En av de viktigaste grejerna med processorval är att det är anpassat för det man ska göra. En processor med 4 kärnor och en med 8 kärnor kan prestera lika, om man spelar ett spel t.ex. som är skrivet/optimerat för 4 kärnor som ofta är normen. Då finns det liksom ingen information för de övriga 4 i 8-kärniga processorn att ta del av, så skillnaden i prestanda blir väldigt liten eller obefintlig t.om. ibland.
Om du föreställer dig ett bussgarage med 4 portar och en väg med 8 körfält utanför så fattar du rätt kvickt att garaget inte kan skicka ut fler bussar för det, så 4 körfält hade gjort jobbet lika bra. Ungefär så funkar det. Hyperthreading får man väl räkna som någon sorts omkörningsfil typ men där spricker metaforen lite för det är mer komplicerat än så.
Sen är det skillnad på kärna och kärna också, Intels 5960X's 8 kärnor jämfört med AMD's 8350 som också säger sig ha 8 kärnor t.ex. betyder inte att de två presterar likadant, även om man ställer in dem att köra på exakt t.ex. 3,5Ghz var. Man förstår att något är lite lurt när den ena kostar typ 8 gånger så mycket som den andra. Då kommer bl.a. det där med IPC in, där de 3,5 miljarder clocksen kan utföra fler instruktioner i Intel-processorn än i AMD'n.
Vissa processorer kan hantera flera enheter som grafikkort på högre hastigheter via något som kallas PCI-lanes där antalet lanes avgör hur många expansioner du kan göra i form av andra enheter, dessa är dyrare men också rätt onödiga för alla som inte ska bygga Iron Man-riggar med 4 grafikkort eller något annat läskigt. Har du för få PCI-lanes så kan inte tillräckligt med information röra sig mellan processorn och t.ex. grafikkorten så man kan inte proppa i hur mycket som helst var som helst och hoppas att det ska gå utmärkt.
Kikar du på namnet av en processor kan du ofta avgöra någorlunda hur relevant den är, om du tar Intel t.ex. så döper de sina numeriskt från och med typ 2011 och framåt heter de fyra siffror som 2600k, 2700k, 3770k, 4790k, 5820k, 5930k, 6600k och 6700k. Du ser säkert att det finns en följd där, den första siffran är vilken generation och design de tillhör, och de andra tre siffrorna är hur högt den modellen placerar sig i pris och prestanda i sin generation. Högre är inte alltid bättre eftersom att användningsområden är olika för folk, men man kan lätt gissa då att t.ex. 4790k kommer vara nyare och lite kralligare än 2500k, medans 6100 är nyare men inte lika kraftfull. Det gäller inte alltid rakt av men det hjälper lite för att sondera terrängen siffror och fatta "typ" vad Intel tänkte sig att en processor skulle vara till för.
i3, i5 och i7 använder de som en sorts certifiering typ för att beskriva vilken del av gruppen den modellen tillhör. Om den är lite mer påkostad eller om den är mer lättvikt. Det är därför många säger att man ska köra i5 till spel t.ex. då spel på ren processorkraft hamnar någonstans i mitten av vad man kan utsätta en dator för typ, även om det varierar hisnande mycket mellan olika spel och ibland kan elda på rätt ordentligt. Sen finns det de som heter Xeon också som är inriktade på servers och uträkningskraft i program där "bussgaraget" har flera dörrar.
På Intel-sidan heter de K om de är upplåsta så att man kan ställa in hastigheten på dem själv (överklocka), de har också några som heter X för Extreme som är flaggskeppen i respektive grupp. Det går att jävlas lite med de som inte har K-markeringen också men det är lite djupare vatten. Varje grupp tilldelas ett kodnamn för sin arkitektur/design som t.ex. Skylake nu på sistone för 6xxx-processorerna. Det är alltså ingen funktion utan bara ett samlingsnamn på gruppen. Innan dess hette de Devils Canyon, Haswell och lite annat skit. Och då och då kommer en serie som heter t.ex. Haswell-E där E betyder att det är entusiastprocessorer, på svenska dyrare och mer kraftfulla.
Typ så. Mycket text.