Grafikkort 90+ grader, ca 70% power usage.

Permalänk
Medlem

Grafikkort 90+ grader, ca 70% power usage.

Har lite problem med mitt Gtx 770. Kortet är inte överklockat men ligger ändå på 90+ grader i bf4, squad etc. power usage ligger runt 70%. Har blåst rent kortet runt fläktarna men det gör ingen skillnad och fläktarna snurrar för fulla muggar. Börjar få slut på idéer om vad som kan vara problemet. Har för övrigt 3 chassifläktar som matar in (och ut) luft ur burken. Nån som har några förslag?

Mvh

S

Permalänk

Hur varm är datorn? vad ligger din voltage på?

Permalänk
Medlem

Gissar på torkad kylpasta, ifall den har fungerat tidigare och inga fläktar är döda samt ändringar gjorts i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Cpu:n ligger runt 70 vid load och 35 idle. Gpu ligger runt 35 idle. Chassist är relativt kallt, har ingen mätning på det men har varit inne med handen och känt

Permalänk
Medlem

@kettu92: Var min gissning också efter lite googling men läste att det var relativt ovanligt. Är det svårt att byta?(beror kanske på gpu modell)

Permalänk
Medlem

beror på kylare ja. Men ganska lätt är det nog, i princip skruva loss alla små skruvar på baksidan. Spara dom 4 runt gpu core till sist. Sen försök vrida kylaren lite sick-sack så den lossnar, ifall du hittade alla skruvar. Minns kabeln för fläktar när du tar bort kylaren, torka rent, ny pasta och ihop i omvänt ordning. Kolla gärna youtube klipps före. Och spänn inte skruvarna för hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk

borde vara kylpastan =).... https://www.youtube.com/watch?v=GDENGQv8pC8 lycka till var bara försiktig så ska det inte vara några problem

Permalänk
Medlem

Fett! Helgprojekt, blir att bunkra med bärs för att fira eller sörja. Tack

Permalänk
Medlem

Lycka till, och berätta gärna hur det gick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Skrivet av Sekau001:

Fett! Helgprojekt, blir att bunkra med bärs för att fira eller sörja. Tack

dra i dig 10 starköl innan och glid händerna mot en hund innan du gör det så blir det fan grejor

Permalänk
Medlem

Sådär ja! Slängde på lite ny kylpasta och en lite mer aggressiv fläktkurva. Nu ligger kortet runt 70c i load.

Permalänk
Skrivet av Sekau001:

Sådär ja! Slängde på lite ny kylpasta och en lite mer aggressiv fläktkurva. Nu ligger kortet runt 70c i load.

nice kul att det ordna sig

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sekau001:

Sådär ja! Slängde på lite ny kylpasta och en lite mer aggressiv fläktkurva. Nu ligger kortet runt 70c i load.

Ett byte av kylpasta på 2-3 år gamla grafikkort kan verkligen ge en natt/dag-skillnad!
Jag undrar vilket skräp vissa tillverkare använder egentligen...

Min klick Arctic Cooling MX4 har hållit sig i 3-4 år på min processor utan alltför stora skillnader i temperaturen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈