Har ni fått era GTX 1080?

Permalänk
Medlem

Det här är nog den sämsta lansering jag varit med om under alla år jag pysslat med hårdvara.

Såg att komplett flyttat fram sitt datum ytterligare fram till den 11 augusti.

Sen jag la min beställning den 16 har preliminära datumet flyttats fram från 7 juli, 11,13,14,23,27 och nu slutligen 11 augusti.

@ASUS

Nån måste veta vad det är för fel, det är ganska uppenbart att det är problem i produktion om så få kort kommer ut till ÅF.

2 månaders väntetid blir det och då är det fortfarande preliminärt exkl leveranstider.

Denna lansering är en skandal.

Man får börja beställa utomlands om man ska ha produkter då Sverige inte är speciellt prioriterat.

Tycker synd om alla er som beställt och får vänta så här länge. Men om det är lika illa med Ti modellen som med denna lansering kommer jag bojkotta våra svenska återförsäljare tills det blir mer prio för oss som beställer.

Fungerar säkert så vackert som att vi som bokat och väntat i månader får vänta då någon som bor i ett högre prioriterat land beställer så korten skickas dit istället för att skicka nånting hit till alla som beställt månader innan och redan står i kö.

Skulle inte förvåna mig om det fungerar så då ASUS påstått att de inte har produktionsproblem :S

Går nästan fortare att köpa en tomt och bygga upp ett hus från scratch än att få detta grafikkort.

Tycker även att det är märkligt att man kan höja priserna så pass mycket på ett kort som knappt existerar på marknaden.

Det som är mest irriterande är om någon annan ÅF får in kortet så får man betala 500:- mer bara för att priserna har höjts.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk

Haha jösses det är tur att jag inte ens har tid att gejma nåt större nu för denna väntan är ju helt sjuk!
Beställde strix 1080 oc från alina 28/5 och ännu inte fått mitt!
Kontakta kundservice på Facebook för några veckor sedan och fick ingen info om köplats mer än att jag borde få tilldelning vid deras nästa leverans. När nu den är ......
Som sagt tur att man inte har bråttom 😅

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan dessa?

ASUS STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING (STRIX-GTX1080-8G-GAMING)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246832-asus_s...

ASUS STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING (STRIX-GTX1080-A8G-GAMING)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/247896-asus_s...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hampo:

Vad är det för skillnad mellan dessa?

ASUS STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING (STRIX-GTX1080-8G-GAMING)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246832-asus_s...

ASUS STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING (STRIX-GTX1080-A8G-GAMING)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/247896-asus_s...

A8G har något högre klockfrekvenser i gaming mode och OC mode.

https://www.asus.com/ie/Graphics-Cards/ROG-STRIX-GTX1080-A8G-...

https://www.asus.com/ie/Graphics-Cards/ROG-STRIX-GTX1080-A8G-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Då kan du nog fortsätta räkna dagarna ett tag till.
Jag beställde mitt kort 29/5, senast jag pratade med Inet (vilket är någon vecka sedan ungefär) så låg jag på köplats 17 för kortet.

Det jag inte gillar är att det inte kommer något preliminärt datum över huvudtaget.
Som någon skrev ett par inlägg ovanför så är det enbart Kompletts preliminära datum man kan utgå efter och hoppas på att andra ÅF får kort samtidigt.

Jag var helt säker på att kortet skulle landa innan semestern i alla fall, men den börjar nästa vecka så det känns ganska tveksamt i skrivande stund :/

ah, tur jag inte har betalt de! ska först inhandla en laptop till skolan ändån så ingen direkt stress men hade ju varit roligt o ha kortet såklart!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Låter trevligt, beställde mina från Inet 2016-06-27 under kvällen. Plats 11 i tur ordningen så man kanske har lite lycka i livet nästa vecka 😎

:/ hur fick du inet att säga din plats? till mig får dom inte säga utan bara att jag är uppe i toppen typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcej:

:/ hur fick du inet att säga din plats? till mig får dom inte säga utan bara att jag är uppe i toppen typ

Hmm, har haft en lång konversation med Inet över mail senaste månaden men bad dom bara att få reda på vilken plats i kön min order låg på. Bifogade order nr och legitimation bara för att och så vips hade jag ett svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Hade markerat mitt strix för bevakning på inet. Fick mail idag att den nu finns i lager, dock så var det uppenbarligen inte tillräckligt många för att täcka min beställning (som förvisso lades 15/7) så jag hoppas att några här fick ett bättre besked

Permalänk
Skrivet av Mickur:

[...] Men jag tolkar "finns på lagret igen" som att det fanns exemplar att köpa vilket i sin tur antyder att alla i kön fått sina kort.

Jag delar ditt resonemang och tittade därför på precis på Inets produktsida för Asus 1080 Strix OC. I skrivande stund (~19:55) har man dock inga kort alls till salu. Vad som egentligen hänt under dagen tror jag dock att @Inet själva bäst uttalar sig om.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Någon här ifrån som köpte kortet i barkarby ? det har varit hemma hos mig först.

Du lämnade tillbaks kortet och dom säljer det som nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Då kan du nog fortsätta räkna dagarna ett tag till.
Jag beställde mitt kort 29/5, senast jag pratade med Inet (vilket är någon vecka sedan ungefär) så låg jag på köplats 17 för kortet.

Det jag inte gillar är att det inte kommer något preliminärt datum över huvudtaget.
Som någon skrev ett par inlägg ovanför så är det enbart Kompletts preliminära datum man kan utgå efter och hoppas på att andra ÅF får kort samtidigt.

Jag var helt säker på att kortet skulle landa innan semestern i alla fall, men den börjar nästa vecka så det känns ganska tveksamt i skrivande stund :/

Beställde 27/5 och fick mitt kort Måndags förra veckan, var plast 3 då. Kan inte varit många kort Inet fick in då. Märks att Sverige verkligen är lågprioterade denna lansering.

Permalänk
Medlem

Angående Komplett :

När det står 11 Augusti så är det för dom som beställer nu.
Har du beställt tidigare så finns det möjlighet att du kommer få innan 11 Augusti.

Komplett förväntas få 4 leveranser mellan sista juli och 11 Augusti.

Permalänk
Skrivet av frippe86:

[...] Komplett förväntas få 4 leveranser mellan sista juli och 11 Augusti.

Intressant - såvida nu inte Kompletts inköpare har lyckats teckna sig för väsentligt fler Asus 1080 Strix OC-kort än vad de andra svenska återförsäljarna lyckats göra torde det ju även säga någonting om de kommande utskicken från CDON, Webhallen, Inet et cetera.

Frippe - får jag fråga vad du har för slags källa att hänvisa till gällande Kompletts fyra leveranser?

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk

Skummade igenom Webhallen och såg att de hade 1 stackars kort på lager i Malmö. Lade en beställning på detta och det är nu borta från sidan. Återstår att se om det går att hämta i morgon eller det var något saldofel som spökade...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

Angående Komplett :

När det står 11 Augusti så är det för dom som beställer nu.
Har du beställt tidigare så finns det möjlighet att du kommer få innan 11 Augusti.

Komplett förväntas få 4 leveranser mellan sista juli och 11 Augusti.

Komplett har sagt att de skickar ett kort till mig när de får in kort då jag ligger bra till i kön. Då datumet flyttas fram hela tiden och likaså datumet på min order så indikerar det på att de inte får in några kort alls. Inte sedan 7 juli om man ska tolka framflyttningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Tips

Ser att Webhallen har 2 modeller av Asus STRIX kortet i lager, till samma pris.

STRIX-GTX1080-8G-GAMING http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246832-asus_s...
Samt
STRIX-GTX1080-A8G-GAMING http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/247896-asus_s...

A8G verkar ha en lite högre klockfrekvens direkt ur kartong, kan dock inte mäta sig med OC varianten av kortet =

OC Mode - GPU Boost Clock : 1835 MHz , GPU Base Clock : 1695 MHz
Gaming Mode (Default) - GPU Boost Clock : 1809 MHz , GPU Base Clock : 1670 MHz
*Retail goods are with default Gaming Mode, OC Mode can be adjusted with one click on GPU Tweak II

Jämfört med vanliga 8G-kortet 1 607 MHz, (1733 Mhz Boost Clock)
Jämfört med oc-kortet O8G 1 784 MHz, (1936 Mhz Boost Clock)

Uppgifterna om A8G modellen är tagna från https://www.asus.com/ie/Graphics-Cards/ROG-STRIX-GTX1080-A8G-...

Ett vanligt kort kan ju såklart klocka bättre för det, undrar om det är något som skiljer modellerna i övrigt? Finner inte så mycket information om A8G modellen.

NVM såg detta tidigare i tråden =

Skrivet av kinc:

A8G är ROG Strix 1080 DC3 Advanced. Vi har introducerat detta på begäran från framförallt systembyggare, eftersom ROG Strix 1080 DC3 (8G) kommer helt utan överklockning från fabrik. 8G och A8G är alltså från "samma batch" av GPUer och skillnaden mot O8G (ROG Strix 1080 DC3 OC) är att 8G/OC har "handplockad" GPU.

Advanced är klockat till 1809MHz ur kartongen och 1835MHz om man aktiverar OC mode med GPU Tweak II.

Jag vill dock vara tydlig med att OC-modellen inte är en garanti att det klockar högre när man klockar själv eftersom processen som bestämmer om en GPU är kvalificerad ej innefattar ändring av power limit och spänning.

Permalänk

Nu har Webhallen skickat mitt EVGA GTX 1080 FTW som beställdes 17/6. Hoppas att den hinner hit på fredag.

Permalänk
Medlem

5 st 1080 på lager hos komplett om man vill ha Zotac.

https://www.komplett.se/product/890665/datorutrustning/grafik...

Permalänk

Har haft mitt kort i 1 vecka nu. Asus 1080 rog strix dc3 oc.
Använder bara gpu tweak 2 och den går upp till 2072mhz direkt ur kartong. Oerhört nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beställde ett ASUS Strix 1080 från Komplett 28:e Maj.. Trodde man skulle få det innan semestern, men nu är det tydligen 11 Aug som gäller. Fan hoppas man i alla fall hinner få kortet innan BF1 släpps

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tänkte beställa en MSI GeForce GTX 1080 Gaming X från Komplett, jag har väntat i 2 månader nu på att beställa. Komplett skrev att de skulle få in ett par nu den 23, men har nu ändrat till den 30nde, då ska dom få in "99st". Vet inte ifall jag vågar beställa, då allting verkar vara väldigt löst.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ett Asus 1080 Strix, men som det ser ut nu så väntar jag till hösten. Då har förhoppningsvis priserna gått ner lite i takt med att lagersaldona ökat. Dålig tillgång och hög efterfrågan driver nog på priserna med några hundralappar. Kommer kortet ner till runt 6500 låter det genast lite mer vettigt...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som väntar med att boka tills det finns i lagersaldo? Jag ska köpa en helt ny rigg, så känns onödigt för mig att boka och koppla in i den nuvarande riggen, bättre att göra allt på samma gång, jag kanske ändå inte får ett kort på ett tag.. Men börjar bli väldigt lång väntetid =/ Jag läste i början av 2015 att pascal skulle komma Q1 -16. Men men.. Snart har man väntat 2 år.. Hoppas det kommer enorma batcher snart..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Avslutade precis samtal med Inets kundtjänst gällande EVGA FTW-korten.
De verkar ha blivit mer hemliga med könummer nu, vilket är förståerligt.
Tydligen så har de "preliminärt" en liten leverans som kommer in imorgon och sedan två större som ska komma senare.

Jag var på snudd att plocka det sista ASUS Strix DC3 som fanns på lager istället, men har man väntat nästan två månader så kan man säkert vänta ett par dagar till. Kommer leveransen in imorgon som väntat så skulle mitt kort skickas och jag låg "top 10" enligt kundtjänsten.

Så håll ut alla ni tappra själar som väntar på kort, det rör sig framåt i alla fall, då jag var på plats 17 förra veckan

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Gick precis tillbaka till inet med mitt MSI 1080 gaming kort efter att ha strulat med det några dagar, estimerad 2 veckors service...

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Jag var på snudd att plocka det sista ASUS Strix DC3 som fanns på lager istället....

Vad menas? De finns ju inte heller på lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxlol:

Vad menas? De finns ju inte heller på lager?

Det fanns två kort kvar när jag ringde in till kundtjänsten, ett hann försvinna medan jag satt i kö.
Lägg även märke till att det var 1½ timme emellan våra inlägg, så någon hann förmodligen norpa det sista kortet också

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

@Brunbeck:

I see.
Det verkar vara lite oklart hur Inet definerar "i lager". Då jag har en beställning liggandes och den fortfarande väntar på kortet så bör det ju omöjligt varit så att det fanns "tillgängliga" kort :D.
Har dock inte väntat så länge så för min del är det ingen större brådska, men håller man på och fuskar med kösystemet så blir jag kränkt!

Permalänk
Medlem

Har en order hos inet på FTWn kortet, 60 plats i leverans order statusen.
Tydligen har proshop 15 stycken EVGA GTX 1080 FTW i lager.
Leverans 2-4 Dagar.

Är proshop rekommenderat att köpa ifrån?
har aldrig köpt något så dyrt där.
vet att inet har himla bra service ifall något går galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

Tydligen har proshop 15 stycken EVGA GTX 1080 FTW i lager.
Leverans 2-4 Dagar.

Står "Beställningsvara, leverans okänd" för Proshops EVGA GTX 1080 FTW

Har beställt i början av Juli och har enligt deras support 20:e-nånting plats.

Dem trodde dem skulle få så det räckte till alla i leveransen som kom nyss...men då lagerstatus ändrats från "beräknat till" till "okänd" över natten så fick dem nog mindre än beräknat då alla verkat gått åt och jag inte fick mitt...