Server dator plas för 8 GPU till ett bra pris

Permalänk
Avstängd

Server dator plas för 8 GPU till ett bra pris

Hej,

Jag är ute efter som dom har gjort det.

http://arstechnica.com/security/2012/12/25-gpu-cluster-cracks...

https://champagneandsecurity.wordpress.com/2012/02/06/what-ha...

Så det jag undra vad man kan få tag på 8 GPU server dator till ett bra pris utan CPU, RAM, GPU?
Detta är inte tänkt att jag ska köpa på en gång utan mer som en framtidsplan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vad är "ett bra pris"?

Supermicro X8DTH-6F t.ex. har 7 pcie slots, LGA1356 tror jag

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

Vad är "ett bra pris"?

Först så vill jag se vad det finns för modeller att välja på.

Kan tänka mig runt 10-20k för bara server dator utan GPU,CPU,RAM.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Typ sån här.

http://www.tyan.com/product_barebones_detail.aspx?pid=412

Men det finns många andra men vet inte vilken man ska välja.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

4028GR har 8 slots. 31k Have fun ...

http://www.eco-finder.com/shop/product_info.php?products_id=8...

https://www.supermicro.nl/products/system/4U/4028/SYS-4028GR-...

För det priset får du dedikerad IPMI + KVM, 2st gigabit NICs, 4 SATA, 24st hotswap 2,5" platser (du kommer bara kunna använda 4 om du ska fylla alla pcie med GPU) och 8 fullstora pcie platser i 4U.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Linus fick hem en sådan där supermicro med plats för 8 kort...

https://www.youtube.com/watch?v=DhZJ66l82r8

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggwp:

4028GR har 8 slots. 31k Have fun ...

http://www.eco-finder.com/shop/product_info.php?products_id=8...

https://www.supermicro.nl/products/system/4U/4028/SYS-4028GR-...

För det priset får du dedikerad IPMI + KVM, 2st gigabit NICs, 4 SATA, 24st hotswap 2,5" platser (du kommer bara kunna använda 4 om du ska fylla alla pcie med GPU) och 8 fullstora pcie platser i 4U.

På Youtube clipet ser man att det får plast med 8 GPU eller hur menar du?

Hur många PCIe får det plast i den?

eco-finder vart ligger dom i Sverige?

Skrivet av IceKey:

Linus fick hem en sådan där supermicro med plats för 8 kort...

https://www.youtube.com/watch?v=DhZJ66l82r8

Mycket fint clip. Men vad skulle dom använda server dator till?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Först så vill jag se vad det finns för modeller att välja på.

Kan tänka mig runt 10-20k för bara server dator utan GPU,CPU,RAM.

Vad är det du vill betala för? En dator utan GPU, CPU och RAM är ju bara PSU, chassi och moderkort

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

@superegg: Som Linus sa i videon så är maskinen tänkt att användas för video-konvertering/rendrering.

För övrigt samma maskin som @ggwp länkade till och om hade tagit dig tid och scrolla ner på eco-finders sida så hade du hittat "Om Eco-Finder" .
Hade du även läst på eco-finder/supermicros sida så hade du fått svaret på din fråga om antalet PCI-e platser:

  • 8× PCI-Express ×16 g3 (4× GPU/MIC)

  • 2× PCI-Express ×8 g3 v ×16 slot

  • 1× PCI-Express ×4 g3 v ×16 slot

@Mr_Lazy: "Bara" är ju i detta fallet 30-40k så det är en rätt stor del av kakan även om totalpriset bör landa på 100k+ beroende på bestyckning

Permalänk

Vad ska du ha den till?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

På Youtube clipet ser man att det får plast med 8 GPU eller hur menar du?

Hur många PCIe får det plast i den?

eco-finder vart ligger dom i Sverige?

Mycket fint clip. Men vad skulle dom använda server dator till?

Jag skrev svaret i mitt inlägg. Svaret finns även både på SM hemsida och ecofiders hemsida, så jag förstår inte riktigt varför du frågar igen. Servern har i alla fall 8 st fullstora (fysiskt) PCIE platser och du får då plats med 8 st fullstora PCIE kort. Hur många GPU beror på hur många GPU som finns på respektive kort du installerar. Har du till exempel 8 st PCIE PCBn med dubbla GPU så kommer du i slutändan ha 16 st GPU i denna server.

Totalkostnaden för denna maskin borde hamna norr om 100k; hur långt norr beror mycket på vilka xeon processorer du väljer. Lägg då på kostnaden för ett ordentligt rack om du inte har det redan. Sedan kanske du vill ha skenor, någon switch/router, en bra brandvägg och en filserver kan jag tänka mig, lite beroende på vad du ska använda 'gpu-servern' till. Addera på om du ska köpa in bra operativsystem till exempel Server 2012r2/2016. Denna setup i runda siffror någonstans runt 250k-350k.

30k är ändå ett rätt ok pris kan jag tycka om man tänker på att ett nytt SM chassi ensamt brukar ligga någonstans mellan 10-15k. Det är ju rejält byggda pjäser ska du förbereda dig på. Inte alls ovanligt att endast chassit väger över 30kg.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_weird:

@superegg: Som Linus sa i videon så är maskinen tänkt att användas för video-konvertering/rendrering.

För övrigt samma maskin som @ggwp länkade till och om hade tagit dig tid och scrolla ner på eco-finders sida så hade du hittat "Om Eco-Finder" .
Hade du även läst på eco-finder/supermicros sida så hade du fått svaret på din fråga om antalet PCI-e platser:

  • 8× PCI-Express ×16 g3 (4× GPU/MIC)

  • 2× PCI-Express ×8 g3 v ×16 slot

  • 1× PCI-Express ×4 g3 v ×16 slot

@Mr_Lazy: "Bara" är ju detta fallet 30-40k så det är en rätt stor del av kakan även om totalpriset bör landa på 100-150k beroende på bestyckning

Jag kolla här och har räknat till 15 då jag kolla på bilden.

https://www.supermicro.nl/products/motherboard/Xeon/C600/X10D...

X9DRG-O-PCIE då är det 11 PCI-E men om man kolla på X10DRG-O+-CPU då är det 4 PCI-E eller vad det nu är för något.

Skrivet av Rasse12345:

Vad ska du ha den till?

Som jag skriv i tråden så vill jag bara kolla upp vad allt kostar och så då jag vet vad det landar på så kan jag spara till det.

Jag har tänkte och använda det som video-konvertering som han skriv ovan för.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@superegg: De fyra portarna på moderkortet (X10DRG-O+-CPU) används enbart till för anslutning av dotterkortet (X9DRG-O-PCIE) där 8 av portarna kan användas till dubbel-slot GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

På Youtube clipet ser man att det får plast med 8 GPU eller hur menar du?

Hur många PCIe får det plast i den?

eco-finder vart ligger dom i Sverige?

Mycket fint clip. Men vad skulle dom använda server dator till?

Trycker du på länken kontakta oss så ser du ju det och det borde gått snabbare än att skriva ett inlägg. Svaret är en stad som börjar på U och slutar på a.

Om du menar linus clippet så stoppar han ju i 8 gpu:er så ja och han svarar även på frågan om vad han tänker använda maskinen till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_weird:

@superegg: De fyra portarna på moderkortet (X10DRG-O+-CPU) används enbart till för anslutning av dotterkortet (X9DRG-O-PCIE) där 8 av portarna kan användas till dubbel-slot GPU.

Okej då förstår jag.

Skrivet av aluser:

Trycker du på länken kontakta oss så ser du ju det och det borde gått snabbare än att skriva ett inlägg. Svaret är en stad som börjar på U och slutar på a.

Om du menar linus clippet så stoppar han ju i 8 gpu:er så ja och han svarar även på frågan om vad han tänker använda maskinen till.

Jag känner mig stressad och kolla inte så noga just då.

Så jag ber om ursäkt för det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

@ggwp:

Jag menar hur många PCIe x1 får det plast kan man tycka in dom även på PCIe x16 och PCIe x8 och PCIe x4?
Känner mig stressad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Jag vill inte sänka ditt skepp eller något sådant men har du ens behov utav sådan massiv beräkningskraft?
Ta t.ex Linus tech tips, de producerar en hel del material och har med största sannolikhet användning utav något liknande.
Har du provat att sätta ihop en maskin med två eller fler GPU och hur skalar detta med din "produktion"?

Det är inget fel i att tänka stort, men i somliga fall kanske det vore bättre att tänka smart.
Om du bidrar med betydligt mer info om hur du har det nu så skall du se att det även blir lättare att bidra till tråden för kunskapen och erfarenhet finns det hos Sweclockers medlemmar, om du hjälper oss att hjälpa dig så blir detta så väldigt mycket lättare och trevligare för oss alla.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX