Permalänk

Tips på nytt tangentbord!

Hej. Jag tänkte byta tangentbord då mitt Qpad MK-50 Cherry MX red är välanvänt. Har även kört Cherry MX blue och vet inte vad jag vill ha riktigt, så bomba förslag!

Inte över 1500kr (tror jag).
Det ska vara BRA.
Helst på komplett men inget måste.

EDIT: Gärna Blå/Vit eller RGB belysning!

Länka gärna något du tipsar men skriv också varför just det.

BOMBA!

Tack

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

När man inte riktigt vet vilka brytare man vill ha, men anser att det är en dealbreaker om man köper ett tangentbord med "fel" brytare, så brukar det allt som oftast rekommenderas, av folk här på forumet, att man åker till närmsta butik och provar några olika tangentbord.

De vanligaste Cherry MX-brytarna:

MX Red - linjär - klenare fjäder
MX Black - linjär - hårdare fjäder
MX Brown - taktil - klenare fjäder
MX Clear - taktil - hårdare fjäder
MX Blue - taktil med klickljud - klenare fjäder
MX Green - taktil med klickljud - hårdare fjäder

Om ditt tangentbord i övrigt mår bra, så kan du istället ge det en rengöring och byta keycaps. Graverade, dyesub eller blanka PBT knappar håller bra.

Permalänk
Skrivet av suzieq:

När man inte riktigt vet vilka brytare man vill ha, men anser att det är en dealbreaker om man köper ett tangentbord med "fel" brytare, så brukar det allt som oftast rekommenderas, av folk här på forumet, att man åker till närmsta butik och provar några olika tangentbord.

De vanligaste Cherry MX-brytarna:

MX Red - linjär - klenare fjäder
MX Black - linjär - hårdare fjäder
MX Brown - taktil - klenare fjäder
MX Clear - taktil - hårdare fjäder
MX Blue - taktil med klickljud - klenare fjäder
MX Green - taktil med klickljud - hårdare fjäder

Om ditt tangentbord i övrigt mår bra, så kan du istället ge det en rengöring och byta keycaps. Graverade, dyesub eller blanka PBT knappar håller bra.

Har funderat på bruna switches, men jag vet inte. Kanske är bäst att åka och prova ändå Men jag saknar belysningen lite och det jag har nu börjar bli lite dåligt :/

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Inaktiv

@Starbud14: Köpguide+Pilla i butik=Win!

Permalänk

Jag har ett Logitech G710+ sjukt skön att spela med, vit belysning. Kan verkligen rekommendera det.

Finns för typ 1200kr, tror jag fick mitt för 390 kr något på black firday, jävligt bra köp.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Har lite svårt att ta mig till en sådan butik där jag bor, tyvärr :/ På de ställen som finns, så finns de knappt något att välja på alls.

Skrivet av blue eyed devil:

Jag har ett Logitech G710+ sjukt skön att spela med, vit belysning. Kan verkligen rekommendera det.

Finns för typ 1200kr, tror jag fick mitt för 390 kr något på black firday, jävligt bra köp.

Jag gillar inte allt för stora tangentbord, en kompis har det med blåa brytare och jag tycker de känns för stort. Plats har jag, men gillar inte macro knappar så mycket heller. Har funderat på tenkeyless eller ett vanligt, med antingen röda, bruna eller svarta brytare. Haft blå och gillar dom inte för gaming.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk

https://www.komplett.se/product/808757/datorutrustning/mustan....

blått ledljus. mx blue.
jävligt skönt enligt mig

eller det här
https://www.komplett.se/product/851698/datorutrustning/mustan...

rgb ljus istället och mx red

Permalänk
Inaktiv

@Starbud14: Ok, jag bor också på landsorten, så jag modifierar mitt uttalande

1) Köpguide+Switchtester (Alternativ)=Win!

alt.

2) Köpguide+14 dagar Ångerrätt på postorder (som vi kallade det förr)/"Öppet Köp"=Win!

alt

3) Topre (Novatouch/HHKB/FC660C/Realforce/m.fl.)=Win!

I brist på närbelägna likasinnade kompisar så är Alternativ två och tre de jag rekommenderar (Switchtestarna ger inte samma upplevelse av brytaren som att ha den i ett riktigt tangentbord). Noteras kan att alternativ tre är tämligen subjektivt

P.S. Alt 2 är alltså att beställa hem "ett av varje" och testa och sen returnera de du inte gillar D.S

Edit: Alternativ 4: Cooler Master Masterkeys Pro S RGB (brun): Finns på Komplett, REA-Pris (15%), TKL, Har RGB, Komplett för inte Ducky/Filco/Realforce/HHKB/FC660C/Plum84/Magicforce/Vortex/Whitefox/GH60, Har standardbottenrad (1,25U+6,25U bottenrad), CM gör prisvärda tangentbord, har bruna brytare som du var nyfiken på.

Alt. 4
Permalänk
Avstängd

Jag var på Media markt igår och införskaffade mig ett nytt tangentbord, fanns säkert ca 50 st uppställda som man kunde trycka och känna på. So. Du säger så bor du tyvärr inte i närheten av den typen av butik men är det inte panik så kanske du kan komma förbi en.
För mig slutade det iallafall med ett raptor k30 då jag inte har krav på rgb belysning och inte heller mekaniskt.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10