Laptop till plugg och webbplatsbyggen

Permalänk

Laptop till plugg och webbplatsbyggen

Hej.

Jag ska nu till hösten börja plugga till civilekonom, och kommer samtidigt arbeta på några egna projekt där jag behöver skapa hemsidor. Jag arbetar då med html, css, mysql, och förhoppningsvis lär jag mig python och lite mer framöver. Till plugget blir det nog mest officepaketen som kommer köras.

De krav jag har haft på datorn är:
1080p
6h+ batteritid
ssd i någon form
4gb ram (absolut minimum)
nyare processor, i3 eller i5 är jag osäker på.
Total lagring på min. 200gb (kör det mesta i målntjänster)
<7000 sek

Jag är inte allt för kunnig inom datorer, men har nu kokat ner mitt sökande till två kandidater.
Acer Aspire F5-573 och Acer Aspire E5-575. Här finns en jämförelse på de båda.

Jag står väl egentligen i valet och kvalet på dessa, då jag inte vet om mina webbprojekt är att klassa som krävande för processorn, och att jag alltså är i behov utav i5:an över i3:an. Samt att den dyrare datorn bara har en liten ssd som jag kan ha OS samt lite småsaker på.

Så, kort och gott:
1. Är det värt ca 2500 sek att köpa den dyrare datorn?
2. Behöver jag i5:an?
3. Kommer den lilla ssd:n+onödigt stor hdd göra min datorn märkbart långsammare, om jag har OS på ssd?

OBS! Jag har tillgång till personalpris på Elgiganten, priserna för datorerna kommer gissningsvis sjunka 1000-1500sek. Men kan tänka mig att handla på annan plats ifall bättre förslag finns.

Hojta till ifall jag har missat någon info.

Permalänk
Medlem

Acer F5 573 som du har i din länk har ingen riktig SSD utan det är en hybrid dvs en SSHD, värdelöst nästan, bättre än en HDD men en hel del sämre en en dedikerad SSD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Jaha! Jag trodde att det var en pytteliten SSD samt en skitstor HDD. Det sög ju... Vad tror du då om i3:an, klarar jag mig med den till små-medelstora ark html etc. och större excell-filer?