30plussare vilket är ert bästa spel genom tiderna?

Permalänk
Medlem

Favoriterna under uppväxten består av: Transport Tycoon Deluxe, Tie-Fighter, Jedi Knight serien samt en hel del racing spel, typ: Need for Speed serien, Colin McRae och självklart 1nsane.

Permalänk
Avstängd

Glömde IK+. Första spelet där man riktigt kunde förnedra polarna på.

Åsså det här såklart.

Permalänk
Medlem

Myst och Doom

Permalänk

Måste säga att följande lista ligger mig varmt om hjärtat:
C64:
Decathlon
Winter/Summer games
Last Ninja 2

Amiga:
Populous
Wings
Pinball Dreams
Ports of Call
IK+
Indy 500
Moonstone

PC:
Wing Commander
Interstate '76
Sim City
Rise Of Nations
Assassins Creed 2 + Brotherhood
Skyrim
Civ 4
Railroad Tycoon

Permalänk
Medlem

OJ detta är svårt.
Egentligen borde man väl svara efter vilket man spelat mest timmar kanske men ja väljer nog ändå någon slags mix utan att rangordna dem

(C64)
Tiger hell

(AMIGA)
Railroad Tycoon
Pinball Dreams, illusions
Dune 2
Populous
Wings
Ports of Call
IK+
Megalomaina
Wings of fury

(486 tiden)
Stunts
Dune 2
Screamer 2
Wings of fury

"Nu tid"
Quake (PC) DM2-6 med antal timmar jag inte vill i efterhand veta hur många de blev
Ignition
Warcraft II
Transport Tycoon/Deluxe (spelar än idag)
Starcraft (PC)
Counter-strike (helst betan)
Driver

Permalänk
Medlem

Kul att så många svarade. För mig ligger Another World helt klart på top i 5 listan. Så sjukt bra spel när det kom. Kommer ihåg hur jag bara satt och gapade när det var slut.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk

30 första spelet jag spelade var på nes minns inte namnet på spelet men typ kung fu spel.
Sen när jag köpte en dator av en granne kostade mig 500 och första pc spel var Sanitarium satt med brorsan flera timmar och spelade ( dock var datorn för dålig för att kunna spela slutet på det) så fick lira klart det hemma hos en polare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Avstängd

Wonderboy och Giana Sisters till C64!

Känslan när man kommer hem efter plugget och spelade dessa var oslagbart.

Last Ninja, Summer Games och Vinter Games strax därefter.

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft PC, sedan '87 kanske:
Digger (ett "arkadspel" för PC 4,77MHz)
Kings Quest
Space Quest
Police Quest
Leisure Suit Larry
Wolfenstein
Doom
Quake
Pinball Dreams
NFS
NFS Porsche Challenge
Warcraft
Dune
BF1942
BF2
BF3
BF4

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk

Unreal Tournament

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Jag vill börja med att säga att bara för att ett spel var det bästa man har spelat betyder det inte att spelet fortfarande är bra. Min favorit tv-serie genom tiderna är troligen Macgyver men det är för att jag var 10 år när jag såg den. Macgyver serien har inte åldrats väl och framstår bara som larvig om jag tittar på den nu.

Det första spelet jag spelade var legend of zelda till nes hos en barnvakt. Några år senare fick jag en egen nes precis som alla andra 80-tals kids. I mitten av 90-talet fick jag min fösta PC och började spela gamla DOS spel. Det jag fastnade mest för var inte spelen till PC utan emulatorerna. Jag spelade igenom nästan allt i 8 och 16-bit som det fanns emulator för. Det var den gyllene åldern för jrpg och jag spelade alla. Det är svårt att välja min absoluta favorit, troligen Chrono Trigger till snes.

På högstadiet spenderade jag mina surt förvärvade pengar på en N64. Det var ingen dålig konsol men tyvärr var PS1 bättre. Jag spelade Metal Gear Solid hos en kompis och blev förförd av det militäriska technobabblet. MGS kändes som det första spelat för vuxna medan N64 fortfarande var en konsol för barn. Nu i efterhand känns det nästan pinsamt att jag gillade MGS så mycket för det är inte ett spel för vuxna, snarare ett spel för tonåringar med militär fetisch. PS1 var också kungen av jrpg och jag spelade så många jag kunde. Final Fantasy 7 var troligen spelat jag hade mest kul med i den eran.

I nästa generation skaffade jag en PS2 men jag spelade inte så mycket innan jag började på universitet. Efter det hade jag varken tid eller råd att köpa spel. Många år senare impulsköpte jag en PS3 och har spelat de flesta storspelen sedan dess. Tyvärr tycker jag att moderna spel har stagnerat och det var länge sedan jag spelade något storspel jag tycker var nyskapande. Favoriterna i den moderna eran måste vara Demon/Dark Souls. Spel som både var utmanande och nyskapande när de kom.

Permalänk
Medlem

Diablo, Diablo 2 (+ exp.) Fallout samt ADOM.

är väl dom jag kommer ihåg mest, Diablo 2 och ADOM har jag alltid liggandes på hårddisken.

spelar inte enbart på pc, har en del konsoler också som används då och då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zkin:

Diablo, Diablo 2 (+ exp.) Fallout samt ADOM.

är väl dom jag kommer ihåg mest, Diablo 2 och ADOM har jag alltid liggandes på hårddisken.

spelar inte enbart på pc, har en del konsoler också som används då och då.

Just ja, ADOM var riktigt nice.

Det blev även en hel del muddande runt sekelskiftet, EliteMUD var populärt i bekantskapskretsen. Ironiskt nog spelade jag som mest när vi hade 56K modem, när vi tillslut bytte till ADSL så slutade jag tyvärr att spela. Möjligheterna en fast anslutning, med betydligt högre hastighet och dessutom utan minutavgift var alltför lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Quake 2, när man satte in ett grafikkort och bytte rendering från Software till OpenGL. Det är ett minne jag inte kommer glömma.

Spelade Quakeworld i Software väldigt länge innan jag gick över till OpenGL. Det var (är?) verkligen något speciellt med att spela i Software på CRTskärm med galen FPS för så längesedan.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Måste säga Ocarina of time till N64, var helt fast när det släpptes, är 35 år idag och är det bästa spelet hittills tätt följt av Witcher 3 faktiskt ☺
Baldures gate 2 var faktiskt också fängslande, var bara tvungen att skriva upp det med 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk

Första åren WoW.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Inaktiv

34 År ung.
Listan kan göras lång men bäst minnen har jag helt klart från Mariospelen.

Mario Bros 3 - NES.
Tetris - Gameboy.
QUAKE!- PC.
Mario World - SNES.
Wipeout - PS1.
Final Fantasy Tactics - PS1.
Final Fantasy 7 - PS1.
Dungeon Keeper 1&2 - PC.
Planetside - PC.
Donkey Kong - Wii

Permalänk
Skrivet av nidnus:

Efter noga övervägande är mitt val av numbro ono.....

Last of Us - PS4.

Det är många spel som ligger och suktar i top 5, men den absolut bästa spelupplevelsen var Last of Us. Hela paketet från historia till gameplay och regi var helt outstanding. Det finns spel jag lagt mer tid på, typ första Civilisation eller Eye of the Beholder och motsvarande. Men Last of Us är bäst. Det som väger tyngst är historien. Det är nog första gången jag verkligen brytt mig om karaktärerna i ett spel (vilket om något kanske är ett tecken på att jag börjar bli gammal :).

So. Who's next?

Eftersom det finns som du nämner flera som kan läggas högst upp i topp, men måste jag välja ett så får det efter övervägande bli
Diablo II

50+

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

Är blott 31, men när jag tänker tillbaka på mitt liv som gamer är det åren 95-99 och Quake/Quakeworld som jag saknat mest. Inte spelet i sig, det var rätt obalanserat om än sjukt kul, men communityt runt det och hela känslan av allt runt omkring. Allt var möjligt liksom. Hängde på quakenet irc så klart, läste fragzone varje dag. Allt på 56k-modem och en 166 mhz Pentium MMX (!). Många i Sverige föredrog fortfarande QW över Q2.
Jag lyckades tjata mig till att få vara med i en "vuxen" och rätt creddig (om än inte särskilt bra) klan, minns fortfarande några av våra matcher. Minns också en massa sköna medlemmar och hangarounds (var är de nu....?).
Allt kulminerade i DR vs 9 i Stockholm '98. Jag var där, och det var så JÄVLA ballt för en 14åring. Året därpå flyttade jag utomlands och blev internet-lös i två år... Tappade kontakten med allt det där, och när jag väl flyttat tillbaka till Sverige kändes det som communityt inte riktigt fanns kvar längre.

Är det någon som vet vad jag pratar om och känt nåt liknande i nåt annat spel?

Honorable mentions:
Open Transport Tycoon Deluxe
Civ-serien
Numera Rocket League (hoppas det kan hålla länge...)

Permalänk

Gothic 2
Ultima 7 Part 2
Ultima Underworld 2
Morrowind
KotOR
GTA San Andreas
System Shock 2
Thief 2
Mario 64 (N64)
WoW (4-5 första åren eller nått)
Read Dead Redemption (Xbox 360)
Last of Us (PS3, PS4)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

QUEST FOR GLORY

Den mest betydelsefulla spelserien för mig är Quest For Glory, detta tätt följt av resterande Sierra serier samt Lucasart under guldåldern.
Att starta upp sin 486a och starta dessa spel under sin ungdom var magi.

Pure Magic.

Permalänk
Medlem

30+ innefattar ungefär 2/3 av alla människor så...

Jag kommer att tänka på 2 spel direkt, Final Fantasy 7 och Diablo 2. Har spelat dessa oerhört mycket och den spelglädjen är svårslagen!

Hade också mycket kul med många spel till C64/Amiga/Spectrum och till NES och SNES. Även många tidiga PC-spel.

Skulle jag försöka lista alla spel skulle det bli lååångt och jag skulle glömt hälften! Haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nidnus:

Hallå Sweclockers,

Det är dags för en ny tråd där vi lite äldre medlemmar med gedigen erfarenhet av spel delar med oss av våra upplevelser. Det vore kul om vi som skriver först berättar lite kort om vår spelhistoria, vilka maskiner har vi suttit på och hur länge vi har spelat och så vidare. Sen och absolut viktigaste vilket är det bästa spel vi kört under alla våra år som aktiva gamers? Givetvis är det OK att lista flera spel (fast försök begränsa så det inte blir fler än 3). Kom ihåg att nämna platform också.

För mig gäller följande: Jag har spelat konstant sedan C64 tiden. Jag är 37 år gammal nu och fick min första dator nån gång runt 10. Sen dess har jag varit fast. Efter ett par år med 64an blev det Amiga och efter det PC. Jag höll mig till PC i nästan 20 år men de senaste två åren har jag kört uteslutande PS4. På Amiga och PC har jag verkligen prövat allt (inom rimliga gränser).

Efter noga övervägande är mitt val av numbro ono.....

Last of Us - PS4.

Det är många spel som ligger och suktar i top 5, men den absolut bästa spelupplevelsen var Last of Us. Hela paketet från historia till gameplay och regi var helt outstanding. Det finns spel jag lagt mer tid på, typ första Civilisation eller Eye of the Beholder och motsvarande. Men Last of Us är bäst. Det som väger tyngst är historien. Det är nog första gången jag verkligen brytt mig om karaktärerna i ett spel (vilket om något kanske är ett tecken på att jag börjar bli gammal :).

So. Who's next?

Började spela C64 (med hjälp av min storebror innan han gick till plugget) när jag var 3-4 år gammal. Visste inte hur man startade spelen själv men lärde mig var knapparna satt på tangentbordet till slut Efter det var det mestadels konsoler (NES, Megadrive, PSX osv). När jag började få egna pengar mer så lades väl det mesta på spel. Familjen hade en dator men den var knappast lämpad för spel. Min storebror gav dock bort en ganska kompetent maskin till mig när jag var tonåring och sen dess har jag varit fast

Till spelen, sjukt svårt så har försökt att separera i olika kategorier:

Bästa spel: Last of Us - som du själv sa, det hade allt. Spelsamlare som man har blivit så har jag köpt ett press kit för Last of Us till PS3. Låt oss säga såhär, frun tyckte jag var dum i huvudet när hon fick reda på vad den kostade.

Bästa multiplayer: Arma 2 Dayz - Dayz Standalone är bättre rent grafiskt och till viss del tekniskt, men det var Arma 2 Dayz som fick mig fast. Bara hela resan från att vara helt supernervig i varje situation och krypa genom en hel stad (!) av ren rädsla för zombies och andra spelare till att ligga i skogen med en ghillie suit och observera andra spelare med sniper rifle som någon form av navy seal. Svårslaget djup och oförutsägbarhet. Älskar att kunna välja sida. Älskar och hatar det just nu dock.

Mest speltid: Slaget om Midgård 2. Har alltid gillat RTS-spel men kanske inte suttit supermycket med dem när jag väl kört ut kampanjer osv. Slaget om Midgård 2 har jag nog klockat 1000h i dock. Helt fantastiskt spel!

Men, ja sen har jag 100 andra spel som jag tycker är nästan lika bra som ovan
De äldre spelen ligger såklart varmt om hjärtat, men jag tycker tyvärr oftast att spelen är bättre i minnet än i verkligheten då så mycket har hänt i spelmekanik osv sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Började spela C64 (med hjälp av min storebror innan han gick till plugget) när jag var 3-4 år gammal. Visste inte hur man startade spelen själv men lärde mig var knapparna satt på tangentbordet till slut Efter det var det mestadels konsoler (NES, Megadrive, PSX osv). När jag började få egna pengar mer så lades väl det mesta på spel. Familjen hade en dator men den var knappast lämpad för spel. Min storebror gav dock bort en ganska kompetent maskin till mig när jag var tonåring och sen dess har jag varit fast

Till spelen, sjukt svårt så har försökt att separera i olika kategorier:

Bästa spel: Last of Us - som du själv sa, det hade allt. Spelsamlare som man har blivit så har jag köpt ett press kit för Last of Us till PS3. Låt oss säga såhär, frun tyckte jag var dum i huvudet när hon fick reda på vad den kostade.
http://www.obsolete-tears.com/photos/ps3-the-last-of-us-press-kit.jpg

Bästa multiplayer: Arma 2 Dayz - Dayz Standalone är bättre rent grafiskt och till viss del tekniskt, men det var Arma 2 Dayz som fick mig fast. Bara hela resan från att vara helt supernervig i varje situation och krypa genom en hel stad (!) av ren rädsla för zombies och andra spelare till att ligga i skogen med en ghillie suit och observera andra spelare med sniper rifle som någon form av navy seal. Svårslaget djup och oförutsägbarhet. Älskar att kunna välja sida. Älskar och hatar det just nu dock.
http://images.mmopage.com/wp-content/uploads/2013/02/dayz-mod-steam-620x350.jpg

Mest speltid: Slaget om Midgård 2. Har alltid gillat RTS-spel men kanske inte suttit supermycket med dem när jag väl kört ut kampanjer osv. Slaget om Midgård 2 har jag nog klockat 1000h i dock. Helt fantastiskt spel!
http://vignette1.wikia.nocookie.net/lotr/images/c/c5/The-lord-of-the-rings-the-battle-for-middle-earth-ii-the-rise-of-the-witch-king-20060727110144808.jpg/revision/latest?cb=20090826201044

Men, ja sen har jag 100 andra spel som jag tycker är nästan lika bra som ovan
De äldre spelen ligger såklart varmt om hjärtat, men jag tycker tyvärr oftast att spelen är bättre i minnet än i verkligheten då så mycket har hänt i spelmekanik osv sedan dess.

Operation Flashpoint och ARMA är något jag spelat en hel del (dock inte MP som jag överlag inte gillar). Sjuk potential och grymt roligt men i mitt tyckte lite väl opolerade produkter. För mycket buggar och svag level design. Enorm potential dock. Jag förstår inte varför fler speltillverkare inte försöker med realistiska shooters.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Extremt kul att se så enormt många olika svar, även om en hel del faktiskt man kan relatera till.

Har funnits enormt många roliga spel genom tiderna, och det visar också att man inte måste ha 2016 års grafik för att ha kul i spel. Tvärt om oftast, där de roliga spelen var de där grafiken inte var prio, utan spelet och spelkänslan var.

Tror jag ska ta en spelomgång i Transport Tycoon i helgen... bara för att

Permalänk
Medlem

30 plus och håller med TS om The Last of Us. Otroligt djup story som ständigt utnyttjar personliga karaktärer och tolkningar vilket gör att man bryr sig väldigt mycket om alla roller.

Runner up skulle jag säga är Bioshock och Bioshock 2 (speciellt DLC med story-kampanjen Minerva's den). Otroligt djup och känslosam story.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Inaktiv

Carrier Command - Amiga
Dungeon Master - Amiga
Captive - Atari ST
Populous - Amiga
Starflight - Pc
Star Control 2 - Pc
WoW - Pc
Assassins Creed 2
GTAV
Ark Survival evolved

Älskar strategi spel, total war, panzer general, 40k spel, roller coaster tycoon, tycoonspel generellt, Doom serien, Quake, Hexxen, NFS, men inget har fastnat riktigt som de ovan.

Dungeon Master kan jag fortfarande starta upp på emulator.

Permalänk
Entusiast

Började skriva en lista men den blev väldigt lång så skräpade den och försöker med dem som sticker ut mest istället..

Baldur's Gate 1&2, Final Fantasy 7&9, Resident Evil och StarCraft när det kommer till äldre titlar. Mass Effect, The Witcher och Undertale när det gäller modernare spel.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv

Över lag bra spelsmak i denna tråd. Men jag tycker de flesta misslyckas med trådens syfte. Det var inte att lista alla de fantastiska spel som ni har kört, utan att välja ut ETT, hur svårt det än är som helt enkelt är bäst.