Page fault in a non paged area vid torrenting.

Permalänk
Medlem

Page fault in a non paged area vid torrenting.

Hej allihopa!

Har stött på en rätt udda grej sen jag byggde om min dator. Varje gång jag försöker hämta större filer från internet så får jag nästan varje gång BSOD med texten PAGE_FAULT_IN_A_NON_PAGED_AREA. Misstänker att det handlar om något med mina ramminnen. Problemet dyker enbart upp vid hämtning av torrents, och aldrig annars. Inte ens vid tyngre spel etc.

µTorrent och Bittorrent klarar inte ens mindre filer. Deluge funkar okej, förutom vid större filer.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Börja köra memtest86 i några timmar.

Med tanke på att du har en gammal 840 SSD med TLC-minnen (som hade grava hastighetsproblem) och att torrent belastar lagringsenheten mycket kraftigt så kan man tänka sig något som krånglar med den. Har du senaste firmware?

Man kan också tänka sig skadade sockelpinnar till CPU som påverkar minnes- och/eller pcie-bussarna på ett orutsägbart sätt under vissa typer av belastning.

Vilket OS? Alla drivrutiner installerade och uppdaterade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag lägger min högkvalitiva gissning på hårdisk strul.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Börja köra memtest86 i några timmar.

Med tanke på att du har en gammal 840 SSD med TLC-minnen (som hade grava hastighetsproblem) och att torrent belastar lagringsenheten mycket kraftigt så kan man tänka sig något som krånglar med den. Har du senaste firmware?

Man kan också tänka sig skadade sockelpinnar till CPU som påverkar minnes- och/eller pcie-bussarna på ett orutsägbart sätt under vissa typer av belastning.

Vilket OS? Alla drivrutiner installerade och uppdaterade?

Ja, jag har hört en del om detta sen tidigare. Har ett svagt minne av att jag laddade ner Samsungs SSD-mjukvara och uppdaterade allt, men jag vågar inte svara på det rakt av.

Min 840 är dock inte den disken som jag tankar till. Jag har en extern disk på 2 TB, samt en gammal intern HDD på 500 GB, som står för merparten av det jobbet. Är rätt säker på att jag upplever BSOD oavsett vilken disk det tankas till.

OS är Windows 10 Home 64-bit. Vilka drivrutiner ska jag lista? Erkänner att jag nästan enbart lägger fokus på GPUns drivrutiner, så det kan nog finnas en del daterade grejer.

Ska testa att köra memtest så snart som möjligt. Har enbart provat Windows inbyggda minnesdiagnostik, och stötte inte på några konstigheter då. Känns ändå värt att nämna i sammanhanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det verkar som att problemet har löst sig. Det jag gjorde var att avinstallera programvaran för mitt ASUS PCE-AC56, alltså mitt trådlösa nätverkskort. Googlade runt en del, och mycket pekade på att det var just drivrutiner för nätverkskort som spökade för många.

Sitter med µTorrent igång just nu när jag skriver detta. Har hunnit få ner strax över 3 GB av en fil på 15 GB. Ser ljust ut för tillfället.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H