Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

@jmeister:

Ok, tack!

Någon som vet om det finns någon kylmediumtillsats som gör att vätskan ser ut som kvicksilver? Funderar lite på nya projekt och tänkte att det skulle se coolt ut. Försökte googla typ pc watercooling quicksilver coolant och liknande en hittar inget. Kollade mayhems aurora silver men den såg så vit ut, blir lite mer pärlemoreffekt av det.Skulle vilja något mer grått silvrigt och kanske inte riktigt lika mycket "auroraeffekt".

Edit: Hittade precis denna vilket vara det jag letar efter: https://www.youtube.com/watch?v=AJ2z9hcEcbo

Du kan ju blanda ihop egna färger: https://www.youtube.com/watch?v=Ngul4M7kqzI

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Usch vilken gegga, tacka vet jag rent vatten

Ha ha... Jo, det är grymt snyggt med rent vatten också men beroende på build kan det vara coolt med alternativ.

Skrivet av pellski87:

Tänkte lite på också, får kika närmare på det. Tack för länken.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Har en liten fråga om skruvar till radiatorer och fläktar. Måste man köpa såna från coolerkit för att dom skall passa? Var inne på järnaffären och köpte några m3x3mm för att testa men dom har inte samma gängor. Dom som kommer radiatorn är längre mellanrum mellan hängare och dom från järnaffären var mkt tightare gängor på :/

Permalänk
Medlem

@werter123456789: Vanliga skruvar till radiatorer är M3,M4 och 6-32 unc. Det du skall tänka på ifall du köper ifrån ex. järnhandeln är att du tar rätt längd, så du inte punkterar radiatorn när du väl skruvar in den, alternativt köpa lite brickor som distanser.

Du bör kolla upp vad tillverkaren av din radiator har för skruvstandard. I min burk har jag en HW-Labs och Alphacool radiator, där HW är M4 och Alphacool M3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_jomi:

Finns det någon begränsning på hur stor Resorvoar man kan ha? Påverkar det flödet på något sätt!? Vill ha en Stor stor på flera liter nämligen (utseendegrej). Finns det någon beräkning isf för detta liknande som finns för värme TDP?

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, det finns en övre gräns, kommer du i närheten av den så hör av dig, du lär upptäcka den. Det blir nämligen omöjligt att hålla kopplingar och anslutningar täta när reservoarens "lägestryck" överstiger ~10 bar...beroende på hur duktig du är på att mocka rör.

(Min reservoar är på ~2 liter och står ca: en meter ovanför datorn vilket ger en vätskepelare på ~2 meter till den lägsta punkten i systemet eller ~0.2 bar vilket är inga som helst problem.) Det finns trådar med folk som byggt reservoarer som är större än 10 liter utan några som helst problem. En reservoar är också en värmesänka så bygg du en stor rackare det har du bara nytta utav.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Jodå, det finns en övre gräns, kommer du i närheten av den så hör av dig, du lär upptäcka den. Det blir nämligen omöjligt att hålla kopplingar och anslutningar täta när reservoarens "lägestryck" överstiger ~10 bar...beroende på hur duktig du är på att mocka rör.

(Min reservoar är på ~2 liter och står ca: en meter ovanför datorn vilket ger en vätskepelare på ~2 meter till den lägsta punkten i systemet eller ~0.2 bar vilket är inga som helst problem.) Det finns trådar med folk som byggt reservoarer som är större än 10 liter utan några som helst problem. En reservoar är också en värmesänka så bygg du en stor rackare det har du bara nytta utav.

Tack för svar! Var kul att höra, då initierar jag planen vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon här som kan tipsa om ett bra kit för en nybörjare? Tycker det verkar intressant och skulle vilja ge mig på att köra vattenkylt. Någon som har en uppfattning om vad jag får plats med i ett Corsair 540?

Tack!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Någon här som kan tipsa om ett bra kit för en nybörjare? Tycker det verkar intressant och skulle vilja ge mig på att köra vattenkylt. Någon som har en uppfattning om vad jag får plats med i ett Corsair 540?

Tack!

Budget? Vad ska du kyla för komponenter?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drillseargent:

Budget? Vad ska du kyla för komponenter?

Hej!

Har inte riktigt tänkt ut en budget. Men jag har tittat på EKWB mest för att de är typ de ända jag ser folk använda. Jag har tittat på deras kit där är det allt från 2000:- till 4000:- (utan gpu) Men vore tacksam om man räknar med GPU så att man vet vad som ska införskaffas i framtiden.

Tycker detta är snyggt och skulle vilja ha något liknande i vitt. Men han verkar inte ha några radiatorer. Fungerar det ändå?

Vill kyla CPU och GPU men jag börjar med CPU för en uppgradering av GPU kommer nog göras i höst eller 2017.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Hej!

Har inte riktigt tänkt ut en budget. Men jag har tittat på EKWB mest för att de är typ de ända jag ser folk använda. Jag har tittat på deras kit där är det allt från 2000:- till 4000:- (utan gpu) Men vore tacksam om man räknar med GPU så att man vet vad som ska införskaffas i framtiden.

Tycker detta är snyggt och skulle vilja ha något liknande i vitt. Men han verkar inte ha några radiatorer. Fungerar det ändå?

Vill kyla CPU och GPU men jag börjar med CPU för en uppgradering av GPU kommer nog göras i höst eller 2017.

Radiator behövs. Ett förslag på kit förutom EK's http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-d5-4261p.html.
Den har en bättre pump än EK X360 kitet.

Permalänk
Medlem

@Dekkan:
Jag började med att kyla en 4790K, men passade samtidigt på att ändå gå på en nog stor kylare att även klara GPUn.
Det blev en AlphaCool 280 60mm tjock i fronten. Några månader senare kompleterade jag med GPUn i loopen. (GTX770)
Det fungerar utmärkt, även med lättare överklockning. Men pga bara en radiator, så började fläktarna blåsa på duktigt för att klara att kyla båda hotspots. (Fungerade dock alldeles utmärkt.) Jag kompleterade med en till AlphaCool 280 till i taket, men den andra är bara 30mm tjock. Nu håller fläktarna ca 350-600rpm, under last. = ganska tyst. Tempen håller sig under 50c. Vid surf går fläktarna under 200rpm.

Det kommer givetvis finnas folk som hävdar att EN radiator inte räcker. Men det handlar inte om hur många radiatorer man måste ha, utan om vad den/de man skaffar har för kapacitet. Det handlar INTE om hur många värme källor du vill kyla. Utan hur många watt värme som måste fraktas bort.
Och slutligen, en radiators kapacitet är föränderlig. Ju högre delta (skilnaden i temperatur framför/bakom radiatorn) man kan leva med, destu mera klarar den av att kyla, Frågan är ofta hur varma man vill att ens hotspots skall vara? Att acceptera samma temps som med luftkylningen man hade innan, är ju helt bort kastade pengar, det är klart man vill ha det kallare. Alltså har de flesta som vattenkyler, mer eller mindre "overkill"

Sedan kommer vi till nästa del. Stillastående vatten i systemet kyler dåligt. Man vill ha bra sjuts på det, speciellt över sina hotspots så man får bort värmen. Här finns två vägar att gå. Stor pump (Hög kapacitet) och minsta möjliga motstånd i systemet. Min rekomendation är alltid att undvika skarpa 90 graders böjar, tex 90 graders nipplar. Om man måste gå 90 grader, kör två 45or, snällare radie=mindre motstånd. Helt krast översatt betyder detta att en stor radiator, istället för flera mindre, innebär bättre kylning.
Om jag skulle börjat på "ruta ett" idag, skulle jag köpt ett chassi som sväljer en 560mm radiator som är åtminstånde 80mm tjock. Nu sitter jag dock med ett chassi som bara rymmer 280 radiatorer, så jag får nöja mej med det. Det fungerar.
Sedan har man alltid "COOL FAKTORN" Flera komponenter kräver mera slang/rör och för många är det viktigt. Specielt om man har fönster i chassi dörren.

Det är ofta en kombination av platsbrist i chassit och tjockleken på plånboken som avgör vilken kompromiss man väljer.
Slutligen har vi också fläktarna som blåser den kylande luften igenom radiatorn. En större fläkt flyttar inte bara mera luft, den gör det dessutom tystare. Tyvärr finns det begränsat med fläktar avsedda att blåsa genom en radiator. De flesta tillverkare har idag mängder med val möjligheter i storleken 120mm. Vilket får många att välja 240/360 radiatorer. Inget fel i dessa, men när det kommer till kylning så ÄR större = Bättre! Här är det viktigt att du köper fläktar som är avsedda att "skapa tryck" (Bladen är utformade på annat sätt än de som bara skall flytta luft, utan motstånd.)

Jag valde AlphaCool radiatorer pga att de passar bra till övriga komponenter i mitt system, jag vill dock inte lyfta just dessa över andra märken. Det som spelar roll är att man har lite koll på fläns tätheten på radiatorn (fins/inch) man bestämmer sig för, detta påverkar hur lätt fläkten klarar att blåsa luft igenom. Det kan också påverka ljudnivån på fläktarna, om det spelar någon roll för dej?

EDIT:
Såg att du har ett Corsair 540. Jag har precis ett sådant. Se bild långt ner på sid-51 i denna tråd.
En 360 får plats i fronten, men då begränsar man platsen i taket lite.
Jag moddade mitt chassi lite innan jag stoppade i någonting i den. Jag gjorde nya hål för 280 radiatorn i fronten, så den landade ca 30mm längre ner. Nu får jag plats med en 280 i toppen också...
Annars fungerar det med 360 i fronten och 240 i taket. (Mindre fläktar=mera ljud.)
Lite konstigt att de inte tänkte på den detaljen från fabrik?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Börjar planera inför nästa bygge och har bestämt mig för att köra på hard tubing.

Vilket material är det som gäller och vilka verktyg borde jag skaffa?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar För en absolut nybörjare som mig gick det mycket smidigt med EK´s 12mm PETG och Monsoons vinklar. Visseligen 13mm men det gick bra ändå. Bara man har rätt storlek på silikoninlägget i röret man bockar.
https://www.overclockers.co.uk/monsoon-hardline-pro-mandrel-k...

Tänk på att EK och Bitspower har 12mm rör och anslutningar och exempelvis Monsoon har 1/2 (13mm)

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Experimenterar med "semi-passiv" vattenkylning

Dold text

En Phenom II 965 BE som kyls med en Thermochill PA 3.120 och en MO-RA 360 LT som jag hade liggandes. Blocket är ett EK Supremacy (ej evo) nickelpläterad. Väldigt bra eftersom det lät mig använda Coollaboratory liquid pro som TIM. D5 som pump körs på steg 3 och märkligt nog är det väldigt tyst trots montering i tunn plåt (där av lutandet). Finns två fläktar som går. Det är PSUn och en vit 140 från Phanteks. Den sistnämnda för att jag blev orolig för hur väl det åldrande GTX460 skulle må utan lite hjälp

Temp innan (stock) CM 212 en fläkt 60° på alla kärnor. Efter 45°, knappt jumma slangar Ska prova överklocka vid tillfälle.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

@Storage Jar För en absolut nybörjare som mig gick det mycket smidigt med EK´s 12mm PETG och Monsoons vinklar. Visseligen 13mm men det gick bra ändå. Bara man har rätt storlek på silikoninlägget i röret man bockar.
https://www.overclockers.co.uk/monsoon-hardline-pro-mandrel-k...

Tänk på att EK och Bitspower har 12mm rör och anslutningar och exempelvis Monsoon har 1/2 (13mm)

För att vara absolut nybörjare så gjorde du ju ett jäkla bra jobb ser det ut som
Ska kolla på det. Fast jag kommer nog satsa på Barrow som man läst mycket gott om här i tråden. Det ska vara samma som bitspower fast annat namn och lägre pris om jag förstått det rätt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Experimenterar med "semi-passiv" vattenkylning

En Phenom II 965 BE som kyls med en Thermochill PA 3.120 och en MO-RA 360 LT som jag hade liggandes. Blocket är ett EK Supremacy (ej evo) nickelpläterad. Väldigt bra eftersom det lät mig använda Coollaboratory liquid pro som TIM. D5 som pump körs på steg 3 och märkligt nog är det väldigt tyst trots montering i tunn plåt (där av lutandet). Finns två fläktar som går. Det är PSUn och en vit 140 från Phanteks. Den sistnämnda för att jag blev orolig för hur väl det åldrande GTX460 skulle må utan lite hjälp

Temp innan (stock) CM 212 en fläkt 60° på alla kärnor. Efter 45°, knappt jumma slangar Ska prova överklocka vid tillfälle.

Intressant:) hamnar du runt 60c vid högöverklock så kan du nog köra vilket system som helst passivt och överklockat:p

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Storage Jar:

Börjar planera inför nästa bygge och har bestämt mig för att köra på hard tubing.

Vilket material är det som gäller och vilka verktyg borde jag skaffa?

Jag personligen tycker det är snyggt som fan när det är raka rör och "90°-fittings", typ som här nedan

Kostnaderna för fittings blir ganska rejäla, men kolla på barrow fittings som du kan köpa via aliexpress så kommer du undan med 25% av kostnaden mot för om du kör på bitspower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag personligen tycker det är snyggt som fan när det är raka rör och "90°-fittings", typ som här nedan

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/69/e8/5c/69e85cd624f3688db5476f00dbab3012.jpg

Kostnaderna för fittings blir ganska rejäla, men kolla på barrow fittings som du kan köpa via aliexpress så kommer du undan med 25% av kostnaden mot för om du kör på bitspower.

jävla massa planerande om man ska göra så och beställa anslutningarna från kina dock. vill ge mig på petg förr eller senare men känns som ett ganska stort projekt jämfört med mjuk slang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag personligen tycker det är snyggt som fan när det är raka rör och "90°-fittings", typ som här nedan

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/69/e8/5c/69e85cd624f3688db5476f00dbab3012.jpg

Kostnaderna för fittings blir ganska rejäla, men kolla på barrow fittings som du kan köpa via aliexpress så kommer du undan med 25% av kostnaden mot för om du kör på bitspower.

Måste hålla med om att det ser trevligare ut med raka rör.
Det är så gott som spikat att jag kommer köra på Barrow från Ali pga priset. Kommer inte komma igång med bygget förrän senare i höst/vinter så väntetiden är ju inga problem. Än så länge har jag bara fått ihop nytt nätagg och cpu-block. Svårast blir att välja chassi.

Funderar på om man ska köpa någon rörkapare för att slippa ojämna kanter som det säkert blir om jag ska såga.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Tur att vi gillar olika. Själv tycker jag att det är snyggare med ett bockat rör istället för stumpar med 90 gradersvinklar överallt. Blir ju dessutom lite billigare när man inte behöver lika många anslutningar

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Entusiast

Nu har ek släppt block till 1080 strix... Dock inga backplates

Fan, jag som hade tänkt lägga en större beställning och sen hade det bara vart chassit kvar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Tur att vi gillar olika. Själv tycker jag att det är snyggare med ett bockat rör istället för stumpar med 90 gradersvinklar överallt. Blir ju dessutom lite billigare när man inte behöver lika många anslutningar

Föredrar även jag bockade rör med färre anslutningar, och skulle definitivt köra på det om jag gick med hard tubing.

Jag har en fråga till er alla: Jag har kikat lite på Lowngcawt's Chandra-bygge och älskar det :). Vet någon vad namnet är på de vinkel-adaptrar han använder? Ser oerhört vackra ut, och jag skulle föredra att använda dem över de 90-gradarna som jag använder från EK.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Simonnice:

Föredrar även jag bockade rör med färre anslutningar, och skulle definitivt köra på det om jag gick med hard tubing.

Jag har en fråga till er alla: Jag har kikat lite på Lowngcawt's Chandra-bygge och älskar det :). Vet någon vad namnet är på de vinkel-adaptrar han använder? Ser oerhört vackra ut, och jag skulle föredra att använda dem över de 90-gradarna som jag använder från EK.

Ser ut som Monsoon...

http://www.performance-pcs.com/monsoon-light-port-90-rotary-a...

Permalänk
Medlem

Verkar vara den. Tackar :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Jag tänkte först bara köpa ett EK-kit (L360) och vara nöjd med att ha en bra början på en custom loop. Tyvärr verkar EK vara rätt duktiga på att ta betalt för sitt märke just nu så jag gav mig ut på jakt efter delar som passade mig och mitt system bäst och då helst till ett lägre pris. Skulle behöva er hjälp att se till att jag inte valt helt fel grejer samt lite tips på liknande/bättre prylar som tillsammans hamnar under 2599:- (priset för ett L360-kit).

Kör med ett Define S så jag har plats för en 420-radiator i toppen (max 55mm MED fläktar). Låga temps är viktigare än ljudnivån men jag ser gärna att loopen går tyst i idle. Två stycken 970s kommer att läggas till någon gång framöver. Ett kort kanske körs direkt lite beroende på vad loopen kostar. Känns så drygt att lägga ut 1100:- på ett block (med backplate) när 900-generationen precis tagit slut. Ser dock inget behov av att uppgradera än på ett tag med tanke på hur pass bra 970 SLI presterar.

Listar lite produkter som jag kollat på. Feedback och tips uppskattas.

Pump: Phobya DC12-260 - 369:-
Reservoar: ???
Radiator: Alphacool NexXxoS ST30 420mm - 799:-
Block: EK Supremacy EVO - 599:-

1767:- totalt än så länge. 832:- kvar till reservoar, fittings och slang.
Har sett att det finns rätt många olika res + pump-combos men priserna verkar helt sjuka. 1300 spänn för en pump med ett plaströr på toppen?!

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Jag tänkte först bara köpa ett EK-kit (L360) och vara nöjd med att ha en bra början på en custom loop. Tyvärr verkar EK vara rätt duktiga på att ta betalt för sitt märke just nu så jag gav mig ut på jakt efter delar som passade mig och mitt system bäst och då helst till ett lägre pris. Skulle behöva er hjälp att se till att jag inte valt helt fel grejer samt lite tips på liknande/bättre prylar som tillsammans hamnar under 2599:- (priset för ett L360-kit).

Kör med ett Define S så jag har plats för en 420-radiator i toppen (max 55mm MED fläktar). Låga temps är viktigare än ljudnivån men jag ser gärna att loopen går tyst i idle. Två stycken 970s kommer att läggas till någon gång framöver. Ett kort kanske körs direkt lite beroende på vad loopen kostar. Känns så drygt att lägga ut 1100:- på ett block (med backplate) när 900-generationen precis tagit slut. Ser dock inget behov av att uppgradera än på ett tag med tanke på hur pass bra 970 SLI presterar.

Listar lite produkter som jag kollat på. Feedback och tips uppskattas.

Pump: Phobya DC12-260 - 369:-
Reservoar: ???
Radiator: Alphacool NexXxoS ST30 420mm - 799:-
Block: EK Supremacy EVO - 599:-

1767:- totalt än så länge. 832:- kvar till reservoar, fittings och slang.
Har sett att det finns rätt många olika res + pump-combos men priserna verkar helt sjuka. 1300 spänn för en pump med ett plaströr på toppen?!

kika på begagnat om du tycker att det är lite dyrt. begagnad vattenkylning är väldigt billigt i jämförelse. finns säkert något intressant på sweclockers marknad om du kikar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kika på begagnat om du tycker att det är lite dyrt. begagnad vattenkylning är väldigt billigt i jämförelse. finns säkert något intressant på sweclockers marknad om du kikar.

Jag tror du missuppfattat mitt inlägg. Enda anledningen till att jag nämnt priser är för att ge en ungefärlig budget. 2599:- var vad jag tänkte spendera på ett färdigt kit, men går det att bygga ett kit som passar mig bättre (med t ex 420-rad) för samma pris så kör jag hellre på det. Det är därför jag behöver tips och idéer från er erfarna vattenkylare.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Syntheslizer:

Jag tänkte först bara köpa ett EK-kit (L360) och vara nöjd med att ha en bra början på en custom loop. Tyvärr verkar EK vara rätt duktiga på att ta betalt för sitt märke just nu så jag gav mig ut på jakt efter delar som passade mig och mitt system bäst och då helst till ett lägre pris. Skulle behöva er hjälp att se till att jag inte valt helt fel grejer samt lite tips på liknande/bättre prylar som tillsammans hamnar under 2599:- (priset för ett L360-kit).

Kör med ett Define S så jag har plats för en 420-radiator i toppen (max 55mm MED fläktar). Låga temps är viktigare än ljudnivån men jag ser gärna att loopen går tyst i idle. Två stycken 970s kommer att läggas till någon gång framöver. Ett kort kanske körs direkt lite beroende på vad loopen kostar. Känns så drygt att lägga ut 1100:- på ett block (med backplate) när 900-generationen precis tagit slut. Ser dock inget behov av att uppgradera än på ett tag med tanke på hur pass bra 970 SLI presterar.

Listar lite produkter som jag kollat på. Feedback och tips uppskattas.

Pump: Phobya DC12-260 - 369:-
Reservoar: ???
Radiator: Alphacool NexXxoS ST30 420mm - 799:-
Block: EK Supremacy EVO - 599:-

1767:- totalt än så länge. 832:- kvar till reservoar, fittings och slang.
Har sett att det finns rätt många olika res + pump-combos men priserna verkar helt sjuka. 1300 spänn för en pump med ett plaströr på toppen?!

Jag bytte pump från phobya till ek då jag fick ner ljudnivån så pass mycket att jag hörde pumpens brummande ljud.
Kolla på fittings och reservoar från barrows (aliexpress). Zheng Hong Tong, Winfmod, Q&Y Technology eller Zero Water Cooling har massvis med barrow.

Permalänk
Medlem

Det fick bli ett EK-kit L360. Smäller till med ett GPU-block samtidigt. Livet är för kort för att sitta och grubbla om hundralappar hit och dit. Funkar följande config?

Pump/res -> 970 -> CPU -> Radiator -> Pump/res

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

@Syntheslizer: Så har jag det. Fungerar för mej.
Sedan kan det givetvis skilja på "RAD". Vad betyder det?
I mitt fall betyder det först en 280x30 och sedan en 280x60.
Har man inte "total overkill" på "RAD" så spelar även fläkt val in.
Men rent principielt är svaret JA.

EDIT:
Har du bara 360n från kittet?
Det jommer fungera ändå. "No wories!" det som skiljer om man närmar sig gränsen för kylarens kapacitet är att man har varmare vatten i systemet. Mao kommer fläktarna snurra snabbare, om man har någon automatisk reglering av dem..?

För surf m.m. inget problem alls. För benchmarks och tunga spel, kommer fläktarna väsnas en del. Men om du inte skall trimma, så borde det inte vara problem. Jag körde mwed en 280x60 i början. (280 har något mindre yta mot 360) och det fungerade. Men det lät en del om fläktarna, så jag kompletterade med en rad till.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!