Bahnhof anklagar Spridningskollen för varumärkesintrång

Permalänk
Skrivet av MBY:

Förlåt, men LinusNeuman har rätt hela vägen. Vad får dig att tro att juridik på något sätt påverkar verkligheten? "I lagens mening" är inte det samma som "under faktiska omständigheter". LinusNeuman har gjort skillnaden klar och tydlig och det kan inte missförstås med mindre än att man tror att domslut påverkar fysisk verklighet retroaktivt.

Jösses.

"..ryggar sakta baklänges ur diskussionen med handflatorna riktade framåt.."

Permalänk
Avstängd

Fan, kan tro att hela "lagens långa arm" har hittat hit i kommentarsfältet.

F ö förstår jag inte hur så många kan sitta och ägna så mycket tid på att dividera, enligt mig, saker som är över era huvuden ändå, i den mån att oavsett hur era diskussioner slutar, så kommer ni i alla fall inte kunna påverka någonting i slutändan med era kommentarer i denna kommentarstråd.

Hade förstått om ni höll på o ge förslag till en hen som t ex skulle köpa ny processor, och att ni satt och diskuterade sakligt kring det, än om en del inte ens tycks diskutera sakligt utan använder sig friskt av retorikens konst, citerar Aristoteles: "konsten att vad det än gäller finna det som är bäst ägnat att övertyga".

Nåja, ha så skoj i sandlådan, som jag anser det, då ni inte tycks komma fram till något vettigt, vilket det förvisso inte gör av att kasta sand på varann heller

Ha så skoj allihopa, kunde f ö inte låta bli att kommentera, än om mitt inlägg inte var så gynnande mer än det som följer här under som är relaterat till nyheten:

Banhof blir bara intressantare och intressantare som ISP

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Undra egentligen hur dom tekniska bevisen ser ut, och efter 3 månader så är det väl bara Spridningskollen som sitter på bevisen. Dessa bevis borde kunna vara lätta att manipulera och få precis varenda ip adress att bli kriminella.

Jag tycker detta påminner om vad porrbranschen gjorde för ett antal år sedan då dom skickade ut fakturor och påstod att dom besökt en sida och sen pressade personen på pengar i hopp om att det skulle bli för obekvämt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Självklart, men du kan inte vara en våldtäktsman om du inte har dömts som en sådan av en domstol och har du dömts i en domstol för ett lagbrott kan du ju knappast förlika om det, eller hur.

Skrivet av VresiBerba:

Nej, det kan man inte. Är man friad för våldtäkt har man juridiskt sätt inte begått våldtäkt och kan, naturligtvis inte kallas för en våldtäktsman mer än vad du och jag kan. Så är det.

Skrivet av VresiBerba:

Man kan 'kalla' vem som helst för vad som helst, men i kontexten av det jag svarade på kan man inte vara, juridiskt, en "våldtäktsman" om man inte har dömts och straffats som en i domstol. Detta beror på att begreppet "våldtäktsman" är helt och hållet förknippat med lagtexten och inte vad som människor kallar saker och ting i folkmun.

Skrivet av VresiBerba:

Hela diskussionen kretsar kring "juridik", anledningen att jag nämnde detta var inte att injicera staw-man argument, utan att helt enkelt understryka detta faktum.

Det dräller dessutom om påståenden att folk är/kan vara våldtäktsmän även om man är fria/inte dömd. Du har själv gjort ett.

Skrivet av VresiBerba:

Ouch!

Du, förresten, vad exakt betyder "oskyldig vad verkligheten beträffar"? Våldtäkt är inte ett vedertaget begrepp i folkmun, det är ett juridiskt begrepp som helt och hållet är förknippat med lagtext. Våldtäkt har man alltså INTE gjort sig skyldig till om man inte heller är dömd för det i domstol. Att folk sedan ändå kallar det för våldtäkt, vilket ju då faktiskt, i verkligheten, är fel, är en helt annan sak.

Du vet, bara för att en sko är smutsig behöver det ju inte vara en "skitstövel". Man kan, som sagt, kalla vem som helst för vad som helst, men det betyder inte att det faktiskt är så. Det är dessutom grund för förtal att kalla folk för saker och ting dom inte är, och att kalla en person för våldtäktsman om denne inte är dömd för det är faktiskt olagligt.

Nu har förvisso diskussionen sprungit långt ifrån Banhof men men...

Jag är förvisso ingen lagman men rent språkligt tycks det mig ändå vara rimligt att i juridisk mening kalla en friad brottsling för en brottsling. Att man sedan i juridisk mening också kan göra sig skyldig till förtal ifall man gör det, är en annan sak.

Tänk dig ett scenario där en person, vi kan kalla honom Mats, rånar en bank. Hela rånet filmas av övervakningskameror. Polisen rycker ut men innan de hinner fram har rånaren hunnit fly. De gör en brottsplatsundersökning och hittar bevis.
I juridisk mening har alltså ett brott begåtts. I juridisk mening är det även personen på övervakningsfilmerna, Mats, som har begått brottet. I juridisk mening är Mats alltså en rånare.

Låt oss nu säga att polisen efter en tid hittar ledtrådar som gör att de får tag i en misstänkt, närmare bestämt Mats.
Bevisningen anses tillräckligt stark för att väcka åtal. Domstolen anser dock att bevisningen inte räcker för en fällande dom. Mats frias.

Jag kan inte se hur domstolens friande dom kan ändra på det faktum att Mats, som ju faktiskt har begått gärningen som i lagtexten kan anses falla under begreppet "rån", är en rånare, inte bara i "folkmun" utan även i juridisk bemärkelse. Vill man vara språkligt korrekt kanske det mest exakta vore att kalla Mats för en "frikänd rånare" eller "friad rånare".

Som friad rånare har Mats juridiskt sett rätten att behandlas som oskyldig och därmed slippa anklagas för att vara rånare men det är en annan fråga.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Undra egentligen hur dom tekniska bevisen ser ut, och efter 3 månader så är det väl bara Spridningskollen som sitter på bevisen. Dessa bevis borde kunna vara lätta att manipulera och få precis varenda ip adress att bli kriminella.

Jag tycker detta påminner om vad porrbranschen gjorde för ett antal år sedan då dom skickade ut fakturor och påstod att dom besökt en sida och sen pressade personen på pengar i hopp om att det skulle bli för obekvämt.

Well allt de kan påvisa iaf för rätten när det kommer till att få abonemanginformation är att X IP-adress har varit med svärmen. Hur mycket personen har nerladdat eller uppladdat i frågan går inte att påvisa.

De går därefter sedan till domstol där domstolen som är helt inkompetenta till teknik och hur det fungerar beslutar om bevisen är starka nog att tvinga ISP skicka över loggar med IP-adressen i fråga och vilka abonemang som varit knutna vid det tillfället. Dvs om ISPn inte självmant valt att lämna över loggarna utan process.

Dock allt man har i då är att X IP-adress som varit i svärmen och skickat data som är knutet på Y abonemang som har Z person som äger det. _VEM_ som utförde gärningen har de inget smack.

Det är här när man läser iaf från nyheterna så skall de få till en husransakan och då genom teknisk bevisning förmodligen genom att försöka granska hårddiskar mm att finna filmen de misstänker att Z har laddat ner olagligt.

Men, är ovanstående bevis nog att utföra en husransakan om så är fallet vad sker vid familjehus? Har de rätt att konfiskera ALLA datorer i hushållet? Samt blir inte detta ett brottsmål då nu när polisen är inblandad eller kan de helt enkelt använda deras resurser för ett civilfall av förenklat tvistemål då kravet är 2000kr.

Finns flera fall i Danmark och Finland om jag minns rätt där det har gått upp till domstol men friats då de inte kunde påvisa VEM det var som fildelat. Det tidigare gick med "öppen wifi".

Här vill alltså Gothia gå på oaktsamhet vilket är rent nonsens....

Sedan vad sker om man krypterat diskarna, de kan inte tvinga att man låser upp dessa för att de skall granska.

Vid brottsmål har man friat personer vid misshandel eller mord då man inte vet vem gjorde vad. Här snackar vi om fildelning och de hoppas på med dessa bevis fälla någon alls?

Allt handlar om att skrämma folk och få de att betala inget annat. Får tant Sia ett brev med krav på 2000kr annars domstol vilket de hoppas på att hon betalar. Sen om IP - adressen pekar på en skrivare i hushållet lär hon själv inte förstå.

PPs kristallkula hade rätt: http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/616552-utpressningsbrev-t...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nu har förvisso diskussionen sprungit långt ifrån Banhof men men...

Jag är förvisso ingen lagman men rent språkligt tycks det mig ändå vara rimligt att i juridisk mening kalla en friad brottsling för en brottsling. Att man sedan i juridisk mening också kan göra sig skyldig till förtal ifall man gör det, är en annan sak.

Tänk dig ett scenario där en person, vi kan kalla honom Mats, rånar en bank. Hela rånet filmas av övervakningskameror. Polisen rycker ut men innan de hinner fram har rånaren hunnit fly. De gör en brottsplatsundersökning och hittar bevis.
I juridisk mening har alltså ett brott begåtts. I juridisk mening är det även personen på övervakningsfilmerna, Mats, som har begått brottet. I juridisk mening är Mats alltså en rånare.

Låt oss nu säga att polisen efter en tid hittar ledtrådar som gör att de får tag i en misstänkt, närmare bestämt Mats.
Bevisningen anses tillräckligt stark för att väcka åtal. Domstolen anser dock att bevisningen inte räcker för en fällande dom. Mats frias.

Jag kan inte se hur domstolens friande dom kan ändra på det faktum att Mats, som ju faktiskt har begått gärningen som i lagtexten kan anses falla under begreppet "rån", är en rånare, inte bara i "folkmun" utan även i juridisk bemärkelse. Vill man vara språkligt korrekt kanske det mest exakta vore att kalla Mats för en "frikänd rånare" eller "friad rånare".

Som friad rånare har Mats juridiskt sett rätten att behandlas som oskyldig och därmed slippa anklagas för att vara rånare men det är en annan fråga.

Man behöver inte krångla till det, enda sättet att fastställa att Mats är rånare är ifall det går att bevisa att han utfört rånet vilket också innebär att han kommer att dömas för detta. Kan du inte bevisa det så kommer han inte att dömas och kan inte heller anses vara en rånare. Visst kan personer som frias vara skyldiga, men kan du inte bevisa det så spelar det ingen roll.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen håll en trevlig ton och håll er till topic.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man behöver inte krångla till det, enda sättet att fastställa att Mats är rånare är ifall det går att bevisa att han utfört rånet vilket också innebär att han kommer att dömas för detta. Kan du inte bevisa det så kommer han inte att dömas och kan inte heller anses vara en rånare. Visst kan personer som frias vara skyldiga, men kan du inte bevisa det så spelar det ingen roll.

Jo, ibland behöver man krångla till saker.
Hela min argumentation går ut på att tolka språket och vissa ords innebörd. Min slutsats handlar inte om att empiriskt fastställa att Mats är en rånare. Själva den polisiära utredningens och domstolsprocessens juridiska utfall är enligt mitt resonemang ovan irrelevant för huruvida Mats är en "rånare" eller ej.

Man kan också förenkla mitt resonemang på följande sätt:
Premiss 1: En person begår en gärning i vad som juridiskt kallas ett rån.
Premiss 2: Personen som begår gärningen är Mats.
Slutsats: Mats är en rånare i juridisk mening.

Som jag har skrivit ovan är friande eller fällande dom irrelevant. Det är den språkliga innebörden och språkbruket jag är ute efter att belysa.

Sen kanske du inte håller med om att den diskussionen är särskilt viktig, eftersom det är domstolens utlåtande som ger reella konsekvenser i samhället.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

Vill man vara språkligt korrekt kanske det mest exakta vore att kalla Mats för en "frikänd rånare" eller "friad rånare".

Alltså, nej. Det finns ingenting som heter frikänd rånare, det skulle i så fall vara frikänd misstänkt rånare, men det är även det en felbenämning eftersom om man är frikänd, är man inte någon rånare, alls. Det här är samma sak som om man säger att ett mål i till exempel hockey är bortdömt för att domaren hade hunnit blåsa av spelet innan pucken trillade in i målburen, men har domaren blåst av spelet, KAN det inte, enligt regelboken, bli mål och därför kan heller inte något som aldrig har hänt bli bortdömt. Sen att man säger till arbetskamraten på jobbet dagen efter att "AIK fick ett mål bortdömt" och alla nickar i medhåll betyder inte att det var ett bortdömt mål, men man säger så folk emellan i alla fall, trots att det faktiskt är fel.

Skrivet av LaoLao:

I juridisk mening har alltså ett brott begåtts. I juridisk mening är det även personen på övervakningsfilmerna, Mats, som har begått brottet. I juridisk mening är Mats alltså en rånare.

Kanske det fungerade så i någon avkrok i forna sovjet, men här i sverige är man alltså oskyldig tills motsatsen har bevisats i en domstol och först när det har skett kan Mats, i en juridisk bemärkelse, kallas för en "rånare". Sedan kan vem som helst naturligtvis kalla mats för 'typ en rånare ena lixom' ändå, men, som sagt, det har föga fundament i en juridisk mening, eller ens överhuvudtaget då det inte är sant, för vem bestämmer att det skulle vara sant? Han som sade det? Då skulle ju en annan precis lika lätt kunna säga motsatsen; mats är 'typ inte en rånare ena lixom' och det påståendet skulle vara precis lika sant som det första eftersom det i detta fallet är upp till var och en att bestämma vad han anser är "rån" och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Bahnhof kan man alltid lita på! Så jäkla tråkigt att man inte kan ha dom där jag bor annars skulle jag bytta för länge sedan!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är riktigt bra att de kämpar här så folk inte blir slendrianmässigt anklagade utan hänsyn till lag och ordning.

Däremot kan man inte lita på dem. Jag hade bahnhof för några år sedan och då ljög den en rakt i ansiktet om att de inte viste vad routing var och sen ändrade de sig till att det inte var något de kan påverka vilket också är helt fel då det beror på vilka avtal de skrivit med andra leverantörer. Jag hade sjuk dålig ping till vissa servrar, sen bytte jag till en annan leverantör och då blev det grymt bra i stället.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Känns som att diskussionen har spårat ur nåt rejält, är den ens Bahnhof som folk ens diskuterar? Bra att mod går in med uppmaning´, men samtidigt skumt att man inte rensar en hel del inlägg? Antar att det finns för många och dom är svåra att hitta kanske...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Det är riktigt bra att de kämpar här så folk inte blir slendrianmässigt anklagade utan hänsyn till lag och ordning.

Det är rent ut sagt skrattretande att folk på fullaste allvar tror att en internetleverantör, vars affärsidé och verksamhet helt och hållet är beroende på att folk tankar så mycket det bara går, 'kämpar på folkets sida' när intresseorganisationer hotar att sätta dit de som tankar mest.

Alltså, jag har också gått vägen om civil olydnad, jag har stått, bokstavligt talat på barrikader och vevat med fanor, men det här är ju för fan löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Alltså, nej. Det finns ingenting som heter frikänd rånare, det skulle i så fall vara frikänd misstänkt rånare, men det är även det en felbenämning eftersom om man är frikänd, är man inte någon rånare, alls. Det här är samma sak som om man säger att ett mål i till exempel hockey är bortdömt för att domaren hade hunnit blåsa av spelet innan pucken trillade in i målburen, men har domaren blåst av spelet, KAN det inte, enligt regelboken, bli mål och därför kan heller inte något som aldrig har hänt bli bortdömt. Sen att man säger till arbetskamraten på jobbet dagen efter att "AIK fick ett mål bortdömt" och alla nickar i medhåll betyder inte att det var ett bortdömt mål, men man säger så folk emellan i alla fall, trots att det faktiskt är fel.

Kanske det fungerade så i någon avkrok i forna sovjet, men här i sverige är man alltså oskyldig tills motsatsen har bevisats i en domstol och först när det har skett kan Mats, i en juridisk bemärkelse, kallas för en "rånare". Sedan kan vem som helst naturligtvis kalla mats för 'typ en rånare ena lixom' ändå, men, som sagt, det har föga fundament i en juridisk mening, eller ens överhuvudtaget då det inte är sant, för vem bestämmer att det skulle vara sant? Han som sade det? Då skulle ju en annan precis lika lätt kunna säga motsatsen; mats är 'typ inte en rånare ena lixom' och det påståendet skulle vara precis lika sant som det första eftersom det i detta fallet är upp till var och en att bestämma vad han anser är "rån" och inte.

Nej, självklart finns inte termen "frikänd rånare" i juridisk mening. Däremot finns "frikänd" liksom "rånare" (är osäker på om själva begreppet "rånare" finns men det är enklare att använda än "person som har begått ett rån". Båda finns också oberoende av varandra och svenska språket (inte juridiken) tillåter en sammansättning av de båda.

Jag upplever att du är kvar i juridiken och hur den ska tolkas. Jag försöker ta ett steg bort från juridiken och se vad juridikens språk implicerar.

Skillnaden mellan ett bankrån och ett hockeymål är att rånet, om det anmäls och polisen fastställer att brott har begåtts har brottet begåtts, även enligt den juridiska regelboken. Om ingen grips anses brottet vara olöst men fortfarande begånget. Juridiskt sett är den skyldige också fortfarande skyldig. Ett mål som döms bort eftersom det kom efter avblåsningen var aldrig ett mål från början enligt hockeyregelboken.

Jag citerar mig själv (men passar på att förbättra språket något):

Skrivet av LaoLao:

Man kan också förenkla mitt resonemang på följande sätt:
Premiss 1: En person begår en gärning, som juridiskt kallas ett rån.
Premiss 2: Personen som begår gärningen är Mats.
Slutsats: Mats är en rånare i juridisk mening.

Det går att utveckla premiss 1 till att lyda: En person begår en gärning, som anmäls som brottslig. Polisen gör en utredning och slår fast att brott är begånget och brottsrubriceringen är "rån". Här kommer möjligen viss tveksamhet in i det att brottsrubriceringar kan komma att ändras men här har vi själva möjligheten att hypotetiskt tänka oss en gärning som enbart kan ses som "rån".

Sett till vad jag har skrivit ovan går det inte att förkasta slutsatsen utan att förkasta någon av premisserna, det vill säga: antingen har Mats aldrig begått gärningen eller också är personen som har begått brottet inte Mats.

Oskyldigt till motsatsen är bevisad är bara ett juridiskt förhållningssätt som inte påverkar den faktiska skulden eller för den delen den juridiska, särskilt inte i utvecklade demokratier. Min poäng är alltså att juridiken samtidigt kan påstå att "Mats är en frikänd rånare" och "Vi förhåller oss till Mats som att han är oskyldig, eftersom vi inte har bevisat att han är skyldig".

Man måste skilja mellan vad juridiken som fenomen säger om vem som är en "rånare" och vad rättsapparaten kan bevisa. Bevis krävs för dom, inte för att definiera vad skuld är. För att rättsapparaten ska fungera måste lagen vara definierad på förhand och den som bryter mot lagen är per definition en brottsling, dömd eller ej. Bevisning och förhållningssätt till personen är en annan fråga.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

Jag upplever att du är kvar i juridiken och hur den ska tolkas. Jag försöker ta ett steg bort från juridiken och se vad juridikens språk implicerar.

Problemet är dock när man gör det så betyder plötsligt språket ingenting eftersom en personlig definition av "rånare" har helt andra implikationer än vad den juridiska definitionen har.

Du beskrev Mats som en rånare eftersom han fans med på en övervakningskamera, men till skillnad från dig och din personliga definition av rånare har en domstol en annan, och det visade sig att det inte var Mats på bilderna, utan hans enäggstvilling Gunnar. Detta är EXAKT varför vi har det regelverk vi har som skyddar en individ från att bli felaktigt anklagad för brott man inte begått, för i din värld är Mats, oavsett om han har gjort sig skyldig till brottet eller inte, en "rånare", dömd eller inte, enbart för att 'han' finns med på bild.

Skrivet av LaoLao:

Skillnaden mellan ett bankrån och ett hockeymål är att rånet, om det anmäls och polisen fastställer att brott har begåtts har brottet begåtts, även enligt den juridiska regelboken.

Men... snälla du, ett brott har BARA begåtts om en domstol har sagt att ett brott har begåtts. Varken du eller polisen kan göra den bedömningen för då kan vem som helst göra samma bedömning och vips; så är allt satt på ända igen... eller du kanske menar på att din åsikt har större betydelse än andras? Vad gör Mats till en rånare för att DU säger det mer riktig än att JAG säger att han inte är det? Det är här en domstol kommer in. Och polisen kallas ju inte för "lagens långa arm" för intet; armen tar misstänkta brottslingar till häktet, därefter tar åklagare över och sedan bedömer en domstol om den misstänkta brottslingen är en brottsling, eller så frias den misstänkta och därefter betraktas som varken misstänkt eller brottsling.

Polisens uppgift är att omhänderta misstänkta brottslingar och samla in bevis, ingenting annat. Det är domstolen som fastställer om ett brott har begåtts.

Skrivet av LaoLao:

Oskyldigt till motsatsen är bevisad är bara ett juridiskt förhållningssätt som inte påverkar den faktiska skulden eller för den delen den juridiska, särskilt inte i utvecklade demokratier.

Det finns inget som heter "faktisk skuld", ALL skuld är beroende av en mänsklig definition, det är alltså inte en universell absolutism, vilket är varför vi har domstolar överhuvudtaget för att förhindra att det existerar hundratals definitioner om vad till exempel ett "rån " är.

Ditt exempel på Mats som fångats av en övervakningskamera är ett ganska bra exempel på hur individualism är ett synnerligen dåligt verktyg att avgöra saker och ting, då ditt resonemang är helt och hållet baserat på att 'man ser ju att det är Mats på bilderna'. Men om man är blind, kan man ju inte se att det är Mats på bilderna, än mindre se någonting överhuvudtaget. Eller hur.

Stäjvning
Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Va? Menar du att vi inte vet huruvida rättighetsivrarna anklagar piraterna för brott? Sovit under en sten? Det sägs offentligt, varje gång någon i det lägret öppnar truten. Vi har intressanta uttalanden om "man får inte kopiera, oavsett vad lagen säger" och "den som är med i leken får leken tåla" (nu senast), så vi vet redan att denna sekt 1) ser kopierare som brottslingar och 2) själva totalt saknar respekt för lag.

Om du inte håller med den jag citerar, varför tar du inte det med henom då? Jag HAR svårt att se skillnad på alla som för dessa dönicke-argument som tror att lag implicerar rätt och som inte är lyhörda för vad som faktiskt sägs av mig, av andra och i media. Du försökte få det att se ut som om mitt argument vilade på prejudikat och du har påpekat att jag inte vet hur spridningskollens bevisläge ser ut, trots att det är mycket klart att jag 1) argumenterar oberoende av detta och 2) logiskt kan slutleda precis vad spridningskollen har. Vi vet t.ex. att de kollar IP. Det säger de själva. Vi vet också att IP inte säger något om person. Vi vet att de försöker skydda sig här genom att hitta på saker som oaktsamhet. Vi vet att om de har mer än IP<>abonnemang så har det detta utan abonnentens godkännande eller genom att få ett godkännande genom uppträda bedrägligt (insmuget i en EULA eller whatever), och därmed gjort något fuffens. Vi vet också att denna typ av organisationer tidigare använt olagliga metoder och spridit virus och rootkit.
Håller du med om att detta är ett sätt att genom hot om civilrätt klämma folk på pengar, eller håller du inte med? Håller du med om att det är rationellt för spridningskollen att agera så här ur vinningssynpunkt, men att en polisanmälan däremot kanske inte ligger i deras intresse? Håller du med om att detta är rätt obehagligt och att det liksom finns något orimlig här?

Brotten har förvisso inte med saken att göra och det var inte vad jämförelsen avsåg, utan att belysa det orimliga. Till sakfrågan, så ja. Självklart ska allting vara open source, mjukvara som inte är det är defekt. Självklart går inte ett digitalt verk, en film, bok, etc, att skydda från spridning och därmed ska det inte vara annat än lagligt. Vi vet ju dessutom att industrin tycks tjäna på det. Dvs artisterna och författarna tjänar på det. En rad företag som bara sysslar med rättigheterna kanske blir sysslolösa, men det är bara tidsandan. Kopierare som yrke har inte funnits sedan medeltid och hästdroskan är blott en kuriositet. Computers, alltså människor som räknar, har totalt ersatt av elektroniska analoger som vi kallar för datorer. Yrken kommer och går och yrket "tjäna pengar på att vara förläggare" kanske är akterseglat. Framförallt så bör detta styras av marknaden, och den som har de bästa affärsmodellerna, inte juristerna, är de som tjänar mest. De som har de bästa produkterna, inte är aggressivast när de framhärdar sina "rättigheter" är de som tjänar mest. De som lyckas slå mynt av hur saker fungerar på nätet är de som tjänar mest, inte de som effektivast bedriver lobbying. Osv.

Så svar ja. Finns inga rationella eller evidensbaserade argument för kopieringsskydd, för jakt på fildelare eller att dylikt ska befinna sig i limbo där polisen inte ska göra sitt, men rättighetsivrarna kan skrämma skiten ur folk med undermåliga bevis. Det är utpressning, varken mer eller mindre.

Nej, därför att representanterna utgör en dysfunktionell industri och det är industrin som är hotad, inte upphovsmakarna. Det är jurister och ekonomer som tjänar på jakten på dessa "brottslingar" som tydligen inte är farliga nog att polisanmäla, så man har nu tänkt att skrämma pengar av dem i stället.
Du sa "kan inte" när du nyss sa "kan". Möjligheterna att gå i mål med det hela är vad som är oväsentligt.

Vidar så är det självklart att jag KAN vara utsatt för fortkörning. Även om ingen olycka sker. Obehag, det räcker. Eller, jag förstår, du tänker sådär "juridiskt" igen, skiljt från sinnevärlden.
Eh? Jag implicerar att jag VET något om bevisningen genom att säga att den tillhör endera av två kategorier? Men, då hade jag ju vetat vilken kategori! Nej du, detta börjar bli löjligt. Att koppla IP till abonnent gick tydligen via någon tingsrätt, men abonnent, även till ett singelhushåll är inte en person. Så har de något som knyter en person till gärningen, så måste de alltså ha gjort något som inte denna person tillåtit. Typ hemfridsbrott, stalking, dataintrång, whatever. Och om de INTE har det, ja då har de inget case som håller. Jag behöver inte veta något om vad det har för att kunna dra dessa slutsatser! Men visst, du kommer väl med luckan "kan ha fått tips". Väldigt plausibelt. Säkert miljoner med tips till tusentals personer. Missade du verkligen schablonursäkten "oaktsamhet" eller "försummelse" eller vad det var?

Deras lobbying går alltså ut på att skrämmas. Vi kommer söka efter dig även om du inte gjort något olagligt ("man får inte kopiera oavsett vad lagen säger" som den där kärringen sa för några år sedan) och "den som är med i leken får leken tåla" (dvs detta är laglöst område och den starkaste vinner) och det där om "oaktsamhetsbrott" eller whatever (dvs "även om din dator inte är säker för att du confat den fel ska du till skillnad från de vars säkerhetsbrister äventyrar miljoner, få ett straff i form av hotbrev").

Hur kan bevisen vara tillräckliga utan att den är olaglig? Har någon erkänt "gärningen"? Kan de uppvisa en hårddisk där filmen ligger med den anklagades DNA på?

Rädd för? Du hoppas de har bevis? Det är väl snarare något att hoppas på, och något mer att hoppas på är väl att staten slår näven i bordet åt dessa orimligheter.

Det enda jag förstår av ditt inlägg är att du inte förstod mitt. Vad är det för prejudikat du tror att jag behöver? Att det finns en koppling mellan piratkopiering och förluster (hint: vetenskapens domän, inte juridiken)? Att det finns en koppling mellan IP och person (hint: säkerhetsinformatisk fråga, ej föremål för juridik).

Det var de två påståenden jag gjorde, och du vill ha prejudikat? Spridningskollen har inte täckning för sin verksamhet, eftersom den opererar utefter ett pseudovetenskaplig antagande och de kan inte koppla ett IP till en person med mindre än att de har bedrivit hacking eller på annat sätt trakasserat personen för att binda henom till ett IP. T.ex. videoövervakning, stalkning, buggning eller whatever.

Återigen kan jag inte förstå varför du måste använda dig av löjliga tillmälen i din argumentation. Vad är exakt vinning med detta?
Varför ska jag börja debattera med någon du debatterar med? Varför blandar du in mig i det och samtidigt försöker använda den diskussionen för att förlöjliga mig (återigen en konstig och omogen argumentationsteknik).

Vad någon står och säger i medier är endast retorik och inte detsamma som att riktiga anklagelser mot en enskild individ i en domstol. Så innan vi vet hur kravbreven är utformade så vet vi inte heller vad som anklagas. Att du tycker att digitala verk ska vara helt fria att dela som man själv behagar, innebär inte ju inte att upphovsmakaren tycker samma. De har faktiskt i lagens mening rätt att utkräva skadestånd av någon de anser ha olovligen kopierat deras verk och åsamkat dem ekonomisk skada. Oavsett ifall du tycker det är rimligt eller ej. Det är sedan upp till domstolen att avgöra om det anses styrkt att intrång i upphovsrätten skett samt att det förekommer ekonomisk skada.

Vilken bevisning som krävs är sedan också upp till domstolen att avgöra, inte dig eller mig. Vi kan såklart ha åsikter om det och försöka påverka lagstiftaren, men vi kan inte välja att strunta i gällande lag bara för att vi inte samtycker till den. Jag kan inte lämna några garantier för att den bevisningen de eventuellt har skulle vara otillräcklig, och tvivlar starkt på att du kan göra det. Självklart kan vi spekulera i sannolikheten för att de har annan bevisningen än IP-loggar. Men vi kan samtidigt inte veta om de har kommit på någon smart metod för att ytterligare stärka bevisningen. Som jag tidigare nämnt kan man rent tekniskt även använda bevisning som man kommit över på olaglig väg i en domstol. Vilket kanske inte heller är så sannolikt eftersom det kan slå tillbaka hårt mot dem själva.

Jag säger inte att det är rätt, jag säger bara att vi inte vet vilken typ av bevisning som finns eftersom det ännu inte varit nå fall i domstol, det har inte ens skickats ut några kravbrev än så länge.

På din fråga om jag håller med om att det är utpressning med hot om stämning, är svaret att det beror på. Har de inte tillräckligt med bevis för att driva ett civilmål (med tron att de ska kunna vinna), men skickar ut kravbrev för att skrämma folk att betala, så håller jag med om att det är utpressning. Om de däremot tror att de kan vinna ett civilmål och har för avsikt att driva en sådan process mot individen de skickar kravbrev till, ser jag inget problem med det. De allra flesta tvister mellan två enskilda parter löses med en form av förlikning utan att behöva tas upp i domstol. Varför skulle det här vara annorlunda? Så ja, jag hoppas att de har bevisning när de skickar ut kravbrev till enskilda individer. Jag hoppas verkligen inte att de endast skickar ut krav även fast de till och med själva anser att de inte har någon chans i domstolen. Men du tycker tvärtom? Bara för att du ogillar branschen och lagarna så hoppas du att de skickar krav utan tillräcklig bevisning och att de eventuellt lyckas förmå oskyldiga att betala avgiften på grund av rädsla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det är rent ut sagt skrattretande att folk på fullaste allvar tror att en internetleverantör, vars affärsidé och verksamhet helt och hållet är beroende på att folk tankar så mycket det bara går, 'kämpar på folkets sida' när intresseorganisationer hotar att sätta dit de som tankar mest.

Alltså, jag har också gått vägen om civil olydnad, jag har stått, bokstavligt talat på barrikader och vevat med fanor, men det här är ju för fan löjligt.

De hade kunnat vara mer eller mindre tysta som de andra leverantörerna, det är de inte. Personlig integritet är också viktigt.
Går en del bandbredd till vanlig laglig streaming. Ofta är inte prisskillnaden så stor på 10mbt eller 100mbit.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

De hade kunnat vara mer eller mindre tysta som de andra leverantörerna, det är de inte.

Kan ju bero på att dessa andra leverantörer beter sig på ett någorlunda professionellt sätt medans Karlung och kompani mest framstår som pajaser. I slutändan är dock Telias, Comhems och Bahnhovs med fleras beteende helt och hållet baserat på aktieägares inkomster, och alltså inte är något dom gör för att värna om din integritet.

Skrivet av IceDread:

Personlig integritet är också viktigt.

För dig, kanske. Men för dessa moguler som tjänar miljarder på att sälja feta bredbandslinor till dig och andra som tycker att Hollywood skall förse massorna med fri underhållning, betyder "integritet" inte ett jävla skit; dom vill bara ha dina pengar. Att folk inte begriper detta utan tror att Bahnof är på något sätt en kool Robin Hood-kompis som är på allas sida, är, för att vara helt ärlig, smått patetiskt.

Permalänk
Medlem

Gå in på: spridningskollen.org och maila in er protest till digtaliseringsminstern, finns färdigt formulär som bara är att skicka.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Vad är en ip-logg rent tekniskt? Om det är civilrätt så kan ju inte beviset består av någonting som är en textfil hos ena parten. Skulle vara en sak om polisen samlade in loggen men om en privatperson/företag gör det så kan det ju inte vara en fil som vem som helst kan skapa.

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det är rent ut sagt skrattretande att folk på fullaste allvar tror att en internetleverantör, vars affärsidé och verksamhet helt och hållet är beroende på att folk tankar så mycket det bara går, 'kämpar på folkets sida' när intresseorganisationer hotar att sätta dit de som tankar mest.

Alltså, jag har också gått vägen om civil olydnad, jag har stått, bokstavligt talat på barrikader och vevat med fanor, men det här är ju för fan löjligt.

Nej, internetleverantörer är inte beroende av fildelning, raka motsatsen faktiskt. Det får konsekvensen att mer resurser krävs för varje kund, vilket minskar vinstmarginalen. Egentligen är det dock irrelevant, Bahnhofs protest är mot SKs modus operandi och urvattningen av den personliga integriteten som sker snabbare och snabbare. Tro inte att NKVD eller gestapo började med att knacka dörr.

Sen är det självklart att det är ett PR-stunt, men det är i min mening irrelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men... snälla du, ett brott har BARA begåtts om en domstol har sagt att ett brott har begåtts. Varken du eller polisen kan göra den bedömningen för då kan vem som helst göra samma bedömning och vips; så är allt satt på ända igen... eller du kanske menar på att din åsikt har större betydelse än andras? Vad gör Mats till en rånare för att DU säger det mer riktig än att JAG säger att han inte är det? Det är här en domstol kommer in. Och polisen kallas ju inte för "lagens långa arm" för intet; armen tar misstänkta brottslingar till häktet, därefter tar åklagare över och sedan bedömer en domstol om den misstänkta brottslingen är en brottsling, eller så frias den misstänkta och därefter betraktas som varken misstänkt eller brottsling.

Polisens uppgift är att omhänderta misstänkta brottslingar och samla in bevis, ingenting annat. Det är domstolen som fastställer om ett brott har begåtts.

Det finns inget som heter "faktisk skuld", ALL skuld är beroende av en mänsklig definition, det är alltså inte en universell absolutism, vilket är varför vi har domstolar överhuvudtaget för att förhindra att det existerar hundratals definitioner om vad till exempel ett "rån " är.

Ditt exempel på Mats som fångats av en övervakningskamera är ett ganska bra exempel på hur individualism är ett synnerligen dåligt verktyg att avgöra saker och ting, då ditt resonemang är helt och hållet baserat på att 'man ser ju att det är Mats på bilderna'. Men om man är blind, kan man ju inte se att det är Mats på bilderna, än mindre se någonting överhuvudtaget. Eller hur.

Ska stöta mig in i diskussionen och helst avbryta den då det spårar ur. Men nej, det är inte enbart domstol som fastställer att ett brott har begåtts, däremot är det domstol som dömer ut straff. Majoriteten av alla brott kommer aldrig i närheten av en domstol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

Nej, internetleverantörer är inte beroende av fildelning, raka motsatsen faktiskt. Det får konsekvensen att mer resurser krävs för varje kund, vilket minskar vinstmarginalen.

Det är väl ingen som har sagt att dom skulle vara "beroende", men att dom skulle gå back ju mer folk tankar, är... jag vet inte vad jag skall säga, faktiskt. Driver du med mig, eller?

Skrivet av Efta:

Egentligen är det dock irrelevant, Bahnhofs protest är mot SKs modus operandi och urvattningen av den personliga integriteten som sker snabbare och snabbare.

Eller hur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

Majoriteten av alla brott kommer aldrig i närheten av en domstol.

Vad är ett brott och vem bestämmer att ett har begåtts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Återigen kan jag inte förstå varför du måste använda dig av löjliga tillmälen i din argumentation. Vad är exakt vinning med detta?
Varför ska jag börja debattera med någon du debatterar med? Varför blandar du in mig i det och samtidigt försöker använda den diskussionen för att förlöjliga mig (återigen en konstig och omogen argumentationsteknik).

Vad någon står och säger i medier är endast retorik och inte detsamma som att riktiga anklagelser mot en enskild individ i en domstol. Så innan vi vet hur kravbreven är utformade så vet vi inte heller vad som anklagas. Att du tycker att digitala verk ska vara helt fria att dela som man själv behagar, innebär inte ju inte att upphovsmakaren tycker samma. De har faktiskt i lagens mening rätt att utkräva skadestånd av någon de anser ha olovligen kopierat deras verk och åsamkat dem ekonomisk skada. Oavsett ifall du tycker det är rimligt eller ej. Det är sedan upp till domstolen att avgöra om det anses styrkt att intrång i upphovsrätten skett samt att det förekommer ekonomisk skada.

Vilken bevisning som krävs är sedan också upp till domstolen att avgöra, inte dig eller mig. Vi kan såklart ha åsikter om det och försöka påverka lagstiftaren, men vi kan inte välja att strunta i gällande lag bara för att vi inte samtycker till den. Jag kan inte lämna några garantier för att den bevisningen de eventuellt har skulle vara otillräcklig, och tvivlar starkt på att du kan göra det. Självklart kan vi spekulera i sannolikheten för att de har annan bevisningen än IP-loggar. Men vi kan samtidigt inte veta om de har kommit på någon smart metod för att ytterligare stärka bevisningen. Som jag tidigare nämnt kan man rent tekniskt även använda bevisning som man kommit över på olaglig väg i en domstol. Vilket kanske inte heller är så sannolikt eftersom det kan slå tillbaka hårt mot dem själva.

Jag säger inte att det är rätt, jag säger bara att vi inte vet vilken typ av bevisning som finns eftersom det ännu inte varit nå fall i domstol, det har inte ens skickats ut några kravbrev än så länge.

På din fråga om jag håller med om att det är utpressning med hot om stämning, är svaret att det beror på. Har de inte tillräckligt med bevis för att driva ett civilmål (med tron att de ska kunna vinna), men skickar ut kravbrev för att skrämma folk att betala, så håller jag med om att det är utpressning. Om de däremot tror att de kan vinna ett civilmål och har för avsikt att driva en sådan process mot individen de skickar kravbrev till, ser jag inget problem med det. De allra flesta tvister mellan två enskilda parter löses med en form av förlikning utan att behöva tas upp i domstol. Varför skulle det här vara annorlunda? Så ja, jag hoppas att de har bevisning när de skickar ut kravbrev till enskilda individer. Jag hoppas verkligen inte att de endast skickar ut krav även fast de till och med själva anser att de inte har någon chans i domstolen. Men du tycker tvärtom? Bara för att du ogillar branschen och lagarna så hoppas du att de skickar krav utan tillräcklig bevisning och att de eventuellt lyckas förmå oskyldiga att betala avgiften på grund av rädsla?

Vad jag fått veta blir det jäkla liv om man använder tveksamma bevis.

Vad som framgått i tyskland kommer det i bästa fall i förlikning av mindre summa (men man vet ju inte hur förhandlingen gått till utan att ta del av domslutet). Neka i tyskland verkar inte fungera bra eller så är det yttre faktorer som hur många bor i hushållet/krav på wifi säkerhet t.ex.

Men vad som i alla fall verkar vara rätt klart, är att dom går efter ip numer (något dom även själva påstår). Så ja man blir skyldig i stället för oskyldig tills motsatsen bevisats. Sen med dessa metoder är man inte garanterad att man tar rätt gärningsman.

Jag tar hellre riktigt domslut, än utpressning där man erkänner brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Lite osäker på hur ett VPN-program tekniskt fungerar men borde det inte finnas en del IP-adresser i en torrent som inte tillhör den faktiska brukaren?

Brukaren av den "påstådda" IP-adressen emottar nu ett krav.
Bevisbördan ligger ju inte på den åtalade men ifall ISP'n lämnat ut uppgifterna (Och av domstolen anses vara facit) blir det inte omvänd bevisbörda då helt plötsligt?

Permalänk

Är det inte lite komiskt att alla jublar när Bahnhof går ut med sådana här saker? Även fast det inte gör ett jävla skit...

Snacka om bra PR-byrå de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Kan ju bero på att dessa andra leverantörer beter sig på ett någorlunda professionellt sätt medans Karlung och kompani mest framstår som pajaser. I slutändan är dock Telias, Comhems och Bahnhovs med fleras beteende helt och hållet baserat på aktieägares inkomster, och alltså inte är något dom gör för att värna om din integritet.

För dig, kanske. Men för dessa moguler som tjänar miljarder på att sälja feta bredbandslinor till dig och andra som tycker att Hollywood skall förse massorna med fri underhållning, betyder "integritet" inte ett jävla skit; dom vill bara ha dina pengar. Att folk inte begriper detta utan tror att Bahnof är på något sätt en kool Robin Hood-kompis som är på allas sida, är, för att vara helt ärlig, smått patetiskt.

Att många företag endast vill ha dina pengar må stämma för många. Du glömmer dock att det är personer som jobbar och driver företag och alla är inte lika. En person blir inte en elak person bara för att denna börjar driva ett företag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

På dem bara! Fram med högafflarna och sluta inte slå förens kräket inte rör på sig.

Haha jag är sen på bollen men detta var ett roligt inlägg.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Macatonia:

Är det inte lite komiskt att alla jublar när Bahnhof går ut med sådana här saker? Även fast det inte gör ett jävla skit...

Snacka om bra PR-byrå de har.

Gör dom inte ett skit?

Dom motsätter sig alla initiativ som hotar personlig integritet. Dom driver en internetleverantör som levererar en tjänst där man arbetar för att anonymisera användaren; Lex Integrity. Dom har också en väldigt kostnadseffektiv VPN-lösning som gör dig fullständigt anonym på internet.

Att anklaga Bahnhof för att inte göra ett jävla skit är väldigt ignorant. Vad fan gör du? Förutom sprida ignorans och ilska på internet. Gå och ställ dig i badrumsspegeln och ta en ordentlig titt på dig själv innan du skriker på andra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt