Hårddisk och kloningskit

Permalänk
Medlem

Hårddisk och kloningskit

Hej,

Jag har en 1TB hårddisk som jag misstänker kommer snart dö och jag tänkte skaffa en ny. Såg detta och undrar om jag kan ta min gamla hårddisk och få över allt till den nya med hjälp av kloningskitet? Vill vara försäkrad så jag inte köper fel grejer!

Tack!

Permalänk
Medlem

@Kofläsk:

Det där paketet var märkligt, det kommer inte fungera.
Klonings kittet fungerar bara med 2.5" enheter, och i paketet ingår en 3.5" enhet som kräver bla. 12V och betydligt mer W än vad USB porten kan leverera.

Någon på NetOnNet har gjort fel.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Rekordmedlem

Har man en stationär dator behöver man troligen inget "klonkit" eftersom det brukar gå att ansluta disken internt och klona via mjukvara.
Antagligen går det att klona gratis via Clonezilla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@Tydh:

Det där paketet var märkligt, det kommer inte fungera.
Klonings kittet fungerar bara med 2.5" enheter, och i paketet ingår en 3.5" enhet som kräver bla. 12V och betydligt mer W än vad USB porten kan leverera.

Någon på NetOnNet har gjort fel.

Jag kör min toshiba 3TB 7200rpm 3,5 " disk utan extra matning på USB 3,0 utan problem så tror de flesta hårddiskarna klarar sig utan 12v men kan självklart finnas undantag.
Edit
Nu svamlar jag det jag skrev stämmer inte alls...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Kofläsk:

Hej,

Jag har en 1TB hårddisk som jag misstänker kommer snart dö och jag tänkte skaffa en ny. Såg detta och undrar om jag kan ta min gamla hårddisk och få över allt till den nya med hjälp av kloningskitet? Vill vara försäkrad så jag inte köper fel grejer!

Tack!

Ligger Windows på den nuvarande HDD? Om så är fallet rekommenderar jag dig att köpa denna https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...
samt https://www.inet.se/produkt/8903584/usb-3-0-till-sata-2-5-3-5...

Adaptern klarar att klona till 2,5" SSD och 3,5" HDD i och med att det följer med strömadapter till adaptern.
Anledningen till att jag har valt Samsung disken är inte bara att den är bra utan du kan ladda ner, kostnadsfritt, från Samsungs hemsida ett klon program (tror det är en mod av Acronis) som är busenkelt men den funkar bara till Samsung diskar. Intel och de flesta övriga SSD tillverkare har samma grej men jag gillar Samsung disken så..det är den jag föreslår.

OBS! Om du väljer att köpa en SSD så glöm inte att slå på AHCI i BIOS efter du klonat disken till en SSD..annars kommer SSDn inte att starta.

edit: En sånn där adapter är bra att ha. Kommer till användning lite då och då.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har man en stationär dator behöver man troligen inget "klonkit" eftersom det brukar gå att ansluta disken internt och klona via mjukvara.
Antagligen går det att klona gratis via Clonezilla.

Det går utmärkt men, Clonezilla kräver en del av användaren och är man inte uppmärksam och läser vad som står så kan det bli jobbigt. Tycker att det är viktigt att påpeka detta då vi inte har koll på hans/hennes kunskaper.

Permalänk
Medlem

@Kofläsk: Vill du inte klona med mjukvara finns ju även detta alternativet.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör min toshiba 3TB 7200rpm 3,5 " disk utan extra matning på USB 3,0 utan problem så tror de flesta hårddiskarna klarar sig utan 12v men kan självklart finnas undantag.

Nu blev jag nyfiken, vad är det för speciallösning? Har behov av detta själv.

Så vitt jag vet kräver alla 3,5"-diskar 12V + 5V, så jag antar att du har någon kontroller med spänningsomvandling.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nu blev jag nyfiken, vad är det för speciallösning? Har behov av detta själv.

Så vitt jag vet kräver alla 3,5"-diskar 12V + 5V, så jag antar att du har någon kontroller med spänningsomvandling.

Köpte detta skalet.

https://www.inet.se/produkt/8906374/hd-kabinett-3-5-sata-6gb-...
Kan mycket väl vara så att den omvandlar spänningar inte kollat mer noga på det bara antog att hårddiskarna inte behövde 12v eftersom USB är 5v.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köpte detta skalet.

https://www.inet.se/produkt/8906374/hd-kabinett-3-5-sata-6gb-...
Kan mycket väl vara så att den omvandlar spänningar inte kollat mer noga på det bara antog att hårddiskarna inte behövde 12v eftersom USB är 5v.

Eeeh, du har 12v från väggen via adapter med det kabinettet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köpte detta skalet.

https://www.inet.se/produkt/8906374/hd-kabinett-3-5-sata-6gb-...
Kan mycket väl vara så att den omvandlar spänningar inte kollat mer noga på det bara antog att hårddiskarna inte behövde 12v eftersom USB är 5v.

Ok, spännande (hö hö). Aldrig vågat testa utan 12V, men går det så går det. Måste kolla vidare på detta!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@backfeed: Har testat, händer inget alls faktiskt. Så var fallet för mig iafl med min Western Digital Black 2TB.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Nämnde inte att det är min far som ska byta och han har ingen användning av en SSD eftersom han mest bara håller på med bilder. Går det att klona HDD till HDD? Och räcker det bara med ett program?

Permalänk
Medlem

Om det bara är privata data och inte systemet i fråga så räcker det med att bara kopiera.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofläsk:

Tack för alla svar! Nämnde inte att det är min far som ska byta och han har ingen användning av en SSD eftersom han mest bara håller på med bilder. Går det att klona HDD till HDD? Och räcker det bara med ett program?

En ssd har man alltid användning för, oberoende av vad man gör.

Det går utmärkt att klona hdd till hdd, och det räcker med ett program. MEN, om Windows är installerat på hårddisken som ska klonas, och beroende av vilken version av Windows det är, så kan problem uppstå om du använder ett kloningsprogram inuti Windows. Anledningen är att Windows skiljer på olika diskar med ett id-nummer, och om man klonar från en disk till en annan inuti Windows så kommer Windows se till så att id-numret på klonen inte krockar. Det är väl inget problem? Jo, tyvärr så kräver Windows Vista och nyare att id-numret inte får ändras, så det kommer bli problem att starta upp Windows från den klonade disken. Det går att lösa genom att manuellt korrigera id-numret utanför Windows, men det är inte att rekommendera om man inte vet exakt vad man pysslar med och har programvara för att göra det.

Enklast är att klona utanför Windows, antingen med boot från någon live-cd eller usb-sticka med programvara för detta (t.ex. CloneZilla), eller köpa en hårddiskdocka med kloningsfunktion (som tipsades om i ett annat inlägg i den här tråden).

Och, som alltid vid kloning, se till så att du inte råkar köra kloningen åt fel håll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Eeeh, du har 12v från väggen via adapter med det kabinettet

Jag vet faktiskt inte vad jag tänkte på igår jag var nog lite väl trött . Men du har rätt. :s

Skrivet av backfeed:

Ok, spännande (hö hö). Aldrig vågat testa utan 12V, men går det så går det. Måste kolla vidare på detta!

Fel av mig jag tar tillbaka det jag sagt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En ssd har man alltid användning för, oberoende av vad man gör.

Det går utmärkt att klona hdd till hdd, och det räcker med ett program. MEN, om Windows är installerat på hårddisken som ska klonas, och beroende av vilken version av Windows det är, så kan problem uppstå om du använder ett kloningsprogram inuti Windows. Anledningen är att Windows skiljer på olika diskar med ett id-nummer, och om man klonar från en disk till en annan inuti Windows så kommer Windows se till så att id-numret på klonen inte krockar. Det är väl inget problem? Jo, tyvärr så kräver Windows Vista och nyare att id-numret inte får ändras, så det kommer bli problem att starta upp Windows från den klonade disken. Det går att lösa genom att manuellt korrigera id-numret utanför Windows, men det är inte att rekommendera om man inte vet exakt vad man pysslar med och har programvara för att göra det.

Enklast är att klona utanför Windows, antingen med boot från någon live-cd eller usb-sticka med programvara för detta (t.ex. CloneZilla), eller köpa en hårddiskdocka med kloningsfunktion (som tipsades om i ett annat inlägg i den här tråden).

Och, som alltid vid kloning, se till så att du inte råkar köra kloningen åt fel håll.

Tack för svaret! Vet att han har Windows 7 men inte specifikt vilken version, kan checka imorgon!

Permalänk

klona utan dator eller med

Här är det jag senast använde att klona med, min har väl mer än ett år på nacken ska gå att klona utan dator i min var klonings storleken max 3T diskar kan ha ändrats men du hade 1T disk så det ska gå smärt fritt men det är bra att ha en back upp så det där från Inet för 250:- såg överkomligt för att ha back upp på. Att försöka att ha minst två kopior på all data om något går fel.

Samma produkt två leverantörer se vilka som har produkten inne när man köper över disk.
https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sa...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/182550-deltac...

Jag har bara testat produkten när jag klonade min laptop men jag använde Samsungs migrationsverktyg så direkt kloning har jag inte prövat men att klona direkt utan datorn ska gå bra.

Lycka till!