Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem

Alltså... Jag blir nästan chockad.. Hur kan man ens få hålla på såhär?

Permalänk
Medlem

Går man in på ComHems sida så hittar man detta:

"UTLÄMNANDE AV INFORMATION

Till anställda, underleverantörer samt andra bolag som Com Hem samarbetar med i syfte att kunna tillhandahålla de tjänster och produkter som du har beställt
Till bolag inom vår koncern samt till bolag som vi samarbetar med i syfte att tillhandahålla erbjudanden och annan marknadsföring kring produkter och tjänster som kan intressera dig
Till närstående bolag och samarbetspartners som underlag för nummerupplysning till utomstående, om du inte har begärt hemligt nummer. Vid nummerupplysning kan uppgifter publiceras på internet (gäller telefonitjänsten och mobilt bredband)
Till brottsbekämpande myndigheter enligt lag
Till polis och räddningstjänst vid samtal till SOS Alarm enligt ovan"

https://www.comhem.se/integritetspolicy-och-cookies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skillnaden är kanske att det inte är olagligt?....

Men att de bara kan komma dragandes med nån lista på ip-adresser som de kan ha hittat på och kräva 2000:- vilket är lagom mycket för att många ska betala för att bli av med problemet.

Olagligt kanske det inte är, men inte fan vill jag att min fru får reda på mina surfvanor... jag hade nog betalat 2000.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Men att de bara kan komma dragandes med nån lista på ip-adresser som de kan ha hittat på och kräva 2000:- vilket är lagom mycket för att många ska betala för att bli av med problemet.

Olagligt kanske det inte är, men inte fan vill jag att min fru får reda på mina surfvanor... jag hade nog betalat 2000.

Eller så använder du VPN om du tycker det är ett problem.

Permalänk
Medlem

Finns en lista på deras sida över vilka serier/filmer de "övervakat", har man inte piratat någon av dessa sen nyår så kan man sitta lugnt i båten. Eller handlar det bara om uppladdning, inte nedladdningen de vill komma åt?

Synd att det skall vara så krångligt att följa sina favoritserier via streamingtjänsterna, ingen har alla populära samlade utan då får man prenumerera på 2-3 samtidigt eller växla beroende på vilken serie som sänds för tillfället.

Permalänk

listan finns här för ni som vill titta, mest zombie serier verka det som:

http://spridningskollen.se/rattighetsinnehavare/

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

Hur mycket data räcker för att man ska få hem pappret är ju frågan, 1 bit, ett helt avsnitt, en hel säsong? Jag tänker tvärneka så långt det går och de ska få bevisa precis allt, hur och vem, någon gång lär man hamna på listan på ett eller annat sett.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikeybikey:

listan finns här för ni som vill titta, mest zombie serier verka det som:

http://spridningskollen.se/rattighetsinnehavare/

Hehe, "Resource limit is reached".
Det blev en sjuhelvetes DoS för deras stackars webserver

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeybikey:

listan finns här för ni som vill titta, mest zombie serier verka det som:

http://spridningskollen.se/rattighetsinnehavare/

Sidan är stendöd, någon som tröttnade och ddosade stället?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur mycket data räcker för att man ska få hem pappret är ju frågan, 1 bit, ett helt avsnitt, en hel säsong? Jag tänker tvärneka så långt det går och de ska få bevisa precis allt, hur och vem, någon gång lär man hamna på listan på ett eller annat sett.

Från Sweclockers forum-regler:

"Personlig integritet

All inkommande datakommunikation lagras, inklusive IP-adresser och annan metadata. Den sparade informationen kan användas för att undersöka och följa upp eventuellt missbruk av tjänsten."

Jag skulle inte säga för mycket ens här på Sweclockers om jag vore du.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Från Sweclockers forum-regler:

"Personlig integritet

All inkommande datakommunikation lagras, inklusive IP-adresser och annan metadata. Den sparade informationen kan användas för att undersöka och följa upp eventuellt missbruk av tjänsten."

Jag skulle inte säga för mycket ens här på Sweclockers om jag vore du.

Det står ju inte att Swec fritt delar med sig av informationen, utan endast att den kan användas vid missbruk av tjänsten.

Skulle vara intressant att se hur många svenskar som inte delat något, medvetet eller omedvetet, genom någon klient. Vem vet vad man får ner genom alla dessa torrents. Många tankar ju torrents för att det går bra mycket fortare, något program man har licens till eller icke upphovsrättsskyddade grejer.

(själv har jag slopat tvn och kör endast på onlinebaserade betaltjänster)

Permalänk
Medlem

Hur går de rent tekniskt tillväga för att få IP-adresserna?
Delar de ut en film och antecknar de som laddat ner från de länder där de kan driva in lite pengar, i det här fallet Sverige? Är inte det en form av brottsprovokation, som väl är olagligt i Sverige?

Permalänk
Entusiast

En mycket intressant punkt från Spridningskollens FAQ:

Citat:

11. VILKET ANSVAR HAR JAG SOM FÖRÄLDER?

Huvudregeln är att barnet själv är ansvarig för att betala ersättning vid olovlig spridning av film och TV-serier, om det faktiskt är barnet som delat illegalt. Om du som förälder känt till eller borde ha känt till den olovliga spridningen kan du bli skyldig att betala ersättningen tillsammans med barnet, eftersom du som vårdnadshavare har ett tillsynsansvar.

Hur skall detta bedömas i praktiken?

Skrivet av Mieriola:

Hur går de rent tekniskt tillväga för att få IP-adresserna?
Delar de ut en film och antecknar de som laddat ner från de länder där de kan driva in lite pengar, i det här fallet Sverige? Är inte det en form av brottsprovokation, som väl är olagligt i Sverige?

Citat:

2. HUR MÄRKER SPRIDNINGSKOLLEN ATT JAG DELAT FILER ONLINE?

Film- och TV-bolag som äger rättigheterna till en särskild filmtitel eller TV-serie kan anlita Spridningskollen för att ta reda på om deras verk sprids illegalt på nätet. Med hjälp av en särskild programvara identifierar Spridningskollen de IP-adresser som används för att ladda ner filmen eller TV-serien och vilken internetleverantör som tillhandahåller IP-adressen. Därefter stämmer vi av med internetleverantören vem som haft IP-adressen vid tillfället för fildelningen och skickar ett brev med krav om ersättning till denna person. Beloppet är lägre än vad svenska domstolar dömt fildelare att betala historiskt, så man kan betrakta det som en sorts förlikning. Betalar du summan så drar rättighetsinnehavaren tillbaka sina krav och båda parter undviker en kostsam och tidskrävande rättegång.

Med andra ord är det väldigt fishy.
Här är resten: http://spridningskollen.se/faq/

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

En mycket intressant punkt från Spridningskollens FAQ:

Hur skall detta bedömas i praktiken?

Med andra ord är det väldigt fishy.
Här är resten: http://spridningskollen.se/faq/

Ja, frågan är hur de kopplar detta till individuella personer, ofta springer det ju folk in och ut hela dagarna som använder nätverket, är det den som står på nätverksanslutningen som får betala? Verkar ju inte så enligt din post då föräldern skulle kunna åka påt om hon kände till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Ett byte till bahnhof börjar ju snart vara oundvikligt hoppas fler leverantörer hoppar på deras spår, är det ens lagligt att skicka ut sånna där brev? i mina ögon känns det som utpressning

tänk om alla hade den möjligheten. hela mitt hus är uppköpt av telia och är därför tvingad att använda telia om jag ska ha fiber

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

detta låter ju ganska fishy, trodde det bara var staten eller företag som är på uppdrag åt polisen som har rätt till att ge ut böter eller har jag fel?.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Obehagliga maffiafasoner, fick för mig att krav på IP-adress via Internetleverantör enbart kunde göras när straffsats för brott var minst 2 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

detta låter ju ganska fishy, trodde det bara var staten eller företag som är på uppdrag åt polisen som har rätt till att ge ut böter eller har jag fel?.

Jo precis, detta borde klassas som utpressning.

Permalänk
Proffsmobbare

Är IP-adresser som inte är statiska tillräckligt för att binda någon till ett påstående?

Permalänk
Medlem

@Laine: Internetleverantören kan se vem som hade IP-adressen vid det givna tidpunkten.

Permalänk
Medlem

@Laine: Telia kan se att just du hade den adress vid en viss tidpunkt, så även om du får ny adress hela tiden så finns fortfarande loggar om vilka adresser du har haft.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av MrShizzle:

@JaZid: Internetleverantören kan se vem som hade IP-adressen vid det givna tidpunkten.

Skrivet av MALmen:

@JaZid: Telia kan se att just du hade den adress vid en viss tidpunkt, så även om du får ny adress hela tiden så finns fortfarande loggar om vilka adresser du har haft.

Skulle bara den loggen vara bevis nog för att ta någon till rätten? Polismyndigheten behöver väl mycket mer än så, i samma sits?

Har nämligen fått IP-location flera hundra mil fel massor med gånger, och en kompis fick en statisk IP-adress som tillhör ett företag 50 mil bort via Bahnhofs tjänst.

Permalänk
Medlem

De har skapat en viss debatt, en del tidningar/nyhetssajter har tagit upp deras avsikter. En del fildelare har säkert funderat på om det är värt att fildela och några tonårsföräldrar har säkert tagit et snack med sina ungar.
Hyfsat okej PR-trick även om inte ett enda brev skickas ut, budskapet har helt klart kommit fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@JaZid: Internetleverantören kan se vem som hade IP-adressen vid det givna tidpunkten.

Skrivet av MALmen:

@JaZid: Telia kan se att just du hade den adress vid en viss tidpunkt, så även om du får ny adress hela tiden så finns fortfarande loggar om vilka adresser du har haft.

Dom kan se vart delningen skedde, dvs vilket hushåll, men inte vem. Det ska bli intressant att se om (och isåfall hur) de lyckas fälla en specifik individ.

Permalänk
Medlem

@Laine: IP-location som du själv kör säger absolut ingenting. Internetleverantören för loggar över vilken kund som har vilken IP-adress och när.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av MrShizzle:

@JaZid: IP-location som du själv kör säger absolut ingenting. Internetleverantören för loggar över vilken kund som har vilken IP-adress och när.

Även i min väns fall, där hans statiska IP han blev tilldelad, enligt Bahnhofs tjänst visade att den tillhörde och var registrerad ett AB samtidigt?

Permalänk
Medlem

@Laine: Internetleverantören kan såklart välja hur IP-adresserna ska "vara registrerade", dvs du som extern part inte ska kunna leka låtsaspolis och spåra upp enskilda individer med en IP-adress. Internetleverantören i det här fallet har egna register och loggar internt.

Permalänk
Skrivet av Spadeace:

Obehagliga maffiafasoner, fick för mig att krav på IP-adress via Internetleverantör enbart kunde göras när straffsats för brott var minst 2 år?

Maxstraffet för brott mot upphovsrättslagen är fängelse i 2 år.

Permalänk
Medlem

det låter som tomteblosset som skickade ut fakturor, till folk som hade porrsurfat.
Bara innehållet som skiljer på vad folk har surfat på. Porr eller nedladdning.
Men tillvägagångssättet är densamma från företagen.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av MrShizzle:

@JaZid: Internetleverantören kan såklart välja hur IP-adresserna ska "vara registrerade", dvs du som extern part inte ska kunna leka låtsaspolis och spåra upp enskilda individer med en IP-adress. Internetleverantören i det här fallet har egna register och loggar internt.

Det var i det interna systemet Bahnhof använder mellan tjänst och kund för att skapa statiska adresser. Där stod det att jacket han kopplade upp sig på (sitt eget) tillhörde ett registrerat företag långt bort.

Det var alltså ingen IP-lookup i extern form, utan allt var via kundsidorna.