Erfarenheter av skillnader mellan Windows o Mac

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av skillnader mellan Windows o Mac

Är väldigt sugen på att köpa en Macbook till mina studier, dock är det ett väldigt svårt beslut för mig vad jag ska välja för någon och om det kommer att vara värt det. Vi har i skolan stationära mac's men jobbar även i tyngre redigeringsprogram hemma och behöver ha något mobilt, nu tänker jag att jag kan göra allt på min macbook om jag köper rätt och sparka ut den stationära genom fönstret på 4e våningen? Stämmer det eller är bärbara mac's bara skit? Vad har ni för erfarenheter av respektive modell och tror ni jag kommer att bli nöjd om jag lägger alla mina sparade pengar på en? Vad ska jag ha för modell isåfall? Har bestämt mig för att jag ska ha 15' skärmen åtminstone, vikt och tjocklek o liknande fjanteri bryr jag mig inte om, bara prestandan är bra, pris är inte heller viktigt men ju billigare desto bättre!

Permalänk
Medlem

Använder numera bara Mac i redigeringsväg, men redigerar mest bara bilder. Har lite filmredigering på min iMac ibland och det fungerar riktigt bra. Har redigerat lite smått på MBP:n, men vill ha en större skärm när jag jobbar.
När det gäller MBP så bör du nog välja en med i7, 16GB RAM och en större SSD och det är där "billigare" inte riktigt vill vara med längre..

När det gäller prestanda, så går det oftast inte att jämföra stationär dator vs bärbar, den stationära vinner alltid om det är jämförbar hårdvara. Anledningen till att skaffa bärbar, är nog för de flesta att kunna arbeta/spela etc. när man är iväg..

Final Cut Pro ska ju vara snabbare på OSX, än Adobes Premiere Pro. Så det kan ju vara värt att testa, om du vill ha mesta möjliga prestandan av hårdvaran.
https://www.macprovideo.com/hub/final-cut/final-cut-pro-x-vs-...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD