-commander serien

Permalänk
Medlem

Generellt kan man säga att jag föredrar avskalade spel utan krusiduller. Gärna spel som inte kräver en dator som drivs av ett kärnkraftverk, utan som går utmärkt att spela på en gammal Linux-laptop. Gärna spel i samma anda som klassiska arkadspel, minimalism hellre än ett myller av aktivitet.

Första tvättäkta datorspelet som jag spelade (först på en Vax 11 men idag på linux) var Colossal Cave ("adventure") textäventyr och det är nog fortfarande en av mina absoluta favoriter.

Varmast om hjärtat ligger en hel drös Commodore 64-spel. Känslan hos 64:an är helt oslagbar enligt min mening. Bland mina absoluta favoriter finns Paradroid, Fort Apocalypse, Shamus, Zaxxon, Pharao's Curse, Jumpman Jr, Son of Blagger, Paral...men sammanlagt är det flera hundra spel varav jag säkers skulle få ihop en lista på kanske runt 50 asbra spel.

Spelkonsoller och spelautomater är ett eget kapitel. Jag har aldrig riktigt fastnat för dessa spel. Från senare år måste jag dock nämna Silent Hill 2, Ico och på Playstation 2 som båda är bland det häftigaste jag spelat.

På PC/Windows har det mest handlat om Doom, Quake och Half Life, och på senare tid Limbo och Machinarium.

Idag spelar jag mest i linux och då blir det mest tetris (bastet), 2048, caves of phear, holotz castle, eller npush. Även nethack brukar jag återkomma till då och då men är ingen absolut favorit. bsd-games. Återigen: You are standing at the end of a road...

Permalänk

Jag är jämnårig med trådskaparen och började lira på C64 runt 1985. Sedan dess har jag spelat på Nintendo 8 bits, Playstation 1, Playstation 2, Xbox360, Playstation 4 och även många PC-maskiner (började med en 386:a, 25 MHz med 4mb RAM. Under många år var jag en notoriskt MMO-spelare och har även en bakgrund som bordsrollspelare och konventsbesökare.

Star Wars Galaxies- Ett fantastiskt MMO med stor frihet. Jag spelade det från USA-releasen och fick sedan när spelet släpptes i Europa många vänner jag fortfarande har kontakt med.

Baldurs Gate- Grunden till moderna rollspel. Var fantastiskt och banbrytande på sin tid. Grymt snyggt.

Wing Commander 3- Rymdepos, Mark Hamill och onda katter. Kan det bli bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Resident evil 1, Resident evil 2, Resident evil 3, Resident evil code veronica (PSX)

supercars 2 (Amiga)

Commando, Paperboy, IK+, (c64) Här har jag dock glömt många spel.)

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Det går ju inte välja men jag gör det ändå. Grandprix 2 av Geoff Cramond.

Permalänk
Medlem

Allt innan jag var 13 och fick min första dator är lite av ett blurrr. Hade C64 och NES innan datorn. Men datorn öppnade en helt annan värld med möjligheter.
Ett av de första spel jag verkligen älskade var Diablo. Men innan dess var det mycket Wolfenstein, The Settlers och Doom. Quake fastnade jag inte så mycket för. När väl Quake 2 kom var det det mest underbara som kommit till världen! Och efter det kom Half Life och Counter Strike. Woop! Diablo 2!! Har spelat Diablo 2 (LoD ofc) sedan release till och från fram till för tre år sedan. Quake 3 tyckte jag var sådär från början men det är ett av mina favoritspel på LAN idag tillsammans med UT i olika reinkarnationer.

Men det är svårt att välja ett eller ens ett par. Monkey Island 3 är underbart. Leisure suit Larry var skitkul. The Settlers 2 gav mig otroligt många glada timmar.
Till sist, när jag verkligen måste skriva en enda titel, så kan jag endast säga Portal 2.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Finns det något spel idag som har känslan att man måste läsa en guide för att kunna spela?
Dom spel jag har spelat idag är för lätta att komma vidare i och saknar den rätta känslan som typ Zelda till snes hade och har. men Zelda kan man utantill nu efter alla år man har spelat igenom det.

Några tipps tack.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Finns det något spel idag som har känslan att man måste läsa en guide för att kunna spela?
Dom spel jag har spelat idag är för lätta att komma vidare i och saknar den rätta känslan som typ Zelda till snes hade och har. men Zelda kan man utantill nu efter alla år man har spelat igenom det.

Några tipps tack.

Putte_br

Ett av väldigt få spel jag känt ett behov att faktiskt ta lite hjälp av guider är Bloodborne. Man blir kastad rakt in i spelet, totalt hjälplös utan hjälpmedel såsom kartor, hints, tutorials osv. Om man (som mig) inte spelat några Souls spel tidigare blir det en jäkla utmaning och jag fick utan tvekan nostalgi-känslor från hur det kändes att spela vissa äventyrsspel förr i tiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II