Kanske offtopic: Gäller civilrätt och avtal

Permalänk

Kanske offtopic: Gäller civilrätt och avtal

Hej,

Skickar denna fråga och hoppas det finns kunniga rådgivare.

Mitt företag har vunnit ett offentligt avtal, sedan ganska länge tillbaka. Vid en analys visar det sig att det kostar oss mer att utföra tjänsten än vad vi faktiskt tar betalt. Alltså; vi gör förluster inom nuvarande avtals spelregler.

Jam vi har alltså varit slarviga i vår kalkylering.

Jag vill häva avtalet. Alternativt hitta andra lösningar förstås (prisökning/kostnadsbesparning).

Vad är mina möjligheter att häva avtalet?

Permalänk
Hedersmedlem

Snabb Googling gav mest svar åt andra hållet, d v s kommuner som vill häva avtal när det blivit dyrare etc.

T ex http://upphandling24.se/vad-kravs-for-att-kunna-hava-avtalet/

En sak som det dock står är:

"Avtalsrättsligt är det en grundregel att avtal ska hållas. Detta medför att det krävs en hel del för att få frångå ett avtal mot den andra partens vilja. Upphandlingsrätten styrs istället av transparens- och likabehandlingsprincipen vilka kräver att anbudsförutsättningarna inte får ändras i efterhand på ett sätt som kan antas ha påverkat konkurrensen om avtalet. Utrymmet för att komma överens om/acceptera förändringar av ett upphandlat avtal är därför ytterst begränsat."

Om ni vill häva avtalet med motivationen att det "blir för dyrt" så kan ni säkert åka på skadeståndskrav (men det beror säkert på hur avtalet är skrivet - ni får lusläsa).

Det intressanta i länken ovan är ju att företaget höjde priser och att kommunen inte hade rätt att häva trots detta. Så om det nu gått en längre tid från när ni vann upphandlingen så ser det ut som det finns möjlighet för er att höja priset så ni inte går back utan att de automatiskt har rätt att häva avtalet.

Känns dock som det måste finnas någon advokatbyrå som kan ge bättre svar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

När det gäller företag så är det avtalet som gäller. Brukar dock finnas saker man kan få mer för, t ex saker som inte har kunnat förutse. Men det krävs nog att någon kunnig får kolla på avtalet om ni vill ha något vettigt och givande svar.