Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@FEGISEN:
Tvärtom för i helvete, det är för många som inte ringer så det tar inte problemen seriöst.

Mjo förstår de jag med Men blir och ringa imorgon hade jag tänkt, men eftersom alla andra får som svar att det är deras egna utrustning som krånglar så känner man inget hopp tyvärr

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut hemma hos oss varje kväll i Hallstahammar. Helt jäla omöjligt att spela eller titta på någon film. Farten sjunker också till 3 Mbit och vi som betalar för 100/100. Fram till 20:15 så hade vi mellan 3-4 ms tja sedan så blir det mer eller mindre katastrof.
http://imgur.com/a/F4T15

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEGISEN:

Nu sitter man med 150ms när man kollar på BBK Alltid mellan 21:00 till 23:00 minst 3 gånger veckan blir det så här Testat alla metoder för att försöka fixa det men inget hjälper sitter igenom Fibra i Västmanlands län Nu när man har läst igenom den här tråden så känns det meningslöst att ringa Bahnhof?

Felanmäl på nätet så de får reda på skiten de har tillsammans med stadsnäten...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid:
Fick svar att Bahnhof ej hanterar problem som pingspikar/paketförlust/kapacitetproblem via deras support sida, för sådana problem måste man ringa in. Har du endast skapat en ticket på deras hemsida så har din felanmälan inte ens noterats.

Permalänk
Inaktiv

Testar lite tilk och från kvällstid och ser överlag bra ut här. Bahnhof och Zitius. Men med tanke på att problemen sker oavsett ISP och att det verkar hända i stora delar av landet så får man nästan se detta som ett nationellt problem med stadsnät som inte fungerar som de ska. Nu drabbas de som är utsatta kvällstid så påverkar inte företag lika mycket men med tanke på hur beroende dagens Sverige är av just Internet så måste det lösas snarast.

Har dessa problem fått någon uppmärksamhet i media?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@griid:
Fick svar att Bahnhof ej hanterar problem som pingspikar/paketförlust/kapacitetproblem via deras support sida, för sådana problem måste man ringa in. Har du endast skapat en ticket på deras hemsida så har din felanmälan inte ens noterats.

Det var ju märkligt, jag fick mailsvar efter skapad ticket. antingen är detta en ny rutin den senaste veckan eller så är bara Bahnhof väldigt inkompetenta...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid:
Och jag fick svar via telefon att det endast är till för enklare fel, som att internet ligger nere. Det finns ju inte ens ett alternativ som passar dessa fel vi har.

Permalänk
Medlem

Fick mitt fiber inkopplat igår till min villa ute på landsbygden och vi har zitius som KO i våran fiberförening. Valde Bahnhof som tjänsteleverantör och var igång efter några minuter. Upplevde inga problem med pingen och hade 950 Mbit/s ner och 100 Mbit/s upp vid 20.00

Får se om det håller i sig eller börjar strula.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@griid:
Och jag fick svar via telefon att det endast är till för enklare fel, som att internet ligger nere. Det finns ju inte ens ett alternativ som passar dessa fel vi har.

Jag felanmälde på weben för jag kom inte fram till telefonsupporten. efter 1h så tutade det som att jag fick upptagetton och sedan blev det tyst. gav upp och ringde igen. fick samma sak efter 30 min. är väldigt skeptiskt till deras kundsupport över telefon...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid:
Ring mellan 0900 till 1500 så kommer du fram efter några minuter, 1600 och framåt är det lång kötid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@griid:
Ring mellan 0900 till 1500 så kommer du fram efter några minuter, 1600 och framåt är det lång kötid.

Jag har ringt runt kl.11 och det varit över en 1h kö. jag tror deras system är trasigt ibland, då jag aldrig verkar komma fram. provade att ringa deras fakturaavdelning. där kom jag fram utan problem efter ett par minuter.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid:
Om du har tid, ring nu, jag kom fram efter ca 6 minuter för ca 20 minuter sedan.

Permalänk
Medlem

Har varit helt utan internet i två dagar (efter att ha legat på ~1Mb/s under en längre period).

Skickade felansökan igår utan svar och ringde idag med meddelandet att de inte kan ta emot fler samtal nu.

Hela ISP:n är trasig. Funderar på att temporärt beställa en månad av någon annan nu när bindningstider inte existerar längre...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Bahnhof spenderade sina pengar PR och jurister som nu jagar spridningskollen!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag har märkt liknande problem på senare tid med Bahnhof. Det är väl IP-Only som äger fibernätet hos mig.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte ett ord från Bahnhof, i torsdags och fredags förbättrades läget något. Bahnhof hyr inte tillräckligt med bandbredd i stadsnätet förmodligen. Och de verkar inte ha någon avsikt överhuvudtaget att öka det heller.

Nu på helgen är det helt oanvändbart igen, nästan alla är hemma och använder sitt internet på något sätt.

Vad anses som att vara en orimlig svarstid från supporten tro? ARN rekommenderar att uppsägningstiden ska ogiltigförklaras när ett fel i tjänsten inte hanteras inom rimlig eller skälig tid. Bahnhof hävdar att de följer ARNs beslut i kontraktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Fortfarande inte ett ord från Bahnhof, i torsdags och fredags förbättrades läget något. Bahnhof hyr inte tillräckligt med bandbredd i stadsnätet förmodligen. Och de verkar inte ha någon avsikt överhuvudtaget att öka det heller.

Fast det kan lika gärna vara stadsnätets fel. Om stadsnätet har fulla länkar så är det inte mycket Bahnhof kan göra.

Permalänk
Medlem

@madtop:
De kan kontakta stadsnätet till att börja med, enligt en support person på Utsikt har Bahnhof inte kontaktat dem med något ärende angående driftstörning eller kapacitetsproblem. Bahnhof har aktivt valt att vägra ta tag i ärendet, med tanke på att de inte ens svarar på mitt supportärende.

Och stadsnätet hänvisar till ens ISP, de accepterar inte felanmälningar från privatpersoner.

En annan intressant sak är att Bahnhof inte vill delta i Telekområdgivarna, ARN's arm som ger rekommendationer till operatörer. Även företag som ComHem, Telia, Alltele, BBB etc är med i det, men inte Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Samtliga ISP gör vad som kallas "oversubscription", dvs man räknar med att samtliga inte använder all sin bandbredd samtidigt.
Till exempel så drar man 1Gbit/s till en fastighet med säg 40 lägenheter och säljer 100/100 eller 250/100. Oftast så fungerar det, medelhushållet använder inte mer än 17Mbit/s.

Nu verkar det som om att Bahnhof har felbedömt bandbredden mellan olika stadsnät/Telia Öppen Fiber och deras egna stamnät och därför drabbas väldigt många kunder.
Känns som en lam ursäkt att man väntar på vägarbete, man kan alltid köra med WDM och få in fler våglängder på samma fiber men det kanske inte är en lösning som Bahnhof kör eller vill investera i. DWDM ger rätt många 10Gbit-kanaler på en endaste fiber...

17mbit i snitt? Nej snarare långt under 1mbit i snitt, kring 0.2 Mbit per kund är mer normalt. Fast detta är snitt trafik sett över hela dygnet.

Det är under peak som är mer intressant att mäta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fick svar idag från Bahnhof:

"Hej!

Vi har tagit till oss problemet och det finns både bra och dåliga nyheter. De bra nyheterna är att felet har identifierats så att vi kommer inte behöva felsöka detta ytterligare.

De tråkiga nyheterna är att det kan ta en period innan vi ser en fullständig åtgärd. Vi talar då veckor istället för dagar. Jag förstår att det inte är det svar du förväntar dig och vi vill ta ett ansvar mot dig som kund och en del i detta är att vara ärliga när det kommer till förväntad tidsram. Med det sagt så kontrollerar vi självklart möjligheterna för kortsiktiga lösningar som successivt ska eliminera problemet som du upplever.

Jag hoppas att vi kan få behålla ditt förtroende så att vi kan få leverera våra tjänster till så bra som vi vet att de ska fungera."

Även en tekniker från Fibra Stadsnät ringde mig och informerade att de jobbar med problemet som jag och andra i stadsnätet har. Var aningen stressad då han ringde men om jag inte helt missförstod han så var det saker som både Fibra OCH Bahnhof behöver fixa. Enligt honom så kommer jag snart märka av förbättringar så jag avvaktar lite med byte av ISP. Gick iaf att spela både fredag och lördag kväll (antar alla andra i länet var sociala/fulla) men igår söndag kväll var det katastrofalt, 180 i ping mot bahnhof.se.

Permalänk
Medlem

Fick ett mail om att de svarstider jag fått på 24ms (normalt är 2) inte alls skulle märkas av. Spelar man tävlingsinriktat är det något man i allra högsta grad känner av..:( blir så ledsen för sådana nonchalanta svar..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@GeCors:
Hur många dagar tog det innan du fick svar?

19 dagar och flertalet samtal, inte ett ord från Bahnhof än här.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:

Ringde den 19:e. skickade in lite pingplotter-info den 21:a. Och idag fick jag svaret.

Permalänk
Medlem

Jag pratade med Bahnhof och länkade denna tråden (eftersom vi får fiber i veckan) dom påstod att dessa felen var fixade. Det stämmer alltså inte?
Är det kanske någon som har Bahnhof via Jämtkraft som kan uttala sig hur det är här?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sitter och läser igenom kontraktet, enligt First line supporten är 19 dagar orimligt och oskäligt. Betyder detta att Bahnhof begår kontraktsbrott? Genom att vägra att ta en felanmälan seriöst.

Citat:

9.1. Uppstår fel eller avbrott i Tjänst ska felanmälan göras via e-post, Mina Sidor eller på telefon till Bahnhofs kundservice. Bahnhof ska åtgärda felet eller avbrottet inom skälig tid från Kundens felanmälan. Bahnhof är inte skyldig att åtgärda fel eller avbrott som beror på omständighet som ligger utanför Bahnhofs kontroll, som t.ex. fel eller avbrott i nät som ägs och förvaltas av annan.

Med tanke på att det endast verkar påverka Bahnhof i Katrineholm och ingen annan internetleverantör, av vad jag känner till. Synd att ARN har en kötid på minst sex månader. Kommer nog bestrida och reklamera nästa faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@GeCors:
Hur många dagar tog det innan du fick svar?

19 dagar och flertalet samtal, inte ett ord från Bahnhof än här.

Har ej heller fått svar på varken felanmälan eller sammanlagt flertalet timmar i väntetid på telefonen.

Mycket besviken.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeCors:

Fick svar idag från Bahnhof:

"Hej!

Vi har tagit till oss problemet och det finns både bra och dåliga nyheter. De bra nyheterna är att felet har identifierats så att vi kommer inte behöva felsöka detta ytterligare.

De tråkiga nyheterna är att det kan ta en period innan vi ser en fullständig åtgärd. Vi talar då veckor istället för dagar. Jag förstår att det inte är det svar du förväntar dig och vi vill ta ett ansvar mot dig som kund och en del i detta är att vara ärliga när det kommer till förväntad tidsram. Med det sagt så kontrollerar vi självklart möjligheterna för kortsiktiga lösningar som successivt ska eliminera problemet som du upplever.

Jag hoppas att vi kan få behålla ditt förtroende så att vi kan få leverera våra tjänster till så bra som vi vet att de ska fungera."

Även en tekniker från Fibra Stadsnät ringde mig och informerade att de jobbar med problemet som jag och andra i stadsnätet har. Var aningen stressad då han ringde men om jag inte helt missförstod han så var det saker som både Fibra OCH Bahnhof behöver fixa. Enligt honom så kommer jag snart märka av förbättringar så jag avvaktar lite med byte av ISP. Gick iaf att spela både fredag och lördag kväll (antar alla andra i länet var sociala/fulla) men igår söndag kväll var det katastrofalt, 180 i ping mot bahnhof.se.

Ganska exakt det svaret fick jag från Bahnhof den 11/8, ca fem veckor senare med samma problem varje dag mellan 19:00-23:30 så valde jag att säga upp. Jag behövde inte vänta på en månads uppsägningstid utan fick det fixat mer eller mindre direkt. Så har de fortfarande inte löst problemen så tveka inte, byt leverantör.

Jättekul att Bahnhof står på sig angående spridningskollen osv, men så som de hanterat det här "felet" är under all kritik.

Permalänk

Det här låter inte bra, har lurat på att byta till Bahnhof men vill ju gärna slippa sånt här strul, det har jag redan på T3.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Googlar man så ser man andra kunder som gnäller på samma saker
https://se.trustpilot.com/review/www.bahnhof.se

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Har haft jättemycket problem med seg anslutning via Bahnhof senaste tiden. Bor i Göteborg / Västra Frölunda och ansluter via Framtidens Bredband / ITUX. Har kört igenom Bahnhofs felsökningsguide och skickat in anmälan nu.