Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

390x eller vänta på rx 480?

Permalänk
Medlem

390x eller vänta på rx 480?

Hej, jag är lite kluven och behöver era åsikter.

Det verkar som att RX 480 med ordentliga kylare dröjer till mitten eller rent av slutet augusti.
Webhallen har just nu rea på Sapphire 390x för 2700 kr vilket jag tycker verkar som ett grymt erbjudande.
390x är dock beställningsvara. Hur lång tid kan det ta innan jag får det ifall jag köper det?

Kommer ett nätagg på 650w klara av att driva 390x? Kommer inte ihåg vilket Fractal Design det är. Ej modulärt är det och köpt för en evighet sen.

Just nu har jag ett gammalt 550 Ti för mitt 7950 gick sönder. Och jag har en FreeSync-skärm så Nvidia är inte ett alternativ.

Är det någon annan som går i samma banor? Behöver andras åsikter.

Mvh Henrik

Permalänk
Medlem

Hade kört på 390x, nästan alla benchmarks visar att ett 390 är ca 13% snabbare än ett RX 480 så känns lite dumt att köpa ett RX480 istället för ett 390/390x.

Och du borde kolla upp vilken PSU du har, kan eventuellt hända att du behöver bytta ut det om du vill överclocka etc om du inte vill att det ska börja brinna.

Edit: Checka denna PSU listen från PCMasterrace, http://i.imgur.com/tgrbCnr.jpg

Permalänk
Medlem

Finns ett 480 i barkarby som jag kan se. Komplett får in nya kort på fredag.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Annars har Netonnet ett sapphire 390 ( utan X) som fyndvara för 2 549kr. Nätaggregatet tror jag inte ska vara några problem, men det beror ju självklart på vilken modell du har.
Kika på sweclockers test av R9 390x då drog hela datorn 500w från väggen.

Men finns det några tankar på Crossfire så tycker jag du ska vänta på RX 480 eftersom det drar så mycket mindre energi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anarko:
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tack för bra feedback!

Visar sig att det är ett Fractal Design Tesla 650W jag har. Enligt deras hemsida har den "80 PLUS certified" vilket kanske är bra om man nu tänker köra ett krävande grafikkort?

Resten av datorn består av

  • i5 3570k @ 4.2 GHz

  • 2 HDD + 1 SSD

Crossfire är inget jag planerar att köra då jag har haft dålig erfarenhet av det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zigger:

Tack för bra feedback!

Visar sig att det är ett Fractal Design Tesla 650W jag har. Enligt deras hemsida har den "80 PLUS certified" vilket kanske är bra om man nu tänker köra ett krävande grafikkort?

Resten av datorn består av

  • i5 3570k @ 4.2 GHz

  • 2 HDD + 1 SSD

Crossfire är inget jag planerar att köra då jag har haft dålig erfarenhet av det tidigare.

Det skall inte vara några problem att driva ett 390x på 650W.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zigger:

Tack för bra feedback!

Visar sig att det är ett Fractal Design Tesla 650W jag har. Enligt deras hemsida har den "80 PLUS certified" vilket kanske är bra om man nu tänker köra ett krävande grafikkort?

Resten av datorn består av

  • i5 3570k @ 4.2 GHz

  • 2 HDD + 1 SSD

Crossfire är inget jag planerar att köra då jag har haft dålig erfarenhet av det tidigare.

Tesla är gold rated, inte för att certifieringen säger allt om kvaliteten, men det kommer utan problem klara av att driva vilket kort du än väljer.

Själv skulle jag inte oroa mig allt för mycket för att priserna på 390-serie försvinner innan korten är utsålda. Våren 2015 låg 290x kring 2.5k (och t o m på 2k under en kort stund), vilket mer eller mindre är ett 390x, så det handlar om att sälja ut förra generationen.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att 390X drar i särklass mest ström av alla aktuella grafikkort på marknaden.

Permalänk
Skrivet av zigger:

Hej, jag är lite kluven och behöver era åsikter.

Det verkar som att RX 480 med ordentliga kylare dröjer till mitten eller rent av slutet augusti.
Webhallen har just nu rea på Sapphire 390x för 2700 kr vilket jag tycker verkar som ett grymt erbjudande.
390x är dock beställningsvara. Hur lång tid kan det ta innan jag får det ifall jag köper det?

Kommer ett nätagg på 650w klara av att driva 390x? Kommer inte ihåg vilket Fractal Design det är. Ej modulärt är det och köpt för en evighet sen.

Just nu har jag ett gammalt 550 Ti för mitt 7950 gick sönder. Och jag har en FreeSync-skärm så Nvidia är inte ett alternativ.

Är det någon annan som går i samma banor? Behöver andras åsikter.

Mvh Henrik

Oj! Kommer inte tredjeparts förrän augusti? Jag trodde de skulle komma nu i veckan .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarkissati:

Oj! Kommer inte tredjeparts förrän augusti? Jag trodde de skulle komma nu i veckan .

Ja, trist faktiskt.
Kommer själv välja mellan 480 och 1060 men då ska jag ha en bra tredjepartkylare och dess egendesignat kretskort.
Verkar som Nvidia kommer uppfylla min önskan snabbast och det kommer att finnas att köpa denna vecka.

Permalänk
Avstängd

Köp ett RX 480 och smäck dit en Artic mono plus kylare (Vet att garantin försvinner)

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Svårt val mellan 390/390x/480 m. riktig kylare/1060...Jag funderar på ett 390X själv och webhallens erbjudande ser ju bra ut men de har ingen aning när kortet kommer in.

Visa signatur

i5 3570K @ 4.4 Ghz // H80 // Asus Maximus Gene-V mATX // 16gb Samsung 30nm "Wonder ram" @ 2000 CL: 10-10-10-28 (1.4v) // EVGA GTX 670 FTW // Samsung 850 EVO 500 GB // WD Black 64mb 1TB // Corsair AX650 // Aerocool DS Cube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Köp ett RX 480 och smäck dit en Artic mono plus kylare (Vet att garantin försvinner)

Köper du ett XFX kort så bryter du inte garantin om du bytar kylare. Bild
Sen har ju referenskortet 'bara' en 6-pins kontakt. Vet inte ifall det fortfarande är ett problem efter AMD mjukvaru fix.

Skrivet av aribr:

Svårt val mellan 390/390x/480 m. riktig kylare/1060...Jag funderar på ett 390X själv och webhallens erbjudande ser ju bra ut men de har ingen aning när kortet kommer in.

Ringde till dem och frågade hur lång tid det tar för dem att få in 390x. De sa 1-2 veckor för leverans till dem. Och sen ska det ju skickas till dig, så ytterligare 1-2 arbetsdagar. Jag gjorde en beställning. Visar det sig sen att 480 kommer innan jag hinner få 390x och presterar bra samt har en bra prislapp så avbeställer jag 390x.

Permalänk
Medlem

Finns ju även sapphire fury nitro tiöl ruskigt bra pris.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Finns ju även sapphire fury nitro tiöl ruskigt bra pris.

Pris?

Visa signatur

i5 3570K @ 4.4 Ghz // H80 // Asus Maximus Gene-V mATX // 16gb Samsung 30nm "Wonder ram" @ 2000 CL: 10-10-10-28 (1.4v) // EVGA GTX 670 FTW // Samsung 850 EVO 500 GB // WD Black 64mb 1TB // Corsair AX650 // Aerocool DS Cube

Permalänk
Medlem
Skrivet av aribr:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442081

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet: 1000kr för 10% mer prestanda...inte värt det tror jag.

Visa signatur

i5 3570K @ 4.4 Ghz // H80 // Asus Maximus Gene-V mATX // 16gb Samsung 30nm "Wonder ram" @ 2000 CL: 10-10-10-28 (1.4v) // EVGA GTX 670 FTW // Samsung 850 EVO 500 GB // WD Black 64mb 1TB // Corsair AX650 // Aerocool DS Cube

Permalänk
Medlem

Min budget ligger runt 3000-3200 som absolut max. Men kanske kan vara intressant för någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarkissati:

Oj! Kommer inte tredjeparts förrän augusti? Jag trodde de skulle komma nu i veckan .

Skrivet av leafbranch:

Ja, trist faktiskt.
Kommer själv välja mellan 480 och 1060 men då ska jag ha en bra tredjepartkylare och dess egendesignat kretskort.
Verkar som Nvidia kommer uppfylla min önskan snabbast och det kommer att finnas att köpa denna vecka.

Allt pekar på att Sapphire Nitro lanseras 22 juli, om 3 dagar. Återstår att se hur tillgängligheten blir i Sverige förstås.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Allt pekar på att Sapphire Nitro lanseras 22 juli, om 3 dagar. Återstår att se hur tillgängligheten blir i Sverige förstås.

...och priset. Om Nitro hamnar på 3000, så är nog 390X på 2600(ish) ett bättre alternativ, eller?

Visa signatur

i5 3570K @ 4.4 Ghz // H80 // Asus Maximus Gene-V mATX // 16gb Samsung 30nm "Wonder ram" @ 2000 CL: 10-10-10-28 (1.4v) // EVGA GTX 670 FTW // Samsung 850 EVO 500 GB // WD Black 64mb 1TB // Corsair AX650 // Aerocool DS Cube

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Allt pekar på att Sapphire Nitro lanseras 22 juli, om 3 dagar. Återstår att se hur tillgängligheten blir i Sverige förstås.

Tvivlar på det dock men ska inte säga säkert.
Lyssnade på Sapphire Nation live igår (Videoklippet verkar inte finns på deras Youtube kanal?) och det lät som att de alldeles nyligen kunde färdigställa produkten och de snart skulle kunna tillverka den. Måste hitta klippet och lyssna igen om jag blandade ihop med något annat kort de prata om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Allt pekar på att Sapphire Nitro lanseras 22 juli, om 3 dagar. Återstår att se hur tillgängligheten blir i Sverige förstås.

Nitro hasn't even gone to production yet according to Sapphire Ed

Sen rättar de sig genom att säga att det inte är riktigt så illa. Men vi får se inom de närmsta dagarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tvivlar på det dock men ska inte säga säkert.
Lyssnade på Sapphire Nation live igår (Videoklippet verkar inte finns på deras Youtube kanal?) och det lät som att de alldeles nyligen kunde färdigställa produkten och de snart skulle kunna tillverka den. Måste hitta klippet och lyssna igen om jag blandade ihop med något annat kort de prata om.

Skrivet av zigger:

Nitro hasn't even gone to production yet according to Sapphire Ed

Sen rättar de sig genom att säga att det inte är riktigt så illa. Men vi får se inom de närmsta dagarna!

xfx kort kommer snart verkar det som iaf

Prissättningen är fortfarande oklar, men kortet förväntas lanseras redan under den kommande veckan.
http://www.nordichardware.se/nyheter/xfx-radeon-rx-480-med-do...

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt ett så törstigt kort som 390x i dagsläget. Vänta på eftermarknadskylare till rx 480 eller gör som jag och köp ett begagnat gtx 970 för ~2000kr.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Jag hade inte köpt ett så törstigt kort som 390x i dagsläget. Vänta på eftermarknadskylare till rx 480 eller gör som jag och köp ett begagnat gtx 970 för ~2000kr.

Att det drar mycket ström gör egentligen inte mig så mycket så länge min dator orkar driva det. Jag är student så betalar ändå inte för elen de kommande 3 åren.

Permalänk
Medlem

@zigger: Visst iofs men 200w mer förbrukning blir ändå en hel del mer värme både i burken och i rummet.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Om du kan pressa upp din budget lite och skaffa ett R9 Fury Nitro för 3600 från CDON.

På tal om XFX gällande garanti av byte av kylare så får du ta och kontakta platsen du köper på om det går om XFX tillåter detta. Europas garantilagar är inte som i USA, för där skickar man garantiärenden till tillverkaren ex ASUS, XFX eller EVGA. Här är det butiken som får ta det och beroende på butik så kanske de skickar det till en tredje part så att det sker opartiskt.

Men inofficiellt så skulle jag säga att man skulle kunna byta kylare men sparar grundkylaren och då är det givet att man inte tar sönder ev klistermärken eller liknande. Med andra ord så ska man inte ha märkts att det skett något.

Permalänk
Medlem

@zigger: beror på ditt nätagg men 390x är helt klart värt det priset.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14