Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Flytta om kylningen.

Hej!

Ska byta grafikkort i min burk från 2x 7970 referens till ett 1070 Strix. Funderar på att göra om kylningen vid CPUn samtidigt.

Chassit jag har är ett Define R3 med hårddiskburarna borttagna.

Här är min idé (före/efter):

Kort sagt är det jag hade tänkt mig att ta bort fläkten från CPU-kylaren och bygga en tunnel som fästs mellan CPU-kylaren och den bakre fläkten.

En sak som jag oroar mig lite över är att jag går ifrån grafikkorten med utblås och samtidigt bara har fläkten som går genom CPU-kylaren som utblås så kanske det blir varmare vid CPUn.

Vad tror ni?

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Risken är att det eventuellt blir för dåligt luftflöde ut från lådan. Du kan inte sätta en extra fläkt i toppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Risken är att det eventuellt blir för dåligt luftflöde ut från lådan. Du kan inte sätta en extra fläkt i toppen?

Jo det är en möjlighet, kanske räcker att öppna upp båda täcklocken för fläktplatserna i toppen och hoppas att övertryck samt att varm luft stiger löser det.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Avstängd

Luften hittar alltid ut ur lådan så det är nog ingen fara, brukar rekomenderas att man har lite övertryck i chassit om man har dammfilter på insugen, så all luft går genom filtren. Saknar man dammfilter spelar det mindre roll.

Angående din ombyggnad skulle jag säga det är inte värt det, en fläkt extra på cpu-kylaren låter ju ingenting, och gör den det så sänk varvtal eller byt fläkten. Att bygga en sådan tunnel som är lufttät (vilket den måste vara då du ska suga luft genom kylflänsarna) är besvärligare än man man kan tro.

Värmde halva huset när jag hade 7950 i crossfire (och nu med 290x i xfire värmer jag hela huset ) så allt lär ju gå mycket svalare oavsett om du byter till ett ensamt gtx 1070

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt. Kör på så som fläktarna redan sitter. Är en bättre lösning totalt sett för systemet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Då bytar jag bara mina grafikkort och är nöjd med nuvarande setup av kylningen

Visa signatur

/dev/null