Det här med Blocket...

Permalänk
Skrivet av kEzi:

"Köpte datorn för: 10400KR" och "CPU: Intel Core i3 3220 @ 3.30GHz" hänger inte ihop, vem vart han lurad av från början?

datorn kanske är köpt 2012 för 10400kr ?
vad man ser är att många ger info som är totalt irrelevant ex:
hur mycket kostade datorn för ex antal år sedan eller vad redstonebiten ska göra med pengarna när datorn är såld.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Letade en billig backup-telefon och Homtom verkar vara ett hyfsat bra budgetmärke. De har en modell som heter HT7 som går att beställa för strax under $60 från olika källor. Eller så kan man beställa den för 2500kr "som iPhone 6+" från:

http://www.blocket.se/malmo/Homtom_HT7_som_iphone_6__66894495...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Letade en billig backup-telefon och Homtom verkar vara ett hyfsat bra budgetmärke. De har en modell som heter HT7 som går att beställa för strax under $60 från olika källor. Eller så kan man beställa den för 2500kr "som iPhone 6+" från:

http://www.blocket.se/malmo/Homtom_HT7_som_iphone_6__66894495...

Hehe, och med det språket så drar sig nog ganska många från att kontakta säljaren. Som tur är, antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

datorn kanske är köpt 2012 för 10400kr ?
vad man ser är att många ger info som är totalt irrelevant ex:
hur mycket kostade datorn för ex antal år sedan eller vad redstonebiten ska göra med pengarna när datorn är såld.

Om inte jag minns helt fel så släpptes 7xx serien 2013, det var alltså ett år efter ivys i3 började säljas, som redan då gick på tusenlappen. Ser inte hur den där burken kan ha kostat över 10 papp vid inköpet om man ser över hans hårdvara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5
Grafikkort: eVga 970SSC
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3 800w
CPU: Intel Core i7 4770k @4.4
Moderkort: Gigabyte Z87X

Permalänk
Medlem
Skrivet av domoify:

På vilket sätt platsar den i tråden?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

På vilket sätt platsar den i tråden?

Det är för billigt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

nu är detta Ebay men hur f-n lyckas dom göra en trådlös ESD-armband ?

http://www.ebay.com/itm/Kingwin-Wireless-Anti-Static-Wrist-St...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

nu är detta Ebay men hur f-n lyckas dom göra en trådlös ESD-armband ?

http://www.ebay.com/itm/Kingwin-Wireless-Anti-Static-Wrist-St...

Dom har inte lyckats:
https://youtu.be/nvgW5iWXbts?list=PLvOlSehNtuHvBpmbLABRmSKv2b..._

Är inte exakt samma produkt, men jag skulle chansa på den du länkat inte funkar bättre.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Undviker att skriva det viktigaste, modell på grafikkort och processor. 20k är långt över nypris även om det är ett GTX 980.
Processorn är FX-8320, FX-8350 eller FX-9370.
Grafikkortet kan vara bl.a. GTX 680, GTX 770, GTX 960, GTX 970 eller GTX 980.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

det där är ju en typisk "Janne annons" han har utelämnat vilken processor (AMD uppenbarligen då det är ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z) och grafikkortet.. en massa tekniskt Skitsnack som ser bra för otekniska Svensson

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden: Janne annons?

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Skrivet av BabaYaga85:

det finns nån blocket annonsör som skriver liknande..

och denna
#15970306

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är inte han som är värsta banditen? Han har ju inte lagt upp det mest vitala i datorn, utan med flit dragit en halvsanning för att sälja datorn dyrt. Inte så att jag skrivit något till han eller sett till att hans annonser försvinner.

Vad jag sett hittills så vet man ju bara att han äger en låda med okänt innehåll i Sen att han jobbar på NASA låter ju rätt kul (förstärka sin påstådda berättelse kanske).

Om han får sålt sin dator för 30.000. ska jag lägga ut min burk från 2005 för 10.000kr

Skrivet av spel565:

Haha, jag älskar den här tråden!

Skrivet av Tumnus:

Ja. För folk har ju verkligen dragits ifrån att först ta pengar och inte sända varan. Börjar undra om "Kei" inte tror att folk är lite väl naiva. Som satt säga... "Finns ingen i Sverige som säljer droger... för det är ju emot Sveriges lag". Lagar gör det svårare att sälja men det förhindrar knappast olaga drogförsäljning.. Den tvingar bara det att ske mer i hemlighet bara.

Skrivet av ArcticFire:

Vilket politikersvar. Han svarar på allt utom det du frågar om.

Skrivet av ArcticFire:

Välja själv vad man skriver.
Ja, skriver man inte de två viktigaste komponenterna får man väl ta att någon kommer att klaga. Han har fortfarande inte angett orsaken till varför han inte skrivit fullständiga namnet på CPU och GPU. Han skrev inte ens i din mejlkonversation.

hellvete !! det är Kei landin som jag har mail med.. & troligen samma dator den som kostade 29kkr

samma skojare håller på igen..

Ehm det är inte hans bild.. det luktar skumt ?
https://uk.pcpartpicker.com/b/ymccCJ

@onekind: bättre nu ?

datorn han försökte få såld 2015.

nya datorn samma text men lånad bild..

Dold text
Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hellvete !! det är Kei landin som jag har mail med.. & troligen samma dator den som kostade 29kkr

samma skojare håller på igen..

Ehm det är inte hans bild.. det luktar skumt ?
https://uk.pcpartpicker.com/b/ymccCJ

datorn han försökte få såld 2015.
http://i.imgur.com/H0xvWtS.png

nya datorn samma text men lånad bild..
http://i.imgur.com/htbSZ6x.png?1

Jag visste att jag hade sett den tidigare. Tack för att du kom ihåg det bättre än mig
Signaturen "kl" passar ju med Kei Landin också.

Jag är inte förvånad att han inte fått den såld.
Personer på blocket/tradera är sällan ute efter en extremt dyr dator och de kommer att pruta oberoende av pris.
20k är fortfarande långt över budgeten för personer som är ute efter begagnat.
Kan den ens ha kostat 12k då den var ny för några år sedan?

Hehe, grafikkortet på bilden han stal är ett Palit men han har Gigabyte i sin.
Dessutom Noctua istället för NZXT-kylare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: UUUschhh! Får ont i ögat av den där texten!

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Jag visste att jag hade sett den tidigare. Tack för att du kom ihåg det bättre än mig
Signaturen "kl" passar ju med Kei Landin också.

Jag är inte förvånad att han inte fått den såld.
Personer på blocket/tradera är sällan ute efter en extremt dyr dator och de kommer att pruta oberoende av pris.
20k är fortfarande långt över budgeten för personer som är ute efter begagnat.
Kan den ens ha kostat 12k då den var ny för några år sedan?

Hehe, grafikkortet på bilden han stal är ett Palit men han har Gigabyte i sin.
Dessutom Noctua istället för NZXT-kylare.

bilden är lånad så spelar ingen roll..

ja vet inte vad den är värd den har ju i7-5960X (enligt mejlen från 2015) och AMD moderkort så blir lite svårt att värdera den.. med kei blir det alltid samma sak ber man få lite fler bilder så blir svaret en fördröjning då han letar nya bilder som har R4 chassi & NZXT kylare..

det märkliga är väl att vissa aldrig lär sig, förra gången var han tvungen ha med ett personbevis där det står hans namn för att han gjort samma sak lånat bilder när han inte orkat ta sina egna..

Hej Jonas = figurerat namn

Tack för ditt meddelande och intresse. En bild av insidan av datorn kan jag nog ordna.

Jag har nyligen opererat min vänstra hand (och den är nu ingipsad) så jag kan inte flytta på datorn och öppna upp den själv för att ta kort, men en vän till mig kommer att komma förbi i morgon kväll och då skulle jag eventuellt kunna be henne att hjälpa mig.

Vänlig hälsning,
Kei

Dold text
Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

hellvete !! det är Kei landin som jag har mail med.. & troligen samma dator den som kostade 29kkr

samma skojare håller på igen..

Ehm det är inte hans bild.. det luktar skumt ? om ni frågar honom så be om fler bilder men säg inget om den här tråden eller att han inte borde ta andras bilder skulle vara kul om han målade in sig i ett hörn igen..
https://uk.pcpartpicker.com/b/ymccCJ

@onekind: bättre nu ?

datorn han försökte få såld 2015.
http://i.imgur.com/H0xvWtS.png

nya datorn samma text men lånad bild..
http://i.imgur.com/htbSZ6x.png?1

Dold text

Just det. Var det inte Kei som alltid var utomlands och att det var hans "bror" som skötte affären?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Just det. Var det inte Kei som alltid var utomlands och att det var hans "bror" som skötte affären?

just nu är han opererad och gipsad hand och kan inte flytta datorn så man kan se insidan av datorn..
vad jag än får för bild så lär ja hitta samma på nätet från nån annan datorsida...

kommer det till processorn så slår jag nästan vad om att det blir nån 8-core Intel igen med AMD moderkort..
Grafikkort blir säkert något svävande men det har förut varit antingen GTX 980ti eller GTX 980..
får se vad mytomanen svarar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Hej, säljaren här. Jag har följt denna tråden till och från sedan jag först lade upp Tradera-annonsen förra året. Eftersom att några av er gjort flera felaktiga antaganden om mig så tänkte jag klargöra lite saker. På bara ett år så har ni ju gjort mig till en känd marinbiolog som forskar på NASA.

  • Jag studerar på universitet utomlands

  • Jag är inte en vetenskapsman/forskare/post-doc (men jag har varit på åtminstone en konferens förra året, vilket vilken STEM-student som helst kan intyga att det är vanligt att man deltar på)

  • Jag är inte en biolog/marinbiolog/molekylärbiolog (men jag har vunnit forskarpriser relaterade till det som troligtvis någon här har hittat online)

  • Jag arbetar inte på NASA (men jag har vunnit ett pris av NASA som troligtvis någon här har hittat online)

  • Jag har just nu gips på handen

  • Min Facebook är uppenbarligen inte raderad som någon av er påstått och tyckt varit misstänksamt, utan jag blockade bara stolpskottet (Jonatan Öistämö) som fick för sig att det var okej att mejla, ringa och skicka Facebook-meddelanden till mig

Angående min Blocket-annons så är det självklart att jag inte använder egna bilder. Så länge som jag kan stå vid att det är samma chassi och att det är repfritt så borde det inte vara några problem. Det tvingades jag göra på Tradera pga att några slapptaskar på det här forumet såg till att annonsen togs ner genom att skicka in flera granskningsanmälningar. I den annonsen fanns inga lögner, och man kan inte anmäla en annons för att man tycker är priset är alldeles för högt vilket är varför Tradera stod på min sida och lät mig ha kvar annonsen. Personbevis måste man skicka in till Tradera under en granskningsprocess. Anledningen till varför jag lade personbeviset på chassit är för att någon anmälde annonsen och påstod att de har på god auktoritet att jag inte ens äger någon dator att sälja. Det är väldigt tråkigt att ett forum som Sweclockers har flera användare som saboterar genom att skicka in falska anklagelser och tar sig tid att trakassera andra genom att ringa deras privata telefonnummer och skicka meddelanden till deras privata Facebook och mejl. Det är huvudsakligen Grönahunden/Jonatan Öistämö som har gjort detta gång på gång dock.

Angående Blocket-annonsen;

  • Alla komponenter som står i annonsen finns i datorn (lagen skyddar köparen annars)

  • Beskrivning av datorn är helt sanningsenlig och korrekt (lagen skyddar köparen annars)

  • Bilderna beskriver datorn bra

  • Jag får sätta exakt vilket pris jag vill. Jag kan försöka sälja datorn för 100.000 kr och det hade fortfarande varit min ensak. Jag medger att priset på Tradera var högt, men det nuvarande priset är mer skäligt

Om ni har några frågor så ställ dem gärna här och inte via min mejl då jag vill kunna urskilja er från riktiga potentiella köpare.

Sedan så vill jag bara tillägga att jag tycker att det är fegt av "Grönahunden" att mejla mig över 5 gånger, ringa mig, och skicka meddelande till min Facebook, skriva ett 10-tal inlägg om mig här, och hela tiden kopiera all mejlkorrespondens med mitt fullständiga namn men att samtidigt ändra sitt namn till "xxxxxxx". Hans riktiga namn är Jonatan Öistämö, och det är det namnet som jag har haft med i mina mejl.

Formatering
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carlosxbox82:

Vi får se om annonsen finns kvar nästa år "Grafikkortet finns kvar så länge som annonsen ligger uppe på Blocket. "

Stämmer kanske, men följdfrågan blir ju vilken upplösning man får nergradera sig till?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk

@MarinbiologenfrånNASA
Varför använder du inte dina egna bílder? du har en kamera då du la upp bild på din gipsade hand! Och om du inte använder egna bilder varför inte skriva det i annonsen i så fall?

Alla komponenter som står i annonsen finns i datorn (lagen skyddar köparen annars)[/li] Inte vilken cpu modell de är samma gäller gpu gtx??????

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

@MarinbiologenfrånNASA Säkert, jag förstår din poäng. Du har rätten att sälja datorn till det priset du vill vare sig det är 5kr eller 1000 000. Men att använda lånade bilder på "din" dator och inte specificera det i annonsen kan vara väldigt missledande. Inte nog med det så tror jag du blev scammad om du köpte hela den datorn för 46k kr som fet drog i annonsen. Jag personligen tycker det är helt fel att hängs ut folk som du gjorde i ditt förra inlägg, han har all rätt att skicka mejl/ frågor om din annons. Jag citerar "Ni är välkomna att höra av er med eventuella frågor.".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BabaYaga85:

@MarinbiologenfrånNASA
Varför använder du inte dina egna bílder? du har en kamera då du la upp bild på din gipsade hand! Och om du inte använder egna bilder varför inte skriva det i annonsen i så fall?

Jag har en hand. Du är välkommen att komma hem till mig så binder vi din ena arm och så kan jag ge dig nyckeln till källaren. I källaren så är du välkommen att med en hand lyfta en 25 kg tung låda upp för två trappor upp till hissen. I lägenhet så får du gärna försöka att med en hand lyfta ut datorn ur en tight formanpassad kartong. Därefter så får du gärna försöka att med en hand öppna datorn, göra rent lite extra så att det ser snyggt ut, ta kort åt någon random person på Sweclockers som inte har den minsta avsikt att köpa datorn, och paketera om allt och bära ner den med en hand till förrådet.

Skrivet av Loleo:

MarinbiologenfrånNASA: Säkert, jag förstår din poäng. Du har rätten att sälja datorn till det priset du vill vare sig det är 5kr eller 1000 000. Men att använda lånade bilder på "din" dator och inte specificera det i annonsen kan vara väldigt missledande. Inte nog med det så tror jag du blev scammad om du köpte hela den datorn för 46k kr som fet drog i annonsen. Jag personligen tycker det är helt fel att hängs ut folk som du gjorde i ditt förra inlägg, han har all rätt att skicka mejl/ frågor om din annons. Jag citerar "Ni är välkomna att höra av er med eventuella frågor.".

Skickades från m.sweclockers.com

På Tradera-annonsen som du refererar till så var 3 av 5 av bilderna mina, och resterande var klassiska "stock photos", så jag förstår inte vad du menar.

Du tycker att det är fel att "hänga ut" (genom att ta med ett namn) i mitt fall, men det är okej att mitt fullständiga namn (som varken varit med på Tradera-annonsen, Blocket-annonsen, eller i mina mejl) nämns över 15 gånger i en negativ ton i den här tråden?

Har han också rätt att skicka meddelanden på min privata Facebook och ringa mitt privata telefonnummer, inga utav vilka står med i varken mina mejl eller annonserna?

Permalänk
Skrivet av MarinbiologenfrånNASA:

Jag har en hand. Du är välkommen att komma hem till mig så binder vi din ena arm och så kan jag ge dig nyckeln till källaren. I källaren så är du välkommen att med en hand lyfta en 25 kg tung låda upp för två trappor upp till hissen. I lägenhet så får du gärna försöka att med en hand lyfta ut datorn ur en tight formanpassad kartong. Därefter så får du gärna försöka att med en hand öppna datorn, göra rent lite extra så att det ser snyggt ut, ta kort åt någon random person på Sweclockers som inte har den minsta avsikt att köpa datorn, och paketera om allt och bära ner den med en hand till förrådet.

På Tradera-annonsen som du refererar till så var 3 av 5 av bilderna mina, och resterande var klassiska "stock photos", så jag förstår inte vad du menar.

Du tycker att det är fel att "hänga ut" (genom att ta med ett namn) i mitt fall, men det är okej att mitt fullständiga namn (som varken varit med på Tradera-annonsen, Blocket-annonsen, eller i mina mejl) nämns över 15 gånger i en negativ ton i den här tråden?

Har han också rätt att skicka meddelanden på min privata Facebook och ringa mitt privata telefonnummer, inga utav vilka står med i varken mina mejl eller annonserna?

Du kan fortfarande ange i annonsen att det är lånade bilder och inte på din egna dator.

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Entusiast

Att slänga ut annonser utan att vara specifik på processor och grafikkort i hopp om att någon okunnig person inte ska fråga är som att sälja en bil utan att säga modell eller antal hästkrafter i hopp om att nån okunnig person ska nappa till ett överpris.

Orsaken dina annonser hamnar här är för att du utformar dina annonser som du gör. Du skriver en sjuhelvetes lång förklaring till samtliga komponenter utan att egentligen säga vad fan det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarinbiologenfrånNASA:

Jag har en hand. Du är välkommen att komma hem till mig så binder vi din ena arm och så kan jag ge dig nyckeln till källaren. I källaren så är du välkommen att med en hand lyfta en 25 kg tung låda upp för två trappor upp till hissen. I lägenhet så får du gärna försöka att med en hand lyfta ut datorn ur en tight formanpassad kartong. Därefter så får du gärna försöka att med en hand öppna datorn, göra rent lite extra så att det ser snyggt ut, ta kort åt någon random person på Sweclockers som inte har den minsta avsikt att köpa datorn, och paketera om allt och bära ner den med en hand till förrådet.

På Tradera-annonsen som du refererar till så var 3 av 5 av bilderna mina, och resterande var klassiska "stock photos", så jag förstår inte vad du menar.

Du tycker att det är fel att "hänga ut" (genom att ta med ett namn) i mitt fall, men det är okej att mitt fullständiga namn (som varken varit med på Tradera-annonsen, Blocket-annonsen, eller i mina mejl) nämns över 15 gånger i en negativ ton i den här tråden?

Har han också rätt att skicka meddelanden på min privata Facebook och ringa mitt privata telefonnummer, inga utav vilka står med i varken mina mejl eller annonserna?

Foto på dig hela kropp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarinbiologenfrånNASA:

Jag har en hand. Du är välkommen att komma hem till mig så binder vi din ena arm och så kan jag ge dig nyckeln till källaren. I källaren så är du välkommen att med en hand lyfta en 25 kg tung låda upp för två trappor upp till hissen. I lägenhet så får du gärna försöka att med en hand lyfta ut datorn ur en tight formanpassad kartong. Därefter så får du gärna försöka att med en hand öppna datorn, göra rent lite extra så att det ser snyggt ut, ta kort åt någon random person på Sweclockers som inte har den minsta avsikt att köpa datorn, och paketera om allt och bära ner den med en hand till förrådet.

På Tradera-annonsen som du refererar till så var 3 av 5 av bilderna mina, och resterande var klassiska "stock photos", så jag förstår inte vad du menar.

Du tycker att det är fel att "hänga ut" (genom att ta med ett namn) i mitt fall, men det är okej att mitt fullständiga namn (som varken varit med på Tradera-annonsen, Blocket-annonsen, eller i mina mejl) nämns över 15 gånger i en negativ ton i den här tråden?

Har han också rätt att skicka meddelanden på min privata Facebook och ringa mitt privata telefonnummer, inga utav vilka står med i varken mina mejl eller annonserna?

Jag kan väll börja med att säga att jag inte sett din annons.

Du tycker altså inte det är mer missvisande att ha 3 bilder som är dina egna och sedan 2 som inte är? Känns ju verkligen som att man vill att det ska bli mistagna som ens egna. Hade alla varit lånade och det hade varit tydligt, tex vattenstämplar från företag osv, hade nog alla fattat att det var lånat.
Sen är väll frågan, varför kunde du inte ta de 2 sista själv? Om du nu tog 3 av dem till att börja med.

Som säljar har du ansvar när det kommer till din marknadsföring. Citat från det första på sidan:
"Marknadsföringslagen skyddar dig mot vilseledande, aggressiv och annan otillbörlig marknadsföring. Den ställer bland annat krav på att marknadsföring inte ska ha en negativ påverkan på din förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut."
Tycker det fet markerade talar för sig själv.