Flytta Windows till SSD

Permalänk

@Legit Lax: "När du sedan rensar disken och installerar om Windows 10 från ett installationsmedium kan du helt enkelt hoppa över rutan som ber om produktnyckel. När systemet väl är installerat ska Windows 10 känna av att det aktiverats på den datorn tidigare och aktiveringen ska därför gå igenom igen."

Funkar detta?

Permalänk

Nog för att jag tycker likväl du kan göra som det redan sagts men din nyckel står ju verkligen fullt synlig om du bara klickar dig fram till "system" fliken i kontrollpanelen om du skulle vara orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@Legit Lax: "När du sedan rensar disken och installerar om Windows 10 från ett installationsmedium kan du helt enkelt hoppa över rutan som ber om produktnyckel. När systemet väl är installerat ska Windows 10 känna av att det aktiverats på den datorn tidigare och aktiveringen ska därför gå igenom igen."

Funkar detta?

Jag har ingen aning. Men är det inte bara enklare att skriva in produktnyckeln som belarc hade angett. https://gyazo.com/877aee0e8edfd25a1b9a2d5a62ed1847 Det som är överstrykt i svart är licens nyckeln.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk

@CrazyBanana: Är det "produkt ID"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Nog för att jag tycker likväl du kan göra som det redan sagts men din nyckel står ju verkligen fullt synlig om du bara klickar dig fram till "system" fliken i kontrollpanelen om du skulle vara orolig.

Det är produkt ID. Inte en nyckel.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@CrazyBanana: Är det "produkt ID"?

*suck* Sluta förvirra dig själv, lita på mig eller så hjälper jag inte. Det han över skrev är falskt. Det är ett produkt ID. Windows har ingen funktion för att visa produktnyckeln. Det är väl gömt och ska inte delas med andra. Produkt ID betyder ingenting.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Skrivet av berglund.david:

@CrazyBanana: Är det "produkt ID"?

Såvitt jag vet iaf, har inte möjlighet att kolla just nu om det stämmer med min fysiska lilla lapp på kartongen så om någon kan bekräfta vore det bra

Permalänk

@Legit Lax: Jag har en licensenyckel från när jag testade Belarc Advisor, tyckte det bara var konstigt då jag fick samma licensenyckel som många andra. Men jag har skrivit ner den ifall jag behöver den i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@Legit Lax: Jag har en licensenyckel från när jag testade Belarc Advisor, tyckte det bara var konstigt då jag fick samma licensenyckel som många andra. Men jag har skrivit ner den ifall jag behöver den i framtiden.

Såvitt jag vet är ALLA licensnycklar unika. Jag tror du snackar om produkt ID.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk

@Legit Lax: Jag testar ladda ner igen, kan ta en gyazo sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@Legit Lax: Jag testar ladda ner igen, kan ta en gyazo sen.

suck. Är det inte bättre vi kontaktas via skype eller liknande. Du verkar behöva hjälp med hela installationen.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@berglund.david:
okej googlade lite snabbt och kom hit: https://www.asus.com/se/Motherboards/B85MG/HelpDesk_Download/ välj bara ditt OS så kan du ladda hem det du behöver. Och det är 64bits drivers du ska ha. 99% av alla fallen så är de det som gäller.

Det du kan ladda hem på ett usbminne är: chipset, audio, vga, lan och ev sata, den undre av dem i listan av sata. Och där det finns flera att välja på så ta den som har nyast versionsnummer.

EDIT: Såg nu att du får hjälp redan? Men du har länken där som du behöver när ni kommit så långt att windows är installerat.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

@berglund.david:
okej googlade lite snabbt och kom hit: https://www.asus.com/se/Motherboards/B85MG/HelpDesk_Download/ välj bara ditt OS så kan du ladda hem det du behöver. Och det är 64bits drivers du ska ha. 99% av alla fallen så är de det som gäller.

Det du kan ladda hem på ett usbminne är: chipset, audio, vga, lan och ev sata, den undre av dem i listan av sata. Och där det finns flera att välja på så ta den som har nyast versionsnummer.

EDIT: Såg nu att du får hjälp redan? Men du har länken där som du behöver när ni kommit så långt att windows är installerat.

Han behöver inte ladda ner något av det där egentligen, Windows 10 gör att det där självmant. Det hittar till och med drivrutiner som är nyare än de på moderkortstillverkarens hemsida.

Permalänk

@Andreaz1: Och jag kommer inte behöva skriva in min Licensenyckel, det görs automatiskt, visst?
Blir rätt förvirrad här alltså, alla säger olika haha...:P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av berglund.david:

@Andreaz1: Och jag kommer inte behöva skriva in min Licensenyckel, det görs automatiskt, visst?
Blir rätt förvirrad här alltså, alla säger olika haha...:P

Jag vet inte hur många gånger du vill att vi ska säga det men ja, den kommer att aktiveras automatiskt. Ingen annan här har sagt något annat, de har bara försökt hjälpa att hitta nyckeln eftersom du så gärna vill ha den.

Jag har gjort det här på minst fem olika datorer nu och det har funkat lika bra varje gång. Du kommer inte behöva nyckeln.

Permalänk
Medlem

Och hur blir det med licensenyckeln? Kopieras den över automatiskt?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Andreaz1:
De drivers som windows använder är inte nyare än det som tillverkarna tillger. Dessutom är det inte alltid det finns drivers. Det windows många ggr har är generic = crap.

Edit: Eller har Windows 10 börjat ta drivers från tillverkarnas "hemsida"? Så man får tillverkarnas drivers och nyaste? Hittills får man bara typ grafikdrivers som är hyffsat nytt, medans resten e nått generic skit.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

@Andreaz1:
De drivers som windows använder är inte nyare än det som tillverkarna tillger. Dessutom är det inte alltid det finns drivers. Det windows många ggr har är generic = crap.

Jag tänkte samma sak när jag reninstallerade min Windows 10. Gick in på ASUS hemsida för att hitta individuella drivrutiner till alltihopa. Laddade ner dem och allt misslyckades att installeras eftersom Windows självmant redan hade hittat nyare drivrutiner själv.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:
Står det att det är Microsoft som tillverkare på drivrutinerna eller står det Asus? Ibland fattar inte Windows att man vill byta drivers pga ett eller annat. Så man får tvinga på dem. Men är det Asus som tillverkare på drivrutinerna så är det ju Kanon. Skönt å slippa tanka varje drivrutin manuellt.

Edit: Skönt isf att de äntligen börjat samarbeta. Fattar inte varför det inte kommit tidigare isf. Så svårt kan det inte vara för MS att kunna tanka ner de aktuella drivrutinerna själv från tillverkaren.
Sen misstänker jag att det beror på vad för pryl det gäller. Om det är Nyaste drivrutin till graffekort å chipset och för de mest aktuella moderkorten så är det ju en sak. Men Jag skulle överlycklig om det gällde alla moderkort och enheter

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

@Andreaz1:
Står det att det är Microsoft som tillverkare på drivrutinerna eller står det Asus? Ibland fattar inte Windows att man vill byta drivers pga ett eller annat. Så man får tvinga på dem. Men är det Asus som tillverkare på drivrutinerna så är det ju Kanon. Skönt å slippa tanka varje drivrutin manuellt.

Edit: Skönt isf att de äntligen börjat samarbeta. Fattar inte varför det inte kommit tidigare isf. Så svårt kan det inte vara för MS att kunna tanka ner de aktuella drivrutinerna själv från tillverkaren.

Jag kommer inte ihåg exakt men det jag insåg den gången var ju att ASUS som är moderkortstillverkare i mitt fall hade utdaterade drivrutiner på sin hemsida. För att få de allra nyaste måste jag ta reda på exakt vilken nätverkskrets/ljudkrets/annat som jag har och leta reda på dem separat på hemsidan till vem det nu är som har tillverkat dem i sin tur.

I min erfarenhet gör Windows 10 faktiskt ett väldigt bra jobb där.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:
Ah du menar så, det är ju precis så man gör för att få det Nyaste. Det Asus har är väldigt sällan lika nytt som det som tillverkaren av enheten/kretsen har. Det är ju självklart man letar på tillverkarens hemsida nu menade inte jag att du skulle leta på ASUS efter nyaste drivrutinen till ditt intel nätverkskort...det gör man ju på ... Intels hemsida Med andra ord funkar det inte så bra ännu. Synd.

Edit: Det är väääldigt många ggr man har gjort ett instabilt system stabilt genom att uppgradera drivers för speciellt chipset/ljudet. För mig är det en självklarhet att man letar upp varje enskild pryl. Men det å andra sidan suger. Skulle varit nice om de kunde samarbeta bättre som sagt.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

@Andreaz1:
Ah du menar så, det är ju precis så man gör för att få det Nyaste. Det Asus har är väldigt sällan lika nytt som det som tillverkaren av enheten/kretsen har. Det är ju självklart man letar på tillverkarens hemsida nu menade inte jag att du skulle leta på ASUS efter nyaste drivrutinen till ditt intel nätverkskort...det gör man ju på ... Intels hemsida Med andra ord funkar det inte så bra ännu. Synd.

Nej, jag menar att de nyaste fanns på Intels hemsida och det var dessa Windows 10 hade hittat och installerat redan.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:
Okej tolkade som att du hade kollat på asus hemsida i detta fall och där sett att de du redan hade var nyare. Då e jag med. Får väl prova å se vid nästa Windows 10 installation.

Visa signatur

.

Permalänk

Magician skulle jag rekommendera, simpelt program!

Permalänk
Medlem

Sent ute men du behöver ingen licensnyckel om du redan använder Windows 10. Din nyckel är kopplad till ditt Microsoft konto nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE