Val av moderkort, grafik kort och minne till nya köpet

Permalänk
Medlem

Val av moderkort, grafik kort och minne till nya köpet

Hej.

Jag har lagt dessa till kundvagn och måste välja ett moderkort.

CPU: i7-5930k ( det bör räcka till de flesta spel något år frammåt)
Minne: HyperX Predator DDR4 32000MHz 32GB ( antar att de inte ställer till något problem )
* Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 Sea Hawk X ( kan tänka mig andra märken också så som Asus, Zotac etc... )
* Moderkort: INGEN ANING.

https://www.komplett.se/wishlists/601d1c53-8b5e-43db-a5f6-5b3...

Jag vill kunna utnyttja all kraft från cpu, minnen och gpu utan att något flaskhalsar för mig.

Budget runt 20-22tkr
Har redan en ax 1200i som nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmStorm:

Hej.

Jag har lagt dessa till kundvagn och måste välja ett moderkort.

CPU: i7-5930k ( det bör räcka till de flesta spel något år frammåt)
Minne: HyperX Predator DDR4 32000MHz 32GB ( antar att de inte ställer till något problem )
* Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 Sea Hawk X ( kan tänka mig andra märken också så som Asus, Zotac etc... )
* Moderkort: INGEN ANING.

https://www.komplett.se/wishlists/601d1c53-8b5e-43db-a5f6-5b3...

Jag vill kunna utnyttja all kraft från cpu, minnen och gpu utan att något flaskhalsar för mig.

Budget runt 20-22tkr
Har redan en ax 1200i som nätaggregat.

Iom att prisskillnaden är marginell tycker jag det vore vettigt att snegla på 6850k (motsvarande CPU från nuvarande generation, dvs Broadwell-E istället för Haswell-E) istället. Dvs https://www.komplett.se/product/891156/datorutrustning/proces...

Har du några särskilda krav vad gäller moderkortet eller är det mer eller mindre vilket X99-kort som helst? ATX-formfaktor?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Iom att prisskillnaden är marginell tycker jag det vore vettigt att snegla på 6850k (motsvarande CPU från nuvarande generation, dvs Broadwell-E istället för Haswell-E) istället. Dvs https://www.komplett.se/product/891156/datorutrustning/proces...

Har du några särskilda krav vad gäller moderkortet eller är det mer eller mindre vilket X99-kort som helst? ATX-formfaktor?

Helst E-ATX, så om jag nu bestämmer mig för att sätta in fler kort. Sedan så allt funkar med varan, vill inte lägga en massa pengar och ändå få flaskhals.

Men använder dagens/framtidens spel så måste kärnor? Just nu spelar jag mest dels arma3, men inte ens det använder alla 4+4.
Självklart vill jag bygga nåt som håller iaf 3 år framåt.

*så byta ut cpu mot en 6850k ( håller på läsa om detta nu )

*moder kort, Jag har just nu en Asus extreme v formula ( med en 3770k ).
Ska jag försätta köpa ASUS MB eller? har hört at MSI är också bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CmStorm:

Helst E-ATX, så om jag nu bestämmer mig för att sätta in fler kort. Sedan så allt funkar med varan, vill inte lägga en massa pengar och ändå få flaskhals.

Men använder dagens/framtidens spel så måste kärnor? Just nu spelar jag mest dels arma3, men inte ens det använder alla 4+4.
Självklart vill jag bygga nåt som håller iaf 3 år framåt.

*så byta ut cpu mot en 6850k ( håller på läsa om detta nu )

*moder kort, Jag har just nu en Asus extreme v formula ( med en 3770k ).
Ska jag försätta köpa ASUS MB eller? har hört at MSI är också bra.

ASUS, bra GUI i mjukvaran men även USB BIOS Flashback funktionen. Ett måste om moderkortet kommer med en BIOS revision som inte stödjer t.ex Broadwell-E processorer.

Gällande processorvalet, ta den som är billigast. Samma processorer men med krympt tillverkningsteknik.

Gällande din wishlist så byt för guds skull grafikkort, det finns billigare och bättre alternativ som är upp till 1000kr billigare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Hejsan CmStorm,

Skrivet av CmStorm:

Hej.

Jag har lagt dessa till kundvagn och måste välja ett moderkort.

CPU: i7-5930k ( det bör räcka till de flesta spel något år frammåt)
Minne: HyperX Predator DDR4 32000MHz 32GB ( antar att de inte ställer till något problem )
* Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 Sea Hawk X ( kan tänka mig andra märken också så som Asus, Zotac etc... )
* Moderkort: INGEN ANING.

https://www.komplett.se/wishlists/601d1c53-8b5e-43db-a5f6-5b3...

Jag vill kunna utnyttja all kraft från cpu, minnen och gpu utan att något flaskhalsar för mig.

Budget runt 20-22tkr
Har redan en ax 1200i som nätaggregat.

Så spännande!
Jag själv föredrar moderkort från Asus, tycker de håller bra kvalitet, lång hållbarhet, väl genomtänkta.

Tips:
* Välj ett moderkort med Intel eller Killer NIC, för att få bästa möjliga nätverksanslutning
* Se till att ljudkretsen uppfyller dina önskemål
* Ett moderkort designat fär överklockning har robusta kretsar

Lycka till med ditt köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmStorm:

Men använder dagens/framtidens spel så måste kärnor? Just nu spelar jag mest dels arma3, men inte ens det använder alla 4+4.

Att jag fortsatte på samma linje berodde väl mest på att du själv hade valt 5930K, som ju även den är sexkärnig.
Det är väl mer undantagsvis i nuläget att sex kärnor faktiskt ger en fördel i spel, fyra högre klockade kärnor är i regel till större glädje i sammanhanget.
För spel tycker jag absolut att det är värt att överväga t.ex. i7 6700K på Z170 också, alternativt då att räkna med att du kommer behöva överklocka den dyrare sexkärniga processorn för att matcha 6700K (stock) i de flesta spel.

Skrivet av Peppar2014:

Gällande processorvalet, ta den som är billigast. Samma processorer men med krympt tillverkningsteknik.

Njae. Broadwell-E är ju snabbare än Haswell-E både på grund av att de är högre klockade (stock) men också pga arkitekturella förändringar som gjort dem snabbare i samma klockfrekvens (högre IPC). Se t.ex. http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

Jag tycker iaf att det i dagsläget är konstigt att välja Haswell-E om man köper nytt.

Skrivet av ThomasLidstrom:

* Välj ett moderkort med Intel eller Killer NIC, för att få bästa möjliga nätverksanslutning

Mitt intryck är att Killer NIC har orsakat rätt mycket problem för folk (drivrutinsproblem), jag skulle välja Intel i första hand.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Njae. Broadwell-E är ju snabbare än Haswell-E både på grund av att de är högre klockade (stock) men också pga arkitekturella förändringar som gjort dem snabbare i samma klockfrekvens (högre IPC). Se t.ex. http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

Jag tycker iaf att det i dagsläget är konstigt att välja Haswell-E om man köper nytt.

Det är högst marginellt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är högst marginellt.

Skillnaden är inte enorm men i och med att prisskillnaden är än mer marginell så varför inte?

Om man redan har Haswell-E så förstår jag argumentet, men om man köper nytt så tycker jag det haltar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort de flesta av komp från listan.
Så nu är bara gtx och mb kvar att välja.

jag har dragit ner listan till dessa nedan, har tänkt och lägga beställning ikväll.

gpu
https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=890645&sku=892134&sku=...

MB ( notera att dessa är E-ATX) jag kan tänka mig mindre MB då jag tänker köra högst 2-way SLI
https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=893660&sku=873402&sku=...

Permalänk
Medlem

@CmStorm: Varför vill du lägga 1000-1300kr på fler PCIE-lanes om du ändå högst ska köra två grafikkort? Vill du ha massa andra PCIE-baserade enheter som du vet går över gränsen för 5820k/6800k eller?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CmStorm:

Hej.

Jag har lagt dessa till kundvagn och måste välja ett moderkort.

CPU: i7-5930k ( det bör räcka till de flesta spel något år frammåt)
Minne: HyperX Predator DDR4 32000MHz 32GB ( antar att de inte ställer till något problem )
* Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 Sea Hawk X ( kan tänka mig andra märken också så som Asus, Zotac etc... )
* Moderkort: INGEN ANING.

https://www.komplett.se/wishlists/601d1c53-8b5e-43db-a5f6-5b3...

Jag vill kunna utnyttja all kraft från cpu, minnen och gpu utan att något flaskhalsar för mig.

Budget runt 20-22tkr
Har redan en ax 1200i som nätaggregat.

Du kommer garanterat att ha jordens snabbaste RAM.. 32.000mhz är inte så lite framtidssäkert..

(Beklagar vitstrollandet, jag kunde inte motstå)

Din utvalda konfig kommer garanterat att duga under ett flertal år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Du kommer garanterat att ha jordens snabbaste RAM.. 32.000mhz är inte så lite framtidssäkert..

(Beklagar vitstrollandet, jag kunde inte motstå)

Din utvalda konfig kommer garanterat att duga under ett flertal år framöver.

hahah.

Såg det nyss, skrev ett 0 för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

@CmStorm: Varför vill du lägga 1000-1300kr på fler PCIE-lanes om du ändå högst ska köra två grafikkort? Vill du ha massa andra PCIE-baserade enheter som du vet går över gränsen för 5820k/6800k eller?

Anledningen att jag valde E-ATX från början var för att ha lite extra utrymme ifall man ska sätta ditt några extra kort, eller om gpu är för stora. så som ZOTAC eller ASUS som har gigantiska kort

kanske en stream kort osv

https://www.dustinhome.se/product/5010893645/game-capture-hd-...

Men, som sagt så är 2-way SLI är vad som gäller i framtiden. ( som högst)

Permalänk
Medlem

@CmStorm: Snackar inte om moderkortet, PCIE-lanes kommer ur processorn. 5930k och 6850k premierar 40 lanes i respektive familj för uppsättningar med fler enheter via PCIE där t.ex. 5820k och 6800k är "begränsade" till 28 för t.ex. 2-way SLI och typ 2-3 diskar.

Jag undrar om du tänkt igenom det med någon speciell tanke eller om du bara trodde att dyrare var bättre - isf kan du spara lite pengar där nämligen, om du inte redan har köpt CPU:n dvs. Just nu betalar du nämligen i praktiken 1800kr för 200Mhz på en redan upplåst processor, för att den har en annan finess du inte verkar ha planerat att använda.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

@CmStorm: Snackar inte om moderkortet, PCIE-lanes kommer ur processorn. 5930k och 6850k premierar 40 lanes i respektive familj för uppsättningar med fler enheter via PCIE där t.ex. 5820k och 6800k är "begränsade" till 28 för t.ex. 2-way SLI och typ 2-3 diskar.

Jag undrar om du tänkt igenom det med någon speciell tanke eller om du bara trodde att dyrare var bättre - isf kan du spara lite pengar där nämligen, om du inte redan har köpt CPU:n dvs. Just nu betalar du nämligen i praktiken 1800kr för 200Mhz på en redan upplåst processor, för att den har en annan finess du inte verkar ha planerat att använda.

https://i.gyazo.com/1b8a529156ede581d666e2d3a5946e00.png

Tyvärr så har du rätt, jag har inte tänkt genom detta då jag kan inget om detta, jag utgick med att dyrare = bättre.

Det var ju något nytt för mig så jag satt nu och läste om det, Okej ser att mellan 28 och 40 är det inte så stor skillnad i SLI ( ett par fps bara ), Men hur blir det om jag exempelvis kopplar in ett extra kort? så som ett stream kort eller något annat, kommer då det att räknas i de 28 lanes jag har och leka med eller det har inget med saken att göra.
Ett kort så blir det ju 16x på bäge.
Blir då det två kort så lär det bli 16x och 8x eller 8x och 8x ?

Tittar jag på detta så lär det bli 8x8x

https://youtu.be/rctaLgK5stA?t=4m36s

Permalänk
Medlem

@CmStorm: Mängden lanes distribueras över de olika enheterna så att de kan arbeta samtidigt, och om du tar t.ex. en SSD som går via PCIE för att vara snabbare än vanlig SATA så använder den 4 lanes. De flesta mindre enheter som inte kräver monumental bandbredd (som t.ex. grafikkort gör) använder 4 lanes för att snacka med CPU:n, så man kan lätt räkna på hur mycket huvudrum man har kvar om man väljer att populera burken med två GPU:er någon gång.

På 28 (5820k, 6800k) så ryker då alltså 16 på grafikkorten och resten finns till förfogande för andra pryttlar. Tror att det går att ha asymetriskt antal lanes till korten, alltså 16x och 8x på varsitt - aldrig provat själv dock, så där får du googla. Hinner inte själv nu tyvärr. Men läs in i det där, du kan spara dig själv lite pengar att lägga på något mycket roligare än oanvända körfält.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

@CmStorm: Mängden lanes distribueras över de olika enheterna så att de kan arbeta samtidigt, och om du tar t.ex. en SSD som går via PCIE för att vara snabbare än vanlig SATA så använder den 4 lanes. De flesta mindre enheter som inte kräver monumental bandbredd (som t.ex. grafikkort gör) använder 4 lanes för att snacka med CPU:n, så man kan lätt räkna på hur mycket huvudrum man har kvar om man väljer att populera burken med två GPU:er någon gång.

På 28 (5820k, 6800k) så ryker då alltså 16 på grafikkorten och resten finns till förfogande för andra pryttlar. Tror att det går att ha asymetriskt antal lanes till korten, alltså 16x och 8x på varsitt - aldrig provat själv dock, så där får du googla. Hinner inte själv nu tyvärr. Men läs in i det där, du kan spara dig själv lite pengar att lägga på något mycket roligare än oanvända körfält.

Jag håller i sort med men om man nu säger att "PCIe 3.0 x8/x8 duger för mina dubbla grafikkort" (vilket låter rimligt) i kombination med att "sex kärnor är tveksamt när det faktiskt kommer löna sig i spel" (det är ju en form av framtidssäkring men om den verkligen kommer löna sig på bred front är faktiskt inte självklart) och inte heller har något annat som pekar i den här riktningen så tycker jag inte bara det är 5820K/6800K som bör tas i beaktande utan även t.ex. 6700K på Z170 (sparar ytterligare slantar och, åtminstone direkt ur lådan, så har du ju något som generellt är bättre i dagens spel).

Om du vill ha hexacore av en eller annan anledning så håller jag iaf helt med om att om du inte bryr dig om antalet PCIe-banor så kan du ju spara pengar enligt ovan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304