Permalänk
Medlem

Frysning pga ssd

jag har nyligen köpt en ssd av märket SP men iblan fryser hela datorn och den enda lösnigen är omstart men då får jag oförklarliga errors i windows som löser sig om jag drar ur min lagrings disk och startar en gång sedan kan jag stänga av sätta i lagrings disken och efter det funkar alt som smort i några dagar eller iblan minuter innan datorn fryser igen.

prosessor: intel core i5 4460
moderkort: msi B85M-E45
grafikkort: Gainvard GTX 960 oc
minne: 8gb corsair vengeance 4x2
kylare: corsair h55 en på CPUn och en moddad på GPUn
nätagg: corsair B500
hdd: WD blue 2Tb
ssd: SP sata 3 s60 120gb

bågon som har tips om hur jag kan läsa problemet eller vad som kan orsaka det?

alla tips är mkt värlkomna då jag har fått slut på ideer om hur jag kanske kan lös det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av affe0811:

jag har nyligen köpt en ssd av märket SP men iblan fryser hela datorn och den enda lösnigen är omstart men då får jag oförklarliga errors i windows som löser sig om jag drar ur min lagrings disk och startar en gång sedan kan jag stänga av sätta i lagrings disken och efter det funkar alt som smort i några dagar eller iblan minuter innan datorn fryser igen.

prosessor: intel core i5 4460
moderkort: msi B85M-E45
grafikkort: Gainvard GTX 960 oc
minne: 8gb corsair vengeance 4x2
kylare: corsair h55 en på CPUn och en moddad på GPUn
nätagg: corsair B500
hdd: WD blue 2Tb
ssd: SP sata 3 s60 120gb

bågon som har tips om hur jag kan läsa problemet eller vad som kan orsaka det?

alla tips är mkt värlkomna då jag har fått slut på ideer om hur jag kanske kan lös det.

Högst troligt så är det SSD disken som clownar runt, kan vara windows men allt fungerar ju bra sedan efteråt så, nej.
Men sådant händer ju när man inte använder samsungs EVO serie.

Dock kan ju en ominstallation av windows vara värd det innan man byter till en ny.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är naturligtvis inte garanterat att SSDn är boven i dramat, men med tanke på det tveksamma innehållet är det nog bäst att inte ta i silicon powers diskar med tång.

http://www.tweaktown.com/reviews/6868/silicon-power-s60-240gb...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@affe0811
Hade förra året ett liknande problem med att datorn frös.
Precis innan så tappade ena disken kontakt med datorn.
Så till slut så bytte jag SATA kabeln till den disken och sedan dessa har det funkat utan problem.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

har omistalerat window och bytt sata kablarna till båda diskarna. då problemet kvarsår så får jag nog bara krafsa lite i plåmboken och köpa en riktig ssd då. men tackar för tipsen

Permalänk
Medlem

@twit: måte såga att jag inte är förvånad men jag har (förutom frysnigarna) inte haft problem med ssd´n fast nu börjar frysningarna bli förmycket

Permalänk
Medlem

Tråkigt när det är problem. Men det är en orsak till varför vissa märken/modeller är märkbart billigare än de andra mer kända prylarna. Vilken Windows version? Du verkar ha problem med frysningarna rätt ofta. Prova boota upp en linuxdist och se om det kvarstår. Så du vet om det är mjukvara eller inte. Om du kör W10 kan det ju vara en kompatibilitets problem. Kolla om det finns nyare fw till disk/bios. Prova även att se om det finns nyare version till din kontroller/chipset. Direkt från tillverkarens hemsida. Tillverkare av kretsen inte moderkortet.

Visa signatur

.