Är helt ny i PC världen så vad är bäst spela spel från CD eller Origin/steam

Permalänk

Är helt ny i PC världen så vad är bäst spela spel från CD eller Origin/steam

Som rubriken lyder, tänkte köpa battlefield 1 till min nya speldator och undrade om det är bäst att spela genom fysisk CD eller digital version från origin o.sv ??

Permalänk
Medlem

Om du köper BF1 på CD så får du med en kod som ska aktiveras i Origin ändå och sedan laddas ned där, eller installera via skivan. CD rekommenderar jag bara till de med segt internet

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Lego Master

@tacticalkill4u:
Blir samma sak i slutändan. Antingen får du spelet (eller större delen av det) på DVD, eller så laddar du ner det till Origin. Även om du köper det i butik måste du ändå ha Origin installerat, och köra det därigenom.

Så, frågan är: är det viktigt att du har ett DVD-fodral stående i hyllan? Annars kan du lika gärna köpa det online. Du kommer ändå behöva ladda ner en mer eller mindre stor patch ganska omgående efter installation skulle jag tro.

Jag har inte köpt fysiska kopior av spel på hur många år som helst. Sista var nog BF2142 tror jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är upp till dig, tycker själv det är lite coolt att ha spelen i hyllan också.

Men fysiska spel som du köper registreras på Origin/Steam/Uplay ändå så du har dem fortfarande där.

Köper dock oftast digitalt endå, då det oftast är bra mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Jag undviker aktivt att köpa CD-skivor numera även om det oftast är billigare. Det är så grymt skönt att bara klicka install och alltid få senaste patchade version. Steam ftw! (Origin är ok också, men jag skulle helst haft mina EA spel på Steam också...)

Permalänk
Medlem

Blir allt vanligare att folk skippar CD/DVD-läsare i sina stationära men även bärbara just för att man kan ladda ner allt från nätet. Finns ju bara fördelar så länge man har en fast internetuppkoppling.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

DVD-version eller genom Origin är ingen skillnad, då det bara är installationsmediet. Köper du spelet på DVD, installeras det från skivan, men du kommer ändå spela spelet via Origin. Det är alltså endast en fråga om du vill använda DVD-skiva för installation, eller ladda hem det via Origin. Spelet i sig spelas inte från skivan, utan från den hårddisk du har installerat spelet på.

I båda fallen så kommer du spela spelet via Origin.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

Så ni säger ifall min cd skiva blir helt repig o.sv så spelar det ingen roll den kommer alltid att finnas på min origin konto ? även om cd skivan knäcks ? jag har en extern cd läsare det spelar väl ingen roll ? @mocka @shudnawz

Permalänk
Medlem

Kör endast digitalt idag mest ifrån steam. Det är så enkelt att bara klicka, som någon tidigare sagt, och så laddas det ner och installeras på vald plats...som sagt enkelt!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

fråga 2 STEAM ELLER ORIGIN verkar vara stor battle angående detta
observera att jag bryr mig bara om Battlefield spel

Permalänk
Lego Master

@tacticalkill4u:
Precis så. Rent principiellt kan du knäcka skivan redan när du öppnar fodralet om det bara är prydnaden i hyllan du vill åt. Själva spelet aktiveras genom en nyckel som står på nån lapp eller baksidan av manualen i fodralet, och sen läggs spelet till i ditt bibliotek i speltjänsten (Steam, Origin, UPlay osv). Skivan är bara ett alternativt sätt att installera spelet ifall du har en slö uppkoppling, den används inte för någon sorts kopieringsskydd eller så längre. Och det är inte ens säkert att skivan innehåller alla filerna för att spela, i många fall med stora spel måste du ändå dra ner många gig från nätet innan du kan börja spela.

Skrivet av tacticalkill4u:

fråga 2 STEAM ELLER ORIGIN verkar vara stor battle angående detta
observera att jag bryr mig bara om Battlefield spel

Du har du inget val. Battlefield-spelen finns bara på Origin. Det är EA's egen klient, och EA ger ut BF-spelen. Jag har konton både på Steam, Origin och UPlay för att kunna aktivera alla spel jag spelar till och från.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@shudnawz jätte tacksam för all hjälp. så vad rekomenderas STEAM eller origin .

jag har i7 6700k
asus gtx 1070 dual OC
650w
100MBIT/S INTERNET

Permalänk
Lego Master

@tacticalkill4u:
Well, som jag skrev ovan så är Origin ett krav för att kunna spela Battlefield. De flesta spel finns bara till ena eller andra klienten. Men du kan såklart ha både Steam och Origin installerat samtidigt på datorn, inga problem. Det är lite som att välja mellan Coop och ICA. Inget hindrar att du använder båda två om vartannat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kort och gott: Allt beror på om du vill ha ett DVD-fodral i bokhyllan som prydnad. Oavsett om du köper spelet på skiva eller online så kommer spelet hamna i Origin. Skivor behövs inte för att spela spel idag som det gjorde för många år sedan, du kan skriva in koden i Origin och slänga skivan i sopkorgen. Du kan aldrig heller sälja spelet vidare så där spelar det ingen roll heller.

Jag köper alltid digitalt, vill kunna spela direkt och inte behöva vänta på ett paket på posten. På Steam och Origin kan man då också pre-loada spelet så att det är installerat och klart direkt spelet släpps.

Permalänk

okej nice ! tack .

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tacticalkill4u:

@shudnawz jätte tacksam för all hjälp. så vad rekomenderas STEAM eller origin .

Båda, det kostar inget förrän du köper spel och ibland finns spel bara på ett ställe och då måste du använda det systemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Digital fyndjägare

Hej, @tacticalkill4u
Digitalt är bäst.
Passa också på att köpa en stor SSD för att lagra alla spel på ( Steam, Origin, Uplay, GOG Galaxy).

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ascor:

På Steam och Origin kan man då också pre-loada spelet så att det är installerat och klart direkt spelet släpps.

Sanning med modifikation. Preload av spel som inte släppts är upp till studion/publishern att avgöra om det ska vara tillgängligt eller inte. Nyaste släppet som är ett exempel på det är ju No Man's Sky som inte tillät preload.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Bl4ckIce: jag har 250 gb ssd men också 1tb vanlig låter det bra ?

Permalänk
Lego Master

@tacticalkill4u:
Så länge du har plats på SSDn så. Med samtliga expansioner tror jag BF4 tog lite över 60gb på min burk innan jag avinstallerade det häromdagen för att få plats med lite annat. Det blir snabbt trångt. Jag har 2x250 SSDer, varav den ena är helt vigd åt spelinstallationer, och den andra är en kombination av Windows, program och spel. GTA V och WoW tar vardera över 60gb. Mycket plats behövs om man inte vill hålla på att avinstallera/installera hela tiden. Som väl är sparar många spel sina save-files i molnet för respektive klient nuförtiden, även singleplayer-spelen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

nice ! låter bra ju @shudnawz hoppas min windows är installerat på ssdn och inte vanliga hårdisken . ifall den inte är så kan man väl föra över den eller ? som du ser själv så är jag en noobie på detta. Har bara spelat på konsol

Permalänk
Lego Master

@tacticalkill4u:
Om du köpte datorn färdiginstallerad så bör Windows vara installerat på SSDn, annars har dom gjort ett feltänk utan dess like. Om det mot förmodan inte skulle vara så kan man föra över installationen till SSDn med några intressanta grepp via olika program och guider, men helt ärligt blir det oftast enklare att installera om helt på rätt disk, speciellt om du inte har hunnit installera så mycket annat.

Om du kollar i Utforskaren, är det C:\ eller D:\ som är den största disken?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Testade i helgen att lira lite på mitt avdankade Xbox 360 och fy vad jobbigt att byta skivor. På PC gäller Steam men man vet aldrig, skulle de stänga ner, har man inga spel att spela.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@Shudnawz: datorn har inte kommit än den är påväg

Permalänk
Medlem

@tacticalkill4u: Idag går det inte längre att välja en enda utan man blir nästan "tvungen" att använda fler än en (beroende på spelet man köper). Dessa är störst idag:

Steam : Orginalet som har överlägset störst bibliotek och enligt mig bäst funktionalitet.

Origin : 2an som ägs av EA och tillhandahåller främst sina egna titlar men även annat. Flera EA spel är Origin-exklusiva och finns därför inte på tex Steam. I börjande var programvaran totalt värdelös men har skärpt till sig på sistone.

Uplay : Ubisoft som också är en enorm utgivare var självklart tvungen att hoppa på tåget och precis som Origin tillhandahåller dem sina spel samt lite annat. Även här är vissa titlar Uplay exklusiva. Även här var programvaran kass i början men uppdateras kontinuerligt och fungerar fint.

GOG : Good ol' Games fokuserar på gamla titlar från DOS tiden (90-talet osv) men säljer även nyare. Plattformen ägs av CD Projekt som skapat Witcher serien. Säljer DRM fritt material (!)

Battle.net : Activision Blizzards egna plattform för just Blizzardspel (World of Warcraft osv), du hittar inget annat här.

Sen finns även ett antal mindre som Glyph (Trion Worlds) med mera.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

HAHA japp spelet kommer på 20 st cd skivor

Vore nåt det ungefär när man installerade första doom från 3.5 disketter

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tacticalkill4u:

Som rubriken lyder, tänkte köpa battlefield 1 till min nya speldator och undrade om det är bäst att spela genom fysisk CD eller digital version från origin o.sv ??

Om du har seg internet ska du köpa DVD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Testade i helgen att lira lite på mitt avdankade Xbox 360 och fy vad jobbigt att byta skivor. På PC gäller Steam men man vet aldrig, skulle de stänga ner, har man inga spel att spela.

Det är ju så fint att man "prenumererar" på spelen. Känns verkligen tryggt och säkert... Här hoppas jag att konsumentlagstiftningen uppdateras så småningom så butikerna inte kan avsäga sig allt ansvar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@GilbertG: vad menar du då ? vadå för lag

Permalänk
Skrivet av tacticalkill4u:

@GilbertG: vad menar du då ? vadå för lag

Steam skulle kunna stänga ner vilken dag som helst ifall ägarna beslutar sig för det (eller i fall något annat skulle gå fel) och då skulle man stå utan spel och pengar.
Inte exakt så här men bara en tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3