Data error (cyclic redundancy check).

Permalänk
Medlem

Data error (cyclic redundancy check).

Har googlat men det som dök upp där har inte funkat. Det funkar perfekt om jag går via utorrent och öppnar därifrån men felmeddelandet kommer upp igen om jag går till 'startmappen' på disken, eller hur man ska säga. Har kört "error checking" på disken men enligt det så ska det inte vara något. Tips på hur jag kan lösa detta? Är en äldre extern disk som krånglar.

När jag tänker efter har nog inte detta hänt innan jag uppdaterade till senaste uppdateringen på Windows. Om det bara är en tillfällighet vet jag inte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Även kollat sektorerna?
http://www.wikihow.com/Fix-a-Cyclic-Redundancy-Check-Error

Eller det är kanske så du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Även kollat sektorerna?
http://www.wikihow.com/Fix-a-Cyclic-Redundancy-Check-Error

Eller det är kanske så du menar?

Ja, det är det jag har testat. Det är konstigt att det funkar att gå in via den här datorn lite då och då. När det går så är det som att något 'lossnat' för då går det hur bra som helst...ett tag.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ja du... Svårt att svara på. Har du prövat disktillverkarens diagnostiktest?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det betyder väl i princip att filen/filerna skiljer sig mot originalfilen, och det borde ju bero på disken... vet dock inte vad du kan göra men en ny disk vore väl inte fel. eller så händer det något med filen/erna när du laddar ned.

om jag bara ska spekulera så verkar det ju som att utorrent laddar ner rätt - men att sedan disken gör att filen skiljer sig från originalet. skadade sektorer kan mycket väl vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja du... Svårt att svara på. Har du prövat disktillverkarens diagnostiktest?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller på att testa seagates eget program nu men det verkar ta rätt lång tid. Får se om det hittar något.

Skrivet av swepiz:

det betyder väl i princip att filen/filerna skiljer sig mot originalfilen, och det borde ju bero på disken... vet dock inte vad du kan göra men en ny disk vore väl inte fel. eller så händer det något med filen/erna när du laddar ned.

om jag bara ska spekulera så verkar det ju som att utorrent laddar ner rätt - men att sedan disken gör att filen skiljer sig från originalet. skadade sektorer kan mycket väl vara problemet.

Själva nedladdningarna funkar ju som det ska. Det är förstamappen som inte går att gå in på när det krånglar. hmm.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kört igenom testen i seatools som fanns på seagates hemsida men det vill inte reparera problemen. Disken har många år på nacken så det är väl ändå värd att gå i pension snart. Framtill att den helt slocknar så kör jag en genväg på skrivbordet så funkar den att komma in i i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut i crystaldiskinfo. Är den körd?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Med tanke på dina rapporterade problem, ja, det kan den vara. Garanti/reklamationsrätt?
Med tanke på att disken är över 3 år, (den har över 3 år i driftstid) så är det tveksamt om du har någon garanti / reklamationsrätt, men frågan ska ju ställas.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

https://s10.postimg.org/bzzzj9y3t/hdd.png
Såhär ser det ut i crystaldiskinfo. Är den körd?

Körd... nja. Inte bra iaf.

Som torrent disk kan den ev fungera ett tag till, men du måste rätta till alla dåliga sektorer. Den har ju inga omflyttade sektorer, men en hel del som behövs flyttas om. Bästa programmet jag har hittat till att göra detta (i Windows) är Low Level Format Tool..
Nackdelen är att den rensar allt på disken.

Om du dock vill ge disken en chans så kopiera bort allt du vill spara från den till en annan disk, och kör verktyget. Det är gratis med 50MB/s begränsning, så det lär ta en natt eller så på större diskar. Kör sen Crystal disk Info igen (denna gången förstora upp fönstret så vi se alla rader av SMART data).

Med lite tur så kan detta verktyg dock ge disken en chans att både testa och flytta om trasiga sektorer, så att disken fungerar hyfsat igen. Den är på slutet av sin livstid, utan tvekan, men som torrentdisk är det var jag brukar sätta sådana diskar.