Köpråd: Hur stor nackdel att inte köpa överklockningsbar processor

Permalänk
Medlem

Köpråd: Hur stor nackdel att inte köpa överklockningsbar processor

Hej gott folk.
Jag har en kompis som är i fart med att köpa dator. Han är inte så hårdvaruintresserad så när jag pratade om överklockiningsbara processorer, tex intel i5-6600k, tappade han fort intresserat och konstaterade att nåt sånt tänkte han inte göra. En "normal" processor blir bra. Försökte förklara att det inte var raketfysik, men....

Så till mina frågor.
1) Vad blir fördelarna lite kvantifierat. Om man köper en 6600k 3,5ghz och klockar upp den till 4,3 är det så enkelt som att den då blir ca 20% snabbare, eller hur skall man tänka?

2) Hur blir det med prisskillnad och vad skall man räkna in?
- processorpriset. Lite lurigt hur man jämför. Tex 6600 3,3ghz mot 6600k 3,5ghz? priset skiljer väldigt lite (typ 100sek), klockfrekvens skiljer 6%.
-Det tillkommer väl kostnad för en eftermarknadskylare till k-processorn typ 300sek?
-är det skillnad i pris för likvärdiga moderkort? Vilket chipset för icke överklockningskort. Z170 mot???
- Antar att begpriset påverkas.
-vad mer påverkar? Nackdelar, kostnad, etc...

Känns nästan dumt att inte köpa z170 och en k-processor, men det kanske värt lite för honom att bara kunna "trycka dit" processorn och stockklyaren o skita i klockor or kylning.

Vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd

Även om du köper en prolle där intel skickar med en kylare så vill du inte använda den. Att snåla en hundralapp för att köpa en 6600 istället för 6600k är inget annat än idioti. Även om man inte vill överklocka något gör den högre stock-frekvensen och det betydligt högre andrahandsvärdet valet enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

betydligt högre andrahandsvärde

Pga av detta

Permalänk
Medlem

ok, tack för era svar gubbar...