Total War: Warhammer officiellt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Måste dessvärre motbevisa dig där. Jag är 200 rundor in på min dvärgakampanj på hard och har slagit ut både Chaos, Vampire Counts och Greenskins. Det enda jag väntar på är att ta de sista fästningarna som krävs för att vinna, men de är inte särskilt hårt försvarade av Varg-faktionen. 5 20/20-arméer (av varierande kvalitet) och cirka 17k income per turn ligger jag på just nu, äger hela badlands samt nordöstra delen, samt börjar ta de sista fästningarna emellan Empire och Brettonnia. Precis som du hade jag stora problem med Greenskins under min första genomspelning på hard (som jag körde med Thorgrimm som startledare, och som jag torskade), men andra gången körde jag som Ungrim och gick extremt aggressivt ned mot baserna söder om "The Silver Road". Jag fick med mig både Barak Varr och den sydöstra dvärgfaktionen i striderna, och lyckades således befästa mig rätt långt ned direkt. Vann några betydande strider mot Grimgor, vilket gjorde att min Ungrim utklassade honom i både lvl och utrustning. Rätt snart var Greenskins utslagna, och då var det bara de små Orc-klanerna kvar, vilka tog tid att bekämpa, men som aldrig utgjorde något hot. Efter det började min ekonomi att rulla stenhårt, och har faktiskt haft det lite för lätt de senaste 50 rundorna. Vampyrerna utgjorde aldrig något hot när jag lyckades hålla människorna på min sida mot dem.

Sen mitt inlägg har jag tagit VC, Chaos och Dwarfs på Very Hard och är runt 170 rundor in på Empire.

Hemligheten låg i att inte få en kass start och avancera norrut tidigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Trolls är extremt dåliga att stå med i stridens hetta. Använd dem istället för att "break formations" och skapa luckor i fiendens linjer, för att sedan fylla på med infanteri. Trolls kan också användas lite som kavalleri, stötvisa flankanfall för att sänka fiendens moral.

Än så länge är jag rätt ny med att köra Greenskins, men jag har klarat Chaos på Legendary och Empire/Vampire Counts på Very Hard.

Håller även på med en Empire/Vampire Counts Multiplayer Campaign på Very Hard med en kompis och jag måste säga att det var VÄLDIGT länge sedan jag hade så här kul i ett spel! Kommer bli riktigt kul att spela Bretonnia/Empire Co-op.

Bra tips där, har funderat i de banorna också!

Det jag HAR märkt med alla large units, är att de väldigt lätt tar sig igenom ens egna enheter. Ex kan jag ha en enhet med skeletons som slåss vid en port, och tio stycken bakom som inte kan ta sig igenom. En varghulf däremot (jag ÄLSKAR varghulfs, 80 rundor VC och har fortfarande den jag började med) bara knallar rakt igenom alla skeletons och börjar hamra på fienden.

Sjukt kul detta med large units iaf, det bästa som har hänt TW sedan Medieval 2 kom med mindre fyrkantiga städer

Permalänk
Medlem

För mig som inte spelat mer än en demo-version av Shogun för en herrans massa år sedan, vad har ni för tips angående vilken kampanj man bör börja med? Eller är det ingen större skillnad i svårighetsgrad? Fått för mig att folk har sagt att Dwarfs kanske är lite mer nybörjarvänliga? Sjukt taggad på att börja lira iaf!

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@hd_Jehu Alla raser fungerar men tex chaos har ingen into med förklaringar så som de andra har så de skulle jag inte rekommendera. Dvägar och orcs känns betydligt lättare än de andra dock så ja de skulle jag rekommendera. Sen, läs lite mer i tråden, finns en del tips.
Liret är lite fattigt på tips, så att se någon youtube video på hur du kontrollerar trupper osv är att rekommendera.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Bra tips där, har funderat i de banorna också!

Det jag HAR märkt med alla large units, är att de väldigt lätt tar sig igenom ens egna enheter. Ex kan jag ha en enhet med skeletons som slåss vid en port, och tio stycken bakom som inte kan ta sig igenom. En varghulf däremot (jag ÄLSKAR varghulfs, 80 rundor VC och har fortfarande den jag började med) bara knallar rakt igenom alla skeletons och börjar hamra på fienden.

Sjukt kul detta med large units iaf, det bästa som har hänt TW sedan Medieval 2 kom med mindre fyrkantiga städer

Den ena armén jag använder har jag Lord, 9st Varghulf, 3st Vargheist, 4st Vampire, 2st Wight King, 1st Black coach.
Inte den snabbaste armèn men slaktar allt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Lite mer info om Call of the Beastmen DLC. Första infon som kom tidigare och trailer på länken nedan.
https://forums.totalwar.com/discussion/180534/total-war-warha...

Q&A (där bilden på minikampanjen finns). Även försökt till förklaringar på frågor som "varför är DLC:n så dyr?" m.m.
https://forums.totalwar.com/discussion/180618/quick-q-a-call-...

Minikampanjkartan

Introduktion till Minotaurer
https://forums.totalwar.com/discussion/180631/introducing-the...

Permalänk
Medlem

Tog och körde en benchmark själv för att se hur min dator lirade. Kör med specsen i signaturen, och genom DirectX 12. Upplösningen är 1920 x 1080

Förövrigt försökte jag idag mig på Very Hard som Empire med Balthasar som lord, och jag lyckas ärligt talat inte ta mig förbi runt runda 10 innan saker och ting går helt åt pipsvängen. Rebellerna kommer med en 20/20-armé för att ta tillbaka Grunburg samtidigt som Marienburg anfaller Altdorf med en 20/20-armé. Lägg till på detta att det även smyger sig in en greenskin-armé och jag fattar inte hur jag ska hålla dem borta med den begränsade ekonomin som jag har i början. Kanske måste jag se till att Marienburg håller sig på goda termer, men det är inte det lättaste. Lite mer presenter till dem kanske är en bra start. Balthasar verkar även grymt mycket svagare än Karl Franz, då hans magier inte är på långa vägar lika effektiva som Karl Franz svärd. Dessutom saknar jag en bra duellist utan Karl Franz, vilket gör att motståndarnas Lord överlever och håller uppe moralen, vilket snabbt leder till min förlust.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Jag tycker expansionen är lite väl dyr, men visst den innehåller en hel del.
Håller fortfarande på att nöta Greenskin kampanjen på normal :P, riktigt bra spel. Har fortfarande mycket kvar att lära mig.

Kommer dock troligtvis skaffa alla DLC, även om de är lite dyra kanske

Permalänk
Medlem

@Bumbi85: tycker också att det är lite väl dyrt, men jäklar vad roligt spelet är. Kommer med stor sannolikhet punga ut för i princip all DLC, spelat 80 timmar för 400 SEK hittills, så det känns rätt prisvärt ändå.

Permalänk
Medlem

Väntar på pc-upgrade så jag har inte köpt spelet ännu, men finns det inte massa grymma mods som gör spelet 3ggr så bra ?
Till tidigare TotalWar-spel har det ju funnits en uppsjö av mods som gjort att man kunnat skräddarsy spelet till perfection!! eller iaf gett spelet 10x mer speltid.

Visa signatur

- Drink beer, save water !

Permalänk
Medlem
Skrivet av ButtMan:

Väntar på pc-upgrade så jag har inte köpt spelet ännu, men finns det inte massa grymma mods som gör spelet 3ggr så bra ?
Till tidigare TotalWar-spel har det ju funnits en uppsjö av mods som gjort att man kunnat skräddarsy spelet till perfection!! eller iaf gett spelet 10x mer speltid.

Det brukar dröja lite innan de riktigt bra moddarna kommer. Men det finns förstås redan bra mindre mods. Där är det mest vad man själv tycker behöver tweakas som bestämmer vad som är bra. T.ex. finns de klassiska kameramoddarna som ökar +/- zoom.

Du kan sortera på populäraste på Steam Workshop
https://steamcommunity.com/workshop/browse/?appid=364360&brow...
Eller högst betygsatta
https://steamcommunity.com/workshop/browse/?appid=364360&brow...

TWCenter modforum
http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?2191-Total-Wa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det brukar dröja lite innan de riktigt bra moddarna kommer. Men det finns förstås redan bra mindre mods. Där är det mest vad man själv tycker behöver tweakas som bestämmer vad som är bra. T.ex. finns de klassiska kameramoddarna som ökar +/- zoom.

Du kan sortera på populäraste på Steam Workshop
https://steamcommunity.com/workshop/browse/?appid=364360&brow...
Eller högst betygsatta
https://steamcommunity.com/workshop/browse/?appid=364360&brow...

TWCenter modforum
http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?2191-Total-Wa...

Sant det, spelet har ju bara varit ute i vad ? 2månader ? ...får ge modproffsen lite tid antar jag

Minns när man spelade Medieval2 och hittade TWcenter av en slump, var ju som att hitta 10+ expansionpacks....och då missade jag säkert ändå dom bästa modsen.

Finns säkert endel här som skiter i mods till TotalWar-spelen, gör inte det misstaget

Vad gillar ni annars siegen i WarhammerTW, har varit endel klagomål på den biten i forumen vad jag har förstått.

Visa signatur

- Drink beer, save water !

Permalänk
Medlem

Nu gjorde jag en liten dunder tabbe i greenskin kampanjen :P.
Jag har nästan erövrat och dödat allt jag kan, tror det är 2 baser kvar. Men jag missa att kolla kampanj målen, och jag har för den långa 1 bas kvar att ta och skall raida ihop lite guld. Nu är problemet dock att jag kan inte raida ihop guldet då där inte är några motståndare kvar direkt, kommer jag fortfarande klara kampanjen om jag utrotar alla?

Permalänk
Medlem

Blev visst "short campaign win" när jag slog ut den sista basen :P.
Nu blir det att börja med "Vampire Counts" fast på hard istället för normal denna gången.

Permalänk
Medlem

Empire kampanjen var rolig och utmanande men också rätt stressande.
Jag råkade ta över vampires helt efter att de deklarerade krig från ingenstans och deras regioner var inte lätta att få upp ordning i och gav därmed inte så bra ekonomi heller. Efter det var man som ett avlångt streck med ett par piggar uppåt för ett par andra provinser. Rätt drygt att försöka försvara detta avlånga streck när sen chaos kom. Inte mycket till hjälp fick man av sina allierade heller.
Empire kräver en hel del byggnader, det hade nog varit bättre att ta lite färre regioner och satsa på att bygga upp sig med alla dyra byggnader de vill ha och endast hålla sig till mitten och väst. Men det kändes inte fel att slå ut och ta vampires städer

Att klara empires på vary hard lär bi nästa, eller minotaurs i morgon. Strategi för det tror jag blir att ta sitt rike snabbt och därefter givetvis direkt slå ut orc staden till väster och därefter ta över de 2 mänskliga provinserna till väster för att därefter mestadels gå norrut och österut men kanske inte beblanda sig med vampire, iaf inte ta deras städer, bara sack och raze. Ta över tog för mycket pengar utan att ge något tillbaka snabbt nog.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Har ni några tips gällande Vampire Counts?
Jag upplever det sjukt svårt att få ingång ekonomin för att ens ha 2 bra armeer aktiva just nu.
Sedan att jag blev allierad med dvärgar och tvingar dem att fighta bort greenskins titt som tätt, för att sedan bli steam rollad av chaos när de väljer att attackera dvärger och man tvingas i krig mot dem.

Sedan är det någon som upplever att greenskins agenter är mycket mera effektiv en ens egna?

Permalänk

Jag står på vägvalet om jag ska köpa spelet eller inte, tyckt om Total War spelen i flera år och spelar Attila frenetiskt! Vad är den största skillnaden med detta jämfört med deras andra titlar?

Permalänk
Medlem

Mer DLC! (oväntat). Grim and the grave Släpps 1:a september och är ett "Lord's pack" som expanderar armeer och lorder för Empire och Vampire Counts. Pris: €6,7 förhand, sen €7,5
http://store.steampowered.com/app/404013/

Citat:

Two new Legendary Lords - with new quest chains, magic items and skill trees
Two new additional Lord types
Five all-new battlefield units plus variants
Five new battlefields for custom battles and multiplayer battles
18 elite Regiments of Renown

Trailer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViciousViktor:

Jag står på vägvalet om jag ska köpa spelet eller inte, tyckt om Total War spelen i flera år och spelar Attila frenetiskt! Vad är den största skillnaden med detta jämfört med deras andra titlar?

Det enda jag spelat innan detta är Rome 1.
Men jag har fastnat i detta spel :P, har plöjt ner 30-40h och är långt från klar.
Visserligen har jag fått börja om ett par gånger då jag inte är så duktig på dessa typ av spel, men jag kan verkligen rekommendera den om man tycker om totalwar och warhammer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViciousViktor:

Jag står på vägvalet om jag ska köpa spelet eller inte, tyckt om Total War spelen i flera år och spelar Attila frenetiskt! Vad är den största skillnaden med detta jämfört med deras andra titlar?

Jag skulle säga att enhetsvariationen är mycket större än någonsin förut. Det finns bara ett fåtal raser, men de är mycket distinkta från varandra, både i strid och på den taktiska kartan. Roligaste TW jag spelat (kört Rome, Medieval 2, Shogun 2).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som har problem med att spelet krashar??

Hinner spela ca 20-30 min innan spelet krashar och får upp felmeddelande wahrhammer kunde inte svara.

Har testat andra spel som shadow of mordor och witcher 3 och det funkar utan problem.

Permalänk
Medlem

Funderar lite på att köpa spelet vad är era åsikter? Mina farhågor är att det helt enkelt inte ska finnas tillräckligt mycket att göra, traditionellt så föredrar jag rts:s där man behöver bygga baser osv medan att bara flytta sina gubbar känns lite poänglöst. Dock är jag ett stort Warhammer-fan, någon som vet ifall de planerar att lansera Dark Elves?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Är jag den enda som har problem med att spelet krashar??

Hinner spela ca 20-30 min innan spelet krashar och får upp felmeddelande wahrhammer kunde inte svara.

Har testat andra spel som shadow of mordor och witcher 3 och det funkar utan problem.

Har inte upplevt detta problem, har dock inte spelat det på ett par veckor nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av rtpp:

Funderar lite på att köpa spelet vad är era åsikter? Mina farhågor är att det helt enkelt inte ska finnas tillräckligt mycket att göra, traditionellt så föredrar jag rts:s där man behöver bygga baser osv medan att bara flytta sina gubbar känns lite poänglöst. Dock är jag ett stort Warhammer-fan, någon som vet ifall de planerar att lansera Dark Elves?

Personligen hade jag inte lirat Total War sedan Rome 1, men detta är ett helt fantastiskt spel i mina ögon.
Har plöjt ner ca 55h just nu och är bara på kampanj nr 2(värt att notera att jag fått börja om ett par gånger för jag inte har så bra koll på läget ). Så gillar du Total War så kommer du gilla denna, sedan att det är warhammer gör det bara bättre.
Det är mycket bygga upp dina baser, flytta runt arméer . Men du kan köra striderna interaktivt, och det är mycket taktik i spelet.

Kolla in lite gameplay på youtube, så får du en liten bättre bild.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om de löst gamebreaker buggarna ännu? Trött på att precis komma igång med den kampanj och sedan inte kunna spela vidare.

Huvudsakligen upplevt buggen där man inte kan röra arméer eller avsluta sin turn rundan efter att chaos introduceras. Testat alla inofficiella "fixar" på problemet som att ladda en save från rundan innan chaos kommer och spamma end turn för att försöka hoppa 2 rundor framåt och på så sätt gå runt problemet, men jag har inte lyckats.

Tyckte det var riktigt roligt fram tills dess. Men jag lägger inte ner en massa timmar igen innan de fixat att man faktiskt kan spela klart...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@rtpp lätt värt att köpa. Alla raser fungerar också olika så finns en del att upptäcka.

@Anaii aldrig sött på buggen med chaos som du nämner.
Har däremot sött på buggen med att man inte kan ställa upp arméen / flytta den korrekt en gång, tror det är en ny bugg de introducerat för det hände aldrig mig de första veckorna.
Det jag gjorde då är bara stänga ned liret, ladda auto save. Lite drygt dock.
Du har senaste drivrutinerna?
P.S. vad är det för sweclockare som inte har sin dator i sin sign?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

De annonserade precis den andra "Lords" DLC:n, King and the Warlord. Det är mer enheter och lords m.m. för Dwarves och Greenskins. Mer mer mer DLC! Spelet + DLC går nu på över €100. Långt ifrån slut än dessutom.
http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_WARHAMMER_The_King_&_The...

Edit: Dessutom ryktas det om Skavens, på grund av en sak som Dwarves får i Lords-paketet ovan.
https://forums.totalwar.com/discussion/185902/new-skaven-mech...
"Rat Poison: reduces factionwide corruption, improves income from mines and quarries, and keeps fabled ‘man-sized rats’ at bay"

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om all dyr DLC, men jag köpte basspelet för 400 kr på Elgiganten (dvs, förhoppningsvis legit) och har spelat i 88 timmar nu, känns som valuta för pengarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Säga vad man vill om all dyr DLC, men jag köpte basspelet för 400 kr på Elgiganten (dvs, förhoppningsvis legit) och har spelat i 88 timmar nu, känns som valuta för pengarna!

Det är det absolut.

Jag tror DLC ligger mycket på utgivaren SEGA. Samtidigt så har det med tidigare spel medfört längre support, då det oftast kommit stora kostnadsfria uppdateringar i samband med nytt DLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är det absolut.

Jag tror DLC ligger mycket på utgivaren SEGA. Samtidigt så har det med tidigare spel medfört längre support, då det oftast kommit stora kostnadsfria uppdateringar i samband med nytt DLC.

Så är det säkert. Jag tror vidare att det höga priset beror på att GW ska få en del av vinsterna också, det är ju trots allt de som äger IPn. Dessutom är ju riktiga Warhammer hutlöst dyrt också.