Permalänk

Elgiganten rea

Elgiganten har en TV som kallas LG 55UH605V som kostar 5990. Jag hittar inte speciellt mycket information om den på Internet vilket är lite misstänktsamt. Specsen ser ok ut, den borde fungera bra till att bara titta på TV och film?
LG 55UH605V

Är det någon som är irriterad på namn på TV-apparater som verkar påhittade för att det ska vara svårt att jämföra?

Permalänk
Medlem

Nja helt påhittade är dom inte. LG är tillverkaren, 55 är tum-storleken. UH står för Ultra HD (UHD), 605V är modellen i deras serie. Skulle gissa på att de tillverkar en hel del modeller vi aldrig ser i Sverige som är mer anpassad för andra marknader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Specsen ser ok ut, den borde fungera bra till att bara titta på TV och film?

Ja den borde fungera bra till det, eftersom det är en TV.

Skrivet av Cyperdyne68:

Är det någon som är irriterad på namn på TV-apparater som verkar påhittade för att det ska vara svårt att jämföra?

Det beror mycket på att det används olika nummer / beteckningar för olika länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Nja helt påhittade är dom inte. LG är tillverkaren, 55 är tum-storleken. UH står för Ultra HD (UHD), 605V är modellen i deras serie.

Oj, det hade vi inte en aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja den borde fungera bra till det, eftersom det är en TV.

Det beror mycket på att det används olika nummer / beteckningar för olika länder.

Och för olika butikskedjor. Det är inte ovanligt att Siba har ett artikelnummer och Mediamarkt/Elgiganten/whatever ett annat, på så sätt slipper de prismatcha varandra.

"Javisst, det är en 55" Sony i 6400-serien men den här heter KDL-55W6401P, den på Elgiganten heter KDL-55W6401Q"

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det beror mycket på att det används olika nummer / beteckningar för olika länder.

De olika modellerna är helt enkelt anpassade för olika ländernas sändningsstandarder.

Skrivet av zarkov:

Och för olika butikskedjor. Det är inte ovanligt att Siba har ett artikelnummer och Mediamarkt/Elgiganten/whatever ett annat, på så sätt slipper de prismatcha varandra.

"Javisst, det är en 55" Sony i 6400-serien men den här heter KDL-55W6401P, den på Elgiganten heter KDL-55W6401Q"

Att SIBA har ett annat ARTIKELNUMMER än Elgiganten är inte konstigt. Att SIBA köper in TV-apparater med en annan MODELLBETECKNING är strategi, såklart. Kanske t.o.m. kartelliknande strategi om man så vill eftersom man medvetet delar upp marknaden och vilseleder konsumenten genom att försvåra prisjämförelsen.
En djupdykning i specifikationerna påvisar alltid, ofta mindre men ändock existerade, särdrag mellan de till det yttre väldigt snarlika modellerna. Det kan vara så att SIBAs variant har stöd för WiFi men inte den som Elgiganten säljer. Så det är inte samma modell till 100%.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ofta kan skillnader vara så små som att den ena modellen kan interpolera bilden i 800 Hz medans den likartade modellen kan göra det i 600 Hz eller 1000 Hz eller dylikt. Man får gå efter den första siffran framför allt. LG 6 är deras billigaste serie typ. Heter TVn 680 i Sverige heter den 6800 i USA. Heter den t.ex. 685 kan man ta bort 5:an och bara söka på 680 eller 6800 om man vill ha mer information.

I övrigt så använder alla LG:s TV IPS-paneler, vilket inte är en bra sak i TV-världen även om man kan få intrycket att det är något bra på datorforum. Medioker svärta och ojämn bakgrundsbelysning bland annat. Dock de bästa betraktningsvinklarna bland LCD.

Permalänk

@JockeII: är Samsung bättre?

Permalänk

Har en LG55UF695V, den gick på 7990:- före sommaren och saknar HDR.

Så kan bara anta att detta är ersättningsmodellen för TV:n jag har.
Du får förmodligen oerhört prisvärd TV med trevlig bild i klass med vad man kan förvänta sig för prislappen och den bästa smart tjänsten jag sett på TV ihop med deras smidiga Magic Remote.

Det föregående talare skriver om LG och IPS-paneler är delvis sant, dock överdrivet. IPS panelen är trevlig, men man måste ställa ner bakgrundsbelysningen >70% så blir det bättre.

Föredrar LG's med sina IPS paneler framför Samsung apparaterna jag sett i samma prisklass, men båda har sina för och nackdelar.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7-6700K 4.0ghz l Kylare: Noctua NH-D15 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1080 8GB SC l Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB 3000mhz l Lagring: Samsung SSD 750 EVO 500GB, WD Green 3TB l Chassi: Fractal Design R3
Skärm: Acer 27" XB270H 144hz Nätagg: Seasonic s12ii 620w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Elgiganten har en TV som kallas LG 55UH605V som kostar 5990. Jag hittar inte speciellt mycket information om den på Internet vilket är lite misstänktsamt. Specsen ser ok ut, den borde fungera bra till att bara titta på TV och film?
LG 55UH605V

Är det någon som är irriterad på namn på TV-apparater som verkar påhittade för att det ska vara svårt att jämföra?

"Påhittade" är de inte, och vet man vad beteckningarna står för kan man utläsa en hel del information... Men samtidigt är dessa onödigt krångliga och som andra påpekat ett sätt för återförsäljarna att få en "exklusiv" modell som de slipper prismatcha med andra återförsäljare.

Har egentligen ingen direkt koll på LGs LCD modeller men ta en titt här:

http://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&id...

LG UH60
The cheapest 4K TV from LG in 2016 will be UH600. It will be available in May in 49, 55 and 65-inch sizes. It no longer has HDR processing and webOS.

IPS LCD (M+ panel)
4K resolution
100 Hz panel
USB recording (only in Europe)
20W speakers
WiFi (n standard)

49” LG 49UH600V
55” LG 55UH600V
65” LG 65UH600V

(och ja, modellbeteckningen skiljer sig något, men som sagt, antagligen någon mindre (design?)skillnad).

Det du bör uppmärksamma är att LG billigare 4K modeller använder en annan pixellayout än de dyrare 4K modellerna (huruvida du i slutändan bryr dig är en annan sak).

Jag skulle gissa att det är i princip samma modell som säljs i USA under beteckningen "uh6100", men eftersom LG (precis som de flesta andra tillverkarna) inte alltid marknadsför samma modeller i USA och Europa samt Asien är det möjligt att det inte alls är samma panel (även om jag som sagt var tro/gissar det).

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uh6100 [Disclamer]: kan vara en helt annan panel och ha helt andra "features", men antagligen motsvarar den amerikanska modellen den på Elgiganten.
Edit: Verkar inte finnas i 55" i USA (utan enbart 43-49") så lite mer osäker på om det faktiskt är samma panel.

Ang. Samsung vs LG, Samsung har enbart (eller till 99% VA-paneler) medan LG i allmänhet använder IPS (men också VA enstaka fall). Mer en fråga om du vill ha en VA-panel eller en IPS. (Jag föredrar VA utifrån mina användningsområden, medan andra föredrar IPS).

(LG tillverkar också OLED-paneler, men i en annan prisklass).

Permalänk

Dom hade inte tvn i butik så det blev inget köp. Såg dock en annan LG 4k tv som stod bredvid en Sony full hd tv. Båda visade någon testfilm med många panoreringar. Bilden på Sonys tv var mjuk som en dröm medan LG hackade så man fick huvudvärk. Fel inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Dom hade inte tvn i butik så det blev inget köp. Såg dock en annan LG 4k tv som stod bredvid en Sony full hd tv. Båda visade någon testfilm med många panoreringar. Bilden på Sonys tv var mjuk som en dröm medan LG hackade så man fick huvudvärk. Fel inställningar?

Troligen fel inställningar. Om de nu inte låg i heeelt olika prisklasser. De konspiratoriskt lagde kan ju fundera på om inställningar och demomaterial är valt för att sälja fler Sony-apparater...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@Cyperdyne68: Fel inställningar är en trolig bov i det hela men man får inte glömma att väldigt många apparater idag har stora problem med panoreringar´. Vanligt att de just hackar, om än normalt så att det *knappt* är märkbart. Köpte TV för ca ett år sedan i mellansegmentet (ca 12.000kr) och i stort sett alla apparater jag tittade på hade problem med panoreringar, de flesta var dock knappt märkbara och bör inte störa den genomsnittliga TV-tittaren.

Sen tror jag i ärlighetens namn att vissa butiker är så fula att de medvetet gör att vissa apparater visar sämre bild än vad de egentligen har. Annars vet jag inte hur man ska förklara vissa av de horribla inställningarna som frekvent förekommer. Kan knappast röra sig om inkompetens i alla fallen.

Angående svårigheten att hitta recensioner för många apparater som säljs i Sverige så är det, som andra varit inne på, en bra ide att ta reda på den amerikanska motsvarigheten som ofta har väldigt många recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Dom hade inte tvn i butik så det blev inget köp. Såg dock en annan LG 4k tv som stod bredvid en Sony full hd tv. Båda visade någon testfilm med många panoreringar. Bilden på Sonys tv var mjuk som en dröm medan LG hackade så man fick huvudvärk. Fel inställningar?

Kan vara fel inställningar "omedvetet" eller också högst medvetet.

Annars brukar Sony generellt sett få bra kritik för sin "motion-handling" så det är inte helt orimligt att Sonyn faktiskt är bättre.

Sen får man ju fundera på om man köper en ny TV för att kolla på testslingor av panoreringar...

Dvs, att titta på en TV i butik är i regel rätt meningslöst och än mer meningslöst om man försöker jämföra den med en annan TV som står bredvid eftersom man inte har en aning om hur TV-apparaterna är inställda (och vad det är som visas).

Permalänk
Medlem

Butiksdemos har ju överdrivet låga framerates för att man ska motiveras köpa apparater med påslagen motionflow/motion plus etc. Jag hade inte vågat satsa på en IPS-tv. LG har ingen historia av att göra bra TV-apparater, framförallt inte i de lägre prisklasserna. Enda undantaget är deras OLED-modeller. IPS är över lag detsamma som dålig svärta. Vet inte om det finns några undantag, men jag skulle inte chansa.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att SIBA har ett annat ARTIKELNUMMER än Elgiganten är inte konstigt. Att SIBA köper in TV-apparater med en annan MODELLBETECKNING är strategi, såklart. Kanske t.o.m. kartelliknande strategi om man så vill eftersom man medvetet delar upp marknaden och vilseleder konsumenten genom att försvåra prisjämförelsen.
En djupdykning i specifikationerna påvisar alltid, ofta mindre men ändock existerade, särdrag mellan de till det yttre väldigt snarlika modellerna. Det kan vara så att SIBAs variant har stöd för WiFi men inte den som Elgiganten säljer. Så det är inte samma modell till 100%.

Uppenbarligen förstod du ändå vad jag menade.

Poängen är att det är väldigt lätt att erbjuda en prisgaranti om man är ensam återförsäljare av en vara.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Uppenbarligen förstod du ändå vad jag menade.

Poängen är att det är väldigt lätt att erbjuda en prisgaranti om man är ensam återförsäljare av en vara.

Exakt! Ville bara förtydliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

@JockeII: är Samsung bättre?

Finns inget märke som är bäst, men generellt sett så har Sony ganska hög standard. De har dock inga modeller i budgetskiktet knappt. Jag skulle hellre köpa Sonys 1080P TV (805C/808C) för 6990:-, som är den bästa sådan som finns idag och blivit lovprisad av många recensenter, än en medioker 4K TV.

Skrivet av Cyperdyne68:

Dom hade inte tvn i butik så det blev inget köp. Såg dock en annan LG 4k tv som stod bredvid en Sony full hd tv. Båda visade någon testfilm med många panoreringar. Bilden på Sonys tv var mjuk som en dröm medan LG hackade så man fick huvudvärk. Fel inställningar?

Låter som att interpoleringen var påslagen på Sony men inte på LG. Personligen så avskyr jag interpolering, och det gör de flesta entusiaster. Filmer är filmade i 24 bilder per sekund och kan ha "hack" i panoreringarna om de görs för snabbt av filmaren, men det ingår.

Hur som helst så borde du fundera på om du vill ha en LCD med IPS- eller VA-panel. Om det framför allt är du själv som ska titta på den och kanske max 1-2 personer till så skulle jag rekommendera VA. Om du har en jättestor soffa som du sitter och tittar snett från i hörnen så skulle jag ta en IPS-panel, om du nu inte köper en OLED istället.

Permalänk
Bildexpert 📺

Grundmodellen är UH600V. De sista siffrorna i beteckningarna brukar handla om regionala skillnader kring TV-mottagare, som att den hanterar DVB-T2 och är godkänd av Boxer/Terracom/Comhem etc. Praxis för Sverige verkar vara att man lägger till en 5:a på slutet.

Det kan också indikera kosmetiska skillnader som färgen på en list eller om foten är i blank metall eller grå plast och liknande. Samt då också skillnader som att butikerna vill ha egna nummer för att minska risken för prisjämförelser.

Generellt är modeller i den här enklare mellanklassen, 5- och 6-serier ganska så mycket axelryckningar i kvalitet. Sällan kasst, sällan särskilt bra. Vare sig vi som testar eller tillverkarna är särskilt intresserade när det finns 50 modeller till som är intressantare. Och man hinner kanske testa 20 modeller på ett produktivt år.

Den viktigaste skillnaden handlar om som skrivet ovan, egenskaperna för IPS vs VA. Mycket är också en fråga om vad man gillar och uppskattar för finesser snarare än att andra modeller i motsvarande klass skulle vara så fantastiskt mycket bättre.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad gäller panoreringar och interpolering etc. Några LG-modeller (andra tillverkare gör för övrigt samma sak) har på pappret "100 Hz" men de saknar interpolering och ser därför ryckiga ut när de jämförs bredvid apparater med interpolering påslagen.

Det vill säga panelen som sitter där är tekniskt kapabel till att adresseras i 100 Hz (eller 120 Hz egentligen) men det finns inget i apparaten som utnyttjar detta.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av zarkov:

Och för olika butikskedjor. Det är inte ovanligt att Siba har ett artikelnummer och Mediamarkt/Elgiganten/whatever ett annat, på så sätt slipper de prismatcha varandra.

"Javisst, det är en 55" Sony i 6400-serien men den här heter KDL-55W6401P, den på Elgiganten heter KDL-55W6401Q"

Detta är helt sant.
... Tyvärr.

Ganska tragiskt att man som ÅF tar till sådana åtgärder för att inte behöva matcha priserna mot andra och "ligga rätt".

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Olika modell nummer:
Njae,
Det är inte hela sanningen att Siba/Elgiganten etc har olika modellbeteckningar bara för att kunna ducka på prisgarantier.
Sen att försäljningspersonal ofta lutar sig tillbaka på detta kan kanske ses som lathet men å andra sidan så kan man kanske inte kräva att dom ska veta exakt spec på konkurrenternas modeller

Förfarandet när tex Elgiganten köper in tv-apparater är att dom plockar in ett gäng standardmodeller (kalla det standard sortimentet från leverantör) sen behöver dom fylla ut med modeller mellan dessa för att kunna göra sk. "uppsälj".
(väldigt förenklat exempel) säg att du i standard sortimentet har två samsung 55" tv den första med 1 st hdmi och den andra med 8st hdmi.
Iom att Elgiganten är köpstarka och köper in tv-apparater för försäljning i hela norden (oftast samma modell) så kan dom beställa en egen modell som motsvara 55" tvn i ordinarie sortiment men som kanske har 4st hdmi anslutningar och som är billigare att köpa in/sälja än modellen med 8st hdmi men lite dyrare än modellen med 1st hdmi, självklart så får denna modellen en egen modellbeteckning från tillverkaren.

Självklart är detta ett VÄLDIGT förenklat exempel som allt som oftast bara gäller från en specifik modellserie från en specifik tillverkare,
Allt blir tio gånger värre när man jämför olika tillverkare som erbjuder samma funktioner men kallar dom vid olika namn så som "Precision Black Pro", "Digital Crystal Clear" etc etc.

För en tv köpare så är det "en jävla soppa" och det sjukaste i det hela är att Elgiganten/Siba/MediaMarkt alla vill sälja till kunden direkt i butiken och att köpare till 100% ska lita på säljaren vilket är ganska roligt om man tänker på att dom flesta som ska köpa en "dyrare produkt" läser på ganska mycket (eller frågar på forum) innan köpet sker vilket bara undergräver förtroendet för säljaren med tanke på special-modellerna.

Min insikt i ämnet är snart 10år gamla men jag gissar att samma förfarande fortfarande används i dag.