Rädda Raid0 enheter

Permalänk

Rädda Raid0 enheter

Hej!

Mitt moderkort dog nyss på min laptop och jag hade en raid0 setup på 2x 128gb msata diskar i min laptop. Jag håller på att bygga min nya stationära och jag undrar om det är möjligt att rädda datan.

Jag funderar på att köpa en sådan här: https://www.dustinhome.se/product/5010789978/dual-msata-ssd-t...

Jag har kollat batteriet, adaptern osv men den vägrar starta. Så är ganska säker på att det är moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det är inte helt omöjligt, men ganska osannolikt att det skulle gå fullt så enkelt. Däremot bör RAID reconstructor klara jobbet, om du ansluter diskarna en i taget, eller ännu hellre, via en stendum adapter så att inte du riskerar att det görs förändringar på disken innan du kommer åt att läsa dina data.

Tyvärr är inte RAID reconstructor gratis. Det kan finnas fria alternativ som gör samma jobb, men jag känner inte till dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades med raid reconstructor en gång:
https://www.runtime.org/raid.htm

En annan gång har jag använt ett program på hiren bootcd om jag minns rätt. Då hade raid-partitionen försvunnit helt.
Då återskapade jag först raidpartitionen med exakt samma inställningar, sedan körde jag programmet som på något sätt aktiverade tillbaka befintliga raid-partitioner.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är inte helt omöjligt, men ganska osannolikt att det skulle gå fullt så enkelt. Däremot bör RAID reconstructor klara jobbet, om du ansluter diskarna en i taget, eller ännu hellre, via en stendum adapter så att inte du riskerar att det görs förändringar på disken innan du kommer åt att läsa dina data.

Tyvärr är inte RAID reconstructor gratis. Det kan finnas fria alternativ som gör samma jobb, men jag känner inte till dem.
B!

Har du ett exempel på en "stendum" adapter?

Edit: Tyvärr har datorn inga msata portar så det måste bli en adapter.
Edit2: Hur funkar det att ansluta diskarna en I taget? Lagrar den datan från första kortet eller du ansluter först den ena och sen den andra? Känner mig ganska dum som inte förstår va du menar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utan att ha testat just din "RAID" adapter vågar man inte svära på någonting, men "förhoppningsvis" kan man ansluta den ena disken i "slot 1", och kopiera den med RAID reconstructor. Sen stänger man av, och plockar bort den disken, för att ansluta den andra, på samma ställe. Gör om processen med att kopiera innehållet, och stäng ner igen. Koppla bort adaptern, och starta datorn, starta RAID reconstructor, och peka på dina båda backupfiler. De kommer fråga dig en massa om vilken disk som är vad, vilken typ av RAID som använts, osv. Sen kommer den testa sig fram och se om den kanlista ut rätt inställningar på egen hand, och jämföra med de värden du stoppat in. Ju mer som stämmer, desto bättre. När du är kommen så långt vet du om du kommer kunna återställa några data, eller ej. Om det lyckas, grattis. Kopiera det till något. Annars var det en flopp, troligtvis för att adaptern som ju är en aktiv variant, för RAID'en, hittar på något. Då är det bara att hoppas att den åtminstone inte skrivit till dina diskar, för i så fall kan du försöka igen med en singel adapter, typ de vi diskuterade här. Om möjligt tror jag att jag hade valt att börja med en sådan skitdum, singel variant, bara för att minska risken för att den inbyggda kontrollern ska hitta på något dumt.

Den största nackdelen är dock att det krävs rätt mycket ledigt utrymme för den här processen. Man vill inte jobba från diskarna, mer än nödvändigt, därför gör man en image på båda, men då måste man lagra hela diskens storlek någonstans. Sen ska alla filerna man återställer också lagras någonstans.

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Så vitt jag vet så kör msi laptops på Intels kontrollkort

Permalänk

Det var förmodligen Intel RAID när den ansluter till ett annat kort med Intel RAID återhämtningen kommer sannolikt att vara så verklig. Om detta inte är möjligt då en programvara sparar. Om du använder RAID0 för hastighet läsning, så Intel RAID1 kan läsa data samtidigt från båda enheterna (som RAID0).