Permalänk

SSD M.2 NVMe

Jag har ett moderkort från ASUS, modell Z170-P och enligt manualen så klarar M.2 porten både SATA och PCIe
När det står PCIe, klarar den en NVMe SSD då?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Avstängd

@BobMarley:

Den stöder.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Precis. Det var det jag skrev. Är PCIE = NVMe i detta fall?
Skulle en M.2 Samsung 950 Pro NVMe SSD fungera i denna port?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BobMarley:

Precis. Det var det jag skrev. Är PCIE = NVMe i detta fall?
Skulle en M.2 Samsung 950 Pro NVMe SSD fungera i denna port?

Det dom menar är att den stöder både PCIE och M.2 och det menas med att om du vill köra en SSD på M.2 så klara den av det eller om du skulle vilja köra SSD på PCI Express 3.0 ×4.

PCIE

M.2

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Precis. Det var det jag skrev. Är PCIE = NVMe i detta fall?
Skulle en M.2 Samsung 950 Pro NVMe SSD fungera i denna port?

Nej det är inte samma sak. PCIe är själva porten och NVMe är mjukvaran/interfacet/hur de kommunicerar över den.
Men ja det fungerar. Z170 har stöd för NVMe.

Skrivet av superegg:

Det dom menar är att den stöder både PCIE och M.2 och det menas med att om du vill köra en SSD på M.2 så klara den av det eller om du skulle vilja köra SSD på PCI Express 3.0 ×4.

Nej han frågar ju två gånger om den stödjer NVMe...

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Nej det är inte samma sak. PCIe är själva porten och NVMe är mjukvaran/interfacet/hur de kommunicerar över den.
Men ja det fungerar. Z170 har stöd för NVMe.

Nej han frågar ju två gånger om den stödjer NVMe...

Äntligen någon som ger mig ett svar på det jag faktiskt frågar efter. Två gånger dessutom.
Tack för det.

Jag vet precis vad en PCIe SSD är, som den Intel 750 som visas på bilden ovan.
Det jag vet om M.2 är att den är ansluten till PCI Express och kan använda SATA eller NVMe som protokoll.
Sedan finns det även U.2 där NVMe SSD'n är i vanligt 2.5" format men har en speciell PCIe kontakt.
På moderkortet sitter denna U.2 kontakt bredvid de vanliga SATA kontakterna.
Det är inte alla moderkort som har denna U.2 kontakt.
Den brukar finnas på moderkort som kostar lite mer pengar än det jag har.

Det framgår inte specifikt i manualen att moderkortet stöder NVMe utan det står bara SATA eller PCIe.
Eftersom det stod PCIe så tyckte jag det var konstigt eftersom jag förknippar PCIe med SSD'er som Intel 750 där man faktiskt ansluter SSD'n till en vanlig PCIe port.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden. Upptäckte att mitt två år gamla ASRock Z97E-ITX klarar av M.2... så här står det;

"1 M.2 (PCIe Gen2 x2 & SATA, Supports 30mm and 42mm M.2 devices)"

Nu kikar jag på en sån här; http://www.watercoolinguk.co.uk/p/SAMSUNG-SM961-NVMe-SSD-PCIe...

Om jag förstår det rätt så passar tyvärr endast korten som ser ut som frimärken... ?

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Lånar tråden. Upptäckte att mitt två år gamla ASRock Z97E-ITX klarar av M.2... så här står det;

"1 M.2 (PCIe Gen2 x2 & SATA, Supports 30mm and 42mm M.2 devices)"

Nu kikar jag på en sån här; http://www.watercoolinguk.co.uk/p/SAMSUNG-SM961-NVMe-SSD-PCIe...

Om jag förstår det rätt så passar tyvärr endast korten som ser ut som frimärken... ?

De du ska leta efter är 2230 eller 2242 M.2 (Den du länkade är 2280, 22mm bred, 80mm lång)

Enligt vad du länkade ovan så ska den klara båda Sata och PCI-E 2.0 2x versioner dock.
Snabb prisjakt koll ger detta på 2242 storlek. Där kan finnas fler, men det verkar vara 256GB eller enstaka 512GB som är max, och mest lite mindre kända tillverkare.