Permalänk
Medlem

Windows startar inte

Hej! Jag installerade senaste uppdateringen av nvidia gforce experience, och efter det blev skärmen svart, men muspekaren syns fortfarande och jag kan röra den. När jag startar om datorn så visas Asusloggan som vanligt och jag har möjlighet att gå in i Asus UEFI BIOS Utiliy. Nästa steg i uppstartsprocessen är att det fastnar på en svart skärm med en laddningssymbol som snurrar, och jag kan röra muspekaren.

Jag gissar på att det är grafik drivers som spökar och tänker att jag borde kunna starta datorn till hur det var innan jag uppdaterade nvidia drivers, men jag listar inte ut hur man gör. Men det kan lika gärna vara något annat problem, jag är inte så kunnig.

All hjälp uppskattas enormt, då jag inte får igång datorn och vill gamea i helgen!

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara starta Windows i felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Hittar inte hur man startar i felsäkert läge. Har googlat och hittar inget om hur man gör från uppstart. Hur gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joak:

@ågren: Hittar inte hur man startar i felsäkert läge. Har googlat och hittar inget om hur man gör från uppstart. Hur gör man?

Vad kör du för OS?
Edit: Vad tusan har du googlat på om du inte lyckas få resultat om hur man startar i felsäkert läge? :b

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gjort det själv i Windows 10 men går den inte in i felsäkert läge automatiskt efter ett par misslyckade försök att boota?
If the system can't load the necessary configuration more than two times, the system will direct the display to Windows RE(Recovery environment).
https://www.asus.com/support/faq/1013074/

Om det inte fungerar så ska det gå att komma åt felsäkert läge via installationsmediet (DVD, USB etc.).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@Joak: Kolla i manualen för ditt moderkort hur du gör. Vad har du för moderkort?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

windows 10 är träligt om man inte kommer in i windows att få igång felsäkerläge

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem

@robert207: Jo, det kan vara bökigt i Windows 10 men T.S. borde hitta boot ordningen i manualen.
Typ: Del+F1 eller nåt...beroende på moderkort självklart.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Man kan boota Windows 10 installationsmedium och välja Repair för att boota i felsäkertläge https://www.youtube.com/watch?v=wKqZd_RaRcM

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hittade den här videon som visar mitt problem, ska jag köra på och göra det de säger i videon? https://youtu.be/3za5fsfYftQ
Kommer in på startupmenyn genom att bryta strömmen 3 gånger.

Har ingen installationsskiva här. Det är en Asus RoG20 med Windows 10 senaste versionen.

Verkar inte kunna starta i felsäkert läge fortfarande.

EDIT: Jag är blind. Hittade felsäkert läge. Hur ska jag göra för att hitta rätt driver att ta bort? Och kommer det inte bli problem om jag saknar en driver för grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Ursäkta spamsvaren, men har nu lyckats avinstallera nvidia drivers och datorn startade som vanligt! Hur ska jag göra med drivers nu, kommer samma sak hända om jag installerar samma drivers igen? Borde jag leta upp förra versionen istället?