Microsoft förutspår slutet för QWERTY-tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Musen lär ju dö först. Så fort eyetracking slår igenom på riktigt blir musen helt överflödig. Gissar på max två år.

Njae... ögonspårning kan inte ersätta rakt av, då det finns flera tillfällen då man antingen vill flytta muspilen utan att flytta blicken eller tvärtom. Som komplement, jepp. Ersättare, njäpp.

Och hur skulle man "klicka"? Blinka med ögonen vore otroligt irriterande. Säga "KLICK" vore lika illa. Samma sak med nickande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Önsketänkande i klass med att säga "I framtiden kommer alla ha flygande bilar"

Än så länge så finns det inte något som kan ersätta tangentbord på ett smidigt och praktiskt sätt, så lite väl tidigt att komma med sådana påståenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Njae... ögonspårning kan inte ersätta rakt av, då det finns flera tillfällen då man antingen vill flytta muspilen utan att flytta blicken eller tvärtom. Som komplement, jepp. Ersättare, njäpp.

Och hur skulle man "klicka"? Blinka med ögonen vore otroligt irriterande. Säga "KLICK" vore lika illa.

Hehe nja, det skulle väl kanske funka men jag tror musknapparna flyttas till tangentbordet/kontrollen när det väl beger sig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Påminner mig om när smartphones och tablets började komma ut. Fanns många som trodde att allt skulle använda pekskärmar i framtiden. Grejen är bara den att alla gränssnitt har sina för och nackdelar, samt att man ska inte glömma bort "känslan" heller.

Att sitta och diktera text är inte alls lika trevligt, även om det hade haft 100% träffsäkerhet.

Permalänk
Medlem

HAL 9000 hälsar och säger att han verkligen gillar den här idén!

"Fysisk interaktion har liksom aldrig varit min grej..." - HAL 9000

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

rätt fet clickbait där. artikeln handlar ju om döden för tangentbord i sitt hela. inte bara för qwerty tangentbord. jag trodde det skulle bli att dom släpper tex dvorak tangentbord med sina surface pros tex

SweC börjar komma med fler och fler click-bait artiklar, känns som att de kan bättre.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

"Ryktet om min död är starkt överdrivet"

Om han nu är så smart som han försöker påskina, den där liraren från Microsoft, varför har han inte släppt en product som ersätter tangentbordet då? Han har ju onekligen haft tid på sig att fundera...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Vi kommer inte se tangentbordet försvinna som primär input metod närmaste 100åren

1. Touch skärmar har tangentbord bara att de inte är fysiska.
2. Röst funkar inte för att hantera dokument. Vem vill diktera en hel jävla rapport?
funkar inte heller i kontorslandskap heller. Eller på bussen. Vem vill alla ska höra meddelande man skriver?

Enda sättet jag kan tänka mig att man tar bort tangentbord är om man få fungerande mind - dator länk.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Musen lär ju dö först. Så fort eyetracking slår igenom på riktigt blir musen helt överflödig. Gissar på max två år.

Över min döda grav.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Entusiast

Kroppsstyrning? Ja då kommer inte framtida esl-proffs bli ifrågasatt som idrottare iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte på någon av dem touch-/röst-/ögonigenkänning...om man kunde "styra" elektronik/program med hjärnan så är jag med. Sciencefiction. Visst; men att något av ovanstående skulle ersätta tangentbord helt och hållet är ju fantasi även det.
Tankestyrning eller basta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och hur ska jag då komma ihåg mitt lösenord för alla sidor?

Alla andra kommer göra det åt dig när du sitter där och gapar ut det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det blir svårt att slå mus och tangentbord. Användare vill ha precision och förmågan att snabbt släppa eller greppa enheten. Det krävs förmodligen en tredimensionell inputdevice för att användare direkt ska styra med sina händer och fingrar.

http://www.dulldulldull.com/wp-content/uploads/2015/01/NintendoPowerGlove.jpg

Googla på Leap Motion. Äger en sån själv så vet att det funkar.

Permalänk
Inaktiv

De har rätt. Qwerty i mobiltelefoner är helt värdelöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja!

Passa på och byt ut hjulet med! Hur kommer det sig att 99% av dagens landbaserade fordon använder sig av 7 000 år gammal teknik?! Vi är väl inga stenåldersmänniskor ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Permalänk
Snusfri

Jösses vad folk överreagerar då.
Han tror att vi kommer att överge tangentbordet i framtiden till förmån för förmodade bättre inmatningsenheter, vilket sannolikgt kommer att ske.

På min mobil använder jag nästan enbart voice input numera då det är betydligt mer bekvämt än att använda onscreen tangentbordet.

Saken är att för tillfället finns det inget som kan ersätta tangentbordet till en PC, det finns komplement, men vi får helt enkelt se vad som utvecklas och hur väl det fungerar för diverse uppgifter i framtiden.

Sitt lungt i båten gott folk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Så teknik bör överges bara för att den uppfanns för länge sen? Bra tänkt där MS. Och sluta använda hjulet samtidigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt hur man ska kunna byta till ögon- och röststyrning. Tänk om man ska skriva långa, tunga dokument - det kommer ta betydligt längre tid om man ska behöva säga allting. Dessutom blir det svårare att kommunicera privat om du måste stå och babbla mot din enhet i det offentliga.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Nä, nej ..kommer inte hända och röststyrning har alltid varit kass från windows 98 till nu och finns inget riktigt bra alternativ även om ms vill ha lite cortona reklam och visa det är framtiden så skulle det inte fungera och jag personligen kommer inte gå över till något annat och skulle möjligen vara om man kunde styra datorn med tankar kanske men då skulle väll MS registrera dom med ...så nej tror inte på det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Tänk om man ska skriva långa, tunga dokument - det kommer ta betydligt längre tid om man ska behöva säga allting.

Nja, hur tänker du nu? Har svårt för att tro att en fullt fungerande människa skulle skriva snabbare än de talar. Ja, möjligtvis om man normalt skriver väldigt snabbt men talar långsamt.

Förutsätter naturligtvis att de mot all förmodan kan utveckla ett fullt fungerande system för röstigenkänning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Alltså, har han själv prövat att använda tjänsterna han ser ska ersätta tangentbord? Vad pratar vi för tidsintervall, jag tror definitivt att ungefär samtidigt som vi har t.ex Warp-drive, så har vi säkert ersatt tangentbordet med något annat. År 2100 tidigast...
Även om min dator förstod tal till hundra procent så vill jag ändå skriva ibland, (på natten t.ex) vem vill sitta och diktera en bok, t.ex. Dessutom så talar jag annorlunda än jag skriver så mina uppsatser hade då bara blivit obegriplig skit...

Kom på en sak till, det är oft jag vet, men har någon sett en SF film, vilken som helst där det inte finns någon form av tangent input?
Kan på rak arm inte komma på någon....

Funderingar
Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Foliehatten på för min del.

Mycket kritisk till uttalandet för egen del, aldrig haft användning av röstkommandon och dylikt.

Tangentbord kommer jag aldrig byta ut mot något, muskelminnet är underbart och man hittar tangenterna som ingenting, att förutspå slutet för QWERTY-tangentbord är som profetian om att jorden skulle gå under år 2012 p g a att maja-indianerna eller vad det var för indianer, inte hade orkat göra en till kalender, lika knäppt uttalande i mitt tycke och helt befängt.

Än om jag tror att det mer kan liknas med mutualism, alternativt kommensalism beroende på hur de båda påverkar användandet sinsemellan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Var det han som valde att ta bort startmenyn från Windows? Alla människor är vana vid qwerty standarden, varför ändra??? Hur många använder Cortana och hur bra funkar det??

Microsoft ska alltid hålla på och pilla och ändra på saker folk tycker funkar bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Självklart kommer inte tangentbord dö ut, åtminstone inte innan vi uppfunnit tankestyrning där man bara kan tänka ihop en A4 med text. För enklare inmatning typ en sökning eller liknande funkar det med t.ex. röstigenkänning, men det är knappat något man använder till att författa en hel uppsats.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Röststyrning som komplement är något jag ser fram emot, men att enbart styra med röst blir både svårt och bökigt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Kul när de äldre damerna börjar skrika ut sina lösenord

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Foliehatten på för min del.

Mycket kritisk till uttalandet för egen del, aldrig haft användning av röstkommandon och dylikt.

Tangentbord kommer jag aldrig byta ut mot något, muskelminnet är underbart och man hittar tangenterna som ingenting, att förutspå slutet för QWERTY-tangentbord är som profetian om att jorden skulle gå under år 2012 p g a att maja-indianerna eller vad det var för indianer, inte hade orkat göra en till kalender, lika knäppt uttalande i mitt tycke och helt befängt.

Än om jag tror att det mer kan liknas med mutualism, alternativt kommensalism beroende på hur de båda påverkar användandet sinsemellan.

Vad som framkommit så var det bara en viktig händelse som skulle ha hänt 2012, så det byggdes till ett luftslott. Är samma sak som 2000, där kaos skulle hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Pepsin:

Helt på din linje med, kan int det förstå att det tog 50+ inlägg för att komma till tanke styrning, det är det enda jag kan komma på som skulle slå tangentbord och mus. På i stora drag alla plan.

Det sagt så är touch och röststyrning överlägsen mus och tangentbord i vissa situationer

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Det säger sig självt att det finns en rad uppgifter som inte kan ersättas med röst och flaxande armar så undra om inte någon journalist dragit förhastad slutsats på något som dessutom är taget ur sitt sammanhang? Vore inte första gången... precis som FUD om att SSD inte kan behålla data om den är avstängd. Det visade sig också vara ett gigantisk missförstånd som cementerades och nu är "sanning", fast det inte är så.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net