Rpi projekt, motorvärmarstyrning

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som sagt, bygg av hjärtans lust, om så bara för att bygga, men hela poängen med motorvärmaren är att få upp tempen så högt som möjligt. Det du gör här är som mest att motverka det. Jag ser inte riktig vinsten med det, men det är ditt bygge, så länge det känns rätt för dig, gå loss.
B!

Jag förstår hur du tänker. Men tror du att fördelen och med att värma är linjär mot temperaturen? Med fördel menar jag hur mycket man skonar motorn i termer av minskade utsläpp och slitage mot kostnad och miljöpåverkan för den energi som används för att värma motorn.

Det kan ju hända att det finns en temperatur vid vilken det inte ger något speciellt mervärde att överstiga. Poängen med en motorvärmare är inte att nå driftstemp, det är omöjligt eftersom bara blocket värms och inte hela motorn + alla vätskor.

Det kan mycket väl vara så att givet värmeelementens effekt och läckage av värme till omgivningen å når man jämvikt innan man når denna optimala temperatur.

Hur tänker du? Är det någon vits att blocket är 90 grader när man pumpar in kylarvatten som kanske är under noll? Kan det rent av vara skadligt?

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt! Nästa steg för att få det mer avancerat är väl att lägga till en tempgivare och istället för att ange starttid för motorvärmaren så anger du avresetid. Med hjälp av temperaturen,experiment och avresetiden bör du kunna få en väldigt optimerad uppvärmning

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det enda du kommer åstadkomma är lägre motortemp än vad du kunde haft, de dagar när det är varmare ute. Vad du egentligen behöver är en timer av samma slag som man har till kaffekokare på en del ställen. Man trycker till den och sen är den aktiv i x förinställd tid.

Alltså, missförstå mig rätt. Det här faller in i samma kategori som vattenkylningen med styrning av samma typ. Det är kul att bygga något, bara för att man kan. Men precis som med vattenkylningen, så är det här egentligen meningslöst. Det ger inget mervärde. Åtminstone inte så som det beskrivs här.
B!

Jag håller med om att projektet i sig inte är det allra nödvändigaste, vilket är varför de flesta av oss inte bygger in en styrning till våra motorvärmare. Men att du inte kan se mervärdet tycker jag är underligt. För det första kan du styra din motorvärmare från datorn/mobilen/var du nu vill, för det andra så kommer du spara energi (visst, du kommer inte bli miljonär på dina insparade timmar).

Men att motorvärmaren går i ~2 timmar istället för 12 timmar kommer inte att påverka (nämnvärt) vilken temperatur motorn har när du startar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Till TS: mycket bra tråd och ett bra angreppssätt för att lösa problemet smidigt. Smidigt att ha bilen lagom varm med ett enkelt knapptryck på telefon dagen innan eller när man nu vill ställa in tiden.

mvh
z

Tack!
Jag har inte driftsatt den än, men jag tror att jag åtsakommit det jag eftersökte. Ett stort plus är att jag lärt mig en hel del på resans gång.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Snyggt byggt! Nästa steg för att få det mer avancerat är väl att lägga till en tempgivare och istället för att ange starttid för motorvärmaren så anger du avresetid. Med hjälp av temperaturen,experiment och avresetiden bör du kunna få en väldigt optimerad uppvärmning

En tempsensor är redan inbyggd och man avger avresetid så räknar datorn ut hur länge den ska gå med hänsyn till ute tempen.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

Mycket bra projekt.
Jag löste mitt med två Nexa fjärrstyrd timers och en fjärrkontroll till. Då är det smidigt att ändra tider om vi åker andra tider är vad som är förprogrammerat. Har även kopplat in utebelysningen så slipper jag gå ner i källaren och slå av och på. Det blir snart en Telldus för ännu smidigare kontroll.
Men visst hade det varit bra med en som känner av temperaturen, vi har sådana på jobbet. Men de är dyra.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelw:

En tempsensor är redan inbyggd och man avger avresetid så räknar datorn ut hur länge den ska gå med hänsyn till ute tempen.

AA ok, måste missat det
Nåväl, då är ju allt i hamn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag håller med om att projektet i sig inte är det allra nödvändigaste, vilket är varför de flesta av oss inte bygger in en styrning till våra motorvärmare. Men att du inte kan se mervärdet tycker jag är underligt. För det första kan du styra din motorvärmare från datorn/mobilen/var du nu vill, för det andra så kommer du spara energi (visst, du kommer inte bli miljonär på dina insparade timmar).

Men att motorvärmaren går i ~2 timmar istället för 12 timmar kommer inte att påverka (nämnvärt) vilken temperatur motorn har när du startar den.

Mr B opponerar sig inte mot styrningen som sådan, men hen menar att poängen är att nå en så hög temperatur som möjligt och för att nå detta anser hen att man ska styra på tid och inte temperatur.

Jag delar också din åsikt om att det inte finns något poäng i att värma motorn mer än nödvändigt, vad som är nödvändigt kan tolkas som (minst) två olika värdern:

  • Den tid det tar att nå jämnvikt med en värmare av given effekt, dvs. den maxtemperatur som en given värmare når upp till under rådande väder.

  • En temperatur som är tillräckligt hög för att minska utläpp och slitage på motor och samtidigt motiveras av kostnaden för att värma upp.

Ett riktigt smart system loggar utetemperatur, uppnådd temperatur i block samt tid för att senare kunna skapa en optimal kurva över hur tidigt värmaren behöver sättas på för att nå korrekt temperatur under rådande väderlek.

Permalänk
Medlem

En liten länk som är läsvärd angående miljö aspekten och rekommenderade gångtider.
http://www.gronabilister.se/150

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

En liten länk som är läsvärd angående miljö aspekten och rekommenderade gångtider.
http://www.gronabilister.se/150

Mycket bra länk. *Thumbs up*

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Tist att se att diskussionen blir negativ och osaklig. Enkortsdatorer-delen av forumet brukar hålla hög nivå.

Jag kan hålla med om att du är trist och ensidigt negativ. Kanske lite osaklig med. Men jag förstår inte synpunkterna på tråden. Jag har upprepade gånger påtalat att jag är helt för att man bygger även en sådan här lösning, nöjet och nyttan är i byggandet, det jag inte riktigt förstår är varför man avsiktligt vill försöka begränsa nyttan med enheten. Det finns ingen anledning att "ta hänsyn" till yttertemperatur, det enda som händer är att motortempen kommer ytterligare något närmare drivstemp. Att ha en enhet man kan ansluta till via nätet för att säga till den att klockan 6 i morgon vill jag ha bilen varm är ju guld, men "allt" man behöver är styrningen som aktiverar motorvärmaren 3 timmar innan, och låter den vara igång en halvtimma efter att man skulle kört, och sen är man klar. Givetvis får man dimensionera tillslagstid efter effekt på motorvärmaren, och motorstorlek, men tempsensor för att ta hänsyn till utetemp har man i apparater där man vill minimera elkostnaden på bekostnad av motorns livslängd. Alltså, när du hyr stolpen, och debiterar en fast summa för tillgång till denna.
Den som hyr ut är nöjd om din motor är 20 grader varm, eftersom spillvärmen in i kupen har gjort din bil isfri, och du är skitnöjd. Att motorn ska vara betydligt varmare för att du ska undvika kallstartsslitage är för dem inte relevant.

Men eftersom jag tydligen är "osaklig och negativ" så får ni göra precis hur ni vill. Jag kommer inte skriva mer här, lycka till, och mycket nöje.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

[...] Det finns ingen anledning att "ta hänsyn" till yttertemperatur, det enda som händer är att motortempen kommer ytterligare något närmare drivstemp. Att ha en enhet man kan ansluta till via nätet för att säga till den att klockan 6 i morgon vill jag ha bilen varm är ju guld, men "allt" man behöver är styrningen som aktiverar motorvärmaren 3 timmar innan, och låter den vara igång en halvtimma efter att man skulle kört, och sen är man klar. Givetvis får man dimensionera tillslagstid efter effekt på motorvärmaren, och motorstorlek, men tempsensor för att ta hänsyn till utetemp har man i apparater där man vill minimera elkostnaden på bekostnad av motorns livslängd. Alltså, när du hyr stolpen, och debiterar en fast summa för tillgång till denna.
Den som hyr ut är nöjd om din motor är 20 grader varm, eftersom spillvärmen in i kupen har gjort din bil isfri, och du är skitnöjd. Att motorn ska vara betydligt varmare för att du ska undvika kallstartsslitage är för dem inte relevant. [...]

Men varför begränsa sig till tre timmar om det är väldigt kallt, då kanske man till och med ska låta den gå sex eller till och med nio timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelw:

Söker hjälp av kunniga och hjälpsam personer till mitt projekt som jag skulle vilja "ro i land".

Projektbeskrivning.
Jag tänker använda en Rpi och ett reläkort för att styra två eluttag ute som kommer användas till motorvärmarna till våra bilar. Reläkortet styr man via Gpio pinnarna. Det jag då vill är att man internt kan surfa in på Rpi:n via en websida (php) där man sedan väljer vilket uttag/gpio-pinne man vill ställa in, vilken tid man ska åka iväg med bilen och sedan hur länge man vill att motorvärmaren ska vara aktiv,alternativt använda mig av väderdata för att bestämma hur länge motorvärmaren ska vara aktiv.
Sedan är det några små detaljer jag gärna skulle vilja få in också.
- Man ska kunna kolla om det finns en tid inställd på respektive uttag via webbsidan.
- Om man ställer in avresetid 06:00 så ska uttaget vara aktivt till 06:15.
- man ska kunna aktivera vardera uttag omgående via ett enkelt knapptryck på webbsidan.

Jag har webbserver, php, mysql och python istallerat på min Rpi.

Saknar nästan helt kunskap inom ämnet programmering och linux. Men med tiden och lite hjälp av er och google så kommer nog detta att lyckas så småning om också.

Förmodligen kommer nog detta projekt att börjas om med från början ett flertalet gånger eftersom man sällan går rätt väg vid första turen.

Tiden får utvisa.

Hur går det med ditt projekt? Funderar själv på ett liknande, men med styrning av google calender då jag har olika arbetstider/inplanerad träningstider för barnen. Samt en manuell knapp för direkt start i 3 timmar. Tänkte köra mina med relän då kablarna liks går den vägen från proppskåpet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E8500 @ 3.8Ghz 1.23V | 4gig Corsair 8500 @ 5-5-5-15 1066 | GTX260 | Corsair F60 | Antec 1200 low | Thermalright ultra 120-extreme | 550w Corsair

Permalänk
Medlem
Skrivet av mippz:

Hur går det med ditt projekt? Funderar själv på ett liknande, men med styrning av google calender då jag har olika arbetstider/inplanerad träningstider för barnen. Samt en manuell knapp för direkt start i 3 timmar. Tänkte köra mina med relän då kablarna liks går den vägen från proppskåpet

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena.

Jag fick faktiskt ihop en styrning som användes under den gågna vintern. Dock så har jag nu bytt bilar och äger ingen bil med motorvärmare lngre, så hela allt kommer plockas ner. Kan ta nån bild senare. Dock så har jag haft problemet med att sd kortet rasat två ggr.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Avstängd

@jockelw:

Allt du behöver är php och mysql sen så använder du bara http://php.net/manual/en/function.exec.php php exec för att ge kommando till RPI för att starta eller stänga av sen så använder du crontab till php fil så att den kolla filen lite då och då som i sin tur kolla mysql.

Detta bör inte ta så jätte långt tid att bygga det här.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@jockelw:

Allt du behöver är php och mysql sen så använder du bara http://php.net/manual/en/function.exec.php php exec för att ge kommando till RPI för att starta eller stänga av sen så använder du crontab till php fil så att den kolla filen lite då och då som i sin tur kolla mysql.

Detta bör inte ta så jätte långt tid att bygga det här.

Sett många som gått olika vägar men din låter enklast å mer anpassad för min idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E8500 @ 3.8Ghz 1.23V | 4gig Corsair 8500 @ 5-5-5-15 1066 | GTX260 | Corsair F60 | Antec 1200 low | Thermalright ultra 120-extreme | 550w Corsair

Permalänk

Själv använder jag homegenie funkar utmärkt för uppgiften. Dessutom kan man programmera egna moduler och script efter eget tycke och smak.

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artichost:

Själv använder jag homegenie funkar utmärkt för uppgiften. Dessutom kan man programmera egna moduler och script efter eget tycke och smak.

kikat igenom homegenie, snabbt och enkelt verktyg! är väl lite knepigt när man skall börja göra något men de finns videos som visar hur man skall tänka.
googlat massa man hittar inget hur man kan få homegenie att hämta kalender, antar att de är något man får knåpa ihop från på egen hand från liknande projekt, Tack iaf!

Visa signatur

E8500 @ 3.8Ghz 1.23V | 4gig Corsair 8500 @ 5-5-5-15 1066 | GTX260 | Corsair F60 | Antec 1200 low | Thermalright ultra 120-extreme | 550w Corsair

Permalänk

@mippz:
Hämta kalender? för tidsstyrning? Det finns redan inbyggt.

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artichost:

@mippz:
Hämta kalender? för tidsstyrning? Det finns redan inbyggt.

hämta google kalender som man kan använda som triggers?
tyckte jag kikat igenom de mesta men kan ha missat, nu har du sparat mig många timmars googlande tack!

Visa signatur

E8500 @ 3.8Ghz 1.23V | 4gig Corsair 8500 @ 5-5-5-15 1066 | GTX260 | Corsair F60 | Antec 1200 low | Thermalright ultra 120-extreme | 550w Corsair