Microsoft backar runt Windows 10-kampanj

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt, jag känner till 2 helt olika personer som helt ofrivilligt gjorde en windows 10 uppgradering. Där det strulade lite för den ena. Ingen hade självklart utfört någon som helst backup innan och de hade självklart slarvat med detta som bara tusan.

För det spelar ingen roll hur otroligt windows 10 är eller hur gärna användaren vill ha den på sin dator, ett operativsystem ska inte installeras utan att användaren vill detta just då. För då har denna ej hunnit förbereda med backuper etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Jag kommer att köra win7 tills spel slutar att stödja det.

Följande spel stöds enbart på Win10:

Gears Of War Ultimate Edition
Quantum Break
Sea of Thieves
Forza Motorsport 6: Apex
ReCore
Halo Wars 2
med många fler.

Det största problemet med att sitta på Win 7 är att det totalt saknar Dx12. Kommer inte dröja länge innan spelutvecklare struntar i Dx11 stödet.

Säger inte att du måste uppgradera och vill inte predika Win10, men för spelande är det väldigt snart ett måste. Vill du spara några hundralappar för en licens så råder jag om att uppgradera till win10 innan erbjudandet försvinner för du kommer inte kunna sitta kvar på win7 länge till om du vill spela nya spel med bra prestanda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det största problemet med att sitta på Win 7 är att det totalt saknar Dx12. Kommer inte dröja länge innan spelutvecklare struntar i Dx11 stödet.

Det där är jag mycket tveksam till. Förra versionen att "fasas ut", dvs DX9 lanserades 2002, och det är först senaste åren (2014-15) egentligen som utvecklare i större skala på allvar börjat ta bort stöd för DX9 helt...

Utvecklarna kan egentligen inte ta bort det förens tillräckligt många gått över till MS nya OS, utan att tappa för många av sina kunder. Att skippa DX11 stöd idag innebär t.ex. att aktivt välja bort 75% av sin kundbas (som har Win7 eller Win8).

Permalänk
Medlem

Rätt. Helt sjukt påfrestande reklam! Har själv uppgraderat, men det ska fan i mig vara frivilligt!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ett sätt att se det. Men om uppdateringen fått större genomslag tidigare och folk inte varit så paranoida och gnälliga så hade Microsofts marknadsföring inte heller behövt bli så agressiv.

Enligt "NetMarketShare" så är det inte riktigt 20 % som använder Windows 10 idag.

Det är verkligen förvånansvärt med tanke på Microsofts aggresiva metoder att få ut denna "gratis uppgradering".

Permalänk
Medlem

Inte mer än rätt. MS ska fan inte få hålla på det viset. Är folk nöjda med ett äldre operativsystem så ska folk få använda det utan att bli tvingade till uppgradering

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En seger för de gnälliga och paranoida.

Det var ju hennes dator, inte Windows 10 som det var fel på. Omöjligt för Microsoft att hålla reda på alla möjliga konfigurationer som kunder kan tänkas ha.

Det enda jag egentligen vänder mig emot är att ett klick på röda krysset betyder "acceptera". Det får de ta och ändra på. Det går ju emot allt vi lärt oss om hur datorer fungerar liksom. Hallå?

Är i alla fall personligen väldigt glad och nöjd med Windows 10 och tycker det är synd att Microsoft ska tvingas betala skadestånd när de erbjuder en förbättring utan kostnad.

Alltså. En installation av Windows 10 kan inte bara starta slumpmässigt. Vi har haft arbetsdatorer där vi utfört viktigt arbete och sen "wops din dator startas om", sen installerar den Windows 10 helt plötsligt och allt går förlorat. Hur vettigt är det på en skala?

Jag gillar Windows 10, verkligen, men detta har bara varit alldeles för mycket. Och jag tänker inte diskutera mer ang det, jag tror alla håller med om att detta har sköts uselt av Microsoft. Knappast en seger för gnälliga och paranoida, imo. Paranoida är nog mer Microsoft med deras metoder.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det enda jag verkligen inte gillar med win10 är den ofrivilliga skitreklamen som MS har lagt in lite här och var. Får då och då upp rutor om att "testa office 365 gratis i ett år~" osv liknande rutor då och då. Samma sak med alla bloatware-äckelappar som är installerade från början och som är helt omöjliga att få bort (de återinstalleras automatiskt om du manuellt tar bort dem från biblioteket)

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det där är jag mycket tveksam till. Förra versionen att "fasas ut", dvs DX9 lanserades 2002, och det är först senaste åren (2014-15) egentligen som utvecklare i större skala på allvar börjat ta bort stöd för DX9 helt...

Utvecklarna kan egentligen inte ta bort det förens tillräckligt många gått över till MS nya OS, utan att tappa för många av sina kunder. Att skippa DX11 stöd idag innebär t.ex. att aktivt välja bort 75% av sin kundbas (som har Win7 eller Win8).

Även om jag håller med om att man inte kan fasa ut DX11 innan fler gått över till DX12 undrar jag vart du får 75% ifrån?
Nu använder ju inte alla gamers Steam men jag skulle våga säga att majoriteten gör det, och där ser man rätt snabbt att Win10 med DX12 kompatibel GPU är det som är i majoritet även om det fortfarande är en betydlig andel som sitter kvar på Win7/8.

Det är möjligt att 75% är en faktiskt siffra för datorer som sitter kvar på Win7 mot Win10, detta betyder dock inte att de är potientiella kunder då många av dessa är företagsburkar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Alltså. En installation av Windows 10 kan inte bara starta slumpmässigt. Vi har haft arbetsdatorer där vi utfört viktigt arbete och sen "wops din dator startas om", sen installerar den Windows 10 helt plötsligt och allt går förlorat. Hur vettigt är det på en skala?

Jag gillar Windows 10, verkligen, men detta har bara varit alldeles för mycket. Och jag tänker inte diskutera mer ang det, jag tror alla håller med om att detta har sköts uselt av Microsoft. Knappast en seger för gnälliga och paranoida, imo. Paranoida är nog mer Microsoft med deras metoder.

Hur är det möjligt? Enterprise-versionen går ju inte ens uppdatera till Windows 10 via Windows update utan det måste ske via Software Center.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Även om jag håller med om att man inte kan fasa ut DX11 innan fler gått över till DX12 undrar jag vart du får 75% ifrån? Nu använder ju inte alla gamers Steam men jag skulle våga säga att majoriteten gör det, och där ser man rätt snabbt att Win10 med DX12 kompatibel GPU är det som är i majoritet även om det fortfarande är en betydlig andel som sitter kvar på Win7/8.

Det är möjligt att 75% är en faktiskt siffra för datorer som sitter kvar på Win7 mot Win10, detta betyder dock inte att de är potientiella kunder då många av dessa är företagsburkar.

75% siffran var mycket riktigt från alla datorer, rätt tänkt att Steam HW Survey är mer korrekt att använda.

Men just nu verkar vara en minoritet som har Win10+DX12 kompatibel GPU. Fler än 50% av alla på Steam verkar sakna något av detta vilket gör att de inte skulle kunna spela spel som är beroende av DX12.

De som är beroende av DX9 ( som nu fasas ut för fullt främst till förmån för DX11 ) verkar endast vara 1.7% enligt Steam, med ytterligare ca 14-15% beroende på DX10.

Så av detta kan vi dra slutsatsen att Win10+DX12 eller högre andelen förmodligen måste upp i minst 80-90% innan någon utfasning av DX11 i större skala kommer att ske. Detta tror iaf jag inte kommer hända på många år.

Permalänk
Medlem

Automatiska uppdateringar är det värsta som finns, synd bara att folk inte kan se det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Hur är det möjligt? Enterprise-versionen går ju inte ens uppdatera till Windows 10 via Windows update utan det måste ske via Software Center.

Var skrev hen att de hade enterprice versioner av sitt windows?
Även om man ser på ite större företag som t.ex. Volvo, Ericsson, AstraZeneca så har de mängder av olika licenstyper av operativsystem på sina datorer. På det administrativa nätet är säkert volymlicenser på de flesta datorer, men på de tekniska nätet är det en rejäl blandning och ingen har riktigt koll.
Orsaken är flera som ett företag kan få i uppdrag att fixa något och klienter ska ingå och då windows är gratis kostar mindre än en timmas arbete, så finns det ingen vits att blanda in volymlicensen. Speciellt inte när man pratar om paneler som kör windows i bakgrunden.

Så seriösa programvarutillverkare ska ej uppgradera något utan användarens godkännande, vissa programvaror som antivirusprogram riktad åt konsumenter kan dock ha uppdateringen förbokad.

Permalänk
Medlem

Om ändå MS hade lagt ut Windows 10 på Piratebay istället, då hade dom sluppit detta elände som dom nu ställt till med.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

En seger för de gnälliga och paranoida.

Det var ju hennes dator, inte Windows 10 som det var fel på. Omöjligt för Microsoft att hålla reda på alla möjliga konfigurationer som kunder kan tänkas ha.

Det enda jag egentligen vänder mig emot är att ett klick på röda krysset betyder "acceptera". Det får de ta och ändra på. Det går ju emot allt vi lärt oss om hur datorer fungerar liksom. Hallå?

Är i alla fall personligen väldigt glad och nöjd med Windows 10 och tycker det är synd att Microsoft ska tvingas betala skadestånd när de erbjuder en förbättring utan kostnad.

Men samtidigt så kan man inte installera ett operativsystem utan att någon accepterat det. Något som hänt på en polares dator också. Det är vad trojaner gör men inte stora företag som Microsoft. Att sedan det skulle bero på personens datorn enbart är bara naivt att tro. Att tvinga igenom en installation av Windows och genom detta spara över filer är riskabelt. Det kan leda till korrupta filer och därför kraschar datorn. Något som framförallt är hyfsat vanligt vid autouppdaterade drivrutiner för grafikkort. Kan ju även vara så att operativsystemet installerats men sedan har datorn slagits av.. antingen av personen ifråga själv eller pga. strömavbrott. Detta kan leda till ett korrupt operativsystem.

Synd att Microsoft tvingas betala skadestånd? Snälla..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För att de kommer fortsätta köra Windows? Ända sedan fiaskot med Windows 8.x och nu uppgraderingen till Windows 10 har jag sett hur många "Nä nu jävlar ska jag gå över till Linux!!"-stridsrop som helst... Har Linux marknadsandel ökat? Nä.

Det spelar ingen roll hur Microsoft agerar. Folk kommer fortsätta att köra och köpa Windows. Om du har en kundbas som är helt okänslig för din goodwill/badwill-balans, varför anstränga sig för att öka på Goodwill-kontot?

Det är dock inte bara Linux som är konkurrent. Google och Apple är de största konkurrenterna. Till dessa kan Microsoft lätt tappa kunder.

Permalänk
Medlem

Årets I-landsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blofeld:

Årets I-landsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel, 1970 I-landsproblem.
Därefter har allt U-länderna börjat använda datorer de också och förlorat arbete är allvarligare för fattiga än rika. Alltså förlorat arbete p.g.a. ofrivillig uppgradering som hon som stämde microsoft råkade ut för och tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Det är dock inte bara Linux som är konkurrent. Google och Apple är de största konkurrenterna. Till dessa kan Microsoft lätt tappa kunder.

Mja. Möjligen på hemanvändarmarknaden för folk som inte arbetar eller spelar vid sin dator. Och då behöver de ingen. En telefon/tablet duger ju fint om man bara ska facebooka/youtubea.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det där är jag mycket tveksam till. Förra versionen att "fasas ut", dvs DX9 lanserades 2002, och det är först senaste åren (2014-15) egentligen som utvecklare i större skala på allvar börjat ta bort stöd för DX9 helt...

Utvecklarna kan egentligen inte ta bort det förens tillräckligt många gått över till MS nya OS, utan att tappa för många av sina kunder. Att skippa DX11 stöd idag innebär t.ex. att aktivt välja bort 75% av sin kundbas (som har Win7 eller Win8).

Det finns några problem med att dra DX9 och DX11 paralleller.

Att ge samma applikation stöd för både DX9 och DX11 är väldigt mycket lättare (billigare) än att ge stöd åt både DX11 och DX12. DX9 och DX11 bygger till stor del på samma grund medans DX12 är ett steg åt en helt annan riktning. Väldigt förenklat kan en DX9 version utav DX11 göras genom att enbart tag bort viss funktionalitet och skriva om lite kod. En DX11 version utav en DX12 titel kräver i princip en hel omskrivning utav renderings koden, givet att det är proper DX12 kod. (Är ej DirectX utvecklare så detta är baserat på hur jag har tolkat det, ej personlig erfarenhet.)

Sedan har vi hårdvarustödet. DX11 släpptes med Windows 7, alltså Oktober 2009. Det var först Fermi och Terascale 2 som hade stöd för DX11, som släpptes ett år efter respektive samma år som Windows 7. Detta betyder att det är först runt 2013-2014 nästan alla ens har DX11 kompatibel hårdvara, väldigt nära de 2014-2015 då du hävdar att DX9 stödet släpptes helt för många titlar. För DX12 är det däremot en helt annan historia. DX12 kapabla kort går hela vägen tillbaka till Fermi och GCN 1.0. (Nvidia lovade Fermi DX12 drivrutin men det har inte släppts än, det kan hända att dem hoppas folk glömmer.) Fermi och GCN 1.0 är idag 6 (4 år för Kepler som har DX12 stöd idag) respektive 4 år gammal, alltså är vi redan idag vid samma punkt som DX11 gentemot DX9 var 2014 när det kommer till hårdvarustöd.

Rörande 75%, det har redan nämnts att den siffran inte är den bästa för att representera spelarbasen. Steam HW&SW survey som nämnts ger en mycket bättre bild men även den är skev. Väldigt många enheter med Steam installerat som faktiskt inte används i någon större skala för spelande. Har inte utfört någon studie men anekdot så är 2 utav mina 3 windows enheter (har en bunt linux även) fortfarande på Win 8.1 men ingen av dem används på allvar till spel. Så iaf i mitt fall är 2/3 utav min information till Steam HW/SW survey irrelevant för spel. Jag tror det är många i samma sits.

Hävdar inte att det är i morgon Dx11 stödet kommer släppas, men tror det kommer komma en del titlar 2017 som är DX12 exklusiva. Troligt att majoriteten fortfarande kommer vara Dx11 kompatibla, men tror det kommer vara tillräckligt många spel för att det ska vara jobbigt som spelare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

En seger för de gnälliga och paranoida.

Det var ju hennes dator, inte Windows 10 som det var fel på. Omöjligt för Microsoft att hålla reda på alla möjliga konfigurationer som kunder kan tänkas ha.

Det enda jag egentligen vänder mig emot är att ett klick på röda krysset betyder "acceptera". Det får de ta och ändra på. Det går ju emot allt vi lärt oss om hur datorer fungerar liksom. Hallå?

Är i alla fall personligen väldigt glad och nöjd med Windows 10 och tycker det är synd att Microsoft ska tvingas betala skadestånd när de erbjuder en förbättring utan kostnad.

Kanske borde dom lära sig skillnaden mellan 'erbjuda' och 'pådyvla' för uppenbarligen förstår dom inte skillnaden.
Det är ett jävla sätt att tjata sönder sina kunder OAVSETT hur bra produkten är.

Permalänk

Det var på tiden att någon konsument markerar mot sånt här beteende från ett företag. Det ska vara valbart inte tvingas på en! Bra att detta fallet vann i rätten också vilket borde skicka en signal till Microsoft om att detta inte är ett acceptabelt sätt att göra saker på.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fel, 1970 I-landsproblem.
Därefter har allt U-länderna börjat använda datorer de också och förlorat arbete är allvarligare för fattiga än rika. Alltså förlorat arbete p.g.a. ofrivillig uppgradering som hon som stämde microsoft råkade ut för och tråden handlar om.

Snarare förlorat arbete pga inkompetens. Dock var det ett konststycke att övertyga domstolen att hon inte kunde använda datorn med win 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

och skulle användaren klicka på krysset för att avfärda erbjudandet kommer installationen inte automatiskt schemaläggas.

gjorde inte billiga adwares detta för typ 10 år sedan?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blofeld:

Snarare förlorat arbete pga inkompetens. Dock var det ett konststycke att övertyga domstolen att hon inte kunde använda datorn med win 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver ej vara inkompetens utan kan vara slarv, hastigt klickande på det som borde vara rätt. Jag tror att vi är rätt så många som någon gång har klickat fel. Men det ska då till att råka göra ett vettigt operativsystemuppgradering genom ett enda musklick fel.

Angående övertyga domstolen så använde hon datorn till arbete och alla program som företag använder har inte ens fått stöd för WindowsXp idag. Vid uppgraderingen så tolkade jag som den förstörde arbetsfiler och det inte precis bara var att backa eller ens köpa en ny dator.
Nu var det dock en förlikning där microsoft sälja ansåg att 10 000$ var rimlig kompensation för den skada hon råkade ut för och de vågade därmed inte låta domstolen avgöra fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Kanske borde dom lära sig skillnaden mellan 'erbjuda' och 'pådyvla' för uppenbarligen förstår dom inte skillnaden.
Det är ett jävla sätt att tjata sönder sina kunder OAVSETT hur bra produkten är.

Som sagt var, jag tycker inte man ska skåda given häst i mun, sen är det bra att lära sig "de" och "dem" så slipper man skriva "dom", som är ett helt annat ord med ett helt annat uttal och helt annan betydelse, så undviker man förvirring och framstår som mer bildad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Den där kvinnan skulle kunna vara min morsa. Man glömmer aldrig svordomarna mot Microsoft hon hade.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

En av mina kunder hade en Fujitsu NH-532 som uppdaterades automatiskt. Det fick till följd att de två grafikkorten hamnade i konflikt och skärmen blev svart. Fujitsu hävdar att de aldrig påstått att den klarar Windows 10 och Microsoft tar som vanligt inget ansvar.

Permalänk

Min mamma åkte på en tvångsuppgradering
Windows (~#%}]\) missade intel och Nvidia grafiken och sänkte internetuppkopplingen
Ge mig Bill Gates i en mörk gränd i 5min så skall jag glömma de 10k Usd

Permalänk
Medlem

Synd. Hoppas microsoft kommer hem till folk och installerar win10 under pistolhot snart!

Någon som vet om något sätt att se om man har en "genuin" windowskopia btw?